جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
بدون نظر
1 بازدید

جلسه شورای امنیت سازمان ملل در باره افغانستان؛ 10 نکته‌ی خواندنی در سخنرانی محمود صیقل

خواندن 7 دقیقه
0
(0)

محمود صیقل، نماینده دایمی افغانستان در سازمان ملل متحد در جلسه شورای امینت این سازمان پیرامون وضعیت در افغانستان گفته است که با گذشت چهار دهه از جنگ تحمیلی، هنوز افغانستان مورد حمله قرار دارد و عاملان ناامنی در افغانستان بر شهروندان افغان حملات می کنند، اهداف نرم در شهرها را هدف قرار می دهند و برای ایجاد اختلاف در میان شهروندان افغانستان تلاش می کنند.

تلفات سنگین

نماینده دایمی افغانستان در سازمان ملل متحد روز 31 جوزا گفته است کشورش در ماه‌های اخیر شاهد حملات بی‌سابقه بر جاده‌ها، بیمارستان‌ها، گورستان‌ها، مساجد، نمایندگی‌های دیپلوماتیک و نهادهای سیاسی بوده است.

به گفته‌ی او از شروع سال 2017 میلادی حملات عمده بر مراکز شهری منجر به تلفات گسترده جانی و مالی شده و در نتیجه این حملات بیش از 500 تن در شهرهای کابل، مزارشریف، قندهار، لشکرگاه، خوست و هرات کشته و بیش از 1100 تن دیگر زخمی شده‌اند.

kabul blast
رویدادهای اخیر خشم باشندگان کابل را برانگیخته است

اوج نارضایتی اجتماعی

پس از انفجار روز چهارشنبه، 10 جوزا، انتقاد از عملکرد ضعیف حکومت در راستای تأمین امنیت شهروندان بالا گرفت. رویدادهای خونین ماه‌های اخیر خشم مردم را برانگیخته است؛ تا آن‌جا که رستاخیز تغییر خواهان برکناری مقام‌های ارشد امنیتی افغانستان شده‌اند.

در همین حال محمود صیقل نیز در نشست شورای امنیت سازمان ملل گفته است که حمله روز چهارشنبه در کابل باعث شده است نارضایتی اجتماعی اوج بگیرد و موجی از اعتراضات خشمگین به هدف اصلاحات در بخش امنیتی به راه افتاده است.

باور به دموکراسی

به دنبال رویداد خونین چهارشنبه در کابل، جنبش رستاخیز تغییر در چندین نقطه شهر کابل خیمه‌های تحصن برافراشته و خواهان برکناری مقام‌های ارشد امنیتی افغانستان شدند. خیمه معترضان بامداد 30 جوزا از سوی حکومت برچیده شد که در نتیجه‌ی یورش پولیس به خیمه دست‌کم یک معترض کشته و چندین تن دیگر زخمی شدند.

محمود صیقل در این مورد گفته است که “ما به حق مردم برای اعتراض که در قانون اساسی تسجیل گردیده است، باور محکم داریم و می‌دانیم که هرگاه دروازه مذاکره میان حکومت و متعرضین مسدود گردد، خشونت افزایش خواهد یافت.”

tent
پولیس کابل در یک عملیات شبانه خیمه‌های جنبش رستاخیز تغییر را برچید

آقای صیقل گفته است که “هیچ عنصری در نیروهای امنیتی افغان، که توسط مالیه دهندگان داخلی و بین‌المللی حمایت می‌شوند، نباید هیچگاه صدمه‌ی غیر ضروری به افراد ملکی وارد نماید.”

نماینده دایمی افغانستان در سازمان ملل افزوده است که حکومت این کشور متعهد است تا به مردم خود دوباره اطمینان بدهد که نیروهای امنیتی برای محافظت از تمام و در خدمت آنان است.

مبارزه جهان متمدن با تروریزم

محمود صیقل گفته است درحالی که خون‌ریزی در افغانستان ادامه دارد، در کشورهای انگلستان، فرانسه، ترکیه، عراق، سوریه، مالی، روسیه، سویدن و مصر نیز حملات تروریستی افزایش یافته است. به گفته‌ی او این حملات ثابت می‌سازند که تروریزم هیچ مرزی نمی‌شناسد و در همه جا به تهدید مردم ادامه می‌دهد.

او گفته است که “مهم است تا جهان متمدن، در مفهوم معاصر آن، بر علیه تروریزم متحد بایستد و صلح و رفاه را برای نسل‌های کنونی و آینده تأمین نماید.”

از بین بردن لانه‌های تروریستان

افغانستان همواره ادعا کرده که جنگجویان مخالف دولت در این کشور در خارج از مرزهای آن و در پاکستان پناهگاه امن دارند و حملات آنان از خاک پاکستان سازماندهی می‌شود.

taliban
نماینده دایمی افغانستان در سازمان ملل خواهان از بین بردن پناه‌گاه‌های تروریستان در بیرون از مرزهای افغانستان شده است

محمود صیقل بار دیگر در سازمان ملل متحد گفته است که پیروزی در برابر تروریزم مشروط به از بین بردن مراکز حمایتی آن در خارج از قلمرو افغانستان است که تروریستان فعال در افغانستان در آن‌ها تولید، تربیت و تقویت می‌گردند.

او گفته است که “نتایج یک تحقیق مشترک از جانب افغانستان، امارات متحده عربی و ایالات متحده امریکا که اخیراً منتشر شد، به وضاحت نشان داد که حمله 10 جنوری بالای مقام ولایت قندهار در کویته پاکستان طرح‌ریزی شده بود. به همین ترتیب، تحقیقات ابتدایی نشان دهنده رابطه بین حمله موتر بمب 31 می و شبکه حقانی مستقر در پاکستان می‌باشند.”

افزایش نقض قلمرو

محمود صیقل در ماه حوت سال گذشته خورشیدی در نشست سازمان ملل متحد گفته بود افغانستان از ماه جنوری تا مارچ 2017 میلادی 59 مورد نقض قلمرو خود از سوی ارتش پاکستان را ثبت نموده است.

بار دیگر نماینده دایمی افغانستان در سازمان ملل گفته است که از زمان سخنرانی گذشته‌اش تاکنون، موارد تخطی پاکستان از آن سوی مرزهای افغانستان تقریباً چهار برابر افزایش یافته است. او گفته است که “این تخطی‌ها که دایره آن‌ها از فیرهای توپخانه‌یی، نقض حریم هوایی و ساخت پایگاه‌ها و موانع نظامی تا حفر خندق‌های عمیق و سیم خاردار کشیدن را شامل می‌شود، همه و همه وضعیت موجود را بدتر ساخته‌اند و بدون شک در صورتی‌که مورد رسیدگی قرار نگیرند، در آینده نیز صلح و امنیت را در منطقه ما تضعیف خواهند نمود.”

Pak-AF-Border-tension4
محمود صیقل گفته است که نقض قلمرو افغانستان از سوی پاکستان افزایش یافته است

انحراف ذهنیت جامعه جهانی

پیشتر پاکستان گفته بود افغانستان نباید مشکلات داخلی خود را جنبه بیرونی داده و برای ضعف‌های داخلی خود دیگران را مقصر بداند. نماینده افغانستان در سازمان ملل اما گفته است این همان دولتی است که برای تضعیف و بی‌ثبات سازی افغانستان به انجام هرآنچه در توان دارد، سخت مصمم است و همزمان افغانستان را به ضعف متهم می‌کند.

آقای صیقل گفته است که “بگذارید این نکته را برای همگی خاطرنشان سازم که آنانی که می‌خواهند مشکلات امنیتی و دیگر مشکلات افغانستان را صرفاً ناشی از مسایل داخلی جلوه دهند، این کار را برای منحرف کردن توجه جهانی از سیاست دیرینه خویش مبنی بر دامن زدن خشونت و بی‌نظمی در کشور ما انجام می‌دهند.”

هدف گزینشی

محمود صیقل در بخشی از سخنانش روز گذشته گفته است که سازمان‌دهندگان تروریزم در همسایگی افغانستان از طریق هدف‌گیری گزینشی و تقسیم محتاطانه ادعاهای مسئولیت برای حملات تروریستی، تلاش می‌کنند تا بین مردم و نیروهای امنیتی افغانستان بی‌اعتمادی و بی‌اتفاقی ایجاد کنند.

او گفته است اما افغانستان برای عوامل احتمالی نفوذی دشمن در صف‌های نیروهای امنیتی خود جایی باقی نمی‌گذارد.

nabizada3
شب 21 رمضان مسجد الزهرا درکابل هدف حمله تروریستی قرار گرفت

وضع تحریم‌ها

افغانستان می‌گوید جامعه جهانی باید در برابر پناهگاه‌های امن و حمایت‌های لوژستیکی منطقه ای از تروریستان اقدام جدی نماید. همچنان تخطی‌های صورت گرفته از خارج قلمرو این کشور از دیگر نگرانی‌های این کشور است.

آقای صیقل گفته است که افغانستان در هر دو مورد معلومات کافی را در اختیار دبیر کل سازمان ملل متحد و شورای امنیت این سازمان گذاشته است اما شورای امنیت تاکنون اقدام لازم را برای رسیدگی به نگرانی‌های افغانستان انجام نداده است.

او گفته است که “از نظر ما اگر این شورا در گذشته در این زمینه اقدام می‌نمود، اکنون وضعیت متفاوت می‌بود. مسأله مهم دیگری که شورای امنیت باید پیرامون آن اقدام نماید، تطبیق جدی و تقویت رژیم تعزیرات است.”

 طالب تروریست

حامد کرزی، رییس جمهور پیشین افغانستان طالبان را “برادران ناراضی” می‌خواند و پس از او رییس جمهور محمد اشرف غنی “مخالفان سیاسی”. کاربرد چنین ادبیاتی با انتقادی بسیار در افغانستان مواجه است.

اکنون محمود صیقل، نماینده افغانستان در سازمان ملل متحد گفته است که طالبان آشتی‌ناپذیر باید پس از آن‌که از سهم‌گیری واقعی در مذاکرات صلح سرباز زدند، به عنوان یک گروه تروریستی شناخته شوند. او گفته است که “همچنان سازمان ملل متحد باید معیارهای مشخصی را برای ارایه تعریف واضح از حمایت دولتی از تروریزم، تعیین نماید.”

Taliban-preparing
محمود صیقل گفته است طالبان آشتی‌ناپذیر به عنوان تروریست شناخته شوند

جلسه شورای امنیت سازمان ملل در مورد افغانستان درحالی برگزار می‌شود که هفته گذشته آنتونیوگوتیرش، دبیرکل سازمان ملل به افغانستان سفر کرده بود. نماینده افغانستان گفته است سفر دبیر کل سازمان ملل به افغانستان تاکید مجدد روی این نکته بود که این سازمان طی سال‌های آینده در ادامه سفر افغانستان به سوی رفاه، در کنار این کشور باقی خواهد ماند.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
مجله اخبار روز استادورک قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه دیوارپوش فومی قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp بیت کوین چیست مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی لوله پلی اتیلن خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید آپارتمان در چیتگر خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود کمربند فلکسی پرو درج آگهی رایگان