جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
بدون نظر
1 بازدید

تاثیرگذاری میرزاولنگ؛ آغاز کمپاین حمایت از طرح دعوای حقوقی علیه جنایتکاران در افغانستان

خواندن 5 دقیقه
0
(0)

به تازگی فراخوان عمومی تحت عنوان “کمپاین حمایت از طرح دعوای حقوقی علیه جنایت‌کاران” در افغانستان راه اندازی شده است. راه اندازان این کمپاین می‌گویند که “حوادث میرزا اولنگ، حمله به تظاهرات جنبش روشنایی، مسجد باقرالعلوم، مسجد الزهرا، مسجد جوادیه هرات، زیارت سخی و زیارت ابوالفضل کابل همگی نشان دهنده‌ی جنایت علیه بشریت است که فاقد پرونده‌ی حقوقی است. برای به جریان انداختن پرونده‌های حقوقی قربانیان جنگ، این کمپاین راه اندازی شده است.”

دکتر محمد ناصر محقق استاد دانشگاه طب کابل و یکی از راه اندازان این کمپاین به خبرنامه گفت که “کشتار و قتل بی رحمانه در کشور درحال افزایش است و هیچ بازخواستی وجود ندارد و همه ساکت اند، لذا ما تصمیم گرفتیم این روند را متوقف و یا هم کُند سازیم، چون ادامه این وضعیت سبب شده که قاتلین و جنایت‌کاران، شجاع‌تر شوند و به کشتار‌های شان ادامه بدهند.”

طراحان این کمپاین تاکید دارند که طرح دعوای حقوقی علیه جنایت‌کاران اگرچه دشوار، پرهزینه، زمان گیر، پیچیده و خطر ساز است اما مهم بوده و باید آن را راه اندازی کرد.

دکتر محقق میگوید که آنها در قدم اول طرح پرونده‌ی حقوقی قربانیان جنگ را در محاکم ملی و داخلی افغانستان به جریان می‌اندازد و در صورت نبود ظرفیت و یا عدم رسیدگی، به محاکم بین المللی مراجعه خواهد شد.

Mirzaolang7
دکتر محمد ناصر محقق، استاد دانشگاه طب کابل در میرزا اولنگ

بعد از میرزا اولنگ

داکتر محقق می‌گوید که آن‌ها این کمپاین را راه اندازی کرده‌اند تا مشخصات قربانیان و هویت اصلی جنایت‌کاران را مشخص کنند که در نهایت، طرح دعوای حقوقی علیه این افراد راه‌اندازی گردد.

از سویی هم، راه‌اندازان این کمپاین گفته‌اند که حمایت از طرح دعوای حقوقی علیه جنایت‌کاران، به نحوی احساس انسانیت و مسوولیت پذیری آنهاست و به گفته آن‌ها، همه باید برای عملی ساختن این طرح تلاش کنند.

راه اندازان این کمپاین گفته‌اند که “بعد از حادثه‌ی خونین میرزا اولنگ، به این نتیجه رسیدند که جلوی متجاوزین را نه مردم، نه حکومت و نه هم جامعه بین المللی گرفته می‌تواند. ولی سکوت در این مورد، خارج از وظیفه اخلاقی و وجدانی یک انسان است.”

روستای میرزا اولنگ در شهرستان صیاد ولایت سرپل است که به تاریخ 14 اسد به تصرف طالبان درآمد. این گروه پس از تسلط بر این منطقه، بسیاری از غیرنظامیان را که شامل زنان و کودکان نیز می‌شدند، به صورت بی رحمانه کشت. این حمله طالبان از سوی نهادهای داخلی و خارجی، به عنوان جنایت جنگی و اقدامی شرم آور دانسته شده و به شدت محکوم شد.

Mirzaolang3
روستای میرزا اولنگ در شهرستان صیاد ولایت سرپل است که به تاریخ 14 اسد به تصرف طالبان درآمد

جلریز

در اعلامیه منتشر شده از سوی طراحان این کمپاین به حوادث تروریستی در منطقه ناامن جلریز، در میدان وردک هم اشاره شده است.

جلریز نام منطقه ای در میدان وردک است که طالبان در آن کنترل و نفوذ بالایی دارند. در سال‌های اخیر، موارد متعددی از قتل غیرنظامیان و یا نیروهای امنیتی در این منطقه منتشر شده است که از سوی گروه طالبان صورت می‌گیرد. ساکنان مناطق مرکزی افغانستان باید برای رفتن به سمت کابل و یا برعکس، از این منطقه عبور کنند.

در اعلامیه این کمپاین آمده است که “تاکنون بیش از 200 مسافر بی‌پناه در این مسیر، سربریده شده و یا گلوله باران شده‌اند. اما متاسفانه حتی برای یک مورد آن نیز پرونده حقوقی و تعقیب قضایی شکل نگرفته است.”

به باور طراحان این کمپاین، این وضعیت تبدیل به یک رویه عادی شده و منجر به تکرار چنین حوادث تروریستی در منطقه جلریز می‌گردد.

taliban-in-faryab
جلریز نام منطقه ای در میدان وردک است که طالبان در آن کنترل و نفوذ بالایی دارند

راهکار موثر

دکتر محمد ناصر محقق می‌گوید که نبود پرونده‌ی حقوقی برای قربانیان، یک خالی‌گاه است و به جریان انداختن این پرونده علیه جنایت‌کاران، در واقع یک جنگ روانی در برابر جنایت‌کاران و حامیان آن‌ها می‌باشد.

او معتقد است که ثبت جنایت‌های صورت گرفته در محاکم قضایی، مانع از فراموشی این رویدادها شده و راهی برای پی گیری این‌گونه حملات است.

دعوت به همکاری

اعضای این گروه می‌گویند که “کمپاین حمایت از طرح دعوای حقوقی علیه جنایت‌کاران” بدون حمایت احزاب و جریان‌های سیاسی شکل گرفته است. طراحان این کمپاین از شهروندان افغان خواسته‌اند تا در این زمینه همکاری نمایند.

در شبکه اجتماعی فیس‌بوک هم صفحه‌ای با عنوان “کمپین حمایت از دعوای حقوقی علیه جنایتکاران” ایجاد شده است تا مردم بتوانند در پیش برد این طرح همکاری کنند.

داکتر محقق می‌گوید که “این گروه با راه اندازی این کمپاین، با مراجعه به کمک‌های مردمی و تشکیل یک تیم حقوقی مشخص به سوی طرح دعوای حقوقی خواهند رفت و به جنایت‌کاران و حامیان آنها اجازه نمی‌دهند که باخیال راحت دست به کشتار افراد بی‌گناه بزنند.”

راه اندازان این کمپاین از تمام مردم به ویژه خانواده‌ها و وابستگان این قربانیان خونین خواسته‌اند تا به منظور جمع آوری اسناد حقوقی علیه قاتلان و طرح دعوای حقوقی در محاکم ملی و بین المللی آنها را یاری رسانند.

در این کمپاین از مردم خواسته شده است تا با ارسال مدارک صوتی و تصویری، در مورد محل و یا تاریخ وقوع حملات تروریستی و کشته شدن غیرنظامیان، در شکل‌گیری پرونده‌های حقوقی علیه جنایت‌کاران همکاری کنند.

داکتر ناصر محقق می‌گوید که به زودی تیم حقوقی در این زمینه تشکیل خواهد شد تا با همکاری مردم، علیه افراد و گروه‌هایی که مرتکب جنایت‌های جنگی شده و به صورت هدفمند غیرنظامیان را هدف قرار می‌دهند، از طریق مراجع قضایی داخلی و یا خارجی اقدام گردد.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
مجله اخبار روز استادورک قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه دیوارپوش فومی قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp بیت کوین چیست مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی لوله پلی اتیلن خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید آپارتمان در چیتگر خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود کمربند فلکسی پرو درج آگهی رایگان