ائتلاف نجات افغانستان؛ انتقادهای تند از رییس جمهور و تاکید بر بازگشت بدون قید و شرط جنرال دوستم

رهبران ارشد ائتلاف تازه تشکیل “نجات افغانستان” امروز با برگزاری همایشی در شهر مزارشریف در شمال این کشور، ارگ ریاست جمهوری را به انحصارگرایی، تبعیض و تفرقه‌افکنی متهم نمودند و خواهان بازگشت بدون قید و شرط معاون اول ریاست جمهوری به کشور شدند.

ائتلاف ملی برای نجات افغانستان چندی قبل با حضور عطامحمد نور والی بلخ، محمد محقق معاون دوم ریاست اجرایی و جنرال عبدالرشید دوستم معاون نخست ریاست جمهوری افغانستان در ترکیه شکل گرفت.

عطامحمد نور والی بلخ و از اعضای ارشد شورای ائتلاف نجات افغانستان در همایش امروز گفت که “این ائتلاف به زودی در کابل موجودیت خود را اعلام خواهد کرد و پاهای کج این حکومت مستبد را راست می‌کند.”

آقای نور در بخشی از سخنان خود خواستار بازگشت بدون قید و شرط جنرال عبدالرشید دوستم معاون اول ریاست جمهوری به کشور شد. والی بلخ افزود که ائتلاف نجات افغانستان خواهان حضور بدون قید و شرط معاون اول رییس جمهور در کابل است و می خواهد که او به وظیفه اصلی اش بازگردد.

جنرال دوستم که متهم به دست داشتن در آزار جنسی صورت گرفته علیه احمد ایشچی می باشد، اکنون در ترکیه به سر می برد. در هفته‌های گذشته نیز برخی رسانه های افغانستان گزارش دادند که حکومت افغانستان از فرود هواپیمای حامل او در فرودگاه مزارشریف جلوگیری کرده است.

وضعیت وخیم

محمد محقق معاون دوم ریاست اجرایی و رهبر حزب وحدت اسلامی مردم افغانستان نیز در سخنانش از به حاشیه راندن ریاست اجرایی و اقوام مختلف افغانستان توسط ارگ ریاست جمهوری این کشور به شدت انتقاد کرد و خواهان بازگشت جنرال دوستم به کشور شد.

او رییس جمهور اشرف غنی را به انحصار‌گرایی، تبعیض و بی عدالتی متهم کرد و گفت که با روی کار آمدن حکومت وحدت ملی در این کشور، تبعیض و نفرت پراکنی در بدترین حالت ممکن قرار دارد.

balkh4
آقای نور خواستار بازگشت بدون قید و شرط جنرال عبدالرشید دوستم معاون اول ریاست جمهوری افغانستان، به کشور شد

معاون ریاست اجرایی افغانستان گفت که ائتلاف نجات ملی در صدد خشونت و براندازی نظام نیست اما با فشارهای مردمی و اقدامات قانونی، تبعیض سیستماتیک علیه حلقات سیاسی و قومی، که به باور او از سوی ارگ ریاست جمهوری صورت می گیرد را زمین‌گیر خواهد ساخت.

آقای محقق افزود که این ائتلاف ” هم حق خود را در این دوره خواهد گرفت و هم در انتخابات ریاست جمهوری آینده، یک جریان تعیین کننده در افغانستان خواهد بود.”

معاون دوم ریاست اجرایی هم از به انزوا کشیده شدن جنرال دوستم معاون اول ریاست جمهوری به شدت انتقاد کرد و گفت که “پس از انتخابات برای انزوای او، راه هایی ساخته شد و برای او دوسیه سازی شروع شد.” او دخالت کشورهای خارجی در پرونده مطرح شده علیه دوستم را مداخله آشکار در امور داخلی و نقض حاکمیت ملی افغانستان دانست.

آقای محقق از ارگ ریاست جمهوری این کشور خواست تا “جلو آمدن دوستم به کشور را نگیرد چرا که میلیون‌ها تن از حامیانش در پشت او ایستاده اند.”

به سوی پراکندگی

عزیزالله کارگر نیز که در این همایش به نمایندگی از جنرال دوستم معاون اول ریاست جمهوری و رهبر جنبش ملی اسلامی افغانستان صحبت می کرد از رییس جمهور اشرف غنی خواست تا ” به اقدامات فراقانونی خود پایان دهد.”

او با انتقاد از افزایش انحصارگرایی در ارگ ریاست جمهوری گفت که ” این وضعیت، کشور را به سوی هرج و مرج و پراکندگی سوق داده است.”

نماینده معاون اول ریاست جمهوری در این همایش به گسترش  جنگ و ناامنی در ولایت های شمال و شمال شرقی افغانستان اشاره کرد و حکومت این کشور را در تامین امنیت ناتوان دانست.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *