بازگشت سرور؛ قهرمانی تیم ملی فوتبال نوجوانان افغانستان در رقابت‌های آسیای میانه

تیم فوتبال زیر 15 سال افغانستان در نخستین دور رقابت‌های قهرمانی آسیای میانه با سه پیروزی و یک باخت به قهرمانی دست یافت.

این مسابقات از طرف کنفدراسیون فوتبال آسیا در استدیوم تازه تاسیس شهر حصار تاجکستان برگزار شده بود.

افغانستان در این بازی‌ها تاجکستان، قرغیزستان و ازبکستان را شکست داد اما نتوانست از سد ترکمنستان بگذرد و نتیجه را یک بر صفر به تیم ملی ترکمنستان واگذار کرد. حلیم آقا شیرزاد به عنوان داور و یاسین رحمانی و شفیق به عنوان کمک داور از طرف افغانستان در این مسابقات حضور داشتند.

با این حال افغانستان باکسب 9 امتیاز قهرمان شد و به مرحله بعدی مسابقات که شامل تیم‌های اول و دوم دیگر حوزه‌های قاره آسیا از جمله جنوب، غرب و شرق آسیا می‌شود، صعود کرد.

اما برگزاری مرحله بعدی این بازی‌ها بستگی به تصمیم کنفدراسیون فوتبال آسیا بستگی دارد.

AFC6
افغانستان در این بازی‌ها تاجکستان، قرغیزستان و ازبکستان را شکست داد

آغاز خوب

تیم ملی نوجوانان افغانستان در سال‌های اخیر در چهارچوپ فدراسیون فوتبال این کشور فعالیت دارد. این تیم از یک سال به این سو برای مسابقات قهرمانی آسیای میانه آمادگی گرفته بود. حدود یک ماه پیش، شدت تمرینات این تیم افزایش یافت تا بازیکنان به آمادگی بالاتری برسند. بازیکنانی که در فهرست نهایی حضور یافتند، بعد از چندین مرحله آزمایش و تست، انتخاب شدند.

تیم ملی نوجوانان افغانستان با هجده ملی پوش در اولین دوره مسابقات قهرمانی آسیای میانه حضور یافت. فدراسیون فوتبال افغانستان تنها فدراسیونی است که در تمام رده‌های سنی، تیم‌های ملی دارند. این فدراسیون دوازده تیم ملی در رده‌های سنی ده سال به بالا دارد.

فدراسیون فوتبال افغانستان روی تیم فوتبال نوجوانان این کشور از زمانی که این تیم در رده سنی 12 سال قرار داشت سرمایه گذاری کرده تا به این دور مسابقات راه یابد.

AFC3
فدراسیون فوتبال افغانستان روی تیم فوتبال نوجوانان این کشور از زمانی که این تیم در رده سنی 12 سال قرار داشت سرمایه گذاری کرده است

برنامه‌های آینده‌

سید هادی کاظمی مربی این تیم، به خبرنامه گفت که سال آینده در رده سنی 16 سال، تیم او در مسابقات قهرمانی آسیای میانه حضور خواهد یافت.

آقای کاظمی گفت که تا نزدیک به دو هفته ی دیگر تمرینات این تیم برای حضور در مسابقات قهرمانی رده سنی 16 سال آسیای میانه آغاز می‌شود.

از سوی هم سید علی کاظمی، سخنگوی فدراسیون فوتبال افغانستان به خبرنامه گفت که این فدراسیون در نظر دارد تا با سرمایه گذاری‌های بیشتر روی این تیم، زمینه جذب این بازیکنان را در تیم ملی بزرگسالان در آینده فراهم کند.

نگاهی از درون

عارف نظامی یکی از ملی پوشان افغانستان در مورد کسب قهرمانی این دور مسابقات گفت که “خوشحال هستم که قهرمان شدیم. با این قهرمانی که با زحمات هم تیمی‌ها و استادان ما بدست آمد، به آسیا نشان دادیم که فوتبال افغانستان در حال رشد است.”

AFC5
مربی این تیم می‌گوید که تا نزدیک به دو هفته‌ی دیگر تمرینات این تیم برای حضور در مسابقات قهرمانی رده سنی 16 سال آسیای میانه آغاز می‌شود

فردوس شیرزاد ملی پوش دیگر از افغانستان گفت که “این قهرمانی به راحتی بدست نیامد، خیلی زحمت کشیدیم، نزدیک به یک سال تمرین کردیم تا مزد زحمات خود مان را گرفتیم. این قهرمانی را به مردم افغانستان هدیه می‌کنیم.”

استقبال گسترده

داکتر عبدالله عبدالله رییس اجرایی افغانستان در پی این قهرمانی، از ملی پوشان جوان کشورش ستایش کرده است.

پیام داکتر عبدالله

عطامحمد نور والی بلخ نیز در صفحه رسمی اش این پیروزی را تبریک گفته و برای ملی پوشان افغانستان آرزوی موفقیت کرده است.

پیام عطا محمد نور

محمد یوسف کارگر معاون فنی فدراسیون فوتبال افغانستان با نشر یک پیام ویدیویی، پیروزی تیم فوتبال 15 سال را افتخار بزرگ دانسته است.

سید علیرضا آقازاده دبیرکل فدراسیون فوتبال افغانستان همچنان با نشر یک پیام ویدیویی قهرمانی تیم ملی فوتبال زیر 15 سال را تبریک گفته است. آقازاده همچنان گفته که فردا از ملی پوشان افغانستان استقبال می‌گردد.

آقازاده همچنان از مردم کابل خواسته تا از ملی پوشان به گرمی استقبال کنند.

بازخیزش فوتبال

در سال‌های اخیر فوتبال افغانستان در سطح بین المللی زیاد ندرخشیده است. آخرین بار تیم ملی فوتبال افغانستان در سال 2013 میلادی که اولین پیروزی ورزشی بزرگ افغانستان قلمداد می‌شود، قهرمانی رقابت‌های جنوب آسیا را به دست آورد.

AFC2
در سال‌های اخیر فوتبال افغانستان در سطح بین المللی زیاد ندرخشیده است

پس از آن این تیم تا این حد خبرساز نشده بود. اما اکنون یک بار دیگر امیدها به بازگشت فوتبال افغانستان و درخشش این تیم در سطح بین المللی و منطقه ای افزایش یافته است.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *