جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
بدون نظر
بازدید

معاون دوم ریاست جمهوری افغانستان؛ تاکید بر نظام ریاستی و عملی نبودن نظام‌های پارلمانی و فدرالی

خواندن 2 دقیقه
0
(0)

معاون دوم ریاست جمهوری افغانستان، نظام پارلمانی و فدرالی را در شرایط کنونی این کشور غیر عملی دانسته و نظام ریاستی را گزینه‌ای خوب برای حکومت‌داری در این کشور می‌داند.

سرور دانش، معاون دوم ریاست جمهوری افغانستان در مراسم “رونمایی پژوهش‌ها پیرامون بررسی قضایی و قوه اجرایی” در کابل گفت نظام فدرالی و پارلمانی در شرایط کنونی افغانستان غیرعملی است زیرا هیچ تفاهم و توافقی در مورد آن صورت نخواهد گرفت.

آقای دانش به مساله تمرکز قدرت در کشور اشاره کرد و گفت که برای جلوگیری از تمرکز قدرت باید فصل 8 قانون اساسی مورد بازنگری قرار گیرد. او افزوده است که از این طریق می توان با دادن اختیارات و صلاحیت‌های بیشتر به والیان و شوراهای ولایتی و انتخاب شهردار از سوی مردم، از تمرکز قدرت در حکومت مرکزی جلوگیری نمود.

نظام پارلمانی

آقای دانش به ویژگی‌های نظام پارلمانی اشاره کرد و گفت که در نظام پارلمانی رییس جمهور از سوی پارلمان رای می‌گیرد و در کنار رییس جمهور، نخست وزیر نیز وجود دارد.

danish2
سرور دانش، معاون دوم ریاست جمهوری افغانستان

معاون دوم ریاست جمهوری افغانستان با اشاره به تعدد احزاب‌ در این کشور گفته است که “در حال حاضر احزاب سیاسی ملی و نیرومند با پایگاه‌های وسیع وجود ندارد و احزاب کنونی نیز قومی هستند.”

به باور آقای دانش، تطبیق نظام پارلمانی در افغانستان، در شرایطی که احزاب سیاسی نیرومند و ملی وجود ندارد، منجر به انحصار گروهی، قومی ‌و حزبی می‌گردد.

انتخابات هفت‌گانه

با این حال آقای دانش در بخشی از سخنانش با اشاره به ناتوانی حکومت افغانستان در برگزاری انتخابات هفت‌گانه در کشور گفت که حکومت بودجه برگزاری انتخابات هفت‌گانه در کشور را ندارد. او افزود که “چهار انتخابات ریاست جمهوری، ولسی جرگه، شورای ولایتی و شاروالی‌ها در کشور قابل برگزاری است و بیشتر از آن از توان دولت بالاست.”

elections2
معاون دوم ریاست جمهوری افغانستان می‌گوید که حکومت بودجه برگزاری انتخابات هفت‌گانه در افغانستان را ندارد

با این حال او تاکید کرد که “در حال حاضر توانایی برگزاری انتخابات شوراهای ولسوالی، شورای قریه و شورای مجالس شاروالی و توانایی مدیریت این نهادها را نداریم.”

معاون دوم ریاست جمهوری افغانستان از تعیین زمان برگزاری انتخابات در این کشور به عنوان یک چالش یاد کرد و گفت که ما تا اکنون نتوانسته‌ایم انتخابات را در تاریخی که در قانون اساسی ذکر شده است برگزار کنیم.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه دیوارپوش فومی قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp بیت کوین چیست مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی لوله پلی اتیلن خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید آپارتمان در چیتگر خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود کمربند فلکسی پرو درج آگهی رایگان