جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
بدون نظر
6 بازدید

جنگ‌جویان کوهستانات و تهدیدات بلند؛ جنرال وحدت نگران سقوط سرپل

خواندن 9 دقیقه
0
(0)

همزمان با آغاز عملیات بهاری طالبان زیر نام “عملیات منصوری” ناامنی در چندین ولایت شمالی افغانستان از جمله ولایت سرپل بار دیگر نگرانی‌های زیادی را خلق کرده است. ولایت سرپل از چند سال به این طرف به یکی از ولایات ناامن در شمال افغانستان تبدیل شده است. ولسوالی کوهستانات این ولایت از دو سال به این طرف در اختیار گروه طالبان قرار دارد و طالبان این ولسوالی را مرکز آموزش جنگجویان شان قرار داده‌اند. نیروهای امنیتی و دفاعی افغانستان نیز برای نابودی این تروریستان چندین عملیات انجام داده‌اند که در تازه‌ترین مورد 11 عضو داعش و طالبان کشته شده‌اند.

دفتر مطبوعاتی والی سرپل نوشته است که “در نتیجه ضربات کوبنده نیروهای امنیتی و خیزش‌های مردمی در مناطق پشت باغ و دولت شهید ولسوالی صیاد 11 شورشی داعش و طالب به‌شمول چهار فرمانده این گروه بنام‌های حمزه، عبید، متقی و مولوی نورمحمد مشهور به نورمحمد رییس که یک تن از فرماندهان برجسته گروه داعش می‌باشد، کشته شده و 8 تن دیگر شان زخم برداشته‌اند.”

همچنان در این عملیات یک تن از نیروهای خیزش مردمی شهید و 5 تن از نیروهای امنیتی و خیزش‌های مردمی زخمی شده‌اند.

خبرنامه در این باره با جنرال ظاهر وحدت والی سرپل مصاحبه داشته است. آقای وحدت قبل از ولایت سرپل معاون ولایت بلخ بود و از فرماندهان جهادی می باشد که در طول حدود سه دهه گذشته در شمال افغانستان در مسائل کلان سیاسی و امنیتی دخیل بوده است.

wahdat2
در روزهای اخیر آقای وحدت شخصا به میدان نبرد رفته و هدایت نیروهای امنیتی را به عهده داشته است

خبرنامه: وضعیت کلی سرپل از چه قرار است؟

وحدت: شما در جریان هستید که در سال جاری، قسمی که در سایر ولایات شمالی افغانستان جنگ به شدت جریان داشت، یکی از ولایاتی که زیر تهدید بلند امنیتی قرار داشت ولایت سرپل بود. ما در طی سال جاری جنگ‌های پیهم و متواتر را توسط نیروهای امنیتی مستقر در سرپل و همچنان با همکاری خیزش‌های مردمی در مقابل مخالفین مسلح دولت یا دهشت‌افگنان بین‌المللی انجام دادیم که چندین بار آن‌ها تصمیم قاطعانه داشتند که مثل قندوز و برخی ولایات دیگر، سرپل را هم سقوط دهند. اما به لطف خداوند، با زحماتی که نیروهای امنیتی مستقر در سرپل و همکاری مردم انجام دادند، حملات شان دفع شد و آنان محکوم به شکست شدند.

اما متأسفانه هنوز هم تهدیدات در سرپل بلند است. در این اواخر تحرکات مخالفین بیشتر شده است. مخصوصاً این عملیات جدید بهاری شان را که آغاز کرده‌اند. امروز بیست ماه می‌شود که من در سرپل به‌حیث والی آمده‌ام ولی تاهنوز هم با توجه به چالش‌های جدی امنیتی که ما داشتیم، کدام عملیات قاطع و فیصله کن از جانب سکتورهای امنیتی مرکزی صورت نگرفته است. همین دلیل باعث شده که ناامنی در سرپل بیشتر شود.

ولسوالی کوهستانات سرپل بیش از دو سال است که در کنترل مخالفین است. فعلاً تبدیل به مرکز تربیه تروریستان، انتحاری‌ها و انفجاری‌ها شده است. در 14 حمل یک نیرویی از قول اردوی 209 شاهین برای عملیات به سرپل آمد. به تاریخ 17 حمل این عملیات آغاز شد و چند روز ادامه پیدا کرد. از طریق قوای هوایی افغانستان ضربات بسیار کوبنده بر پیکر دشمن وارد شد. حدود بیش از 50 نفر دشمن تلفات داشت و بیش از 70 نفر زخمی. ولی پیشروی زمینی آن‌چنانی که باید صورت می‌گرفت در مربوطات ولسوالی صیاد، صورت نگرفته است. صیاد یکی از ولسوالی‌های ناامن سرپل است و بیشتر اراضی آن در اختیار مخالفین است.

wahdat
روز گذشته معاون رییس ستاد ارتش برای بررسی وضعیت سرپل به این ولایت رفته بود

ما بار بار با شورای محترم امنیت ملی، وزیر محترم دفاع، وزیر داخله و ریاست محترم امنیت ملی و حتا با دفتر سرقومندان اعلای قوای مسلح افغانستان قضایا را در جریان گذاشتیم اما تاهنوز یک نیروی قابل ملاحظه برای ما نرسیده که یک عملیات قاطع را در نقطه‌های اشغال شده و یا حداقل نقطه‌های آسیب‌پذیر انجام بدهیم.

قابل توضیح می‌دانم در عین زمانی که یک ولسوالی ما در اشغال مخالفین است، ما در پنج جبهه گسترده با مخالفین در جنگ هستیم؛ ولسوالی صیاد، ولسوالی گوسفندی، ولسوالی سوزمه قلعه، ولسوالی سانچارک و همچنین شرق مرکز ولایت سرپل که در واقع بیشتر از 100 قریه را احتوا می‌کند. شرق ولایت سرپل به ولسوالی شلگره بلخ می‌رسد و همچنین شمال آن به ارتفاعات البرز که اراضی بسیار پیچیده دارد، می رسد. همچنین بازهم از شمال متصل می‌شود به ولایت جوزجان.

وضعیت از این قرار است. ائتلاف بین‌المللی که شعار حمایت از دولت افغانستان و قوای امنیتی افغانستان را سر می‌دهند، در این مدت 20 ماه از طرف قوای ائتلاف هم ما کدام صدای مثبت همکاری نشنیده‌ایم.

ما که می‌گوییم کوهستانات تبدیل به مرکز تروریستان خارجی شده، گپ هوایی نیست. ما سند ارایه کرده‌ایم. شما شاهد بودید که ما چندی قبل 2 دهشت‌افگن بین‌المللی خارجی را از مربوطات ولسوالی صیاد دستگیر کردیم و به حکومت مرکزی روان کردیم. با این سندهایی که ارایه کردیم، کدام حرکت جدی صورت نگرفته است و اگر حرکت جدی صورت نگیرد، جداً مردم سرپل نگران اند. همانگونه که دشمن برای سقوط برخی ولایات دیگر تلاش می‌کند، بدون شک اراضی سرپل برای جنگ‌های چریکی و پارتیزانی به مراتب فراهم‌تر از سایر ولایات برای مخالفین است.

zaher-wahdat1
آقای وحدت از بیست ماه به این طرف والی سرپل است

ما امیدواریم که دولت مرکزی و شورای امنیت ملی توجه بیشتر کنند. با این همه تقاضایی که مردم سرپل، وکلای شان، سناتوران و ما داریم امیدواریم یک عملیات وسیع هوایی و زمینی گسترده در سرپل انجام بدهیم که اگر ما یک ولسوالی اشغال شده را پس گرفته نتوانیم، حداقل بتوانیم 5 جبهه وسیع دیگر را سرکوب بکنیم.

خبرنامه: آقای وحدت در ولایت سرپل فعلاً شمار تروریستان به چند نفر می‌رسد و این تروریستان مربوط کدام گروه‌های تروریستی می‌شوند؟

وحدت: دادن ارقام و آمار برای ما و شما افغان‌ها کار بسیار دشوار است. ولی تخمینی که زده می‌شود بین 3 تا 4 هزار نیروی دهشت‌افگن داخلی و خارجی هستند. قبلاً به نام طالب بودند ولی حالا داعش هم ظهور کرده و همچنان یاغیان آسیای میانه هم آنجا آمده و مسکن‌گزین شده‌اند.

خبرنامه: آقای وحدت شما قبلاً از حضور پسر طاهر یولداش در سرپل خبر داده بودید که برای داعش سربازگیری می‌کند، قصه‌ی یولداش به کجا رسید؟

وحدت: در مرز بین ولایت جوزجان، سرپل و فاریاب همچنان به سربازگیری ادامه می‌دهد.

خبرنامه: فعلاً کدام مناطق به غیر از ولسوالی کوهستانات به‌دست طالبان و دیگر گروه‌های تروریستی است؟

وحدت: ولسوالی صیاد در غرب مرکز ولایت سرپل، قریه‌های شیره‌مال که بیش از 100 قریه است، قسمتی از ولسوالی سانچارک، قسمتی از ولسوالی سوزمه قلعه در اشغال مخالفین است. در واقع می‌توانم بگویم که تنها ولسوالی امنی که در میان ولسوالی‌های شش گانه ولایت سرپل است، ولسوالی بلخاب می‌باشد که هیچ‌گونه اراضی‌اش در اشغال مخالفین نیست.

wahdat1
آقای وحدت می‌گوید در عین زمانی که یک ولسوالی در اشغال مخالفین است، ما در پنج جبهه گسترده با مخالفین در جنگ هستیم

خبرنامه: گروه‌های تروریستی مشخص است که از کجا آمده و تصمیم بعدی شان کجا است؟ علت اصلی تمرکز آنان در ولایت سرپل چیست؟

وحدت: معمولاً این‌ها در جنگ‌های چریکی و پارتیزانی به کوهسارها و دره‌ها پناه می‌آورند. بدبختانه ولایت سرپل یکی از ولایات کوهستانی افغانستان است. این‌ها به این‌جا پناه آورده و مرکز تروریستی شان را افراز کرده‌اند. به دلیل این‌که از این‌جا می‌توانند فاریاب، جوزجان و بلخ را آماج قرار بدهند و حتا می‌توانند به طرف‌های بغلان و قندوز هم عبور و مرور بکنند.

دو تروریستی را که گرفتار کرده بودیم، در اعترافات شان می‌گفتند که از همین‌جا به بغلان و قندوز ما نیرو روان می‌کنیم. ولی شکی نیست که نیروهای موجود، بیشتر نیروهای بومی اند و در کنار شان نیروهای خارجی هم حضور دارند.

خبرنامه: آوازه‌هایی مبنی بر نشست دو چرخ‌بال در ساحه‌ی تحت کنترل طالبان منتشر شد، این چرخ‌بال‌ها از کجا آمده بودند؟

وحدت: شما از طریق رسانه‌ها شاید شنیدید، چندین بار شایعات و آوازه‌هایی صورت گرفت که گویا چرخ‌بال‌هایی در مربوطات ساحات مخالفین در سرپل نشست می‌کند. ولی در گذشته‌ها به یک نتیجه‌ی دقیقی نرسیده بودیم که دارای واقعیت بوده باشد. شش روز قبل سر و صداهایی بلند شد که دو بال چرخ‌بال شبانگاه آمده و در ولسوالی صیاد در موقعیت مخالفین مسلح نشست کرده. در ابتدا من نه تایید کردم نه رد. بعد از تحقیقاتی که انجام دادیم توسط فرمانده ارتش که مسئولیت خط جنگ را به عهده داشتند، آن‌ها دقیقاً برای ما راپور (گزارش) دادند که بلی در همان شبانگاهی حوالی ساعت 8 و 8:15 دقیقه شب دو چرخ‌بال آمد و در ساحه مخالفان نشست کردند. اما به دلیل تاریکی شب تشخیص نشد که رنگ آن چگونه بوده.

zaher-wahdat
والی سرپل نگرانی‌های امنیتی در باره این ولایت را به مقامات در کابل گزارش داده است

از طرف دیگر، علایم و نشانه‌هایی نشان می‌دهد که در طی یک ماه که عملیات کرده‌ایم جنگ خیلی ادامه پیدا کرد. ما که یک دولت پشت سر ما است، ما که وزارت دفاع را داریم، وزارت داخله را داریم، امنیت ملی را داریم بعضاً در تجهیزات و امکانات با مشکل و سکتگی روبرو می‌شویم. این بسیار جالب است که در طی یک ماه مخالفین می‌جنگند ولی با کمبود مهمات مواجه نمی‌شوند. این‌ها سوالاتی اند که ذهن مردم را خدشه‌دار کرده است. این هم یک واقعیت تلخی است که در آن‌جا به وقوع پیوسته و نگرانی مردم را شدیدتر کرده است.

خبرنامه:دیروز جنرال مراد علی مراد، معاون رییس ستاد ارتش به ولایت سرپل آمده بود و با شما جلسه داشت. در این جلسه چه فیصله شد؟

وحدت: جناب مراد علی خان، معاون لوی درستیز قوای مسلح افغانستان به سرپل تشریف آورده بودند. در آن‌جا اراکین نظامی ولایت سرپل همه جمع بودند. همیشه آن‌چه را که به عنوان واقعیت تلخ و شیرین در سرپل می‌گذرد، من به عنوان مسئول درجه یک ولایت با همه شریک کرده‌ام. وضعیت را مکمل برای جنرال مراد هم تشریح کردم، آسیب‌پذیری‌ها و نیازمندی‌های قوای مسلح موجود در سرپل را برای شان بیان کردم.

قابل یادآوری است که خیزش‌های مردمی در ولایت سرپل دستاوردهای بسیار خوبی را داشته است و بازوی بسیار خوبی در کنار نیروهای مسلح بوده‌اند. ما طی هفت روز گذشته یک فراخوان داشتیم که در این فراخوان هم تعداد زیادی از مردم تحت عنوان خیزش مردمی تجمع کردند و در کنار نیروهای امنیتی ایستاد شدند. اما در عین زمان تهدیدات بلند است و مشکلات وجود دارد. امیدوارم که توجه خوب‌تر و بیشتر منجر به سرکوبی مخالفین در سرپل شود.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
مجله اخبار روز استادورک قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه دیوارپوش فومی قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp بیت کوین چیست مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی لوله پلی اتیلن خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید آپارتمان در چیتگر خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود کمربند فلکسی پرو درج آگهی رایگان