در واکنش به روزهای خونین کابل؛ 10 نکته‌ای اساسی پیام ویدئویی عطامحمد نور والی بلخ

پس از تحولات اخیر در روزهای گذشته در کابل به ویژه پس از سه حمله انتحاری در مراسم خاک سپاری فرزند علم ایزدیار معاون مجلس سنا که در آن رهبران و سران حزب جمعیت اسلامی حضور داشتند، این حزب با برگزاری جلسات متعدد و اضطراری در صدد است تا به زودی در واکنش به این شرایط اعلام موضع کند.

در  تازه ترین مورد از این واکنش ها عطا محمد نور والی بلخ و رییس اجرایی جمعیت اسلامی شب گذشته در یک پیام ویدیویی مواضعش را در قبال حوادث اخیر اعلام کرد.

بی کفایتی

“حادثه دردناک و غم انگیز روز چهارشنبه 10 جوزا خیلی دردآور بود؛ هم از نظر جانی و هم از نظر اقتصادی که اوج بی کفایتی ارگان‌های امنیتی را نشان می دهد. در آن روز واقعا کابل در خون افتاده بود و با مرگ دست و پنجه نرم می کرد. تعداد زیادی از فرزندان این وطن را از دست دادیم که در این غم شریک هستیم.”

جواب‌شان گلوله نبود

“به تعقیب آن تظاهرات مسالمت آمیز جوانان عزیز و با احساس‌مان در روز جمعه 12 جوزا، به رگبار بسته شد. با گلوله جواب شان داده شد. جوانان دردمند و خانواده‌های مصیبت رسیده‌ی حادثه روز چهارشنبه می‌خواستند با تظاهرات مسالمت آمیز، احساس و دردشان را بگویند، فریاد بکشند و حکومت بشنود اما این گونه نشد.

protest8
تظاهرات روز جمعه در کابل به خشونت انجامید

اگر چه ممکن است یک تعداد چهره‌های فاسد و استفاده جو، این تظاهرات را منحرف کرده باشند اما جواب‌شان گلوله نبود. مستقیم با فیرهای گلوله جوانان را هدف قرار دادند و یک بار دیگر جوانان و خانواده‌های عزیزمان را به خاک و خون کشاندند.”

حمایت از حکومت

“جمعیت اسلامی به عنوان یک حزب قدرتمند، فراقومی و افغانستان شمول که همیشه در بازی‌های محوری، استراتژیک و ملی نقش اساسی را داشته، همیشه کوشش کرده است که از حکومت و نظام حمایت کند و حمایت کرده است.

آغاز مذاکرات و دوام مذاکرات ما با ارگ که هنوز هم ادامه دارد و شکست نخورده است، با این هدف بوده است که نظام تقویت شود و از حکومت حمایت صورت گیرد. حکومتی در افغانستان با قاعده های وسیع به میان آید که همه طرف ها، خودشان را در بدنه و راس قدرت ببینند.”

دست‌های نامرئی

“با این حال در روز بعد از تظاهرات، در مراسم جنازه سالم ایزدیار فرزند علم ایزدیار معاون مجلس سنا که یکی از شخصیت‌های بزرگ و سیاسی است حادثه دیگری رخ داد. فکر می‌کنم که آن شب هم گفته نشده بود که مراسم جنازه درکجا خواهد بود و فردای آن روز مکان خاک سپاری او گفته شد. سوال این است که این سه انتحاری از کجا، چگونه و چطور بسیار زود آماده شده و جابجا شدند و از پوسته های تلاشی پولیس هم عبور کردند؟

 واضح است که دست های نامرئی و پشت پرده در کار است و حلقات معینی در دستگاه‌های کشفی حکومت، زمینه چنین حملاتی را مساعد می سازند.”

در انتظار تصمیم نهایی

“چیزی نمانده بوده که تمام سران حزب بزرگ جمعیت را از بین ببرند و به خاک و خون بکشانند. اما در این انفجارها، تعدادی دیگر از مردم مظلوم ما کشته شدند.

ما چگونه می‌توانیم از کنار این جنایت بزرگ، خاموش و آرام بگذریم. این قابل بخشیدن نیست. ما در انتظار فیصله نهایی رهبری جمعیت هستیم. فیصله نهایی، حتما برای مردم امیدوار کننده خواهد بود. شورای رهبری جمعیت به زودی در این مورد تصمیم‌گیری خواهد کرد.”

suicide7
در مراسم خاکسپاری سالم ایزدیار فرزند علم ایزدیار نیز 3 انفجار پی در پی صورت گرفت

تحرم مذاکره با ارگ

“امروز رهبری جمعیت، مذاکره با ارگ را تحریم کردند به خاطر این که با معترضان همدردی شود. البته ما طرفدار سقوط نظام و تضعیف آن نیستیم. اما طرفدار کشتار ملت و حق تلفی هم نیستیم. طرفدار این نیستیم که یک گروه کوچک دور هم جمع شوند و تمام کشور را در مشت خود بگیرند و هر چه را که می خواهند انجام دهند. این برای ما قابل قبول نیست.”

اصلاحات در ساختار امنیتی

“ما انتظار داریم که در ارگان های کشفی و امنیتی چه اصلاحاتی انجام خواهد شد. این اصلاحات باید می شد. انجام این اصلاحات بسیار ضروری است و باید صورت گیرد. عدالت اجتماعی، حضور طرف های مطرح و گسترده و دارای پایگاه اجتماعی و حضور احزاب سیاسی قدرتمند در ساختار حکومت حتمی و ضروری است.

این شورا باید وسیع تر شده و اصلاحاتی در آن انجام گیرد. طرف های تصمیم گیر در افغانستان در این شورا عضویت داشته باشند و در حمایت از نیروهای امنیتی افغانستان برنامه های خوب و گسترده ای ارائه کنند.”

مهره های کثیف

“کسانی در دستگاه حکومت حضور دارند و دست به نفرت پراکنی قومی می زنند و برتری جویی قومی را ترویج می کنند. حکومت باید این افراد را در هر سطحی که هستند، شناسایی نموده و این مهره های کثیف را از ساختار حکومت بیرون کند. در غیر آن حکومت به سمتی خواهد رفت که جبرانش هرگز ساده نخواهد بود.”

حمایت از معترضان

“یک بار دیگر تکرار می کنم که ما از تظاهرات کنندگان حمایت می کنیم و در کنارشان خواهیم بود. البته باید گفت که ما طرفدار سقوط نظام نیستیم ولی خواهان ایجاد اصلاحات هستیم. اصلاحاتی که عاقلانه و عادلانه باشد. تمامی خواسته های تظاهرات کنندگان باید پذیرفته شود و آن هایی که این معترضان می خواهند نیز بر طرف شوند.”

جلوگیری از تفرقه

“از تظاهرات کنندگان نیز تقاضای ما این است که نگذارند از آن ها استفاده های قومی صورت گیرد. اگر یون  و طاقت را بد می گویید کسانی در میان ما هم هستند که بدتر از یون هستند و یا مانند او هستند. این ها را به خاطر تفرقه و تعصبات قومی راه ندهید. حرکت مان باید، ملی و مدنی باشد.”

https://www.youtube.com/watch?v=M-5fLCSn_1k

 

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *