رفتار محتاطانه اشرف غنی؛ اظهارات رییس جمهور افغانستان در باره شرکای ناراضی، آب و پاکستان

رییس جمهوری افغانستان امروز واضح ترین سخنانش را در باره اعضای ائتلاف جدید نجات افغانستان که در درون حکومت وحدت ملی شکل گرفته، بیان داشت و بالاترین واکنش را نیز در مقابل سخنان اخیر محمد محقق معاون رییس اجرایی این کشور داشت.

آقای غنی ضمن این که خواستار پیشنهادهای مشخص اصلاحی از سوی شرکای قدرتش در حکومت وحدت ملی شد و به صورت تلویحی تاکید کرد که نمی‌خواهد از مقام ریاست جمهوری وارد مجادله با شخصیت‌های سیاسی افغان شود، اما کنایه‌های نیز به آقای محقق داشت.

آقای غنی با اشاره ای تلویحی به سخنان محمد محقق که او را پرخاشگر در جلسات حکومت خوانده بود گفت که اگر او فرد متعرض می‌بود، به تظاهرات‌های مدنی شکل گرفته در افغانستان اهانت می‌کرد؛ این گفته ها را ناظران اشاره ای به آقای محقق می‌دانند که در سخنان رکیکی بر جنبش‌های تبسم و روشنایی تاخته بود.

اشرف غنی در عین حال تاکید کرد که هر آنچه سخنان مردم این کشور باشد در چهارچوب‌های قانونی مطرح می‌گردد.

afghanistan-water-ghani
اشرف غنی در نشست خبری امروزش تاکید کرد که هر آنچه سخنان مردم این کشور باشد در چهارچوب‌های قانونی مطرح می‌گردد

همزمان با این او مشخصا در باره جنرال دوستم معاون اول رییس جمهور افغانستان سخن گفت و تاکید کرد که آقای دوستم پرونده حقوقی و قضایی دارد و نهادهای قضایی و حقوقی این کشور به آن رسیدگی می‌کند. او نهادهای حکومتی مرتبط با خود را در این موضوع بی غرض عنوان کرد.

همزمان با این، آقای غنی مشخصا به عطامحمد نور والی بلخ پیامی واضح فرستاد و گفت که امیدوار است آقای نور به عنوان یک شخصیت سیاسی تاثیر گذار افغانستان “مسولانه رفتار” کند؛ اما آقای غنی مشخص نساخت که منظور او از رفتار مسولانه چیست.

آب ما آبروی ماست

در بخش دیگری از سخنانش، اشرف غنی به مسئله آب و اختلافات آبی کابل-تهران پرداخت. او یک بار دیگر تاکید کرد که بندهای برنامه ریزی شده اش را می‌سازد و گفت که “آب ما مدیریت خواهد شد و آب ما آبروی ماست.”

آقای غنی هم‌چنان تصریح کرد که بعد از موقعیت جغرافیایی آب دومین سرمایه ملی افغانستان است. او اظهار داشت که “معاهده هیرمند را عملی می‌کنیم، اما آب خود را نیز مدیریت خواهیم کرد.”

براساس گفته‌های مقام‌های وزارت انرژی و آب افغانستان، ایران در هرثانیه ۲۶ متر مکعب آب از دریای هلمند می‌گیرد
براساس گفته‌های مقام‌های وزارت انرژی و آب افغانستان، ایران در هرثانیه ۲۶ متر مکعب آب از دریای هلمند می‌گیرد

توافق با پاکستان

رییس جمهوری افغانستان در باره گفت‌وگوهای اخیرش با نخست وزیر پاکستان نیز صحبت کرد. او با اشاره به پاکستان از آن به عنوان یک کشور مداخله‌گر در امور داخلی افغانستان یاد کرد و گفت که ” فابریکه مداخله در افغانستان باید بسته شود. اولین صلح ما با پاکستان است، صلح با طالبان صلح دوم است.”

او در عین حال افزود که “ما خواهان صلح دولت با دولت پاکستان هستیم.” آقای غنی هم‌چنان تصریح کرد که با پاکستان تاکنون به هیچ توافقی نرسیده است.

انحصارگرایی در ارگ

اشرف غنی امروز با خون سردی تمام به اتهامات وارده بر او به عنوان انحصارگر قدرت در ارگ ریاست جمهوری پرداخت و این اتهامات را رد کرد. او گفت که که نظام افغانستان مشورتی است و هیچ کسی در این کشور نمی‌تواند انحصار بیاورد. او هم‌چنان تصریح کرد که “من به خاطر وحدت خاموش بودم. مقام ریاست جمهوری مقام جدل نیست.”

در عین حال او افزود که “انحصار زمانی آمده می‌تواند که دولت نهایت قوی باشد. افغانستان مملکت انحصار نیست.”

عدم مداخله در انتخابات

علاوه بر موضوعات دیگر، رییس جمهوری افغانستان از عدم دخالتش در تعیین تاریخ برگزاری انتخابات پارلمانی این کشور یادآروی و گفت که “در تعیین تاریخ انتخابات هیچ نوع دخالت نکرده ام.”

Elections1
محمد اشرف غنی گفت انتخابات باید براساس اراده مردم، بی طرفانه و شفاف برگزار شود

آقای غنی افزود که برای انتخابات شفاف، نظارت سرتاسری ضرورت است و انتخابات باید براساس اراده مردم، بی طرفانه و شفاف برگزار شود.

آقای غنی هم‌چنان در این نشست از تمام نهادها، علما، رسانه‌ها و جامعه مدنی خواست که بر پروسه انتخابات نظارت کند. او علاوه کرد که “من در پی ساختن حزب نیستم. انتخابات باید برگزار شود.”

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *