جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
بدون نظر
6 بازدید

پیامدهای حوادث کابل؛ افزایش 6درصدی نرخ‌ها و سلب امنیت روانی شهروندان

خواندن 4 دقیقه
0
(0)

مقام‌های اتاق تجارت و صنایع افغانستان می‌گویند که پس از انفجار روز چهارشنبه هفته‌ی گذشته کابل، این شهر در یک آشفتگی به‌سر می‌برد و هنوز اکثر مغازه‌ها و مارکیت‌ها بسته است. آنان می‎‌گویند که چنین شرایطی در کابل باعث شده است که نرخ‌های مواد اولیه از 4 تا 6 درصد افزایش یابد.

در عین‌حال این مقام‌های بازرگانی تاکید می‌کنند که ده‌ها کامیون اموال تجارتی در دروازه های ورودی کابل متوقف است و تاهنوز به‌همه‌ی این کامیون‌ها به‌دلیل شرایط امنیتی این شهر، اجازه ورود داده نشده است. صیام‌الدین پسرلی، سخنگوی اتاق تجارت و صنایع افغانستان به خبرنامه گفت که ” پس از انفجار هفته‌ی گذشته، متاسفانه ماشین اقتصادی کابل کاملا متوقف است. اکثر نقاط بازرگانی توسط ساحه‌ی دیپلماتیک وزیر اکبرخان به‌هم وصل می‌شود که این ساحه بعد از انفجار روز چهارشنبه مسدود است.”

 نهادهای بازرگانی می‌گویند که حمله‌ی روز چهارشنبه کابل و حملات انتحاری پی‌هم روز شنبه، به نوعی شهروندان را هراسان و وحشت‌زده ساخته و اکثر بازرگانان به‌این دلیل جرات باز کردن مغازه‌ها و مارکیت‌های شان را ندارند.

kabul-blast7
براساس آمار اتاق تجارت و صنایع افغانستان، در اثر حمله روز چهارشنبه هفته گذشته حدود 20 میلیون دالر به بازرگانان افغان زیان رسیده است

توقف کامیون‌ها

مقام‌های اتاق تجارت و صنایع افغانستان تاکید می‌کند که یکی از دلایل افزایش نرخ‌های مواد اولیه در کابل متوقف بودن ده‌ها کامیون‌ها در دروازه های این شهر می‌باشد. آنان تاکید می‌کنند که این کامیون‌ها به گونه‌ی بطی و پس از طی یک روند طولانی داخل شهر کابل می‌شود.

آقای پسرلی گفت که “ما منتظریم که نیروهای امنیتی بررسی خود را انجام داده و به زودی این کانتینر‌ها را اجازه دهد. نظمِ عامه و حیات مردم مهم است و ما نمی‌خواهیم در کارهای نیروهای امنیتی مداخله کنیم، اما امیدوار هستیم که به زودی به‌این کانتینرها اجازه ورود داده شود.”

انفجار چهارشنبه هفته‌ی گذشته در کابل، باعث شد که همزمان با تلفات انسانی ضررهای مالی زیادی نیز برجای بگذارد. نهادهای بازرگانی تاکید کرده اند که به‌بخش‌های خصوصی و سرمایه‌گذاران این شهر آسیب هنگفت مالی رسیده است. براساس آمارهای این نهاد‌ها در این انفجار بیش از 20میلیون دالر به بخش خصوصی خساره وارد شده است.

با این وجود بازرگانان متضرر خواهان حمایت های دولتی شده و گفته اند که درخواست مشخص معافیت مالیاتی را دارند. نهادهای بازرگانی افغانستان تاکید می‌کنند که با چنین رویدادهایی، سرمایه‌گذاران افغان به شدت زیان می‌بینند و آنان قادر نیستند که هربار با پرداخت این هزینه‌ها به تجارت‌شان در داخل افغانستان ادامه دهند.

fruit-trucks
گفته می‌شود که ده‌ها کامیون حامل اموال تجارتی در مرزهای کابل به دلیل چالش‌های امنیتی متوقف شده است

مقام‌های اتاق تجارت و صنایع افغانستان می‌گویند که حکومت افغانستان باید برای از سرگیری تجارت بازرگانان متضرر، کمک کند. آنان تاکید دارند که حداقل تا زمان که کارهای این بازرگانان به روند عادی برنگشته، از پرداخت مالیات معاف شوند.

امنیت روانی

روان‌شناسان می‌گویند که حمله‌های اخیر و پی‌هم در کابل و رقم درشت قربانیان این رویدادها، بر روح و روان شهروندان کابل تاثیر ناگواری داشته است. آنان تاکید می‌کنند که شماری از شهروندان این شهر شوکه شده و نمی‌توانند دیگر دروازه مغازه های شان را بروی مشتریان بازکنند.

این روان‌شناسان تاکید می‌کنند که این تاثیرات مخرب، نه تنها از جنبه روانی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی اثرگذار است بل‌که نگاه انسان را به خودش، طبیعت و دیگر انسان‌ها نیز تحت تاثیر قرار می‌دهد. روح‌الله امین، روان‌شناس و استاد دانشگاه، به خبرنامه گفت که “در حال حاضر چیزی به نام امنیت روانی برای شهروندان افغانستان به‌طور کلی وجود ندارد. در کشوری که جان فزیکی اهمیت ندارد، پس امنیت روانی معنی پیدا نمی‌کند. در محیط که آدم‌ها مانند پرنده سلاخی می‌شوند، در چنین شرایطی چگونه آنان به سلامت روانی‌شان فکر کنند.”

ruhullah-amin
روح الله امین، روان‌شناس و استاد دانشگاه

این وضعیت که امنیت روانی شهروندان کابلی را نیز تحت تاثیر قرار داده، از روز چهارشنبه هفته‌ی گذشته که انفجار مهیبی در منطقه‌ی وزیر اکبر خان کابل رخ داد، آغاز شده و چهره‌ی شهر را نیز تا حدی زیادی دگرگون کرده است. از این حمله تنها دو روز گذشته بود که روز شنبه سه انفجار پی‌هم در منطقه‌ی سرای شمالی؛ جایی که جنازه سالم ایزدیار پسر عالم ایزدیار، معاون اول مجلس سنای افغانستان به خاک سپرده می‌شد، رخ داد. این حوادث باعث شده که هنوز هم به‌دلیل ترس که برای شهروندان کابل ایجاد شده، اکثر مغازه‌ها و شرکت‌های بازرگانی در این شهر بسته باشد.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
مجله اخبار روز استادورک قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه دیوارپوش فومی قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp بیت کوین چیست مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی لوله پلی اتیلن خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید آپارتمان در چیتگر خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود کمربند فلکسی پرو درج آگهی رایگان