زنان افغان؛ قربانیان جنگ و پیام آوران صلح

رییس جمهور افغانستان رسیدن به صلح را اساسی‌ترین نیاز این کشور می‌داند و می‌گوید که بزرگ‌ترین قربانیان جنگ در این کشور نیز زنان هستند.

محمد اشرف غنی رییس جمهور افغانستان در برنامه‌ای که صبح امروز( 25 ثور)، در ارگ ریاست جمهوری با عنوان “زنان افغان پیام آوران صلح” برگزار شده بود گفت که “زنان بزرگ‌ترین قربانیان جنگ هستند در حالی که هیچ‌گاه عامل جنگ نبوده اند.”

او گفت که زنان با محرومیت و رنج فراوانی روبرو هستند و مهم‌ترین دلیل آن هم ادامه جنگ و ناامنی در این کشور است. آقای غنی به مذاکرات صلح با حزب اسلامی گلبدین حکمتیار اشاره کرد و آن را گام بزرگی در راه تامین صلح و امنیت افغانستان دانست.

با این حال، رییس جمهور غنی می‌گوید که اکنون زنان افغان نسبت به گذشته در عرصه‌های مختلف، حضور بهتر و بیشتری دارند و این به دلیل جایگاهی است که برای آنان در قانون اساسی این کشور تعریف شده است. او می‌افزاید “دستاوردهای زنان در 16 سال گذشته بخاطر قانون اساسی بوده است که به آنها فرصت و زمینه مشارکت در عرصه‌های مختلف را فراهم کرده و از آنها حمایت کرده است.”.

ghani
رئیس جمهور افغانستان می‌گوید که بزرگ‌ترین قربانیان جنگ در این کشور زنان هستند

در حاشیه

صلاح‌الدین ربانی سرپرست وزارت خارجه افغانستان نیز در این مراسم گفت که نزدیک به 4 دهه جنگ در این کشور، زنان را به حاشیه رانده و حالا حکومت افغانستان درصدد آن است تا با حمایت از این بخش از جامعه، آن‌ها را دوباره به متن فعالیت‌ها بازگرداند.

اهمیت دادن به نقش زنان در تامین صلح و امنیت، محو خشونت علیه زنان، ارتقای مشارکت سیاسی زنان در سطوح بالای مدیریتی افغانستان و فراهم نمودن زمینه‌های آموزش برای دختران، از مهم‌ترین کارهایی است که به گفته آقای ربانی، حکومت این کشور می‌خواهد با اجرایی نمودن آن ها، زنان این کشور را از حاشیه نشینی اجباری خارج سازد.

سرپرست وزارت خارجه افغانستان گفت که زنان این کشور می توانند نقش کلیدی و اساسی در تامین صلح، تقویت فرهنگ صلح و خشکانیدن ریشه های خشونت داشته باشند.

آقای ربانی افزود که رسیدن به صلح در این کشور، نیازمند ایجاد تغییراتی در باورها و هم چنین تربیت نسل آگاه و پای بند به ارزش‌های والای انسانی است که در این امر زنان این کشور می توانند نقشی اساسی ایفا نمایند.

صلاح‌الدین ربانی رئیس حزب جمعیت اسلامی
صلاح‌الدین ربانی نقش زنان در تقویت فرهنگ صلح را موثر می‌داند

قربانیان همیشگی

حکومت افغانستان در حالی از تلاش‌هایش برای رسیدن به صلح خبر می‌دهد که در سال گذشته میلادی، تلفات غیرنظامیان در این کشور به شکلی بی سابقه افزایش یافته بود.

بر اساس گزارش نمایندگی سیاسی سازمان ملل متحد در افغانستان، در سال 2016 میلادی بیش از 11 هزار غیرنظامی در نتیجه جنگ و ناامنی در این کشور کشته و زخمی شده بودند که این آمار، افزایش 3.7 درصدی تلفات غیرنظامیان نسبت به سال 2015 میلادی را نشان می داد.

در این گزارش آمده بود که زنان و کودکان بیشترین قربانیان جنگ این کشور هستند. شدت یافتن جنگ در ولایت های مختلف افغانستان در سال گذشته، جان 932 کودک و 341 زن افغان را گرفت.

این نهاد، مخالفان مسلح دولت افغانستان را مسوول اصلی تلفات غیرنظامیان قلمداد می کند. براساس این گزارش، مخالفان مسلح دولت افغانستان مسوول ۶۱ درصد از تلفات غیر نظامیان در سال ۲۰۱۶ میلادی بوده اند.

women international day (3)
زنان و کودکان قربانیان اصلی جنگ در افغانستان هستند

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *