جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
بدون نظر
6 بازدید

از مرمی تا بستنی؛ 8 نکته‌ی خواندنی در گزارش بی‌بی‌سی از زندگی در قلمرو طالبان افغانستان

خواندن 4 دقیقه
0
(0)

به تازگی بی‌بی‌سی فارسی گزارشی از وضعیت زندگی مردم در قلمرو گروه طالبان در هلمند تهیه کرده که نشان می‌دهد در آن‌جا طالبان چگونه حکومت می‌کنند و شیوه حکومتداری آنان چگونه است. سه خبرنگار این شبکه به ولسوالی‌های سنگین و موسی قلعه در هلمند رفته و این گزارش را تهیه کرده‌اند؛ جایی که دو سال گذشته در اختیار طالبان قرار دارد و یکی از پایگاه‌های مهم طالبان به شمار می‌رود. این گزارش نکات تازه‌یی را پوشش داده که تاکنون از چشم رسانه‌ها و مردم به‌دور مانده است.

راننده غیرعادی

خبرنگاران بی‌بی‌سی پس از مواقفت طالبان از کابل به ولایت هلمند می‌روند و در آن‌جا افراد گروه طالبان آنان را همراهی می‌کنند. ملا تقی که ظاهراً یک فرد عادی به نظر می‌رسد، راننده ی است که خبرنگاران این شبکه را به ولسوالی سنگین می‌برد. او اما یک فرد عادی نیست بلکه فرمانده نیروهای ویژه طالبان در ولایت هلمند است.

taliban4
طالبان در هلمند از تجهیزات جنگی که از نیروهای افغان به غنیمت گرفته اند استفاده می‌کنند

دوربین شب

استفاده طالبان از تجهیزات جنگی پیشرفته همواره بحث‌برانگیز بوده است. طالبان همواره پس از تصرف پاسگاه‌ها و مراکز نظامی دولت افغانستان ادعا کرده‌اند که تجهیزات زیادی را با خود برده‌اند. اکنون این گزارش نشان می‌دهد که طالبان مجهز به سلاح‌های دید در شب و دوربین هستند و به گفته‌ی طالبان، این وسایل را به غنیمت گرفته‌اند.

از بستنی تا مرمی

خبرنگاران بی‌بی‌سی فارسی به بازارهای ولسوالی‌های تحت کنترل گروه طالبان در ولایت هلمند سفر کرده‌اند. در گزارش آنان آمده است که در ولسوالی موسی قلعه بازار کلانی برپا است و این ولسوالی دوشنبه‌بازار و چهارشنبه بازار نام دارد. در این بازار هر آنچه نیاز داشته باشید، یافت می‌شود؛ از پارچه و پشه‌کش تا بستنی.

همچنان در این بازار گلوله سلاح‌های مختلف به فروش می‌رسد. هر عدد گلوله کلاشنیکوف به 15 افغانی و هر عدد گلوله‌های مسلسل‌های روسی قبلا 40 افغانی به فروش می‌رسیده است. تعداد زیادی از این گلوله‌ها از نیروهای امنیتی افغانستان به دست آمده‌اند.

taliban3
در بازارهایی که در قلمرو طالبان قرار دارند انواع مختلف مرمی به فروش می‌رسد

بازار مردانه

در گزارش بی‌بی‌سی فارسی آمده است که زنان در بازار دیده نمی‌شوند. مردان با لباس سنتی و ریش بلند در بازار میله موسی قلعه دیده می‌شوند اما هیچ زنی در این میان دیده نمی‌شود.

شهرداری

در بازار ولسوالی سنگین این خبرنگاران به نمونه‌هایی از حکومتداری طالبان برخورده‌اند. در این بازار شهردار طالبان نرخ اجناس را تعیین می‌کند. به‌طور نمونه شهردار طالبان پس از بررسی مدت پرورش و نوعیت خوراک یک حیوان قیمت فی کیلو گوشت را تعیین می‌کند. همچنان او فروشنده‌هایی را که اجناس تاریخ گذشته را به فروش می‌رسانند، مجازات و به پرداخت جریمه محکوم می‌کند.

همکاری دو دشمن

در موسی قلعه ولایت هلمند طالبان و دولت در شماری از بخش‌ها باهم همکاری دارند. طالبان به مکاتب اجازه فعالیت داده‌اند اما از این مکاتب نظارت می‌کنند. در این مکاتب مواد درسی که از سوی وزارت معارف افغانستان چاپ و تهیه شده تدریس می‌شود و معلمان از سوی این وزارت معاش دریافت می‌کنند.

taliban1
طالبان در قلمروشان در هلمند به مکاتب اجازه فعالیت داده اند

همچنان در موسی قلعه تشکیلات بیمارستان از سوی دولت افغانستان تعیین و اداره می‌شود، تجهیزات آن از سوی دولت تأمین می‌شود و کارمندانش از سوی دولت معاش دریافت می‌کنند. اما طالبان نیز در این مراکز نماینده ناظر دارند و برای بیماران زن اتاق ویژه‌یی ساخته‌اند.

تلفن هوشمند ممنوع

در قلمرو حاکمیت طالبان در هلمند استفاده از انترنت و تلفن همراه به دلایل امنیتی و مذهبی ممنوع است. همچنان آنان اجازه شنیدن موسیقی را نمی‌دهند. طالبان کسانی را که فیلم‌های خارجی دیده باشند، مجازات نموده شلاق می‌زنند و زندانی می‌کنند.

اجازه فعالیت به موسسات خارجی

به نظر می‌رسد طالبان تنها به پیاده کردن خواسته‌های شان بر مردم در این مناطق بسنده نکرده‌اند. این گروه خواسته‌های مردم را نیز در نظر می‌گیرند.

taliban2
این گروه گفته است به موسسات خارجی برای ارائه خدمات عمومی به مردم اجازه فعالیت می‌دهد

اسد افغان، مسئول مطبوعاتی این گروه به بی‌بی‌سی می‌گوید طالبان حاضر اند برای ارایه خدمات عمومی به مردم در قلمرو شان به موسسات خارجی اجازه فعالیت بدهند حتا اگر کافر باشند.

گروه طالبان مدعی است که تنها فعالیت نظامی ندارد. آنان مردم را نیز در نظر دارند و خواستار روابط دوستانه با جهان هستند. به باور آنان جنگ این گروه تنها با کسانی است که افغانستان را اشغال کرده‌اند.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
شیشه اتومبیل قیمت خرید تلویزیون ⭐️زیر6 میلیون⭐️ مجله اخبار روز استادورک قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود درج آگهی رایگان