روایت‌های دوگانه؛ از رشد اقتصادی تا افزایش چشم‌گیر فقر در افغانستان

اداره احصاییه مرکزی افغانستان اعلام کرده که صادرات کالاهای تجاری در این کشور در سال ۱۳۹۵ در مقایسه با سال قبل آن بیش از 4 درصد افزایش داشته و در مقابل واردات این کشور نیز در حدود 15 درصد کاهش را نشان می‌دهد.

براساس آمار که به تازگی از سوی این اداره منتشر شده، واردات این کشور در سال 1395 خورشیدی، بیش از ۶ و نیم میلیارد دالر بوده و صادرات آن نزدیک به ۶۰۰ میلیون دالر رسیده است.

مهم‌ترین کالاهای صادراتی افغانستان در این سال، میوه خشک و فرش بوده است و کالاهای وارداتی آن شامل مواد نفتی، وسایل فنی و محصولات فلزی، ماشین آلات و مواد خوراکی می‌شود.

آمار ارایه شده توسط این اداره، محصولاتی را که به صورت قاچاق از افغانستان صادر می‌شود را در بر نمی‌گیرد؛ اقلامی مانند مواد مخدر که رقم درشت صادراتی افغانستان را تشکیل می‌دهد.

Dry fruits in Afghanistan
میوه خشک، قالین و گلیم از جمله مهم‌ترین اقلام صادراتی افغانستان در سال گذشته خورشیدی بوده است

مسوولان اداره احصاییه افغانستان تاکید می‌کنند که بر اساس مطالعات آنها، وضعیت این کشور رو به بهبود است و سال گذشته‌ی خورشیدی این کشور بیش از 20میلیون دالر درآمد ناخالص داخلی داشته است؛ رقم که افزایش 3درصدی را نسبت به دو سال قبل نشان می‌دهد.

توسعه راه‌های ترانزیتی

مقام‌های حکومت افغانستان دلیل افزایش صادرات افغانستان در سال گذشته‌ی خورشیدی را گسترش روابط تجاری منطقه‌ای افغانستان و ساخت مسیر های حمل و نقل این کشور می‌دانند.

مسوولان بازرگانی افغانستان از ساخت راه‌های انتقال کالاهای تجاری این کشور استقبال می‌کنند و می‌گویند که گسترش روابط بازرگانی منطقه‌ای، نقش موثری را در انتقالات به موقع تولیدات داخلی افغانستان، به ویژه در بخش صادرات میوه‌ داشته است.

مسافر قوقندی، سخنگوی وزارت تجارت و صنایع افغانستان به خبرنامه گفته بود که پیش از این، میوه‌های افغانستان پیش از رسیدن به بازارهای بین المللی به دلیل عدم موجودیت راه ترانسپورتی مناسب، فاسد شده و از بین می رفت.

مقام‌های حکومت افغانستان توسعه‌‌ی راه‌های ترانزیتی را از دلایل عمده‌ی افزایش صادرات این کشور می‌دانند
مقام‌های حکومت افغانستان توسعه‌‌ی راه‌های ترانزیتی را از دلایل عمده‌ی افزایش صادرات این کشور می‌دانند

از سوی هم روز دوشنبه این هفته، محموله ١٢٠تُنی کشمش افغانستان برای نخستین‌بار به‌گونه‌ی مستقیم از بندر آقینه با واگن‌های راه آهن آقینه– اتامیرات به روسیه صادر شد.

مقام‌ها در وزارت تجارت و صنایع افغانستان می‌گویند که پیش از این صادرات کشمش در یک روند پیچیده، پس از چندین‌بار تخلیه و بارگیری به این کشور صادر می‌شد. به گفته‌ی این مقام‌ها اکنون با صادرات مستقیم این محصول بازرگانی افغانستان، در بخش هزینه‌ی انتقال آن کاهش قابل ملاحظه‌ای آمده است و از نگاه زمانی نیز وقت کمتری را در بر می‌گیرد.

از سوی‌هم مسافر قوقندی، سخنگوی وزارت تجارت و صنایع افغانستان می‌گوید که رییس جمهوری افغانستان اعلام کرده که بعد از این تمام برنج و میوه نیروهای امنیتی افغانستان از منابع داخلی تامین شود و حکومت افغانستان به تمام نهادهای دولتی دستور داده که تولیدات داخلی را نسبت به کالاهای خارجی مشابه آن با ۲۵ درصد افزایش بهای آن خریداری و مصرف نمایند.

مقام‌های وزارت مالیه‌ی افغاتنستان می‌گویند که الکترونیکی کردن سیستم مالی افغانستان یکی زا اولویت های این وزارت است
مقام‌های وزارت مالیه افغانستان از افزایش چشم‌گیر عواید داخلی این کشور در سال 1395 خورشیدی خبر داده اند

با این حال مقام‌ها در وزارت مالیه‌ی افغانستان می‌گویند که این وزارت با پایان سال مالی ۱۳۹۵، ریکارد جدیدی در جمع‌آوری عواید ملی به ثبت رسانده است. مقام‌های وزارت مالیه‌ی افغانستان می‌گویند که این وزارت در سال مالی 1395 با همکاری تمام ارگان‌های عایداتی این کشور توانسته است ۱۶۵ میلیارد افغانی (حدود ۲٫۵ میلیارد دالر) عواید جمع‌آوری کند.

افزایش فقر

مقام‌های حکومت افغانستان در حالی از بهبود وضعیت اقتصادی این کشور ابراز خوشبینی می‌کنند که بانک جهانی در تازه‌ترین گزارش خود از افزایش چشم‌گیر فقر در این کشور خبر داده است.

این بانک در گزارشی نوشته است که میزان فقر در این کشور از ۳۶ درصد در سال ۲۰۱۲ به ۳۹ درصد در سال ۲۰۱۴ رسیده است. این بانک کاهش کمک‌های خارجی، افزایش بیکاری و گسترش دامنه‌های جنگ را عامل اصلی افزایش فقر در افغانستان دانسته است.

این گزارش بانک جهانی که بیشتر روی وضعیت فقر در افغانستان تمرکز کرده، ارقام سال‌های ۲۰۱۳ و ۲۰۱۴ را به عنوان آخرین ارقام موجود، برای تحلیل وضعیت افغانستان استفاده کرده که در آن فرصت‌های کاریابی در این کشور به ویژه در مناطق روستایی از وضعیت بدی برخوردار است. بر اساس این گزارش بیکاری در روستاهای افغانستان از سال ۲۰۱۲ به بعد حدود 3برابر افزایش یافته است.

unemployment1
براساس گزارش بانک جهانی در دو سال اخیر فقر به گونه‌ی چشم‌گیری در افغانستان افزایش یافته است

یافته‌های این بانک نشان می‌دهد که در سال های ۲۰۱۳ و ۲۰۱۴، حدود دو میلیون افغان بیکار بوده‌اند که از آن جمله ۶۰ درصد آنان مردان بوده و ۷۴ درصد از این بیکاران در مناطق روستایی زندگی می‌کردند.

با این وجود جوانان و کارگران بی‌سواد بیشترین آسیب را از این وضعیت متحمل شده اند. در سال های ۲۰۱۳ و ۲۰۱۴، از میان سه جوان، بین سنین ۱۴ تا ۲۴، یکی از آنان بیکار بوده که سهم بیکاری جوانان ۴۶ درصد از کُل افراد بیکار افغانستان می باشد.

این گزارش نشان می‌دهد که پیشرفت‌های اجتماعی و اقتصادی افغانستان بطور فزاینده با خطر روبرو می‌باشد. اگر چه آخرین ارقام این گزارش از سال ۲۰۱۴ می باشد، اما شاخص‌های این بانک نشان می‌دهد که سطح فقر بیشتر از پیش افزایش یافته است.

با این حال مقام‌های این بانک اعلام کرده اند که این بانک با درنظرداشت چنین شرایط در افغانستان، برای تامین رشد اقتصادی و بهبود زندگی افغان‌ها، تلاش‌هایش را به صورت جدی افزایش می دهد.

مقام‌های بانک جهانی گفته اند که با در نظر گرفتن شرایط کنونی افغانستان کمک‌های آنان به این کشور افزایش خواهد یافت

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

توسط علی شیر شهیر

علی شیر لیسانس‌اش را از دانشکده‌ی ژورنالیزم دانشگاه کابل گرفته است. او در چندین رسانه‌ی دیداری- شنیداری و چاپی به‌ حیث خبرنگار، گزارشگر و ویراستار کار کرده است. شهیر اکنون خبرنگار بخش اجتماعی و اقتصادی در خبرنامه است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *