مسمومیت دختران دانش‌آموز؛ تاکتیک 6 ساله و مانور شورشیان در 10 ولایت افغانستان

یکی از تاکتیک‌های شورشیان برای ایجاد ترس و بازداشتن دختران دانش آموز از تحصیل مسمومیت آن‌ها در مکاتب می باشد.

در سال‌های اخیر موارد زیادی از رویدادهای مشابه مسمومیت دانش آموزان دختر در ولایت‌های مختلف روی داده که مقامات امنیتی افغانستان، گروه طالبان را متهم به دست داشتن در آن ها می دانند.

اخیرا حدود یک صد دانش آموز دختر در ولایت غزنی مسموم شده اند. در 6 سال اخیر علاوه بر غزنی ولایت‌های هرات، کابل، نیمروز، بامیان، بلخ، تخار، فراه، سرپل و خوست نیز مواردی از مسمومیت دانش آموزان دختر را شاهد بوده است.

غزنی

در تازه‌ترین مورد از مسمومیت دانش‌آموزان دختر مکاتب، این بار در ولایت غزنی نزدیک به 100 دانش آموز به دلایل نامعلومی مسموم شده اند.

مسئولان یکی از بیمارستان‌های غزنی این رویداد را تایید کرده اند. به گفته این مسئولان، بعد از ظهر روز گذشته ( 19 ثور)، این دانش آموزان در منطقه خاک غریبان واقع در مرکز شهر غزنی، به دلیل مسمومیت به بیمارستان ها منتقل شده و درمان شده اند.

toxication1
در ولایت غزنی نزدیک به 100 دانش آموز به دلایل نامعلومی مسموم شده اند

برخی از دانش آموزان گفته اند که حوالی ساعت 4 عصر روز گذشته، فضای مکتب و صنف‌های شان را بوی بدی فرا گرفت که موجب سردردی و بی هوشی شان گردید. والی غزنی مسمومیت این دانش آموزان را تایید کرده و از آغاز تحقیقات در این زمینه خبر داده است.

هرات

ولایت هرات یکی دیگر از ولایت‌هایی است که موارد زیادی از مسمومیت در شاگردان دختر مکاتب را داشته است.

این ولایت غربی افغانستان که یکی از مناطق امن این کشور محسوب می‌شود، علاوه بر این که موارد زیادی از خودسوزی زنان و دختران را داشته، به خاطر موارد مختلف از مسمومیت دانش آموزان دختر در مکاتب نیز، همواره خبرساز بوده است.

در تابستان سال 1394، در عرض یک هفته نزدیک به 700 تن از دانش آموزان دختر در مکاتب مختلف این ولایت دچار مسمومیت شدند. این شاگردان نیز همانند رویدادهای مشابه، با استشمام نوعی گاز ناشناخته دچار مسمومیت شده و سپس به شفاخانه‌های این شهر منتقل شدند.

در جریان سال‌های گذشته، تکرار مواردی از مسمومیت دختران در مکاتب تبدیل به یک نگرانی جدی برای مردم و بخصوص خانواده‌های دانش آموزان شده بود.

toxication
در تابستان سال 1394، در عرض یک هفته نزدیک به 700 تن از دانش آموزان دختر در مکاتب مختلف ولایت هرات دچار مسمومیت شدند

والدین دانش آموزان هراتی، مسئولان امنیتی این شهر را متهم به کم کاری در تامین امنیت مکاتب نموده و گفته بودند که در صورت تکرار این رویدادها، مانع از رفتن دختران شان به مکاتب خواهند شد.

کابل

دانش آموزان دختر در پایتخت افغانستان نیز از این نوع حملات در امان نبوده اند.

در یکی از این رویداد‌ها که در سال 2010 میلادی روی داد، نزدیک به 50 تن از دانش آموزان یک مکتب دخترانه در منطقه کارته نو کابل دچار مسمومیت شدند. مسئولان این مکتب گفته بودند که حوالی ساعت 10 صبح، تعدادی از دانش آموزان با استشمام بوی بدی که در مکتب پخش شده بود از حال رفتند و به بیمارستان‌ها منتقل شدند.

مقامات پولیس در کابل گفته بودند که در این مورد تحقیق می‌شود اما نتایج این تحقیقات مشخص نگردید.

علاوه بر این، موارد مختلف دیگری از مسمومیت دانش آموزان دختر در شهر کابل نیز بوده است که نشان داد در نقاط مرکزی شهر کابل به عنوان پایتخت این کشور، تهدیدهای امنیتی علیه دانش آموزان وجود دارد.

toxication2
دلایل اصلی این مسمومیت‌ها با آن که تحقیقاتی نیز صورت گرفت هرگز به صورت مشخص بیان نشد

نیمروز

ولایت جنوب غربی نیمروز نیز یکی دیگر از ولایت‌هایی است که دانش آموزان مکاتب در آن دچار مسمومیت شده و برای درمان به شفاخانه‌های منتقل شده اند.

در ماه ثور سال 1395 خورشیدی، حدود 60 تن از دانش آموزان دختر در این ولایت پس از وارد شدن به محوطه مکتب به دلایل نامعلومی دچار مسمومیت شده و بی هوش شدند. دلیل اصلی این مسمومیت‌ها نیز با آن که تحقیقاتی نیز صورت گرفت هرگز به صورت مشخص بیان نشد.

بامیان

بیش از 50 دانش‌آموز یک مکتب دخترانه در محله‌ی کارته صلح شهر بامیان در ماه جوزای 1391 مسموم شدند. هرچند در آن زمان علت مسمومیت این دانش‌آموزان مشخص نشد، اما وضعیت مسموم‌شده‌ها مانند موارد مشابه دختران دیگر مکاتب بودند که پیش از آن در بامیان مسموم شده بودند.

بلخ

در ماه ثور سال 1392 خورشیدی رییس معارف ولایت بلخ از مسموم شدن 150 دانش‌آموز دختر در مکتب خراسان در شهر مزار شریف خبر داد.

این دختران پس از ساعت هشت صبح، هنگامی که وارد محیط مکتب شدند، دچار سردردی و ضعف شدند. در پی آن، وزارت معارف علت مسمومیت این دانش‌آموزان را “حادثه صحی” عنوان کرد.

در ماه ثور سال 1392 خورشیدی 150 دانش‌آموز دختر در مکتب خراسان در شهر مزار شریف مسموم شده بودند

تخار

در ماه حمل سال 1392 خورشیدی مقام‌های ولایت تخار در شمال افغانستان از مسموم شدن 20 دانش‌آموز مکتب «بی‌بی‌هاجره» خبر دادند.

در آن زمان عبدالحی، مدیر مکتب بی‌بی‌هاجره گفته بود که در یک سال گذشته بیش از 200 دانش‌آموز این مکتب مسموم شده‌اند که عامل قضایای مشابه در گذشته، بیشتر سم‌پاشی در مکاتب بوده است.

یک ماه بعد مقام‌های محلی این ولایت خبر مسموم شدن 50 دانش‌آموز لیسه دخترانه‌ی بی‌بی مریم در شهر تالقان، مرکز ولایت تخار، را دادند. چیغ زدن، بی‌هوشی، گیج بودن و تهوع از نشانه‌های این مسمومیت گفته شده بود.

یک سال قبل از آن نیز 140 دانش‌آموز دختر ولایت تخار مسموم شدند. این دانش‌آموزان وقتی مسموم شدند که از یک نل که آب را از یک ذخیره‌ی آب به یک مکتب دخترانه در ولسوالی رستاق انتقال می‌داد، نوشیدند.

همچنان به تاریخ 7 جوزا نیز 40 دانش‌آموز دختر در ولایت تخار مسموم شدند و به تاریخ 9 جوزا 120 دانش‌آموز دختر و به تاریخ 14 جوزا 65 دانش‌آموز دختر در ولایت تخار مسموم شدند.

فراه

در ماه ثور 1395 دفتر والی ولایت فراه با نشر خبرنامه‌یی از مسموم شدن 104 دانش‌آموز دختر در مرکز ولایت فراه خبر داد.

خبرنامه‌ی دفتر والی فراه گفته بود که این دختران به علت استنشاق گازی که نوعیت آن شناخته نشده، مسموم شده‌اند.

takhar
در سال 1392 خورشیدی 100 دانش‌آموز دختر در ولایت سرپل مسموم شدند

سرپل

به تاریخ 3 سرطان 1392 خورشیدی 100 دانش‌آموز دختر در ولایت سرپل مسموم شدند. یک روز بعد از آن در 4 سرطان، 94 دانش‌آموز دیگر در همین ولایت مسموم شدند.

خوست

در ماه ثور 1391 خورشیدی حدود 300 دانش‌آموز دختر در ولایت خوست مسموم شدند. در ماه ثور سال گذشته خورشیدی نیز، مسئولان بیمارستان ملکی ولایت خوست از مسموم شدن 21 دانش‌آموز دختر در لیسه زرغونه، واقع در مرکز ولایت خوست، خبر دادند.

طالبان

ریاست عمومی امنیت ملی افغانستان پس از آن‌که مسمومیت دانش‌آموزان مکاتب در سال 1391 افزایش یافت، طالبان را عامل مسمومیت دختران دانش‌آموز دانست.

ریاست امنیت ملی افغانستان اعلام کرده بود که 15 تن از افرادی که در رابطه با این رویدادها بازداشت شده بودند، با گروه طالبان ارتباط داشتند. این ریاست گفته بود که حمله به مکاتب و دانش‌آموزان بخشی از “عملیات الفاروق” بوده که از سوی گروه طالبان در افغانستان راه‌اندازی شده بود.

در ماه سرطان همین سال، سازمان حقوق بشر، جامعه مدنی، شورای عالی صلح و شورای ملی برای جلوگیری از مسموم شدن دانش‌آموزان مکاتب کمپاینی را در کابل راه انداختند.

حکومت افغانستان همواره، حکومت پاکستان را متهم به حمایت از گروه طالبان کرده است
ریاست عمومی امنیت ملی افغانستان، طالبان را عامل اصلی این مسمومیت‌ها دانست

در اعلامیه این چند نهاد آمده بود که “موارد مسمومیت این شاگردان بالای آن عده از خانواده‌هایی که در کسب تعلیم و تحصیل، فرزندان شان را حمایت می‌کنند، تاثیر منفی بجا می‌گذارد. تعداد زیادی از دختران، مکاتب خویش را به این دلیل ترک می‌کنند.”

در بهار سال 1392 وزارت معارف افغانستان نیز رهنمود 13 ماده‌ای را با عنوان تدابیر جلوگیری از مسمومیت دانش‌آموزان مکاتب منتشر کرد.

جلوگیری از فروش و عرضه‌ی هرنوع مواد غذایی و مشروبات در مقابل دروازه‌ها و یا نزدیکی مکاتب از جمله‌ی این رهنمودها بود که وزارت معارف آن‌را برای تمامی ولایات ارسال کرده بود.

محمد رضا جعفری هم‌کار این گزارش بوده است.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *