ویس احمد برمک؛ از بروکراسی نهادهای سازمان ملل تا امید اشرف غنی برای اجرای اصلاحات در وزارت داخله افغانستان

محمد اشرف غنی، رییس جمهور افغانستان هفته گذشته ویس احمد برمک، وزیر پیشین دولت در امور رسیدگی به حوادث را به ‌عنوان نامزد وزیر، برای وزارت امور داخله این کشور معرفی کرد. براساس حکم رییس جمهور، آقای برمک تا معرفی شدن به مجلس نمایندگان برای کسب رای اعتماد به‌ عنوان سرپرست این وزارت کار خواهد کرد.

محمد اشرف غنی درحالی ویس احمد برمک را برای وزارت داخله معرفی کرده است که خودش بارها از فساد موجود در این وزارت شکایت کرده تا آنجا که گفته است وزارت داخله، قلب فساد است. رییس جمهور غنی گفته است که به‌زودی اصلاحات در این وزارت خانه عملی می‌شود.

رییس‌جمهور افغانستان در مراسم معرفی ویس برمک به کارمندان وزارت داخله گفت که از آقای برمک به‌ عنوان یک شخصیت دارای تجربه‌ی وسیع اجرایی و سیاسی، انتظار دارد تا با مدیریت خوب از منابع و امکانات موجود در وزارت داخله برای حفظ حقوق نیروهای پولیس و تامین امنیت شهروندان افغانستان استفاده کند. اشرف غنی افزود که وزارت داخله در حال تغییر بنیادی است و وظیفه اصلی این وزارت باید تنفیذ قانون باشد که به دلیل جنگ از این وظیفه دور مانده است.

wais-barmak2
جریان معرفی ویس احمد برمک به حیث سرپرست وزارت امور داخله افغانستان

سرپرست وزارت داخله افغانستان هم وعده داده است که در زمینه حرفه‌ای ‌ساختن، ساختار، تدارکات، احیای سیستم مکافات و مجازات، رسیدگی به فامیل‌های شهدای پولیس و متقاعدین با برنامه‌های مشخص گام‌های عملی و اصلاحی را برداشته و با استفاده از امکانات و منابع در دسترس و با نقشه‌ی راه موجود، وزارت داخله را در مسیر درست قرار می‌دهد.

ویس برمک

ویس احمد برمک متولد سال 1351 خورشیدی در ولسوالی رخه ولایت پنجشیر افغانستان است. او درس‌های مکتب را در لیسه سیدالناصری و سپس در لیسه نادریه کابل به پایان رسانده است. مهندسی را در دانشگاه کابل خوانده و در رشته توسعه، حکومت‌داری و بازسازی کشورهای جنگ‌زده از دانشکده سواس (SOAS) دانشگاه لندن، کارشناسی ارشد دارد.

آقای برمک در سال 1375 خورشیدی، به‌ عنوان مسوول عمومی برنامه‌های دفتر اکبر، برای پنج سال (1376-1381) در نقش‌های مختلف مدیریتی و رهبری به‌عنوان مسوول هماهنگی و آمر، در بخش‌های مختلف ارگان توسعه ای سازمان ملل متحد (UNDP) و دفتر ملل متحد در امور هماهنگی کمک‌های بشردوستانه کار کرده است.

ویس احمد برمک همچنان به عنوان رییس اجرایی برنامه همبستگی ملی، معین برنامه‌های انکشاف دهات، مشاور ارشد وزارت احیا و انکشاف دهات و سپس از سال 1390 تا 1392، به‌عنوان وزیر احیا و انکشاف دهات افغانستان کار کرده است.

wais-barmak3
ویس احمد برمک، سرپرست وزارت داخله افغانستان

پس از روی کار آمدن حکومت وحدت ملی به رهبری محمد اشرف غنی او به عنوان وزیر دولت در امور رسیدگی به حوادث طبیعی افغانستان کار کرده است. به نقل از وب سایت این وزارت، آقای برمک با داشتن 20 سال تجربه کاری به‌عنوان یک وزیر ممتاز، پالیسی‌ساز و اندیشه‌ورز استراتژیک برای دولت افغانستان کار کرده است.

مدیر توانا

همکاران و افرادی ‌که با ویس احمد برمک کار کرده‌اند، از او به‌عنوان مدیر توانا، مثبت‌نگر و دارای طرح و برنامه یاد می‌کنند. به باور همکاران پیشین او، آقای برمک با همکارانش روابط نیک دارد و هیچ‌وقت گزینه‌های منفی را برای کارمندانش پیشنهاد نمی‌کند.

از دید کسانی که زیر دست آقای برمک کار کرده‌اند، او به عنوان سرپرست وزارت داخله سیستم نوین مدیریتی را برای منابع بشری یک اداره همواره پیشنهاد کرده و اعتقاد به تغییر بنیادی دارد و نیز می‌کوشد تا ظرفیت کارمندانش را ارتقا دهد.

محمد قاسم حیدری، معین پالیسی وزارت دولت در امور حوادث افغانستان به خبرنامه می‌گوید مدتی که با ویس برمک کار کرده، از کار با او لذت برده است. او می‌افزاید «واقعا از کار با ایشان لذت بردم. آدم با برنامه است، زود تصمیم می‌گیرد و عاقلانه می‌اندیشد، تغییرات خیلی خوب از مدیریت تا اقدامات در زمان خیلی محدود برای اداره آورد. ایشان یکی از بهترین مدیرانی است که عقیده به تغییر دارد و می‌تواند تغییر را ایجاد کند.»

qasim-haidari
محمد قاسم حیدری، معین پالیسی وزارت دولت در امور حوادث افغانستان

تقسیم کار

کسانی که با ویس احمد برمک از نزدیک در وزارت احیا و انکشاف دهات و وزارت دولت در امور رسیدگی به حوادث کار کرده‌اند، جسارت و جرات او را می‌ستایند و می‌گویند او یک مدیر تواناست که در دفترش تمرکزگرایی و خرده مدیریتی را نمی‌خواهد و به کارمندان زیر دست خود صلاحیت می‌دهد.

احمدشاه فرهمند، معاون سابق دفتر موسسات همکار برنامه همبستگی ملی وزارت احیا و انکشاف دهات که از نزدیک با آقای برمک کار کرده، در گفت‌وگو با خبرنامه گفت ویس برمک طرف‌دار تقسیم کار است و تمام صلاحیت‌ها را در دست خود نمی‌گیرد. آقای فرهمند افزود که آقای برمک در ایجاد تیم کاری دست بالا دارد و می‌تواند نیروی بشری یک اداره را به‌صورت کارا فعال سازد.

معاون سابق دفتر موسسات همکار برنامه همبستگی ملی در پاسخ به این سوال که آیا آقای برمک می‌تواند در وزارت داخله اصلاحات بیاورد، گفت که «با جسارت و جراتی که ایشان دارد، به‌ زودترین فرصت به ایجاد یک تیم کاری خوب و کارا دست خواهد زد، با شیوه برخوردی که ایشان دارند اعتماد تیمش را به‌دست می‌آورد. جرأت، اعتماد به نفس ایشان، اعتماد به تیم، سیاست عدم حذف، سیاست غیر متمرکزسازی، تقسیم صلاحیت و نداشتن خرده مدیریتی، او را کامیاب خواهد ساخت.»

ahmadshah-farhmand
احمدشاه فرهمند، معاون سابق دفتر موسسات همکار برنامه همبستگی ملی وزارت احیا و انکشاف دهات

ویس احمد برمک در مدت کارش به‌ عنوان وزیر دولت در امور رسیدگی به حوادث نیز برنامه‌های مهمی را طرح و اجرا کرده است. او در اوایل سرطان سال جاری از ایجاد سیستم ملی مدیریت حوادث در این وزارت خبر داد. آقای برمک در مراسم افتتاح این برنامه گفته بود که این سیستم به کمک جاپان و در همکاری با سازمان مهاجرت جهانی به ارزش یک میلیون دالر امریکایی در 10 ولایت افغانستان راه‌اندازی شده است.

آقای برمک گفت که هدف وزارت دولت در امور رسیدگی به حوادث از راه‌اندازی این پروژه بهبود کمیت و کیفیت در رابطه به جمع‌آوری اطلاعات جامع، دقیق و موثق در مورد حادثه، ارزیابی سریع در ظرف 24 الی 36 ساعت، توزیع کمک برای آسیب دیده‌ها، بهبود کیفیت ارتباطات و بهبود کنترل و نظارت می‌باشد.

پیش از آن که ویس برمک به‌ عنوان نامزد وزارت داخله افغانستان تعیین شود، برنامه‌های آموزشی را نیز برای افسران این وزارت اجرا کرده است. وزارت دولت در امور رسیدگی به حوادث در اواخر ماه سرطان سال جاری به نقل از آقای برمک در مورد این برنامه آموزشی نوشته است که «با استفاده از این فرصت، توانستم از اندوخته‌ها و آموخته‌های ٢٢ سال تجربه کاری خود در پست‌های مختلف با سازمان‌های بین‌المللی و ادارات حکومتی در بخش‌های شیوه‌های رهبری مؤثر و استراتژیک، پالیسی و استراتژی‌سازی، برنامه‌ریزی، سیاست مقایسوی و حکومتداری خوب با ایشان شریک سازم.”

ویس احمد برمک پیش از این در برنامه‌های آموزشی برای کارمندان وزارت داخله شرکت داشته است

طرح پولیس شهروندی

درحالی که رهبران حکومت افغانستان و مقام‌های امنیتی همواره تاکید کرده‌اند که مردم باید با نیروهای امنیتی و دفاعی افغانستان همکار باشند، اما هنوز هم در بسیاری موارد این خواسته‌ها برآورده نشده است.

سال گذشته در شهر کابل فراخوانی زیر نام «شهروند و پولیس» به منظور حمایت مردمی از نیروهای پولیس افغانستان راه‌اندازی شد. در این فراخوان، شرکت‌کنندگان پیراهن‌هایی با تصاویر «نیم‌رخ پولیس و شهروند عادی» پوشیده بودند و در نقاط مختلف شهر گشتند.

اکنون ویس احمد برمک نیز برای ایجاد پولیس شهروندی طرح و برنامه دارد و در پی عملی ساختن آن در وزارت داخله افغانستان است.

معین پالیسی وزارت دولت در امور رسیدگی به حوادث در این مورد گفت که «آقای برمک طرح خیلی خوب برای مدیریت پولیس داشت، در روزهای اخیر کارش با من از طرح‌های اداره‌اش صحبت می‌کرد. ایشان طرح پولیس شهروندی را ارایه کرد که یک موضوع کاملا جدید و طرح قابل اجرا است. او طرح اعتمادسازی بین مردم و پولیس را دارد که تا هنوز چنین طرح‌هایی از طرف هیچ وزیری در وزارت امور داخله ارایه و تطبیق نشده است.»

درحالی که حکومت وحدت ملی عزم خود را جزم کرده است تا وزارت داخله افغانستان را اصلاح و پولیس را به وظیفه اصلی آن یعنی تنفیذ قانون بازگرداند، چالش‌های زیادی نیز در برابر نیروهای پولیس و رهبری وزارت داخله قرار دارد.

police

سنگینی جنگ جاری در افغانستان بر شانه‌های پولیس باعث شده است تا پولیس نتواند وظیفه اصلی‌اش را به خوبی انجام بدهد. به تازگی رهبران حکومت تصمیم گرفته‌اند تا علاوه بر آوردن اصلاحات در وزارت داخله، سنگینی جنگ را نیز با انتقال پولیس سرحدی و پولیس نظم عامه در چوکات وزارت دفاع از دوش پولیس کم کنند.

افزون بر این، ادعاهای مبنی بر فساد گسترده در وزارت داخله و دخالت زورمندان در کار پولیس از چالش‌های دیگری است که در برابر آقای برمک قرار دارد. از سوی دیگر، هنوز پارلمان افغانستان در مورد آقای برمک تصمیم نگرفته است و او باید بتواند برای رسیدن به پست وزارت داخله،  از مجلس این کشور رای اعتماد بگیرد؛ اموری که هر کدام چالش های بزرگی در برابر آغاز به کار برمک برای اجرای برنامه های زیربنایی در عرصه پولیس افغانستان پنداشته می شود.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *