جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
بدون نظر
2 بازدید

میرزا اولنگ؛ از وقوع جنایت جنگی تا آغاز امداد رسانی جدی

خواندن 6 دقیقه
0
(0)

پس از سقوط روستای میرزا اولنگ سرپل و فاجعه بزرگ انسانی در آن ولایت، گروه هماهنگی عدالت انتقالی این رویداد را جنایت جنگی خوانده است. آنان هم‌چنان خواستار رسیدگی عاجل به بازماندگان این حادثه شده اند.

روستای استراتژیک میرزا اولنگ در شهرستان صیاد ولایت سرپل، به تاریخ 14 اسد به تصرف طالبان و داعش درآمد. مقامات محلی از نرسیدن نیروهای کمکی به شدت انتقاد کرده و دلیل اصلی سقوط این روستا را بی توجهی به این امر دانستند.

گروه هماهنگی عدالت انتقالی در این باره، کشته شدن حدود 52 غیرنظامی‌ به شمول زنان و کودکان را که به گفته اعضای این گروه بدون هیچ گونه تفکیک به صورت هدفمند قتل عام شده یک جنایت جنگی خوانده است.

مسوولان این گروه گفته است که “قتل عام غیرنظامیان به شمول زنان و کودکان، آواره شدن صدها خانواده، تخریب و تاراج اموال و دارایی‌های افراد؛ خلاف ارزش های انسانی و نقض آشکار موازین حقوق بشر و حقوق بشردوستانه بین المللی به ویژه ماده 3 مشترک کنوانسیون های چهارگانه ژنو 1949 و ماده 8 اساسنامه روم 1998 می‌باشد.”

براساس اظهارات مسوولان گروه هماهنگی انتقالی “قتل عام غیر نظامیان، به صورت هدفمند و بدون رعایت اصل تفکیک، مصداق عینی جنایت جنگی می‌باشد.”

20706860_1581581901914902_1974070557_n
گروه هماهنگی عدالت انتقالی کشته شدن حدود 52 غیرنظامی‌ به شمول زنان و کودکان را که به گفته اعضای این گروه بدون هیچ گونه تفکیک به صورت هدفمند قتل عام شده یک جنایت جنگی خوانده است

مسوولان این گروه حکومت افغانستان را در تامین امنیت شهروندان به خصوص اقلیت های قومی ‌و مذهبی ناتوان دانسته و می‌گوید که “یکی از عوامل ارتکاب و تکرار چنین جنایت‌های ضد بشری در کشور، گواه آشکار فقدان توانایی دولت در تامین امنیت شهروندان، به ویژه اقلیت‌های قومی‌و مذهبی می‌باشد.”

خواست‌ها

گروه هماهنگی عدالت انتقالی از حکومت افغانستان به صورت جدی می‌خواهد که باید تدابیر جدی محافظتی را برای حفاظت از جان،‌ مال و  کرامت انسانی غیر نظامیان به خصوص اقلیت های قومی ‌و مذهبی روی دست گیرد. آنان هم‌چنان خواهان برکناری، محاکمه و مجازات کسانی شدند که غفلت وظیفه‌ای کرده اند.

اقدام جدی برای نجات و حفاظت جان غیرنظامیان و گروگان‌ها به دست شورشیان در میرزا اولنگ، حفاظت از گروه‌های آسیب پذیر به خصوص زنان و کودکان، امداد رسانی فوری برای بیجاشدگان این حادثه از سوی حکومت در هماهنگی با سازمان های امداد رسان از دیگر خواست های گروه هماهنگی عدالت انتقالی گفته شده است.

mirzaolang4
والی ولایت سرپل گفته است که برای 400 خانواده از بیجاشدگان میرزا اولنگ کمک توزیع شده است

این گروه هم‌چنان با توجه به گستردگی و تکرار جنایات جنگی در افغانستان و نبود ظرفیت در درون نهادهای فعلی عدلی و قضای، جهت رسیدگی به این جنایت از حکومت خواستار تشکیل هرچه زودتر دادگاه ویژه رسیدگی به جنایات جنگی گردیده است.

اعزام نیرو

در همین حال، ظاهر وحدت والی سرپل امروز در یک کنفرانس خبری در این ولایت از اعزام نیروی کمکی به سرپل خبر داده و گفته است که تلاش های جدی برای بازگشت کنترول دولتی بر میرزاولنگ جریان دارد.

آقای وحدت اظهار داشت که جلوگیری از فاجعه میرزا اولنگ از توان حکومت محلی بالا بوده است. او افزود که “قبل از این رویداد ما درخواست کمک از مرکز کردیم اما توجه نشد.”

آقای وحدت از تلفات ناشی از این رویداد آماری نهایی در دست نمی‌دهد اما می‌گوید که بعد از کشتار و گروگان گیری غیرنظامیان توسط شورشیان، مردم سرپل وحشت زده شده اند.

صبح روز گذشته و در چهارمین روز از سقوط این روستا، سخن‌گوی والی سرپل به خبرنامه گفته بود که تاکنون هیچ نیروی کمکی به این ولایت نرسیده است.

wahdat2
محمد ظاهر وحدت، والی ولایت سرپل

سخن‌گوی والی با انتقاد از حکومت مرکزی گفته بود که جنگ هنوز جریان دارد و با وجود درخواست پی‌هم از حکومت مرکزی، هیچ نیروی کمکی برای مهار جنگ فرستاده نشده است.

پس از چهار روز از سقوط میرزا اولنگ، ناوقت روز گذشته ریاست جمهوری افغانستان اعلام کرد که “وضعیت این روستا بررسی شده و به خاطر باز پس‌گیری آن و سرکوب دشمن، به ارگان های امنیتی و دفاعی کشور هدایات لازم داده شده است.”

صبح امروز فرمانده سپاه 209 شاهین ارتش افغانستان در شمال این کشور گفته بود که عملیات نظامی‌ برای آزاد سازی روستای استراتیژیک میرزا اولنگ آغاز شده است.

کمک‌های بشری

در همین حال، والی سرپل از اعزام کمک برای بیجاشدگان این رویداد خبرداده و گفته است که تاکنون 451 خانه در مناطق مختلف این ولایت بررسی و به تعقیب آن برای 400 خانواده کمک توزیع شده است.

با این حال، وزارت دولت در امور رسیدگی به حوادث اعلام کرده که مبلغ پنج میلیون افغانی را بر اساس حکم رییس جمهوری افغانستان برای بازماندگان میرزا اولنگ فرستاده است. این مبلغ برای 445 خانواده‌ی بیجا شده‌ی ناشی از جنگ در این روستا توزیع گردیده است.

mirzaolang7
موسسه حمایت از کودکان اعلام کرده که برای 163 خانواده بیجاشده در سرپل لوازم اولیه را توزیع نموده است

فاجعه انسانی

براساس گزارش‌ها، طالبان پس از تسلط بر میرزا اولنگ، بیش از 50 غیرنظامی که در میان آن‌ها زنان و کودکان نیز شامل بودند را تیرباران کرده و 150 تن دیگر را نیز به اسارت گرفته بود.

دو روز پس از سقوط این روستا، ظاهر وحدت والی سرپل گفته بود که “تروریستان خون آشام با اشغال این روستا دست به کشتار بی رحمانه غیرنظامیان زدند. طبق گزارشات اولیه، شورشیان بین 30 تا 40 تن از مردم بی گناه را که در بین شان کودکان، زنان و ریش سفیدان نیز شامل هستند، به شکل بی رحمانه‌ای تیرباران نمودند.”

ذبیح الله امانی سخن‌گوی والی سرپل نیز گفته بود که طالبان برخی را سلاخی کردند، شماری را سربریدند، عده ای دیگر را از کوه به زیر انداختند و بعضی دیگر را به گلوله بستند.

ذبیح‌الله امانی، سخن‌گوی والی سرپل
ذبیح‌الله امانی، سخن‌گوی والی سرپل

با این حال، شب گذشته مقامات محلی در ولایت سرپل، از آزادی 235 تن از ساکنان این روستا پس از 4 روز اسارت خبر دادند.

گفته شده است که این غیرنظامیان پس از مذاکرات صورت گرفته میان بزرگان محلی و شورشیان آزاد شده اند.

روستای استراتژیک میرزا اولنگ، بخشی از شهرستان صیاد ولایت سرپل می‌باشد که از آن به عنوان کمربند دفاعی مرکز این ولایت یاد می‌شود.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
شیشه اتومبیل قیمت خرید تلویزیون ⭐️زیر6 میلیون⭐️ مجله اخبار روز استادورک قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود درج آگهی رایگان