رییس جمهور افغانستان؛ فرصتی تازه برای پاکستان و دعوت از طالبان برای پیوستن به صلح

محمداشرف غنی رییس جمهور افغانستان باز هم از اعلام استراتژی جدید آمریکا درمورد این کشور استقبال کرد و گفت که این استراتژی فرصت تازه ای برای پاکستان است تا شیوه برخورد خود را از نو بررسی کند.

رییس جمهور افغانستان امروز در ارگ ریاست جمهوری این کشور گفت که بی ثباتی در این کشور به نفع هیچ کشوری، به ویژه پاکستان نیست. او تاکید کرد که “حالا اجماعی به میان آمده تا پاکستان روش و سنت گذشته خود را از نو بررسی کند. این یک فرصت است.”

محمد اشرف غنی همانند گذشته باز هم گفت که جنگ افغانستان یک جنگ داخلی نیست و ریشه در کشورهای خارجی دارد. آقای غنی در صحبت‌های امروز خود از پاکستان خواست تا روابط خود را با افغانستان بر اساس روابط ” دولت با دولت” برقرار نماید.

دونالد ترامپ، رییس‌جمهوری آمریکا روز گذشته در اعلام استراتژی جدید آمریکا برای افغانستان گفت که پاکستان در حالی میلیارد‌ها دالر از آمریکا دریافت می‌کند که گروه‌های تروریستی در خاک این کشور، پناهگاه دارند. او گفت که دیگر نمی تواند در مورد وجود این پناهگاه‌ها در خاک پاکستان ساکت بماند.

پیش از این رکس تیلرسون، وزیر خارجه آمریکا نیز از دولت پاکستان خواسته بود که در مبارزه با طالبان جدیت نشان دهد، زیرا ممکن است که حمایت واشنگتن را از دست بدهد.

به فکر پیروزی نباشید

از سوی دیگر آقای غنی در سخنانش بار دیگر از گروه طالبان خواست تا به پروسه صلح بپیوندند. او گفت ” اگر افغان واقعی هستید، صلح کنید.” با این حال او خطاب به  طالبان گفت که “فکر این را که بر ما پیروز شوید از سر بیرون کنید.”

رییس جمهور افغانستان هم‌چنین به طالبانی که به روند صلح می پیوندند، وعده داد که آن‌ها را خواهد بخشید.

روز گذشته نیز سرور دانش معاون اول ریاست جمهوری افغانستان گفته بود که “انتخاب اول ما جنگ نیست.”

او افزوده بود که از دید ما، صلح نخستین گزینه برای تامین ثبات در افغانستان و منطقه محسوب می گردد.”

با همه این‌ها، حوالی ظهر امروز طالبان پس از اعلام استراتژی جدید آمریکا، با انجام یک حمله انتحاری در هلمند، نیروهای ارتش افغانستان را مورد حمله قرار دادند که نزدیک به 50 کشته و زخمی برجای گذاشت.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *