جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
بدون نظر
4 بازدید

جشنواره گل کچالو؛ بامیان خلاق این بار با کچالو خود را به نمایش گذاشت

خواندن 4 دقیقه
0
(0)

نخستین جشنواره گل کچالو در ولایت بامیان امروز به منظور معرفی و رشد محصولات زراعتی این ولایت همراه با برنامه‌های مختلف فرهنگی و هنری آغاز شد. قرار است برنامه عمومی این جشنواره فردا در پارک این ولایت برگزار شود.

این جشنواره‌ی دو روزه، همزمان با فصل “گل کچالو” برای معرفی و رشد محصولات محلی بامیان به ویژه کچالوی این ولایت که از شهرت جهانی برخوردار است توسط وزرات زراعت و اداره محلی بامیان راه اندازی شده است.

شماری از مقام‌های عالی رتبه دولت افغانستان به شمول وزیر زراعت این کشور، مقام‌های محلی و شهروندان به شمول کشاورزان ولایت بامیان در این جشنواره فرهنگی و هنری اشتراک داشتند.

محمد طاهر زهیر والی بامیان در برنامه افتتاحیه این جشنواره، ولایت بامیان را کمتر توسعه یافته عنوان نمود که به گفته او، حدود 50 درصد مردم آن با وجود آب و خاک مناسب، زیر خط فقر زندگی می‌کنند.

آقای زهیر نبود بازار مناسب در فصل برداشت کچالو در بامیان را، از مشکلات عمده‌ی کشاورزان این ولایت عنوان کرد. او راه اندازی این جشنواره را برای بازاریابی و تشویق کشاورزان بامیان موثر دانست. براساس گزارش‌ها، بیش از هشتاد درصد شهروندان بامیان، کشاورزند.

Potato-blossom5
محمد طاهر زهیر، والی ولایت بامیان در برنامه افتتاحیه جشنواره گل کچالو

اسدالله ضمیر، وزیر زراعت افغانستان در این جشنواره اظهار داشت که در سال جاری خورشیدی برنامه‌های مختلف را در بخش توسعه کشاورزی و بازاریابی محصولات محلی این کشور روی دست دارد.

مسوولان حوزه کشاورزی افغانستان در عین حال می‌گویند که مشکل عمده آنان نبود بازار دایمی و با ثبات می‌باشد. براساس اظهارات آن‌ها، بازارهای موجود با ثبات نبوده و قیمت‌ها همیشه در حال تغییر است.

شهروندان این ولایت در این جشنواره خواهان تغییر بیشتر وضعیت کشاوزران بامیانی شدند. این جشنواره به همکاری مالی بانک توسعه آسیایی، اداره محلی بامیان و وزارت زراعت برگزار شده است.

جشنوراه گل کچالو در حالی در بامیان برگزار می‌شود، که سال گذشته شماری از شهروندان این ولایت از اداره محلی خواستار راه اندازی یک جشنواره زیر نام جشنواره گل کچالو به خاطر تشویق کشاورزان در رشد این محصول بامیانی شده بودند.

https://twitter.com/assadzamir/status/885377656409145345

محصول درجه اول

کچالو در بامیان به عنوان محصول درجه اول زراعتی شناخته شده و حدود 56 درصد زمین‌های بامیان، کچالو کشت می‌شود. این ولایت بیش از 55 درصد کچالوی افغانستان را تامین می‌کند. براساس گزارش‌ها، تا چند سال آینده کشاورزان بامیانی، ثروت‌مندترین افراد در میان مردم خود خواهند بود.

براساس مطالعاتی که در سال 2012 میلادی صورت گرفته، حاصلات کچالوی بامیان حدود 120 میلیون دالر برآورد شده بود.

نخستین مزرعه

نواب جبارخان برادر امیر دوست محمد خان در زمان سلطنت برادرش، با روابط مناسبی که با دیپلمات‌ها و جاسوسان انگلیسی‌ها داشت، براساس گزارش‌ها تخم کچالو را از انگلیسی‌ها گرفت و برای اولین بار در افغانستان این گیاه را کشت کرد.

قلعه جبارخان امروزی در دشت برچی در غرب کابل که در زمان سلطنت امیردوست محمد خان از آن به عنوان “دره چهارده” یاد می‌شد، احتمالا اولین مزرعه کچالوی افغانستان بوده است.

Bamyan Potato
کچالو در بامیان به عنوان محصول درجه اول زراعتی شناخته شده و حدود 56 درصد زمین‌های این ولایت، کچالو کشت می‌شود

بزرگترین کچالو

پس از همین اقدام بود که کچالو در افغانستان رواج یافت و در نقاط مختلف این کشور کاشته شد. مناطق مرکزی افغانستان به خاطر سردی هوا استقبال بیشتری از کچالو کردند.

اما کچالو از سال‌های دور در جهان کاشته می‌شود. بزرگترین و سنگین‌ترین کچالوی جهان در سال 2011 در انگلستان به نمایش گذاشته شد. این کچالو 4.98 کیلوگرام وزن داشت و توسط مردی به نام “پیترگلازبروک” پرورش داده شده بود.

پیش از آقای گلازبروک در سال 2010 میلادی یک کشاورز لبنانی نیز کچالوی را به وزن 11.3 کیلوگرام پرورش داده بود و در تلاش ثبت آن به عنوان رکورد گینس بود. اما او هیچگاهی به هدفش نرسید. چرا که مسولان گینس مدعی بودند که او در پرورش کچالویش از مواد کیمیایی استفاده کرده است.

Journalists-in-Afghanistan'
بزرگترین و سنگین‌ترین کچالوی جهان در سال 2011 در انگلستان به نمایش گذاشته شد

با توجه به این نمونه‌ها، کچالو یکی از محصولات غذایی شناخته شده در جهان است که در بسیاری از کشورها جزء از غذاهای خوب و خوش مزه می‌باشد. افغانستان در این میان ظرفیت بالایی در توسعه تولید کچالو دارد تا بتواند از آن در مقیاس صنعتی و تجارت بزرگ برای رشد اقتصادی شهروندان این کشور استفاده کند.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
مجله اخبار روز استادورک قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه دیوارپوش فومی قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp بیت کوین چیست مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی لوله پلی اتیلن خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید آپارتمان در چیتگر خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود کمربند فلکسی پرو درج آگهی رایگان