جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
بدون نظر
5 بازدید

دختر خلاق در فیس‌بوک؛ ایجاد کتاب‌خانه، فروش تابلو و فراخوانی برای اهدای کتاب در کابل

خواندن 4 دقیقه
0
(0)

استفاده از شبکه اجتماعی فیس‌بوک تنها محدود به لایک کردن و کامنت دادن در زیر نوشته‌های دیگران نیست بل که می‌تواند استفاده‌های بسیار مفید دیگری نیز داشته باشد. معصومه یک هنرمند جوان افغانستانی است که از صفحه فیس‌بوک خود برای تامین کتاب‌های یک کتاب‌خانه در منطقه ای محروم در غرب شهر کابل استفاده می‌کند.

او از این طریق علاوه بر این که دوستانش را تشویق به اهدای کتاب به این کتاب‌خانه نموده، توانسته حتی آنهایی که در خارج از افغانستان زندگی می‌کنند را نیز در این کار شریک نماید.

آغاز ماجرا

معصومه حدود دو ماه قبل در صفحه فیس‌بوک خود از ایجاد یک کتاب‌خانه کوچک برای کودکان شهرک اتفاق در غرب شهر کابل خبر داد؛ منطقه ای محروم در غرب شهر کابل که از بسیاری امکانات ابتدایی زندگی محروم است در حالی که جمعیت زیادی در این منطقه زندگی می‌کنند.

books6
حالا این کتاب‌خانه بیش از 50  جلد کتاب دارد

او از دوستان خود خواسته بود تا کتاب‌های اهدایی شان را از طریق این کتاب‌خانه به کودکانی برسانند که محرومیت‌های مختلف، مانعی در برابر شوق و اشتیاق آن‌ها برای تحصیل و کتاب خواندن نیست.

خانه و کتاب‌خانه

این کتاب‌خانه در بالای کوه و درون خانه‌ی خانواده ای محروم ایجاد شده که دارای 5 فرزند است و تنها یک اتاق دارد؛ اما به گفته‌ی معصومه ” تمام اعضای این خانواده از داشتن این کتاب‌خانه و شریک کردن کتاب‌ها با کودکان همسایه‌شان با جان و دل استقبال کردند.”

این کتاب‌خانه تنها یک کمد دارد که توسط تعدادی از بچه‌های محل به بالای کوه حمل شده و حالا در گوشه‎ی اتاقی که دیوارهای گلی و سقفی چوبی دارد خودنمایی می‌کند.

books3
این کتابخانه کوچک در خانه‌ای در بالای یک کوه ایجاد شده است

اهدای کتاب

فراخوان معصومه برای اهدای کتاب به این کتاب‌خانه کودکان با استقبال برخی از دوستان او قرار می‌گیرد. برخی کتاب هدیه داده اند و برخی هم قول داده اند تا در حد توان شان حمایت مالی کنند.

حالا این کمد چوبی، بیش از 50 کتاب را در خود جای داده است. کتاب‌هایی با موضوعات مختلف برای کودکان که شامل کتاب‌های قصه، شعر، رسامی، علمی و انگلیسی است.

حالا کودکان این منطقه روزانه دور هم جمع می‌شوند و در این مکان کتاب می‌خوانند. کتاب‌هایی که می تواند دریچه ورود آن‌ها به دنیای تازه تری باشد.

books1
کتاب‌های اهدایی به این کتاب‌خانه

فروش تابلوی رسامی

کار معصومه برای تامین کتاب برای این کودکان به همین جا ختم نمی‌شود. او که از 10 سال قبل به کار طراحی و رسامی مشغول است، در ابتکاری خلاقانه، یکی از تابلوهای رسامی اش را از طریق همین صفحه فیس‌بوک به فروش گذاشت تا بتواند پول حاصل از فروش آن را برای خرید کتاب اختصاص دهد.

او با گذاشتن عکس این تابلوی هنری، گفته بود که کم‌ترین قیمت آن‌، 5000 افغانی است و متعلق به کسی خواهد شد که بالاترین قیمت را پیشنهاد کند.

به گفته معصومه، افراد زیادی برای کمک به این کتاب‌خانه، حاضر شدند تا این تابلوی رسامی را بخرند. اما این تابلو به فردی فروخته شده که بالاترین قیمت را پیشنهاد کرده و در خارج از افغانستان زندگی می‌کند. معصومه در صفحه فیس‌بوک خود نوشته که فرد خریدار، تابلو را نیز به “یکی از مراکز آموزشی داخل کشور” هدیه نموده است.

books5
معصومه این اثر هنری خود را برای کمک به کتاب‌خانه از طریق فیس‌بوک فروخته است

با این که معصومه توانسته است از طریق شبکه‌های اجتماعی مقداری از کتاب‌های این کتاب‌خانه را تامین کند اما کودکان مشتاق مطالعه در این منطقه، نیازمند کتاب‌خانه ای بزرگتر با کتاب‌های بیشتری هستند که می‌تواند با اهدای کتاب یا کمک‌های مالی بیشتر مردمی تامین شود.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
شیشه اتومبیل قیمت خرید تلویزیون ⭐️زیر6 میلیون⭐️ مجله اخبار روز استادورک قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود درج آگهی رایگان