جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
بدون نظر
1 بازدید

مصالحه و رویکرد پاکستان؛ 2 محور آغاز نشست پروسه کابل

خواندن 4 دقیقه
0
(0)

نشست پروسه کابل با حضور نمایندگان 24 کشور و مقام‌های سازمان ملل، اتحادیه اروپا و پیمان ناتو توسط محمد اشرف غنی رییس جمهور افغانستان افتتاح شد. این نشست به منظور گفت‌وگو در مورد صلح و مبارزه با تروریزم به میزبانی افغانستان برگزار شده است.

رییس جمهور افغانستان در آغاز این نشست به حملات خونین روزهای اخیر کابل که در آن بیش از 100 تن کشته شدند، اشاره کرد و گفت این حملات قلب کابل را پاره کرد.

آقای غنی از نمایندگان جامعه جهانی قدردانی کرد و گفت ما در کنار هم ایستادیم تا به خشونت‌های “خبیثه” در کابل، لندن، بروکسل، ترکیه و عراق و یا سوریه نقطه پایان بگذاریم.

رییس جمهور افغانستان در این نشست گفت امروز در کابل گردهم آمده‌ایم تا همبستگی خود را در برابر ترور و وحشت ابراز نماییم و روی یک روندی بحث کنیم که صلح عادلانه را در پی داشته باشد.

هدف از برگزاری پروسه کابل دست یافتن به اجماع و توافق منطقه‌یی و جهانی برای مبارزه با تروریسم و تعهد کشورها برای کمک به تأمین صلح در افغانستان گفته شده است. ریاست جمهوری افغانستان هم گفته است که حمایت از این پروسه وظیفه ملی همه است زیرا افغانستان باثبات به مفهوم ثبات در منطقه است.

کابل در روزهای اخیر شاهد وقوع چندین رویداد خونین بوده است
کابل در روزهای اخیر شاهد وقوع چندین رویداد خونین بوده است

سیلی بر روی عدالت

محمد اشرف غنی در آغاز این نشست خطاب به نمایندگان کشورهای خارجی و سازمان‌های بین‌المللی گفت شما امروز در شهری قرار دارید که مردم آن در سوگ صدها فرزند خود که در خشونت‌های تروریستی جان باخته‌اند، عزادارند.

او گفت مردم افغانستان از حمایت‌های جامعه جهانی قدردانی می‌کنند و از آنان خواهان عدالت اند. او افزود: “این حملات تروریستی در واقع سیلی محکمی است بر روی عدالت.”

به گفته‌ی رییس جمهور افغانستان جنگجویان مدعی اند که بر مبنای دین اسلام جنگ می‌کنند اما برعکس دین اسلام دین صلح است و کسانی را که این جانیان به قتل می‌رسانند، همه مسلمان هستند.

آقای غنی گفت مواد مخدر، ترور و سرقت پدیده‌هایی اند که با اسلام هیچ ربطی ندارند اما تروریستان از آن‌ها به‌عنوان وسیله استفاده می‌کنند.

رییس جمهور غنی می‌گوید تروریزم هیچ ربطی به اسلام ندارد
رییس جمهور غنی می‌گوید تروریزم هیچ ربطی به اسلام ندارد

رشد تروریزم

رییس جمهور افغانستان در نشست پروسه کابل گفت جامعه جهانی تاکنون نتوانسته بر تمامی ابعاد تهدید تروریزم پیروز شود. او گفت که سازمان ملل رشد چشم‌گیر این پدیده شوم، انکشاف فعالیت‌ها و بی‌رحمی در حملات آنان را شاهد بوده است.

به گفته‌ی او پاسخ در برابر افزایش تروریزم کُند و ناکافی بوده و هنوز چارچوب‌ها و وسایل لازم برای شناسایی و از بین بردن تحرکات تروریستان و گسترش فعالیت آنان وجود ندارد.

75 هزار کشته و زخمی

محمد اشرف گفت افغانستان برای پایان خشونت شدیداً علاقه‌مند است زیرا بین سال‌های 2015 و 2016 بیش از 75 هزار افغان کشته و یا زخمی شده‌اند و بیش از 4 میلیون افغان دیگر به‌خاطر خشونت‌ها مهاجر.

او تاکید کرد که مردم افغانستان خواهان زندگی خوب برای کودکان شان هستند ولی با افزایش خشونت‌ها، اقتصاد افغانستان نمی‌تواند رشد کند و افغان‌ها بیکار و ناامید می‌مانند.

او گفت: “آغوش میهن ما پر از مادران سوگوار و بیوه است. بنابرین، هیچ سوالی در اینکه ما صلح می‌خواهیم وجود ندارد.”

به گفته رییس جمهور غنی 75 هزار افغان بین سال‌های 2015 و 2016 در افغانستان کشته و زخمی شده اند
به گفته رییس جمهور غنی 75 هزار افغان بین سال‌های 2015 و 2016 در افغانستان کشته و زخمی شده اند

صلح با طالبان

افغانستان پیش از این در چندین نشست برای رسیدن به صلح با گروه تروریستی طالبان حضور داشته و پیش از این گفت‌وگوهای چهارجانبه صلح دولت افغانستان با گروه طالبان بی‌نتیجه مانده است.

محمد اشرف غنی امروز در نشست پروسه کابل به طالبان فرصت داد درصورتی که پیشنهادات معقول داشته باشند در یکی از کشورهای مورد نظرشان دفتر سیاسی باز کنند.

او گفت “ما آماده گفت‌وگوی صلح هستیم اما کسی نباید به این فکر باشد که ما تحت فشار به این گفت‌وگو حاضر شده‌ایم.” به گفته‌ی او اگر طالبان برای صلح آماده گفت‌وگو نشوند، افغانستان نمی‌تواند به صلح برسد.

جنگ با پاکستان

افغانستان همواره گفته است در پشت ناامنی‌ها در این کشور پاکستان قرار دارد. امروز یک بار دیگر محمد اشرف غنی گفت افغانستان جنگ اعلام ناشده‌ی تجاوزگرانه از جانب پاکستان را تجربه می‌کند.

افغانستان مدعی است که مخالفان مسلح این کشور در خاک پاکستان پناهگاه دارند
افغانستان مدعی است که مخالفان مسلح این کشور در خاک پاکستان پناهگاه دارند

پیش از این و در پی افزایش تنش‌های مرزی میان افغانستان و پاکستان، وزارت خارجه افغانستان اعلام کرده بود که فهرستی از گروه‌های تروریستی را به پاکستان سپرده است که در خاک آن کشور حضور دارند و در مقابل افغانستان می‌جنگند.

نشست پروسه کابل درحالی برگزار شده است که تدابیر شدید امنیتی از سوی حکومت افغانستان گرفته شده است و در کابل برای یک روز رخصتی عمومی اعلان شده است. در کنار این، کاربران شبکه‌های اجتماعی تصاویری را منتشر کرده‌اند که نشان می‌دهد شماری از جاده‌های منتهی به ارگ ریاست جمهوری با کانتینر مسدود شده است.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
قیمت خرید تلویزیون ⭐️زیر6 میلیون⭐️ مجله اخبار روز استادورک قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه دیوارپوش فومی قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp بیت کوین چیست مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی لوله پلی اتیلن خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید آپارتمان در چیتگر خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود کمربند فلکسی پرو درج آگهی رایگان