جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
بدون نظر
12 بازدید

سال 1395؛ نگرانی کمیسیون مستقل حقوق بشر از افزایش تلفات غیرنظامیان و سال خونین برای خبرنگاران افغانستان

خواندن 5 دقیقه
0
(0)

کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان در گزارش سالانه‌ی خود از 16.765 مورد نقض حقوق بشری در سال 1395 خورشیدی خبر داده است.

در گزارش سالانه این کمیسیون که به تازگی منتشر شده ، به مواردی مانند تلفات غیرنظامیان، خشونت علیه زنان و کودکان و هم‌چنین خشونت علیه خبرنگاران به عنوان مواردی از نقض حقوق بشر در این کشور اشاره شده است.

افزایش تلفات غیرنظامیان

بر اساس گزارش کمیسون حقوق بشر افغانستان، در سال گذشته خورشیدی غیرنظامیان افغان قربانیان اصلی جنگ در این کشور بودند. یافته‌های این کمیسیون نشان می دهد که تلفات غیرنظامیان در سال 1395 نسبت به سال 94، بیش از 12 درصد افزایش داشته است.

AIHRC
بر اساس گزارش کمیسون حقوق بشر افغانستان، در سال گذشته خورشیدی غیرنظامیان افغان قربانیان اصلی جنگ در این کشور بودند

 10،608 غیرنظامی در سال گذشته قربانی جنگ میان نیروهای حکومت افغانستان و گروه‌های شورشی و تروریستی شده‌اند که از این میان، 2823 تن کشته و 7785 تن دیگر زخمی شده‌اند. کمیسیون حقوق بشر افغانستان گفته است که 5681  مرد، 1137 زن و 2980 کودک قربانی این درگیری‌ها شده‌اند.

طالبان و داعش

براساس یافته‌های این گزارش، 67.50 درصد از عاملان تلفات غیرنظامیان گروه‌های مخالف مسلح دولت بوده که نقش گروه طالبان 61.2 و از گروه داعش 6.23 درصد در این گزارش گفته شده است.

در این گزارش، بیش از 67 درصد تلفات غیرنظامیان به گروه‌های مخالف مسلح دولت نسبت داده شده که نقش گروه طالبان 61.2 و گروه داعش هم 6.23 درصد بیان شده است.

ننگرهار یکی از پایگاه های مهم داعش در افغانستان به حساب می آمد
در این گزارش آمده است که 67.50 درصد از عاملان تلفات غیرنظامیان گروه‌های مخالف مسلح دولت بوده اند

مسوولان کمیسیون حقوق بشر افغانستان گفته‌اند که نیروهای حامی دولت ( نیروهای دولتی و نیروهای بین المللی)، عامل قربانی شدن 14،13 درصد غیرنظامیان بوده و 18،2 درصد دیگر تلفات نیز به “افراد نامعلوم” نسبت داده شده است.

حملات انتحاری

 یافته‌های گزارش کمیسیون حقوق بشر افغانستان نشان می‌دهد که بیشترین تلفات غیرنظامیان در سال 1395 در نتیجه حملات انتحاری بوده است. در این سال، 25.61 درصد تلفات غیرنظامیان در اثر حملات انتحاری بوده که در مجموع 2717 تن کشته و مجروح شده اند.

پس از حملات انتحاری، ترور و قتل، ماین‌های کنار جاده، حملات هوایی و پرتاب راکت، به ترتیب بیشترین تلفات غیرنظامیان را در پی داشته است.

kabul-attack1
25.61 درصد تلفات غیرنظامیان بر اثر حملات انتحاری بوده که در مجموع 2717 تن کشته و مجروح شده اند

افزایش خشونت علیه زنان

در سال گذشته خورشیدی، 5،575 مورد خشونت علیه زنان به ثبت رسیده است که در مقایسه با سال 94، بیش از 8 درصد افزایش را نشان می‌دهد.

کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان از مجازات خودسرانه و محاکمه صحرایی از عوامل اصلی خشونت علیه زنان نام برده است.

در این گزارش هم چنین آمده است که از 5575 مورد خشونت ثبت شده در کمیسیون حقوق بشر، 1591 مورد آن را خشونت‌های فیزیکی ‌و 361 مورد دیگر آن را انواع خشونت‌های جنسی تشکیل می‌دهد.

این نهاد از خشونت‌های لفظی، روانی و خشونت‌های اقتصادی یاد کرده است که به نحوی به عرف و سنت‌های ناپسند در افغانستان بستگی دارد.

violence
در سال گذشته خورشیدی، 5،575 مورد خشونت علیه زنان به ثبت رسیده است

تهدید زندگی

کمیسیون حقوق بشر افغانستان، وضعیت زندگی در این کشور را به دلیل ادامه جنگ و گسترش خشونت‌ها، به صورت جدی در معرض تهدید می‌داند.

در سال گذشته، 2129 مورد نقض حق زندگی در این کمیسیون  ثبت شده است که 2092 مورد آن شامل تلفات غیرنظامیان و 37 مورد دیگر شامل اعدام‌های بدون محاکمه، ترور، قتل‌های ناموسی، محاکمه صحرایی و قتل‌هایی است که دولت طبق قانون به بررسی آن‌ها نپرداخته است.

این کمیسیون از نیروهای مسلح دولت، افراد قدرت‌مند محلی و مخالفین مسلح دولت به عنوان ناقضان حق آزادی و امنیت شخصی یاد کرده که “در جریان سه سال اخیر رو به افزایش بوده است.”

افزایش بیکاری

یافته‌های این نهاد نشان می‌دهد که دولت نه تنها پیشرفتی در زمینه‌ی ایجاد اشتغال نداشته بلکه نرخ بیکاری نسبت به دو سال گذشته 2 درصد افزایش نیز داشته است.

unemployment1
این کمیسیون در گزارش سالانه خود گفته است که نرخ بیکاری نسبت به دو سال گذشته 2 درصد افزایش داشته است

براساس یافته‌های این کمیسیون، درآمد مردم افغانستان از کشاورزی در سال 1395 نسبت به سال 1394 دست‌کم، 3 درصد کاهش یافته است و از میان افرادی که به شغل‌های دیگر می‌پردازند نیز، تنها 14.7 درصد آنان وظیفه ثابتی داشته‌اند.

کودکان

این نهاد حقوق بشری همچنان از وضعیت کودکان افغان اظهار نگرانی کرده است.

مسوولان کمیسیون حقوق بشر می‌گویند که علاوه بر اینکه از این کودکان در پدیده شومِ بچه بازی استفاده شده، این کودکان از سوی گروه‌های تروریستی نیز برای انجام حملات انتحاری مورد سوء استفاده قرار گرفته‌اند.

یافته‌های این گزارش در مورد حق دسترسی کودکان به آموزش نشان می‌دهد که، 70 درصد از کودکان به صورت منظم به مکتب می‌روند، 20 درصد نمی‌توانند به مکتب بروند و 10 درصد دیگر نیز نمی‌توانند به صورت منظم در مکتب حاضر باشند.

daikundi
این گزارش نشان می‌دهد که 20 درصد از کودکان افغان نمی‌توانند به مکتب بروند

سال خونین

این کمیسیون همچنان سال 1395 را به عنوان سال خونین برای خبرنگاران یاد کرده و افزوده است که در این سال، 14 کارمند رسانه‌ای جان داده ‌اند.

کمیسیون حقوق بشر معتقد است که ادامه این روند، ضربه جدی بر فعالیت رسانه‌ها و آزادی بیان در افغانستان می‌باشد.

این نهاد حقوق بشری به انفجار در تظاهرات جنبش روشنایی اشاره کرده و از حکومت افغانستان به دلیل تامین نشدن امنیت تظاهرات کنندگان انتقاد کرده است.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
شیشه اتومبیل قیمت خرید تلویزیون ⭐️زیر6 میلیون⭐️ مجله اخبار روز استادورک قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود درج آگهی رایگان