رقم بزرگ؛ از هزینه 76 میلیاردی تجهیزات نظامیان افغان تا نگرانی پنتاگون از تحرک گسترده شورشیان

گزارش تازه آمریکا نشان می‌دهد که این کشور در 16 سال گذشته بیش از 76 میلیارد دالر را بر جنگ افزار و تجهیزات نظامی برای نیروهای امنیتی افغانستان مصرف کرده است.

دفتر محاسبات ایالات متحده امریکا که این گزارش را به نشر رسانده افزوده است که با وجود این همه هزینه هنوز نظامیان افغان قادر به انجام عملیات مستقلانه نمی‌باشند.

در این گزارش آمده است که “توسعۀ نیروی امنیتی افغان که به گونۀ مستقلانه توانمند باشد، بخش اساسی تلاش‌های آمریکا و ائتلاف برای مبارزه با تروریزم و ایجاد ثبات پایدار در افغانستان است. با این حال طوری که وزارت دفاع و خارجه گزارش کرد، ثبات و امنیت افغانستان هنوز هم با تهدیدات ناشی از شورشی گری طالبان، شبکه‌های جنایتکار، سازمان‌های هراس افگن به شمول داعش، مواجه است.”

در این گزارش که دفتر محاسبات امریکا به کمیته تسلیحات مجلس نمایندگان آن کشور فرستاده آمده است که صدها هزار تسلیحات و تجهیزات را در مدت 16 سال گذشته در دست‌رس نظامیان افغان قرار داده است.

ansf2
براساس این گزارش وزارت دفاع آمریکا 98 هواپیما، 110 چرخبال، 600 هزار اسلحه، 163 هزار مخابره را برای تجهیز نظامیان افغان فرستاده است

هم‌چنان 76 هزار وسیله نقلیه، 30 هزار تجهیزات برای دفع مواد انفجاری مانند ربات‌های خنثی سازی بمب‌ها، 10 هزار تجهیزات اطلاعاتی، نظارتی و شناسایی مانند هواپیماهای بدون سرنشین در فهرست جنگ افزارها و تجهیزات کمک شده به نیروهای امنیتی افغان می‌باشد.

تسلط بر جغرافیا

این گزارش در حالی نشر می‌شود که در سال‌های اخیر نیروهای امنیتی افغانستان بخش‌های از جغرافیای خود را از دست داده است. با شدت گرفتن جنگ در افغانستان شماری از مقامات آمریکای خواستار افزایش نیروهای این کشور به افغانستان شده اند.

با این حال، دفتر بازرس ویژه ایالات متحده آمریکا “سیگار” برای بازسازی افغانستان چندی قبل در گزارش تازه خود گفته بود که بعد از پایان ماموریت نیروهای خارجی در افغانستان در سال 2014 میلادی، زمانی که ماموریت جنگ به عهده نیروهای امنیتی این کشور قرار گرفت، تلفات آنان به صورت پیوسته افزایش یافته است.

taliban3
براساس گزارش سیگار، طالبان نزدیک به 11.1 درصد از مناطق افغانستان را در کنترول خود دارند

این نهاد در گزارش تازه خود از تسلط مخالفان بر بخشی از خاک این کشور اشاره کرده و گفته بود که طالبان نزدیک به 11.1 درصد از مناطق را در کنترول خود دارند و نبرد میان نیروهای حکومتی و گروه طالبان برای تسلط بر 30 درصد باقی مانده از جغرافیای این کشور نیز، ادامه دارد.

سیگار در این گزارش از ولایت‌های هلمند، قندهار، ارزگان و زابل به عنوان مراکز قوی شورش گری یاد کرده و افزوده است که 3 میلیون نفر یعنی یک دهم جمعیت، در مناطق زیر کنترول شورشیان زندگی می‌کنند و 21 میلیون نفر دیگر در مناطقی هستند که حکومت بر آن تسلط دارد.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *