اشرف غنی در هلمند؛ از زندگی در سایه گلوله تا تمرکز دوباره بر پایگاه محوری شورشیان

توسطسرور سروش

مرداد ۵, ۱۳۹۶ به روز رسانی : اسفند ۷, ۱۴۰۲ , ,

ارگ ریاست جمهوری افغانستان اعلام کرده که محمد اشرف غنی رییس جمهوری این کشور برای بررسی وضعیت امنیتی ولایت هلمند و دیدار با خانواده‌های شهدای نیروهای امنیتی و دفاعی حوادث اخیر به آن ولایت سفر کرده است.

رییس جمهور غنی در حالی به ولایت جنگ زده‌ی هلمند در جنوب افغانستان سفر می‌کند که ساحات وسیعی این ولایت تحت کنترول گروه‌های تروریستی قرار دارد.

همزمان با سفر رییس جمهور غنی، به یکی از ولایت‌های به شدت ناآرام کشور، شاه حسین مرتضوی سرپرست دفتر سخنگوی او در صفحه فسبوک خود نوشته که “بخش زیادی وقت رییس جمهور صرف مدیریت جنگ و رسیدگی به فامیل‌های شهدا می‌شود.” او همچنان گفته است که رییس جمهور امروز به هلمند رفته تا وضعیت امنیتی انجا را از نزدیک بررسی کند.

ghani-in-helmand1
صبح امروز محمد اشرف غنی رییس جمهوری افغانستان برای بررسی وضعیت امنیتی ولایت هلمند و دیدار با خانواده‌های شهدا به این ولایت سفر کرد

آقای مرتضوی همچنان با اشاره به درگیری‌های اخیر افزوده که “دشمن توانایی حفظ جغرافیا را ندارد.” به گفته‌ی او “پیروزی‌های موقتی و اندک دشمن سرنوشت جنگ و جغرافیای جنگ را تغییر داده نمی‌تواند.”

5 شهرستان

رییس جمهور غنی در حالی به ولایت آشوب زده هلمند سفر می‌کند که براساس گفته‌های مقام‌های محلی این ولایت، جنگجویان طالبان بر 5 شهرستان آن تسلط کامل دارد.

با آن که شهرستان ناوه هلمند نزدیک به 10 روز پیش از وجود گروه‌های تروریستی پاکسازی گردیده، اما بر اساس اظهارات منابع دولتی، شهرستان‌های خان‌نشین، نوزاد، دیشو، موسی قلعه و باغران تحت تصرف شورشیان قرار دارد. علاوه بر این، شماری دیگر از مناطق هلمند نیز هر از گاهی مورد حملات گروه‌های تروریستی قرار می‌گیرد.

Helmand
مقام‌های محلی ولایت هلمند می‌گویند که طالبان بر 5 شهرستان این ولایت تسلط کامل دارند

در سایه گلوله

ولایت هلمند که یکی از پایگاه‌های اصلی گروه طالبان می‌باشد علاوه بر این یکی از نگرانی‌های بزرگ دولت مردان افغان است، زندگی شهروندان عادی نیز در آن همه روزه با مخاطره می‌باشد.

شهروندان هلمندی که در نزدیکی‌های خط اول جنگ زندگی می‌کنند، از اصابت گلوله‌های نگران هستند که در اثر درگیری میان نظامیان افغان و جنگجویان طالبان بر غیرنظامیان و یا منازل مسکونی اصابت می‌کند.

برخی از گزارش‌ها می‌رساند که بر اثر اصابت گلوله‌های بی‌هدف، شماری زیادی از غیرنظامیان در این ولایت کشته و زخمی شده اند.

همچنان گفته می‌شود که استفاده از منازل مسکونی به عنوان پناهگاه گروه‌های طالبان در هنگام جنگ باعث ناآرامی‌ها و همچنان کندی عملیات نیروهای امنیتی افغان می‌شود. این چالش‌ها باعث می‌شود که شهروندان این ولایت نتواند با آرامش زندگی کند.

helmand
ولایت هلمند در جنوب افغانستان یکی از پایگاه‌های مهم گروه طالبان به شمار می‌رود

تمرکز دوباره

با پایان یافتن ماموریت نیروهای بریتانیایی و آمریکایی در افغانستان در سال 2104 میلادی، جنگ هلمند اما پایان نیافت. آن‌ها بی آن که این جنگ را تمام کنند، افغانستان را ترک کردند. پس از خروج نیروهای خارجی از هلمند، مسوولیت جنگ بدوش نیروهای امنیتی افغان افتاد.

با این حال با شدت گرفتن حملات طالبان و ناامنی‌ها در این ولایت، پس از دو سال بار دیگر در سال جاری میلادی، 300 سرباز آمریکایی وارد ولایت ناامن هلمند شده است. گفته شده که بیشتر این سربازان تجربه حضور و جنگ در هلمند را دارند.

مقامات آمریکایی گفته اند که هدف از اعزام این نیروهای تازه به هلمند، آموزش، مشوره دهی و حمایت از نیروهای نظامی افغانستان است که در این ولایت در برابر تروریستان می‌جنگند.

شدت ناامنی‌ها در هلمند در حدی بود که سال گذشته، گروه طالبان توانستند به دروازه‌های شهر لشکرگاه مرکز این ولایت برسند. این موضوع باعث شد که حتی امکان سقوط این شهر نیز پیش بینی شود. اما مقاومت نیروهای نظامی افغان و حمایت هوانیروی ناتو، سقوط احتمالی هملند را فروکاست و مرکز این ولایت همچنان در اختیار نیروهای افغان باقی ماند.

helmand-war
در سال جاری میلادی 300 تن از نظامیان آمریکایی دوباره وارد ولایت هلمند شده اند

 

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *