جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
بدون نظر
70 بازدید

صداهای ماندگار قرآنی؛ قاریان نمونه افغانستان (1)

خواندن 6 دقیقه
3
(5)

در ماه رمضان یکی از مسائل مهم توجه به معنویت می‌باشد. این ماه در افغانستان نیز به صورت گسترده مورد توجه بوده و روزه‌داران افغان از ماه رمضان به گرمی استقبال می‌کنند. گزارش شده است که در روز دوم ماه مبارک رمضان، محمد محقق، معاون دوم رییس اجرایی افغانستان از شماری قاریان برتر این کشور تقدیر کرده است. خبرنامه نیز در سلسله‌ای از گزارش‌ها، به قاریان برتر افغانستان می‌پردازد.

قاری عبدالکبیر حیدری

قاری عبدالکبیر حیدری در سال ۱۳۶۱ خورشیدی در منطقه وزیرآباد شهر کابل در یک فامیل مذهبی تولد شده است. او در سن کودکی با شیندن صدای تلاوت قرآن کریم قاری عبدالباسط محمد عبدالصمد، علاقمند شد که قاری قرآنکریم شود.

 قاری عبدالکریم در سال ۱۳۷۵ خورشیدی در یک مسابقه قرآنی که از طرف مهاجرین افغان مقیم اسلام آباد پاکستان برگزار شده بود، توانست مقام اول را به دست آورد. از آن به بعد آقای حیدری، به کمک قاری‌های دیگر توانست با سفارت کبرای جمهوری مصر مقیم اسلام آباد ارتباط برقرار کند که بعد از مدتی سفیر جمهوری مصر بورس تحصیلی دانشگاه الازهر را برای او اهدا کرد.

abdul-kabir
قاری عبدالکبیر حیدری

در سال ۱۳۸۰ خورشیدی قاری حیدری برای فرا گرفتن علوم دینی به شهر قاهره مصر رفت. او بعد از دوسال در قاهره، تمام قرآن کریم را حفظ کرد و چندین برنامه از کمپیوتر و زبان انگلیسی را نیز فرا گرفت.  قاری حیدری پس از اتمام دوره ابتدایی تحصیل‌اش در این کشور، وارد دانشگاه شد و وارد بخش علوم اختلاف قرائات هفت‌گانه و ده‌گانه گردیده و در سال ۱۳۸۷ از آنجا فارغ‌التحصیل شد.

عبدالکریم حیدری به زبان‌های دری، پشتو، عربی و انگلیسی آشنایی دارد و به ورزش‌های رزمی و بازی فوتبال نیز دسترسی فنی دارند.

برکت الله سلیم

قاری برکت الله سلیم در سال 1329 خورشیدی در ولسوالی ده‌بالای ولایت ننگرهار تولد شده است. او از سن پنچ سالگی به حفظ و قرائت قران کریم پرداخت. او در 9 سالگی حافظ کامل قرآن کریم شد.

قاری سلیم تحصیلات خود را در قاهره نزد عالمان جهان اسلام مانند شیخ استاد محمود الخلیلی الحصری و ابوالعینین شعشعه آغاز نموده و در سال 1349 تحصیلات قرائت را به پایان رسانده است.

برکت الله سلیم از سال 1351 خورشیدی به بعد بخش تلاوت قرآن کریم رادیو افغانستان را برعهده داشت. پس از آن آقای سلیم به عنوان استاد در دارلعلوم و درالحفاظ شهر کابل به فعالیت آغاز کرد.

saleem
قاری برکت الله سلیم

قاری سلیم در حال حاضر مقام ریاست “قراء” افغانستان را برعهده دارد. گفته می‌شود که او بیش از 12 مرتبه در مسابقات بین المللی حسن قرائت قرآن کریم، حفظ، تفسیر و تجوید اشتراک کرده. در این مسابقات او 8 بار مقام نخست را در کشورهای مالیزیا، عربستان سعودی، هندوستان، مصر، بنگله دیش و امارات متحده‌ی عرب گرفته است.

استاد برکت الله سليم 12 جايزه جهاني تلاوت قرآن کريم را به‌دست آورده و شش جلد کتاب تجويد را به زبان پشتو و دري نوشته است. استاد برکت الله سليم علاوه بر قرات قرآن کریم، شعر نیز می گوید و سه کتاب از او به چاپ رسیده است.

عبدالشکور فلاح

عبدالشكور فلاح، يكى از شخصيت‌هاى قرآنى و قارى بين‌المللى افغانستان مى‌باشد. او متولد 1343 خورشیدی است و اصالتا در ولایت پروان به دنیا آمده و در کابل رشد کرده است.

آقای فلاح تلاوت قرآن را هم‌زمان با تحصيلات مكتب آغاز كرد و در مدرسه محل تحصيلش در كابل، به‌عنوان قارى نوجوان مورد توجه عمومی قرار گرفت.

قاری فلاح در مسابقات متعددى كه از طرف وزارت حج اوقاف افغانستان برگزار مى‌شد، شركت نموده و راديو و تلويزيون افغانستان، قرائت‌هايش را به روزهاى چهارشنبه پخش مى‌كرد.

او در سال 1363 خورشیدی، در مسابقات بين‌المللى قرائت قرآن‌كريم كه در تهران برگزار شده بود، در جمع قاریان جهان اسلام شركت كرده و برنده جایزه مقام دوم در اين مسابقات شد.

abdul-shokur
قاری عبدالشکور فلاح

در سال 1365خورشیدی، نیز در مسابقات بين‌المللى تهران، مقام چهارم را كسب كرد و در سال 1366 خورشیدی، در مسابقات سراسرى بين مهاجرين افغانى در ايران، در مشهد نفر اول شد.

قاری شکور فلاح اکنون مشغول تحصيل در جامعة المصطفى العالمية مى‌باشد. او دوره كارشناسى رشته علوم قرآن و حديث را تمام كرده و در حوزه علميه مشهد، مشغول به تحصيل درس خارج فقه و اصول است. او  در جامعه قاريان و حافظان افغانستان مقيم مشهد، فعاليت داشته و عضو هيات‌مديره آن بوده و اكنون مسئول آموزش جامعه قاريان و حافظان مى‌باشد.

احمد ارشاد مموزی

احمد ارشاد مموزی آموختن قرآن کریم را در 9 سالگی شروع کرده و در 10 سالگی او قرآن کریم را نزد استاد برکت الله سلیم، حفظ کرده است.

احمد ارشاد مموزی دارنده مقام اول در میان 120 قاری از کشورهای مختلف در مصر می‌باشد. او در مسابقات بین المللی حسن تلاوت قرآن کریم که در این کشور برگزار شده بود، تاج طلایی که لقب این مسابقات است، را به دست آورد.

آقای مموزی علاوه بر آن که قاری قرآن است، دربخش حقوق نیز لیسانس دارد و علاقمند است که به تحصیلات خود در الازهر مصر ادامه دهد.

قاری احمد ارشاد مموزی
قاری احمد ارشاد مموزی

علی‌رضا دانش

علی‌رضا دانش حافظ کل قرآن کریم، جوان 17 ساله است که در یک خانواده متوسط افغان زندگی می‌کند. او بر خلاف سن کمش، از استعداد درخشان و نبوغ خارق العاده‌ای برخوردار بوده است. او زمانی که فقط شش سال داشت، به حفظ قرآن کریم شروع و در مدت یک سال موفق به حفظ کل قرآن کریم شد.

ویژگی منحصر به فرد او در برخورداری از یک ذهن طبقه بندی شده از آیات،‌ سوره ها، و جزء های قرآن در موضوعات مختلف می‌باشد. هم‌چنین او توانایی ترجمه و تفسیر موضوعی قرآن را به زبانهای دری و انگلیسی دارد.
علی‌رضا هم‌چنان آیات قرآن را با همه جزئیات آن مثل صفحه، سطر، جزء و آیات قبل و بعد آن، می‌داند. او اکنون در هرات فعالیت های قرآنی دارد و یکی از استعداهای درخشان آینده قرآنی افغانستان پنداشته می شود.

قاری علی‌رضا دانش
قاری علی‌رضا دانش

مطیع الله مطمیین

مطیع الله مطمیین، نماینده افغانستان در رشته حفظ سی‌ویکمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن در تهران بود. او در مرحله پایانی این مسابقات اجرای تحسین‌برانگیز و بدون اشتباهی از خود به نمایش گذاشت که باعث شورآفرینی و وجد تمام حضار در سالن شد. آقای مطمین توانست رتبه سوم این دوره مسابقات را به دست آورد.

کسانی که برگزیده این دوره از مسابقات که با داوری 12 داور خارجی از کشورهای مسلمان و 5 داور ایرانی برگزار شد، شده اند به صورت ذیل است.

این حافظ ۱۷ ساله از ۷ سالگی حفظ قرآن کریم را نزد پدر خود آغاز کرده و در سن ۱۵ سالگی حافظ کل قرآن شده است. مطیع الله مطمیین توسط مجلس سنای افغانستان نیز تقدیر گردیده است.

قاری مطیع الله مطمیین
قاری مطیع الله مطمیین

علی اکبر هم‌کار این گزارش بوده است.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 3 / 5. تعداد آرا: 5

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
مجله اخبار روز استادورک قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه دیوارپوش فومی قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp بیت کوین چیست مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی لوله پلی اتیلن خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید آپارتمان در چیتگر خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود کمربند فلکسی پرو درج آگهی رایگان