تاثیرگذاری یک عکس؛ دونالد ترامپ چگونه تصمیم به ادامه حضور در افغانستان گرفت؟

یک روز پس از اعلام استراتژی جدید آمریکا در مورد افغانستان، روزنامه انگلیسی ایندپندنت نوشته است که تا یک هفته قبل نیز، دونالد ترامپ رییس جمهور آمریکا در مورد افغانستان مردد بوده و اعزام نیروی نظامی تازه به این کشور را یک تصمیم اشتباه می‌دانسته است.

رییس‌جمهور آمریکا در حالی روز گذشته از راهبرد نظامی جدید خود برای افغانستان خبر داد که او پیش از این بارها گفته بود، ماندن نیروهای نظامی آمریکایی در افغانستان یک اشتباه است. او پیش از این نیز گفته بود تصمیم باراک اوباما رییس جمهور پیشین این کشور برای فرستادن نیروهای بیشتر به افغانستان در سال 2009، اشتباه بوده و اوباما در این مورد مرتکب اشتباه شده است.

این روزنامه انگلیسی در این مطلب به این موضوع پرداخته که دونالد ترامپ با داشتن چنین ذهنیتی در مورد افغانستان، چگونه در این مدت تغییر نظر داده و تصمیمی گرفته است که خودش آن را تا پیش از این اشتباه می‌دانست.

trump2
دونالد ترامپ، رییس جمهوری آمریکا

تغییر موضع

رییس جمهور آمریکا اما در نهایت تصمیمش را تغییر داد و استراتژی جدید حکومت خود در قبال افغانستان و کشورهای جنوب آسیا را اعلام کرد.

بر اساس گزارش رسانه‌ها، تمام افسران ارتش ایالات متحده از جمله افسران سابق که اکنون در کاخ سفید هستند، با اعلام نمودن استراتژی جدید آمریکا موافق بودند و روز‌ها در این مورد با ترامپ، بحث و گفت‌وگو کرده‌اند.

فردی که تاثیر زیادی در تغییر موضع آقای ترامپ داشته است، هربرت رایموند مک ماستر، مشاور ارشد امنیت ملی رییس جمهور ترامپ است. او تنها یک عکس از دهه 70 در افغانستان را به ترامپ نشان داده است؛  عکسی تاریخی و تاثیرگذار.

این عکس حکایت از زندگی مدرن ساکنان این کشور در آن زمان دارد. زمانی که در افغانستان نظم و آرامش حاکم بوده و جنگی در کار نبوده است. در این عکس دیده می‌شود که زنان دامن‌های کوتاه پوشیده‌اند و ترامپ از دیدن این عکس شگفت زده شده است.

به نظر می‌رسد، این چیزی بوده که تا یک هفته قبل نیز، هیچ کسی در موردش با ترامپ حرف نزده بود. با دیدن این عکس روزنه‌ی امیدی در ذهن ترامپ ایجاد شده که آمریکا می‌تواند با توجه دوباره به افغانستان، آرامش و زندگی گذشته را برای مردم این کشور جنگ‌زده، بازگرداند.

تصویری از دهه هفتاد کابل
تصویری از دهه هفتاد کابل

بر این اساس، رییس‌جمهور آمریکا استراتژی جدید کشورش در قبال جنگ افغانستان را اعلام کرد و گفت که حضور آمریکا در افغانستان ادامه خواهد یافت و اجازه نخواهد داد تا گروه‌های تروریستی بار دیگر بر این کشور حاکم شوند.

استقبال گسترده

از استراتژی جدید آمریکا در قبال افغانستان، در سطح ملی و بین‌المللی استقبال گسترده صورت گرفته است. سران حکومت وحدت ملی دولت جمهوری اسلامی افغانستان نیز از استراتژی جدید آمریکا نسبت به افغانستان استقبال کردند. رییس جمهور غنی گفت که افغانستان و آمریکا رابطه تعریف شده باهم دارند و آن‌چه که در استراتژی جدید این کشور اعلام شده به نفع منطقه است.

فرانز مایکل ملبین، نماینده‌ی ویژه اتحادیه اروپا در افغانستان نیز از اعلام استراتژی جدید آمریکا در قبال افغانستان استقبال کرده و گفته است که اعلام این استراتژی “حرکت به سمت ثبات و گام بعدی است. مردم افغانستان به قدر کافی رنج دیده‌اند. صلح امکان پذیر است.”

جنرال جان نیکلسون، فرمانده کل نیروهای بین‌المللی در افغانستان نیز از استراتژی جدید آمریکا در قبال افغانستان استقبال کرده و آن را «رویکرد جدید به افغانستان و منطقه» خوانده است.

ghani-in-kandahar2
محمد اشرف غنی، رییس جمهوری افغانستان از استراتژی جدید آمریکا استقبال کرده است

دهه‌ی هفتاد

هربرت دایموند مک ماستر، مشاور ارشد امنیت ملی ریاست جمهوری آمریکا، با نشان دادن عکسی از دهه‌ی هفتاد به رییس جمهور ترمپ او را شگفت زده کرد. به نحوی که این عکس باعث شد تا ترمپ در تصمیمش تجدید نظر کند و بگوید که حضور آمریکا در افغانستان برای حمایت از حکومت این کشور و نیز مبارزه با گروه‌های تروریستی ادامه خواهد یافت و محدود به زمان مشخصی نخواهد بود.

این عکس سیاه و سفید مربوط به دهه 70،  نشان می‌دهد که شیوه زندگی در آن دهه در افغانستان شبیه به زندگی کنونی در غرب بوده و کشوری امن بوده است. به همین دلیل رییس‌جمهور ترامپ از دیدن این عکس شگفت زده شده است.

هربرت دایموند مک ماستر، با نشان دادن این عکس به رییس‌جمهور آمریکا توضیح داده است که افغانستان پیش از دهه‌ی هفتاد یک کشور آرام بوده است.

از سوی دیگر او توضیح داده که این عکس بیان‌گر این است که مردم افغانستان از گذشته‌های دور به دموکراسی علاقه داشته و هنوز هم به نظر می‌رسد که برای پذیرش فرهنگ دهه‌ی 1970 در این کشور آمادگی دارند و به سختی در انتظار پایان جنگ و ناامنی در کشورشان هستند.

این عکس نشان می‌دهد که حجاب کنونی زنان در افغانستان در دهه‌ی هفتاد در بزرگ شهر‌های افغانستان مطرح نبوده و زنان در این مورد از آزادی کامل برخوردار بوده‌اند. البته این وضعیت در نقاط دوردست افغانستان در آن زمان کاملن فرق می‌کرد. در نقاط دوردست، زنان اجازه نداشتند دامن‌های کوتاه بپوشند و بدون روسری از خانه بیرون شوند.

هربرت دایموند مک ماستر، مشاور ارشد امنیت ملی ریاست جمهوری آمریکا
هربرت دایموند مک ماستر، مشاور ارشد امنیت ملی ریاست جمهوری آمریکا

این مساله از زمانی که شاه امان الله خان در سال 1919 استقلال افغانستان را اعلام کرد، عمومیت پیدا کرد. امان الله خان پس از بازگشت از یک سفر اروپایی که به نظر می‌رسید فرهنگ اروپایی بر او تاثیر کرده است، تلاش کرد که فرهنگ اروپایی را در افغانستان نیز پیاده کند.

در دهه‌ی 60 یعنی در زمان ظاهر شاه و پس از آن در دوران داوود خان و دوران حکومت کمونیستی در این کشور، به مساله حجاب به صورت جدی پرداخته نمی‌شد. تا این‌که با پیروزی مجاهدین و پس از آن نیز با آمدن طالبان، حجاب زنان عمومیت پیدا کرد و حتا در زمان طالبان فشارها بر نوع پوشش زنان به شدت افزایش یافت.

ادامه حضور

این گونه شد که رییس‌جمهور آمریکا با دیدن این عکس قدیمی از افغانستان، سرانجام پس از یک هفته بحث و گفت‌وگو، در تاریخ 22 اگست سال جاری، استراتژی جدیدش را در قبال جنگ افغانستان و جنوب آسیا اعلام کرد و گفت که حمایت و حضور آمریکا در افغانستان جنگ زده، ادامه خواهد داشت.

دونالد ترامپ با اینکه در گذشته، از حامیان خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان بود اما او روز گذشته گفت که با خروج عجولانه از افغانستان موافق نیست. او به نتایج خروج عجولانه نیروهای آمریکایی از عراق اشاره کرد و گفت که خروج عجولانه از افغانستان به قدرت گرفتن گروه‌های تروریستی مانند داعش و القاعده منجر خواهد شد.

US forces
ترامپ در سخنان دیروز خود به تعداد نیروهای تازه آمریکایی که به افغانستان فرستاده می‌شوند اشاره‌ای نکرده است

رییس جمهور آمریکا تاکید کرد که با اجرای استراتژی تازه “به گروه‌های هراس‌افگن ضربه نهایی را وارد خواهیم کرد و شکست خواهیم داد.”

با این که ترامپ در سخنان دیروز خود به تعداد نیروهای تازه آمریکایی که به افغانستان فرستاده می‌شوند اشاره‌ای نکرد اما برخی رسانه‌ها گزارش داده‌اند که این کشور، به زودی 3900 نیروی تازه نفس برای شرکت در جنگ افغانستان خواهد فرستاد.

جنگی که به عنوان طولانی ترین جنگ آمریکا شهرت یافته و پس از 16 سال، هنوز هم گروه‌های تروریستی در این کشور حضوری گسترده دارند و اکنون دامنه جنگ از جنوب این کشور به ولایت‌های شمالی نیز سرایت کرده است.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *