جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
بدون نظر
بازدید

پایتخت در خون تپیده؛ از 4میلیارد افغانی ضرر تا درخواست معافیت مالیاتی بازرگانان افغان

خواندن 4 دقیقه
0
(0)

پس از آن که ضررهای ناشی از انفجار خونین چهارشنبه گذشته کابل بیش از بیست میلیون دالر برآورد شده، بازرگانان متضرر خواهان حمایت های دولتی شده و گفته اند که درخواست مشخص معافیت مالیاتی را دارند.

صیام‌الدین پسرلی، سخنگوی اتاق تجارت و صنایع افغانستان به خبرنامه گفت که منطقه‌ی محل انفجار تجارتی است و بیشتر شرکت‌های بازرگانی بزرگ در آن فعالیت داشته اند.

به گفته‌ی مقام‌های اتاق تجارت و صنایع افغانستان، شرکت مخابراتی روشن، هوتل کابل استار، بانک عزیزی، شرکت رویال، مارکیت تجارتی زدران، شرکت غضنفر گروپ و بانک غضنفر و مارکیت تجارتی گل بهار سنتر از جمله شرکت‌های بازرگانی است که بیشترین آسیب را از انفجار موتر بمب روز چهارشنبه کابل دیده است.

براساس آمار ابتدایی که تاهنوز توسط اتاق تجارت و صنایع افغانستان ارایه شده، به مارکیت تجارتی زدران بیش از 2و نیم میلیون دالر و به هوتل کابل استار حدود 6ونیم میلیون دالر خساره وارد شده است. مقام‌های اتاق تجارت و صنایع افغانستان تاهنوز آمار مشخصی از خساره‌های شرکت‌های دیگر اعلام نکرده اما گفته اند که ساختمان‌های اکثر این شرکت‌ها تخریب شده و تمام وسایل شان را از دست داده اند.

blast-loss1
مقام‌های شهرداری کابل می‌گویند که بیش از 200 موتر شیشه شکسته از محل رویداد انتقال داده شده است

شرکت رویال نیز که در بخش بهداشت و خدمات پزشکی فعالیت دارد، وسائل آن به شدت آسیب دیده و از بین رفته است.

اقای پسرلی گفت که “این شرکت میلیون‌ها دالر سرمایه‌گذاری کرده بود که بیشترین وسایل آن از کشورهای امریکا و جاپان و جرمنی آورده شده بود. همه‌ی کارهای آن تکمیل بود و پلان داشتند که بعد از عیدِ رمضان کارهای خود را آغاز کنند، اما متاسفانه همه‌ی وسایل آنان تخریب شده و از بین رفته است.”

200موتر شیشه

شدت خساره‌ها در محل رویداد به حدی بوده که به گفته‌ی مقام‌های ریاست شهرداری کابل تا هنوز بیش از 200 موتر شیشه‌ی شکسته از محل رویداد انتقال داده شده است. این مقام‌ها می‌گویند که در حدود 500 تن از کارمندان شهرداری در حال پاک‌کاری ساحه اند.

ریاست شهرداری کابل تا کنون خساره‌های وارد شده به بخش خصوصی را 4میلیارد افغانی برآورد کرده و گفته است که در این انفجار تا چهار کیلومتری محل رویداد به اداره‌های دولتی و خصوصی آسیب رسیده است.

انفجار چهارشنبه کابل در شلوغ‌ترین زمان شهر کابل رخ داد که شهروندان زیاد افغان در منطقه  وزیر اکبرخان در حال تردد بودند. این منطقه کابل جزء از ساحه سبز پایتخت افغانستان است که علاوه بر سفارت‌خانه ها، ماموریت‌های دیپلماتیک و نهادی مهم حکومتی، یک منطقه‌ای بازرگانی و تجاری نیز محسوب می‌شود. تصاویر نشر‌شده در شبکه‌های اجتماعی نیز نشان می‌دهد که شیشه‌های اکثر ساختمان‌های شهر، از شدت انفجار شکسته‌ و برخی از ساختمان به صورت کل از بین رفته است.

blast-loss4
بر اساس گفته‌های شهرداری کابل حدود 500 تن برای پاک کاری ساحه رویداد موظف شده بودند

معافیت مالی

نهادهای بازرگانی افغانستان تاکید می‌کنند که با چنین رویدادهایی، سرمایه‌گذاران افغان به شدت زیان می‌بینند و آنان قادر نیستند که هربار با پرداخت این هزینه‌ها به تجارت‌شان در داخل افغانستان ادامه دهند. مقام‌های اتاق تجارت و صنایع افغانستان می‌گوید که حکومت افغانستان باید برای از سرگیری تجارت بازرگانان متضرر، کمک کند. آنان تاکید دارند که حداقل تا زمان که کارهای این بازرگانان به روند عادی برنگشته، از پرداخت مالیات معاف شوند.

صیام‌الدین پسرلی، سخنگوی اتاق تجارت و صنایع افغانستان به خبرنامه تاکید کرد که ” معافیت مالی، دادن قرضه، کمک برای ترمیم ساختمان‌های شرکت‌ها از جمله کمک‌های است که حکومت باید برای دوباره سرپا شدن این شرکت‌ها باید انجام دهد.”

مقام‌های نهادهای بازرگانی افغانستان تاکید دارند در صورتی که امنیت تامین نشود و برای بازرگانان در چنین شرایطی کمک صورت نگیرد، بدیهی است که دیگر هیچ سرمایه‌گذاری حاضر نخواهد شد که در افغانستان سرمایه‌گذاری کند.

خان‌جان الکوزی، معاون اتاق تجارت و صنایع افغانستان به خبرنامه گفت که در صورت ادامه چنین شرایطی، به نظر می رسد که تداوم سرمایه گذاری بازرگانان افغان در داخل این کشور بعید خواهد بود. او تاکید کرد که “اگر حکومت در مقابل این خسارات سرمایه‌گذاران کاری نکند، طبیعی است که دیگر هیچ‌کسی با این شرایط، در کشور سرمایه‌گذاری نخواهد کرد.”

مقام‌های اتاق تجارت و صنایع افغانستان می‌گویند که حکومت برای از سر گیری کار بازرگانان متضرر کمک کند
مقام‌های اتاق تجارت و صنایع افغانستان می‌گویند که حکومت افغانستان برای از سر گیری کار بازرگانان متضرر کمک کند

 

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه دیوارپوش فومی قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp بیت کوین چیست مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی لوله پلی اتیلن خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید آپارتمان در چیتگر خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود کمربند فلکسی پرو درج آگهی رایگان