میرزا اولنگ؛ خبرهای ضد و نقیض از سقوط دوباره و ابعاد تازه‌ای از فاجعه انسانی در این منطقه

درست یازده روز قبل، حادثه‌ی میرزا اولنگ اتفاق افتاد. فاجعه صورت گرفته در این روستا در صدر خبرهای رسانه‌ها قرار گرفت.

روستای میرزا اولنگ در شهرستان صیاد ولایت سرپل در تاریخ ۱۴ اسد به تصرف طالبان در آمد، بسیاری از ساکنان این روستا به صورت وحشیانه کشته شدند، عده ای آواره شدند و تعدادی هم به اسارت این گروه درآمدند. قتل عام ساکنان این روستا آنقدر تکان دهنده بود که از سوی نهادهای داخلی و خارجی، یک جنایت بشری و اقدامی شرم آور نام گرفت.

سقوط دوباره

از سوی دیگر امروز، از منطقه میرزا اولنگ گزارش‌های ضد و نقیضی منتشر شده است.

با آن که دو روز پیش فرماندهان سپاه ۲۰۹ شاهین در شمال افغانستان از کنترل دوباره نیروهای امنیتی این کشور بر منطقه میرزا اولنگ در شهرستان صیاد ولایت سرپل خبر داده‌ بودند، اما صبح امروز بعضی رسانه‌ها گزارش دادند که این روستا برای دومین بار به تصرف طالبان در آمده است.

mirzaolang6
نجیب دانش سرپرست دفتر سخن‌گوی وزارت داخله، خبرهای مربوط به سقوط دوباره میرزا اولنگ را رد کرد

اما سخن‌گوی والی سرپل در گفتگو با خبرنامه از اظهار‌نظر در این مورد خود‌داری کرد. با تماس‌های مکرر، خواستیم نظر فرمانده سپاه 209 شاهین را در این مورد داشته باشیم، اما موفق نشدیم.

در همین حال برخی رسانه‌ها گزارش داده اند که ساکنان میرزا اولنگ به دلیل تهدیدهای موجود در این منطقه و ترس از حمله دوباره طالبان، حاضر به بازگشت به محل زندگی‌شان نیستند.

اجساد تازه

بر اساس گزارش‌ها، روز گذشته اجساد 32 تن از قربانیانی که به شکل بی رحمانه توسط طالبان به قتل رسیده اند، در دامنه یکی از کوه‌های واقع در میرزا اولنگ یافت شد.

اما در تازه‌ترین گزارش از سرپل، ذبیح الله امانی سخنگوی والی سرپل به خبرنامه گفت که آنها دیروز اجساد 28 تن از قربانیان دیگر را هم از دو گور دسته جمعی دیگر پیدا کرده اند.  به گفته او، 23 جسد در یک محل و 5 جسد دیگر در یک محل دیگر دفن شده بودند.

به گفته‌ی آقای امانی در میان این قربانیان که بیشتر شان سر بریده شده بودند، زنان و اطفال هم شامل هستند.

سخن‌گوی والی سرپل همچنان گفت که جسد 28 قربانی امروز با حضور مقام‌های محلی ولایت سرپل و تعداد زیادی از مردم، در شهر سرپل دفن شد. با این‌حال  او  افزود که، جسد 8 قربانی هم پیش از این دفن گردیده بود که در مجموع 36 جسد دفن شده است و بقیه اجساد هنوز هم در زیر آوارها و به صورت گروهی مدفون است.

وضعیت بیجا شدگان

هم‌زمان با تسلط شورشیان طالبان و داعش بر میرزا اولنگ، نزدیک به ۵۰۰ خانواده از این روستا بی‌جا شده و به مرکز ولایت سرپل پناه برده‌اند. سخن‌گوی والی سرپل می‌گوید که برای ۴۹۲ خانواده بی‌جا شده، امداد رسانی صورت گرفته اما، این خانواده‌ها با مشکل سرپناه روبرو هستند و به کمک‌های فوری و جدی نیاز دارند.

mirzaolang4
پس از تسلط شورشیان طالبان و داعش بر میرزا اولنگ، نزدیک به ۵۰۰ خانواده از این روستا بی‌جا شده و به مرکز ولایت سرپل پناه برده‌اند

آقای امانی وضعیت بی‌جاشدگان را وخیم دانسته و می‌گوید “مردم وضعیتش خوب نیست. با یک لباس از خانه‌های‌شان آمده. ما از حکومت مرکزی هم تقاضای کمک کردیم، امیدواریم هرچه زودتر برسد تا ما در اختیار آنان قرار دهیم.”

کمک‌های تازه

علاوه بر کشته شدن بسیاری از زنان، مردان و کودکان ساکن میرزا اولنگ در حمله طالبان، بیشتر ساکنان منطقه میرزاولنگ برای نجات جان خود، خانه‌های شان را رها کرده به مناطق همجوار پناه برده و تعدادی دیگر نیز به اسارت برده شدند.

فرماندهان سپاه 209 شاهین در شمال افغانستان هم، امروز گفته اند که برای 225 خانواده آسیب دیده در میرزا اولنگ، کمک‌های اولیه فرستاده شده است.

در روزهای گذشته، با درخواست‌های مکرر مقام های محلی ولایت سرپل از حکومت مرکزی، وزارت دولت در امور رسیدگی به حوادث، برای بیجاشدگان میرزاولنگ 5 میلیون افغانی کمک کرد. در اعلامیه منتشر شده از سوی این نهاد آمده است ”وزارت دولت در امور رسیدگی به حوادث، مبلغ ۵,۰۰۰,۰۰۰ پنج میلیون افغانی پول نقد را به بیجاشده‌های ولایت سرپل فرستاد. این مقدار پول به اساس حکم مقام عالی ریاست جمهوری اسلامی افغانستان، به منظور بررسی، رسیدگی و دلجویی از خانواده‌های شهدا‌ی حمله اخیر مخالفان دولت در ولسوالی صیاد ولایت سرپل فرستاده شده است.”

وزارت دولت

در یک مورد دیگر آریانا سعید خواننده پر آوازه ی افغانستان گفته بود که پول بدست آمده از کنسرت موسیقی اش را به بیجاشدگان روستای میرزا اولنگ تخصیص خواهد داد. کنسرت موسیقی او در 28 اسد در کابل برگزار می‌شود.

از سوی هم آی جمال دوستم نیز در دیدار از آوارگان میرزا اولنگ سرپل، زنان حامله و بیمار را به خانه‌اش در جوزجان انتقال داده است.

با توجه به کمک‌های صورت گرفته به بازماندگان و بیجا شدگان این روستا، از سوی موسسات و نهادهای خیریه، به نظر می‌رسد این کمک‌ها بسنده نیست.

واکنش‌ها به فاجعه میرزا اولنگ

سقوط میررزا اولنگ و فاجعه بزرگی انسانی صورت گرفته در ولایت سرپل واکنش‌های زیادی را در پی داشت. شماری از نهادها مدنی و حقوق بشری کشته شدن افراد بی‌گناه در این منطقه را جنایت جنگی خواندند.

دادستان کل افغانستان نیز به تاریخ 19 اسد، فاجعه انسانی صورت گرفته در روستای میرزا اولنگ ولایت سرپل را جنایت بشری و شرم آور دانسته و از تحقیقات همه جانبه برای بررسی این رویداد خبر داده است.

mirzaolang5
شرکت زنان در مراسم خاک‌سپاری قربانیان روستای میرزا اولنگ

دفتر سازمان ملل متحد در افغانستان همچنان گفته بود که تیم ویژه‌ای را برای بررسی حادثه میرزا اولنگ به ولایت سرپل افغانستان فرستاده است.

براساس گزارش‌ها، طالبان پس از تسلط بر میرزا اولنگ، بیش از ۵۰ غیرنظامی که در میان آن‌ها زنان و کودکان نیز شامل بودند را تیرباران کرده و ۱۵۰ تن دیگر را نیز به اسارت گرفته بود.

روستای استراتژیک میرزا اولنگ، بخشی از شهرستان صیاد ولایت سرپل می‌باشد که از آن به عنوان کمربند دفاعی مرکز این ولایت یاد می‌شود.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *