از هرات تا واشنگتن؛ 12 حاشیه‌ی خواندنی از خبرسازی دختران روبات‌ساز افغان

دختران روبات ساز افغانستان که روز گذشته پس از سه روز رقابت‌های نفس‌گیر توانستند جایگاه دوم را در بخش خود، در رقابت‌های بین المللی روباتیک به دست آوردند، در یک ماه اخیر یکی از موضوعات خبرساز افغانستان در سطح جهان بوده اند.

توجه جهانی

این دختران، زمانی در ابتدا توجه جهانی را جلب کردند که خبر رد درخواست ویزای آن‌ها توسط سفارت آمریکا پخش شد. با این حال، آن‌ها حاضر شدند که روبات‌شان را حتی در شرایطی که خودشان نمی‌توانستند در این مسابقات شرکت کنند، به آمریکا بفرستند.

Robot1
این ختران حاضر شدند که روبات‌شان را حتی در شرایطی که خودشان نمی‌توانستند در این مسابقات شرکت کنند، به آمریکا بفرستند

در کنگره

پس از نشر این خبر بود که اولین بار برنی سندرز یکی از پیشتازان کاندیداتوری حزب دموکرات آمریکا و از سناتوران به نام این کشور خواستار توجه فوری به مسئله رفع مشکل ویزای این دختران افغان شد و خواستار ورود آن به آمریکا گردید. پس از او بیش از ده سناتور دیگر آمریکایی نیز به جمع حامیان این دختران پیوستند.

sanders
برنی سیندرز، سناتور آمریکایی

دخالت ترامپ

این توجه تا حدی بود که دونالد ترامپ رییس جمهور آمریکا نتوانست آرام و بی موضع بماند. آقای ترامپ از دفتر شورای امنیت ملی در کاخ سفید خواست تا در این ماجرا مداخله کند و زمینه سفر این دختران افغان را مساعد سازد.

خبر عالی

دخالت ترامپ و چراغ سبز وزارت خارجه آمریکا برای ورود و سفر این دختران، خبر عالی برای شهروندان افغان بود. این خبر تا حدی گسترده بود که رسانه‌ها از آغاز سفر آن‌ها از هرات تا کابل و بعد تا واشنگتن لحظه‌های مختلف زندگی این دختران را در این جریان به تصویر کشیدند.

اعلام موضع ایوانکا

همزمان با آغاز سفر این تیم دختران هراتی به سوی آمریکا ایوانکا دختر ترامپ و مشاور نزدیک رییس جمهور ایالات متحده در تویتی اعلام داشت که بی صبرانه منتظر دیدار با این دختران افغان می‌باشد.

استقبال گرم

با ورود دختران افغان به فرودگاه دالاس در واشنگتن، مقامات سفارت افغانستان به شمول سفیر و خانم او و در عین حال دستیار معاون وزیر خارجه ایالات متحده به استقبال آن‌ها رفته و رسانه‌های بزرگ آمریکایی نیز این سفر را پوشش دادند.

robotic2
استقبال از دختران روبات‌ساز افغان در فرودگاه دالاس در واشنگتن

پیروزی در مسابقات

در مسابقات ربات‌ها، تیم دختران افغان توانستند در رده و حوزه خود مدال نقره را به دست آورند. این خبر مثل بمب منفجر شده و کل فضای رسانه ای افغانستان را به خود اختصاص داده است. افغان‌ها پیروزی این تیم دختران را دستاورد بزرگ جهانی افغانستان می‌پندارند.

دیدار با ایوانکا

روز گذشته در نهایت، ایوانکا ترامپ با گروه دختران روبات ساز افغانستان دیدار کرد و از حضور این گروه در این رقابت‌ها ستایش نمود.

جایگاه دوم

افغانستان با اشتراک این دختران در مسابقات جهانی ربات‌ها توانست در بخش “دست آوردهای شجاعانه” جایگاه دوم و شاگردان سودان جنوبی، مقام اول را به دست آورند.

robotic5
تیم دختران روبات‌ساز افغان در این رقابت‌های بین‌المللی جایگاه دوم را به دست آوردند

162 کشور  

در این رقابت‌ها 162 کشور شرکت کرده بود و روبات ساخته شده توسط گروه دختران روبات ساز افغان در سه روز رقابت، توانست با کسب 243 امتیاز، جایگاه 103 ام را در میان تمام کشورها به دست آورد.

مقابله با کم آبی

دختران افغان روباتی ساخته اند که در بازی‌ها، نقش توپ جمع کن را بازی می‌کنند.

این رقابت‌ها در واشنگتن که با موضوع مقابله با کم آبی اختصاص داده شده بودند؛ روبات‌های ساخته شده باید در این مسابقات با این موضوع به رقابت می‌پرداختند.

روبات‌های ساخته شده دختران افغان مشغول جمع آوری توپ‌های آبی رنگ و انتقال آن به مخزن مخصوص بودند که توپ‌های آبی رنگ نماد آب سالم تعبیر شده بودند.

نکته جالب دیگر این است که دانش آموزان سازنده روبات، کار ساخت 4 ماهه روبات خود را در مدت دوهفته انجام داده بودند.

robotic7
این دانش آموزان سازنده روبات، کار ساخت 4 ماهه روبات خود را در مدت دوهفته انجام دادند

تهدیدات بزرگ

با این همه دستاوردها، دختران روبات ساز هرات در غرب افغانستان برای اولین بار در رقابت‌های بین المللی روباتیک به نمایندگی از کشوری شرکت کردند که زندگی شهروندان آن بیشتر با جنگ و خشونت گره خورده است.

شش نفر از میان دختران هرات از مکتب‌های مختلف این ولایت که در رده‌های سینی 14 و 16 سال قرار دارد از همه بهتر درخشیدند و به رقابت‌های جهانی راه یافتند.

لیدا عزیزی، یاسمین یاسمین زاده، سمیه فاروقی، رودابه نوری، کوثر روشان و فاطمه قادریان اعضای تیم روبات سازان هستند.

 

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *