نگرانی از تلفات غیرنظامیان؛ 77 هزار قربانی و آغاز برنامه تحقیق ملی در مورد قربانیان جنگ در افغانستان

دفتر نمایندگی سازمان ملل متحد در افغانستان می‌گوید که از سال 2009 تا کنون، بیش از 77 هزار غیرنظامی در این کشور کشته و زخمی شده اند. این نهاد گفته است که این غیرنظامیان در مساجد، مکتب‌ها، کلینیک‌ها قربانی شده و یا به صورت هدفمند مورد حمله قرار گرفته اند.

دانیال بل مسوول بخش حقوق بشر دفتر سازمان ملل در کابل صبح امروز در کابل، از میزان تلفات غیرنظامیان در جنگ افغانستان ابراز نگرانی کرد.

او در نشست مشترکی با حضور رییس کمیسیون حقوق بشر افغانستان که با عنوان “تحقیق ملی درمورد حمایت قربانیان تروریزم” برگزار شده بود، تاکید کرد که حقوق قربانیان جنگ واضح و روشن است و دولت‌ها موظف هستند تا در این زمینه مسوولیت پذیر باشند.

سیما سمر، رییس کمیسون مستقل حقوق بشر افغانستان نیز در این نشست، با اشاره به کشتارهای جمعی صورت گرفته در افغانستان گفت “نباید اجازه دهیم که جرم‌های جنگی، جرم‌های ضد بشری و نسل کشی در افغانستان ادامه پیدا کند.”

رییس کمیسیون حقوق بشر افغانستان، هدف از این تحقیق ملی را رسیدگی به قربانیان جنگ، خشونت و بیجاشدگان داخلی دانسته است که قربانی تروریزم و درگیری‌های مسلحانه می‌گردند.

مداخله محکمه جزایی بین المللی

رییس کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان، از افزایش نسل کشی‌ در این کشور خبر داده است که به باور او تا‌کنون از سوی حکومت افغانستان به صورت جدی پیگری نشده است.

او خواستار مداخله محکمه‌های جزایی بین المللی شده و افزوده است که ” به خاطر از بین رفتن فرهنگ معافیت باید محکمه جزایی بین المللی در افغانستان مداخله کند.”

سیما سمر ضرورت مداخله محکمه جزایی بین المللی در امور یک کشور را هنگامی می‌داند که حکومت، توانایی اجرای آن را نداشته باشد و یا هم علاقه‌ای برای اجرای این امر نداشته باشد.

حمایت از قربانیان جنگ

دانیال بل مسوول حقوق بشر دفتر سازمان ملل از برنامه کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان در مورد تحقیق ملی در مورد قربانیان جنگ حمایت کرد و آن را گام مهمی در راستای رسیدن به صلح در این کشور دانست.

او افزود که “حقوق قربانیان جنگ باید موضوع محوری باشد و دولت نیز موظف است تا از حقوق اتباع خود حمایت کند.”

نماینده دفتر سازمان ملل با نگرانی از تلفات غیرنظامیان در جنگ افغانستان گفته است که مواد انفجاری جاسازی شده و دیگر حملات انتحاری و انفجاری، خسارت‌های سنگینی را به غیرنظامیان وارد کرده است.

بیش از 1 میلیون بی‌جا شده

رییس کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان از نبود قانون جبران خسارت برای آسیب دیدگان جنگ انتقاد کرده و می‌گوید که “افغانستان متاسفانه هیچ قانونی برای جبران خسارت ندارد. کسانی که خانه‌های‌شان را از دست می‌دهد و از عوامل دیگر متضرر می‌شوند.”

seema-samar
سیما سمر، رییس کمیسون مستقل حقوق بشر افغانستان

سیماسمر وضعیت بیجاشدگان داخلی بر اثر جنگ‌ها در افغانستان را نگران کننده خوانده و آمار این بیجاشدگان را بیش از 1.2 میلیون تن گفته است.

حملات هدفمند

کمیسیون مستقل حقوق بشر و نماینده دفتر سازمان ملل همچنین از حملات هدفمند علیه اقلیت‌های قومی و مذهبی ابراز نگرانی کردند.

 مسوول بخش حقوق بشر دفتر سازمان ملل گفت “از حملاتی که گروه‌های خاص مردم را هدف قرار می‌دهد که اقلیت‌های قومی یا مذهبی هستند، نگران هستیم.”

او به حملاتی اشاره کرده که به گفته او “توسط داعش و یا به نام داعش” انجام می‌شود. مسوول حقوق بشر دفتر سازمان ملل در کابل در صحبت‌هایش به فاجعه انسانی صورت گرفته در میرزا اولنگ شهرستان صیاد در ولایت سرپل اشاره کرد و گفت که “حادثه اخیر در ولایت سرپل، بسیار تکان دهنده است.”

در تاریخ 14 اسد گروه طالبان و داعش روستای میرزا اولنگ در شهرستان صیاد سرپل را تصرف کردند. این گروه پس از تصرف این روستا بیش از 50 تن را به شکل بی رحمانه‌‌ای کشتند.

mirzaolang1
در تاریخ 14 اسد گروه طالبان و داعش روستای میرزا اولنگ در شهرستان صیاد سرپل را تصرف کردند

سال خونین

در همین حال، دادستانی کل افغانستان نیز گفته است که سال 2017 “خونین ترین” سال در این کشور است.

وحیدالدین ارغون معاون دادستانی کل افغانستان در این نشست گفت که در سال جاری، حملات خونین زیاد تروریستی در این کشور رقم خورده است که تازه ترین رویداد آن هم، حمله به روستای میرزا اولنگ در سرپل بود.

او گروه‌های تروریستی را چالش جدی برای امنیت افغانستان دانست و گفت که تروریستان علاوه بر غیرنظامیان به مراکز عمومی و نظامی نیز حمله می‌کنند.

معاون دادستانی کل افغانستان هم‌چنین گفت که بیش از 5500 تن به جرم دست داشتن در جرایم سازمان یافته تروریستی در زندان بگرام زندانی هستند.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *