جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
بدون نظر
5 بازدید

بغلان؛ عملیات خالد و کاهش یا گسترش قلمرو طالبان؟

خواندن 8 دقیقه
0
(0)

چهار سال پیش به تاریخ 30 ثور 1392 هنگامی که محمد رسول محسنی، رییس پیشین شورای ولایتی بغلان می‌خواست وارد دفترش شود، یک مهاجم انتحاری که لباس پولیس به تن داشت خود را منفجر کرد و 14 تن به شمول او را کشت.

مسئولیت این حمله را که در شهر پلخمری، مرکز ولایت بغلان رخ داد، گروه طالبان به عهده گرفت. در آن زمان گفته می‌شد طالبان در برخی از مناطق این ولایت شمالی حضور دارند.

چهار سال پس از آن اما ولایت بغلان چهره‌ی دیگر و وضعیت دیگری دارد. طالبان در چندین جای حضور گسترده دارند و عملیات‌های بزرگی را تاکنون راه‌اندازی کرده اند. سال گذشته ولسوالی‌های “دند غوری و “تاله و برفک را سقوط دادند و تا نزدیکی مرکز ولایت بغلان به پیش رفتند.

هرچند گزارش‌ها از وخامت اوضاع امنیتی در این ولایت خبر می‌دهد اما به تازگی والی بغلان از هماهنگی خوب میان رهبری این ولایت و نیروهای امنیتی اطمینان می‌دهد.

عبدالحی نعمتی، والی بغلان دو روز پیش به تاریخ 26 ثور، در یک نشست خبری گفت که نیروهای امنیتی افغان در برابر عملیات‌های گروهی و تهاجمی شورشیان که در روزهای اخیر در چندین ساحه راه‌اندازی شده بود، ایستادگی نموده و نگذاشتند آنان به اهداف‌شان برسند.

baghlan2
به گفته اکرام الدین سریع، فرمانده پلیس ولایت بغلان، طالبان از چندین ولسوالی این ولایت حملات‌شان را راه اندازی کرده اما هیچ دستاوردی نداشته اند

آقای نعمتی تاکید کرد که در جریان حملات که اخیرا راه اندازی شده، 64 تن از مخالفان مسلح کشته و 48 تن دیگر شان زخمی شده‌اند.

قلمرو طالبان

گروه طالبان امسال عملیات بهاری شان را زیر نام “منصوری” راه‌اندازی کرده و گفته است که در جریان این عملیات در دو بخش غیرنظامی و نظامی فعالیت خواهند کرد.

اکنون این گروه در چندین شهرستان و منطقه در نزدیکی مرکز ولایت بغلان حضور گسترده دارند و با نیروهای امنیتی در  نبرد اند.

اکرام‌الدین سریع، فرمانده پولیس ولایت بغلان در گفتگوی با خبرنامه تاکید کرد که “در عملیات منصوری که جنایتکاران راه‌اندازی کرده‌اند، در بغلان در مسیر شاهراه شمال کشور تحرکات بسیار گسترده داشتند و بیش از ده روز است که حملات پیهم را از هر ولسوالی آغاز کرده‌اند.”

به گفته‌ی او طالبان از ولسوالی‌های بورکه، بغلان مرکزی، مسیر شاهراه‌ها، دند غوری، دند شهاب‌الدین و ساحات حسن تال حملات‌شان را راه‌اندازی کردند که دستاوردی نداشتند و نتوانسته اند قلمروی را زیر تسلط خود در آورند. فرمانده پولیس بغلان گفت که “با تلفات بسیار سنگین پا فرار نهادند… در ساحات حسن تال توانستیم بسیار قوی ضربه بر پیکر دشمن وارد بکنیم.”

baghlan1
اکرام الدین سریع، فرمانده پولیس ولایت بغلان

در این درگیری‌ها 11 طالب کشته شده و شماری هم زخمی شده‌اند.

آقای سریع گفت که در ولسوالی بورکه نیز طالبان چندین روز به‌صورت پیهم تحرکات گسترده داشتند اما با یک هماهنگی خوب پولیس و ارتش به شدت ضربه خوردند. او تصریح کرد که “32 تن کشته داشتند و بالاتر از 20 زخمی در ساحه بورکه.”

گروه طالبان در ساحات دوشی ولایت بغلان نیز تحرکات داشته که به گفته‌ی فرمانده پولیس این ولایت فعلاً از ساحه رانده شده‌اند.

ساحاتی که فعلاً در دست گروه طالبان قرار دارد شامل ولسوالی دهنه غوری، نیمه‌های دند غوری و دند شهاب‌الدین از مربوطات پلخمری و ساحات فیصل‌خیل بغلان مرکزی می‌شود.

در همین حال محبوب الله غفوری، معاون شورای ولایتی بغلان در گفت‌وگو با خبرنامه گفت که وضعیت شاهراه بغلان ناامن است و طالبان در هر سو می‌توانند حضور یابند. او گفت که تاکنون نیروهای امنیتی قادر به تأمین امنیت شاهراه نشده‌اند.

معاون شورای ولایتی بغلان تاکید کرد که ولسوالی‌های دهنه غوری، دند شهاب‌الدین، چشمه شیر و بعضی مناطق دیگر در دست طالبان قرار دارد و آنان عملاً در آن حضور دارند. به گفته آقای غفوری “ولسوالی دهنه غوری هفت هشت ماه می‌شود که عملاً به دست طالبان است.”

militants
محبوب الله غفوری، معاون شورای ولایتی بغلان می‌گوید که نیروهای امنیتی تا کنون قادر به تأمین امنیت شاهراه این ولایت نشده‌اند

اما تورن جنرال شعورگل، معاون وزارت دفاع افغانستان تاکید دارد که “در حال حاضر در تمام شاهراه‌ها و ولسوالی‌ها امنیت است و کدام مشکلی وجود ندارد.”

مقامات امنیتی و دفاعی افغان درحالی از تأمین امنیت شاهراه کابل-شمال یاد می‌کنند که به تازگی کاروان حامل جنرال عطا محمد نور، والی ولایت بلخ در منطقه‌ی کیله‌گی ولایت بغلان با کمین طالبان مواجه شد.

آقای نور در صفحه فیسبوک خود در این باره نوشته است که “در قسمت اخير ساحه‌یی موسوم به كيله‌گى، دشمن موضع حاكم و خطرناك را ايجاد كرده است كه به‌صورت مستقيم، مسیر عمومی را تهديد مى‌كند و سلاح دهشكه و توپ 82 ملى مترى دارند كه سلاح خطرناك براى پياده و وسايط نقليه و تانك، محسوب می‌شود. اين شيربچه‌ها با هاوان و دهشكه و تانك و راكت، موضع دشمن را زير آتش گرفتند كه به دشمن مجال سربلند كردن را ندادند و من هم كمى از تاکتیک و روش‌هاى دوره جنگ استفاده كرده گذشتیم.”

مشاوران خارجی

از حضور طالبان خارجی در جنگ افغانستان بارها سخن گفته شده است. گزارش‌هایی منتشر شده بود که طالبان با کمک و فرماندهی جنگجویان خارجی در شماری از ولایت‌های افغانستان در برابر نیروهای امنیتی و دفاعی این کشور می‌جنگند.

جنرال مراد علی مراد، معاون پیشین رییس ستاد ارتش افغانستان
جنرال مراد علی مراد، معاون پیشین رییس ستاد ارتش افغانستان

پیش از این جنرال مراد علی مراد، معاون پیشین رییس ستاد ارتش افغانستان گفته بود که مدارک جدی وجود دارد که در کنار طالبان جنگجویان خارجی، به‌ویژه جنگجویان پاکستانی در ولایت بغلان در برابر نیروهای دولتی می‌جنگند.

اکنون فرمانده پولیس ولایت بغلان نیز از حضور مشاوران خارجی در کنار طالبان در ولایت بغلان خبر می‌دهد.

آقای سریع در این زمینه به خبرنامه گفت که بر اساس اطلاعات آن ها شهروندان خارجی به شمول پاکستانی‌ها، اتحادیه عرب و چچینی ها در مناطق مختلف به‌حیث تمویل‌کننده و مشاوران طالبان حضور دارند.

او تصریح کرد که «… طالبان یا این‌که تدریس و پراکتیک‌های عملی تروریستی را در آن ساحات برای شان تدریس می‌کنند، هستند. در ساحات بغلان مرکزی و دند غوری و حضور فزیکی دارند خارجی‌ها.»

عملیات پاکسازی

وزارت دفاع افغانستان برای سرکوب تروریستان در سراسر افغانستان در سال جاری خورشیدی “عملیات خالد” را  راه‌اندازی کرده است. این عملیات تهاجمی برای سرکوب گروه‌های تروریستی برای سال 1396 است که به تاریخ 27 حمل امسال در ولایات مختلف آغاز شد.

Nangarhar-Taliban
وزارت دفاع افغانستان برای سرکوب تروریستان در سراسر افغانستان در سال جاری خورشیدی “عملیات خالد” را راه‌اندازی کرده است

جنرال شعورگل، معاون وزارت دفاع افغانستان امروز گفت که چندین عملیات برای سرکوب تروریستان در ساحات مختلف ولایت بغلان جریان دارد. او در گفت‌وگو با طلوع نیوز تاکید کرد که “در هفته پیش رو ساحات تحت کنترل طالبان از وجود دشمن پاکسازی می‌شود.”

معاون وزارت دفاع افغانستان گفت که در ساحاتی که “عملیات به پیش برده می‌شود به اهالی ملکی توجه می‌شود تا تلفات وارد نشود و از تلفات ملکی جلوگیری می‌کنند.”

این مقام وزارت دفاع افغانستان تصریح کرد که روز گذشته ساحاتی که از وجود طالبان در حسن تال پاکسازی شد، تمام ایست های بازرسی و امنیتی برپا شده و زیر تسلط سربازان افغان قرار دارد.

او گفت که عملیات خالد در ولایت بغلان جریان دارد و شهروندان بغلانی با استقبال از آن به کمک نیروهای امنیتی شتافته اند.

تجهیزات

معاون وزارت دفاع افغانستان تاکید دارد که ارتش و پولیس این کشور در بغلان تجهیزات نظامی کافی دارند و توجه لازم نیز برای اکمال و حمایت آن ها از سوی دولت مرکزی موجود است.

Baghlan
معاون وزارت دفاع افغانستان تاکید دارد که ارتش و پولیس این کشور در بغلان تجهیزات نظامی کافی دارند

او گفت که “در بغلان نیروی کافی وجود دارد، در بغلان کندک ضربتی است، کندک ارتش است، قطعه خاص پولیس است و تمام نیروهای امنیتی با هماهنگی کامل ساحات بغلان را از وجود دشمن پاکسازی خواهند کرد.”

فرمانده پولیس ولایت بغلان نیز این امر را تایید می کند و به خبرنامه گفت که “از لحاظ لوجستیک کدام مشکل خاص وجود ندارد و برنامه‌ریزی شده است و عملیات در ساحات جریان دارد.”

بهبود امنیت

سال گذشته خبرهای ناگوار از سقوط شهرستان ها و مناطق مختلف ولایت بغلان منتشر شد و این ولایت سال سختی را پشت سر گذاشت. در سال جاری نیز با آغاز عملیات منصوری طالبان این ولایت یکبار دیگر شاهد درگیری‌های گروه طالبان با نیروهای امنیتی و دفاعی است.

اکرام‌الدین سریع، فرمانده پولیس ولایت بغلان از بهبود وضعیت امنیتی این ولایت در سال جاری خبر می‌دهد و می‌گوید که امنیت در شاهراه‌ها نیز گرفته شده است.

او گفت که “ساحاتی که دشمن تحرکات داشت، در اثر ضربات کوبنده دوباره متواری شدند. معلوم‌دار است که این‌جا انسجام و مدیریت خوب است. دستاوردهای بسیار خوبی داشته‌ایم.”

forces-on-the-road-in-baghlan
اکرام الدین سریع، فرمانده پولیس ولایت بغلان می‌گوید ساحاتی که در آن دشمن تحرکات داشت، در اثر ضربات کوبنده دوباره متواری شده اند

بغلان در دامنه شمال کوه هندوکش در مسیر شاهراه عمومی کابل-شمال موقعیت دارد و از آن به “دروازه شمالی” کابل یاد می‌شود. تسلط طالبان بر این ولایت استراتژیک می‌تواند خطوط ارتباطی کابل با ده ولایت شمالی را قطع کند.

از سوی دیگر طالبان در چند سال اخیر تحرکات گسترده‌یی را در شمال افغانستان راه‌اندازی کرده‌اند که از جمله در سال گذشته توانستند مرکز ولایت قندوز را برای چند روز تصرف کنند. امسال نیز این گروه علاوه بر قندوز، در ولایت‌های جوزجان، سرپل، سمنگان، تخار، فاریاب و بدخشان در برابر نیروهای امنیتی افغانستان به صورت گسترده می‌جنگند.

محمد رضا جعفری هم‌کار این گزارش بوده است.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
قیمت خرید تلویزیون ⭐️زیر6 میلیون⭐️ مجله اخبار روز استادورک قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه دیوارپوش فومی قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp بیت کوین چیست مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی لوله پلی اتیلن خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید آپارتمان در چیتگر خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود کمربند فلکسی پرو درج آگهی رایگان