یافته‌های تازه کمیسیون حقوق بشر؛ جنایت جنگی علیه هزاره‌ها در افغانستان

کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان با انتشار گزارشی می‌گوید که حملات تروریستی علیه هزاره‌ها در این کشور طی سال 95 خورشیدی در مقایسه با سال های گذشته افزایش چشم گیری داشته است.

در گزارش این کمیسیون آمده است که حملات هدفمند مسلحانه علیه هزاره ها در افغانستان از سال 93 خورشیدی آغاز شده و در سال 95، به بالاترین میزان خود رسیده است. بر اساس این گزارش “هدف اصلی این حملات یک گروه خاص قومی و مذهبی یعنی هزاره‌های شیعه مذهب بوده است.”

این کمیسیون می افزاید “با این که گروه داعش مسوولیت برخی از این حملات را برعهده گرفته است اما مشخص نیست که دیگر حملات صورت گرفته، توسط چه افراد یا گروه هایی انجام شده است.”

 بر اساس این گزارش در 3 سال گذشته، 194 تن از غیرنظامیان هزاره در نتیجه حملات هدفمند صورت گرفته جان داده و 479 تن دیگر زخمی شده اند.

کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان این حملات را “جنایت جنگی” دانسته و گفته است که حملات عمدی علیه غیرنظامیان از موارد جدی نقض حقوق بشر است.

Demonstration blast
کمیسیون حقوق بشر افغانستان از افزایش حملات علیه هزاره‌ها در سال 95 خبر داده است

سال 95

به گفته کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان، حملات هدفمند علیه هزاره های شیعه در این سال نسبت به سال های گذشته افزایش داشته است. در این سال چندین حمله خونین صورت گرفت که در نتیجه 156 غیرنظامی هزاره کشته شده و 479 تن دیگر نیز زخمی شدند.

در این گزارش به حملات صورت گرفته به تظاهرات جنبش روشنایی، مراسم عزاداری شیعیان در زیارت سخی و مراسم مذهبی شیعیان در مسجد باقرالعلوم اشاره شده که همگی در شهر کابل صورت گرفت. تمامی این حملات، سال گذشته خورشیدی صورت گرفت و گروه داعش نیز مسوولیت آن را پذیرفت.

این کمیسیون در رابطه با حمله صورت گرفته به تظاهرات جنبش روشنایی، نیروهای امنیتی را به غفلت در تامین امنیت متهم کرده است. در این گزارش آمده است ” در قسمت تامین امنیت مظاهره کنندگان، تدابیر کافی اتخاد نکرده بودند. از نظر کمیسیون حقوق بشر افغانستان، غفلت نیروهای امنیتی در تامین امنیت این تظاهرات، غیر قابل قبول بوده است.”

تظاهرات جنبش روشنایی در 2 اسد سال گذشته، هدف حمله دو فرد انتحاری وابسته به داعش قرار گرفت که در نتیجه بیش از 80 تن جان باختند و نزدیک به 300 تن دیگر نیز زخمی شدند.

کمیسیون حقوق بشر افغانستان افزوده است که در این سال، حملات مشابه دیگری نیز علیه هزاره ها در ولایت های بلخ، بغلان، سرپل و غور نیز صورت گرفته است.

reactions-on-isis-attack-on-afghan-mosque
حمله بر مراسم مذهبی شیعیان در مسجد باقرالعلوم از سوی داعش صورت گرفت

93 و 94

کمیسیون حقوق بشر در ادامه گزارش خود می افزاید که در سال های 93 و 94 نیز حملاتی علیه هزاره ها صورفت گرفت که منجر به کشته و زخمی شدن تعدای زیادی این افراد گردید.

در این گزارش آمده است که در سال 94 خورشیدی در ولسوالی زارع ولایت بلخ، 13 تن از هزاره ها از سوی افراد ناشناس از موترهای شان پیاده شده و سپس کشته شدند.

در همین سال افراد مسلح، 9 مسافر غیرنظامی دیگر هزاره که شامل دو زن، یک کودک و 4 مرد می شدند را از موترهای شان پیاده کرده و با خود بردند. در این گزارش آمده است که 7 تن از این گروگان ها که در میان شان یک کودک و دو زن نیز بودند، به طور فجیعی سر بریده شدند.

کمیسیون حقوق بشر افغانستان هم چنین به حملات مشابهی در سال 93، در ولایت های غور و زابل اشاره کرده است که در نتیجه تعداد دیگری از غیرنظامیان هزاره در راه رفتن به کابل به گروگان گرفته شده و سپس کشته شدند.

human-right
این کمیسیون گروگان گیری را یکی از شیوه‌های حمله علیه هزاره‌ها می‌داند

گروگان گیری

به گفته کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان گروگان گیری یکی از شیوه هایی است که گروه های تروریستی با استفاده از آن هزاره ها را هدف قرار می دهند.

در این گزارش آمده است که در طول 3 سال گذشته 62 تن از هزاره ها به گروگان گرفته شدند که برخی از آن ها به صورتی وحشیانه به قتل رسیدند. علاوه بر زابل، در ولایت های سرپل و غور نیز هزاره ها به گروگان گرفته شده اند.

در 12 جوزای 95، 17 تن از هزاره ها توسط افراد ناشناس در ولایت سرپل به گروگان گرفته شدند اما پس از مدتی آزاد شدند. هم چنین گفته شده است که در 11 سنبله همین سال نیز، گروه طالبان در ولسوالی دولت آباد ولایت غور، 5 تن از دانشجویان هزاره را از موترهای شان پیاده کرده و با خود بردند. پس از مدتی یکی از این دانشجویان توسط این گروه کشته شد و 4 تن دیگر آزاد شدند.

کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان در ادامه این گزارش گفته است که با  وجود تعهدات صورت گرفته از سوی حکومت، برای برخورد با عاملان این جنایت های اقدامی صورت نگرفته و از نتایج کمیسیون هایی که وظیفه شان بررسی این حوادث بوده است نیز، گزارشی منتشر نشده است.

گروه داعش مسوولیت برخی از حملات صورت گرفته را پذیرفته است
گروه داعش مسوولیت برخی از حملات صورت گرفته را پذیرفته است

به گفته این کمیسیون با وجود این که رهبران حکومت وحدت ملی برای تامین امنیت هزاره ها و انجام مراسم مذهبی شان تلاش هایی کرده اند اما، این تدابیر و تلاش ها تاکنون نتوانسته است از ادامه حملات به این گروه قومی جلوگیری کند.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *