جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
بدون نظر
بازدید

کابل-تهران؛ افزایش چشم‌گیر مبادلات بازرگانی و تسلط 25 درصدی ایران بر بازار تجاری افغانستان

خواندن 6 دقیقه
0
(0)

مقام‌های وزارت تجارت و صنایع افغانستان اعلام کرده اند که میزان مبادلات بازرگانی افغانستان و ایران در سه سال گذشته، نزدیک به دوبرابر افزایش یافته است.

مسافر قوقندی، سخنگوی این وزارت به خبرنامه گفت که حجم تجارت غیررسمی میان دو کشور بالاتر از این رقم خواهد بود، اما رقم ثبت شده تجارت میان دو کشور در سال گذشته نسبت به سال 92 نزدیک به 2 برابر شده است.

 مقامات حکومت افغانستان گسترش راه‌های ترانزیتی میان افغانستان و ایران، کاهش روابط بازرگانی افغانستان با پاکستان، و رفع تحریم‌ها علیه ایران را از جمله دلایل افزایش این حجم بازرگانی می‌دانند.

در سال ۲۰۱۳ مجموع صادرات ایران به افغانستان در حدد ۱۵۱۰ میلیون دالر بود. با این حال، آخرین آمار از سال ۲۰۱۶ نشان می‌دهد که صادرات ایران به افغانستان به ۱۸۰۸ میلیون دالر افزایش یافته است.

امضای موافقت‌نامه بندر چابهار و همکاری‌های سه جانبه کابل، تهران و دهلی نو در این بندر وضعیت جدیدی را برای تجارت افغانستان به میان آورد؛ امری که توانست بدیلی برای بندر کراچی و گوادر شود.

سران افغانستان و ایران به همراه نارندرا مودی نخست وزیر هند، قبل از امضا این قرارداد در ایران
سران افغانستان و ایران به همراه نارندرا مودی نخست وزیر هند، قبل از امضای موافقت‌نامه بندر چابهار در ایران

موافقت‌نامه سه جانبه ترانزیتی و تجاری چابهار یک سال قبل در حضور محمداشرف غنی رییس‌جمهوری افغانستان، حسن روحانی رییس ‌جمهوری ایران و نارندرا مودی نخست وزیر هند برای ایجاد یک معبر بین المللی ترانزیتی در منطقه میان امضا شد.

این توافق نامه سه‌جانبه، استفاده از بندر چابهار را به گونه‌ی قابل توجه افزایش داده و هند را از طریق افغانستان به آسیای میانه و در مقابل زمینه دسترسی افغانستان به هند را از طریق دریا فراهم کرده است.

 با این وجود مقامات هندی نیز گفته اند که فاصله میان بندر کاندلا و بندر چابهار کمتر از فاصله میان دهلی نو و بمبیی می‌باشد که در نتیجه این توافق، افغانستان را قادر می‌کند که با وقت و هزینه کمتر کالاهای خود را ابتدا به ایران و سپس از طریق یک ارتباط جدید ریلی و جاده‌ای به روسیه انتقال دهد.

بزرگ‌ترین شریک بازرگانی

از سوی هم مقام‌ها در اتاق تجارت وصنایع افغانستان می‌گویند که ایران در حال حاضر به یکی از بزرگ‌ترین شرکای بازرگانی این کشور تبدیل شده است.

از سال ۲۰۱۲ میلادی به این سو با آن که حجم مبادلات بازرگانی افغانستان در کل، حدود پنجاه درصد اُفت داشته اما میزان دادوستد بازرگانی این کشور با شماری از کشور ها به ویژه ایران بگونه‌ی چشم‌گیری افزایش یافته است.

رییس جمهور روحانی حین پذیرایی از رییس جمهور غنی در ایران
رییس جمهور روحانی حین پذیرایی از رییس جمهور غنی در ایران

صیام الدین پسرلی، سخنگوی اتاق تجارت و صنایع افغانستان به خبرنامه گفت که از مجموع 8میلیارد دالرحجم مبادلات بازرگانی این کشور درسال گذشته‌ی خورشیدی، به ارزش نزدیک به ۲میلیارد دالر این داد و ستد با ایران بوده است.

 این در حالی است که بر اساس آمار اتاق تجارت و صنایع افغانستان پیش از این میزان داد و ستد بازرگانی افغانستان و ایران به ارزش ۱٫۵ میلیارد دالر بوده است. بر اساس آمارهای ارایه‌شده از سوی این نهاد بازرگانی افغانستان، نزدیک به ۲۵ درصد از داد و ستدهای بازرگانی افغانستان با ایران انجام می‌شود.

جایگزین پاکستان

مقام‌ها در وزارت تجارت و صنایع افغانستان می‌گویند که به علت مشکل تراشی‌های پاکستان بر سر ترانزیت وبازرگانی دو کشور، مبادلات بازرگانی افغانستان و پاکستان به گونه روزافزون در حال کاهش می‌باشد.

مسافر قوقندی سخنگوی وزارت تجارت وصنایع افغانستان در این باره می گوید که “ما همواره تلاش کردیم که خرید کالاهای خود را از چند کشور انجام دهیم تا به یک یا دو کشور وابسته نباشیم .”

حجم تجارت افغانستان و ایران نیز در سال جاری خورشیدی افزایش یافته است
براساس معلومات وزارت تجارت و صنایع افغانستان، میزان مبادلات بازرگانی افغانستان و ایران در سه سال اخیر افزایش چشم‌گیر داشته است

در سال ۲۰۱۳ مجموع صادرات پاکستان به افغانستان ۱۷۴۲ میلیون دالر می‌رسید اما در حال حاضر این میزان به ۱۳۴۶ میلیون دالر کاهش یافته است.

با این وجود آمارها نشان می‌دهد که میزان اموال صادراتی افغانستان به ایران نیز در جریان سال گذشته‌ی خورشیدی، افزایش چشم‌گیری داشته است. روزنامه انگلیسی زبان فایننشیل تریبون چاپ ایران از قول مسوولان گمرک این کشور نوشته که افغانستان در جریان ۷ ماه سال جاری، حدود ۱۲ هزار تُن مواد را که بالغ بر ۱۳ میلیون دالر می شود، به ایران صادر کرده است.

در این گزارش آمده است که این مقدار صادرات افغانستان به ایران، نسبت به سال ۹۴ خورشیدی، ۲۱ درصد افزایش را نشان می‌دهد. اموال صادراتی افغانستان به ایران را عمدتا کنجد، پیله ابریشم و سبزیجات تشکیل می‌دهد.

4
نمایشگاه مشترک افغانستان-ایران در کابل

قوقندی برگزاری نمایشگاه بزرگ بازرگانی برای اولین‌بار بعد از حدود یک دهه در مزار شریف و برگزاری نمایشگاه های بزرگ بازرگانی در کابل را از دیگر مصداق های گسترش روابط میان دو کشور در سه سال گذشته دانست و افزود که این روند در آینده نیز تداوم خواهد یافت .

 سخنگوی وزارت تجارت و صنایع افغانستان گفت که روابط ایران و افغانستان در بخش سرمایه گذاری نیز قابل ملاحظه بوده است و در بخش راه آهن، اجرای طرح خط اهن خواف – هرات به سرعت ادامه دارد که با تکمیل آن، گام مهم دیگری در راستای رشد تجارت و ترانزیت میان دو کشور برداشته خواهد شد.

توافق‌های جدید بازرگانی

کمیسیون مشترک اقتصادی و تجاری ایران و افغانستان در ماه اگست سال گذشته‌ی میلادی به چهار توافق اساسی در حوزه‌های توسعه روابط تجاری و اقتصادی میان این دو کشور در تهران دست یافت. این توافق‌ها شامل افزایش مبادلات تجاری به ارزش ۶ میلیارد دالر در سال، ایجاد چهارمین گمرک، گشایش سومین بخش راه آهن خواف – هرات و  تشویق سرمایه‌گذاری بیشتر می‌شود.

comission
نشست کمیسیون مشترک اقتصادی و تجاری ایران و افغانستان در ماه اگست سال گذشته‌ی میلادی

اکلیل حکیمی وزیر مالیه افغانستان در نشستی در تهران با وزیر اقتصاد ایران در ماه اگست سال گذشته‌ی میلادی توافق کرد که در سال های آینده مبادلات تجاری و اقتصادی ایران و افغانستان از میزان فعلی، به ۶ میلیارد دالر افزایش یابد.

بر اساس توافق به میان آمده میان کمیسیون مشترک تجاری ایران و افغانستان، قرار است کار راه آهن هرات – خواف به‌زودی تکمیل شود. پروژه راه آهن هراتخواف حدود ۱۴۲ کیلومتر طول دارد که ۶۰ کیلومتر آن در داخل افغانستان ساخته می شود و ۸۰ کیلومتر دیگر آن در خاک ایران موقعیت دارد. هزینه این پروژه ۲۰۰ میلیون دالر آمریکایی بیان شده که از سوی ایران تمویل می گردد.

از سوی هم مقام‌های وزارت مالیه افغانستان گفته اند که در باره نهایی‌سازی موافقت‌نامه‌ها در حوزه تشویق و حمایت از سرمایه‌گذاری در افغانستان با ایران توافق شده است که گسترش روابط بانکی میان دو کشور نیز در این مذاکرات شامل می باشد.

railways project
جریان کار خط آهن هرات-خواف

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
قیمت خرید تلویزیون ⭐️زیر6 میلیون⭐️ مجله اخبار روز استادورک قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه دیوارپوش فومی قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp بیت کوین چیست مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی لوله پلی اتیلن خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید آپارتمان در چیتگر خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود کمربند فلکسی پرو درج آگهی رایگان