کلید پایان جنگ افغانستان؛ تقویت نظامیان افغان و نابودی مراکز تروریستان در پاکستان

هم زمان با این که طالبان از آغاز عملیات بهاری خود برای سال جاری خبر داده اند، سران ناتو نیز می گویند، در حال بررسی افزایش نیروهای نظامی شان در افغانستان هستند.

ینس استولتنبرگ دبیرکل ناتو به تازگی گفته است که وضعیت امنیتی در افغانستان با چالش های روبروست و به همین منظور اعضای این سازمان، به زودی در مورد افزایش احتمالی نیروهای نظامی خود در این کشور تصمیم گیری می کنند. مقامات ناتو می گویند که تصمیم سران ناتو در این مورد تا یک ماه آینده نهایی خواهد شد.

رهبران ناتو در حالی بحث روی افزایش نیروهای نظامی خود در افغانستان را آغاز کرده اند که آمریکا نیز در حال تدوین استراتژی جدید خود برای حضور نظامیان آمریکایی در افغانستان و مبارزه با تروریزم است.

در تازه ترین مورد نیز مقامات ناتو از استقرار جنگنده های اف -16 آمریکایی در افغانستان خبر داده اند. نیروهای حمایت قاطع گفته اند که این جنگنده ها از ایتالیا حرکت کرده و در پایگاه نظامی بگرام که بزرگ ترین پایگاه نظامیان آمریکایی به زمین خواهند نشست. در مورد تعداد این جنگنده های آمریکایی که قرار است بعد از این در جنگ افغانستان شرکت کنند، چیزی گفته نشده است.

افزایش ناامنی ها و قدرت یافتن دوباره طالبان و تهدیدهای امنیتی گروه داعش، از جمله چالش هایی است که موجب نگرانی مقامات افغانستان و غربی شده و آنها را واداشته است تا برای مقابله با این تهدیدها و از سرگیری ماموریتی ناتمام، به دنبال افزایش نیروهای خارجی در افغانستان باشند. ماموریت جنگی که در پایان سال 2014 میلادی گفته شد به پایان رسیده است اما، شدت یافتن ناامنی ها و قدرت یافتن گروه طالبان و داعش نشان داد که این ماموریت هم چنان ادامه دارد.

https://twitter.com/ResoluteSupport/status/859017535878049794

 

5000 هزار نیرو

در حالی که دیگر کشورهای عضو ناتو در حال بررسی افزایش سربازان شان در جنگ افغانستان هستند، برخی گزارش ها وجود دارد که مقامات وزارت دفاع آمریکا در حال بررسی فرستادن 5 هزار نیروی نظامی تازه نفس هستند تا به آموزش نیروهای پولیس و ارتش افغانستان برای نبرد با تروریزم بپردازند.

در حال حاضر نیروهای حمایت قاطع، بیش از 13 هزار سرباز در افغانستان دارد که حدود 8400 سرباز آن متعلق به ارتش آمریکا هستند.

نیروهای ناتو مستقر در افغانستان به رهبری آمریکا تا پیش از سال 2014 میلادی، به بیش از 100 هزار تن می رسید اما در پایان این سال، گفته شد که ماموریت جنگی ناتو در افغانستان به پایان رسیده و بخش بزرگی از این نیروها از افغانستان خارج شدند.

 بازگشت به هلمند

در همین حال و پس از دو سال،  300 سرباز آمریکایی در چند روز گذشته بار دیگر وارد ولایت ناامن هلمند در جنوب افغانستان شده اند. گفته شده که بیشتر این سربازان تجربه حضور و جنگ در هلمند را دارند و پس از چند سال دوباره به این ولایت برگشته اند.

مقامات آمریکایی گفته اند که هدف از اعزام این نیروهای تازه به هلمند، آموزش، مشوره دهی و حمایت از نیروهای نظامی افغانستان است که در این ولایت در برابر تروریستان می جنگند.

 

https://twitter.com/USFOR_A/status/859301984423354368

پیش از این نیز نیروهای آمریکایی و انگلیسی در این ولایت حضوری گسترده داشتند. این سربازان اما با پایان یافتن ماموریت جنگی شان در سال 2014 میلادی، این ولایت را با وجود تهدیدهای امنیتی فراوانی که داشت ترک کردند.

حالا پس از بیش از دو سال به دلیل شدت یافتن حملات طالبان و ناامنی ها در این ولایت، نیروهای آمریکایی دوباره به هلمند باز گشته اند تا ماموریتی که گمان می رفت به اتمام رسیده است را از سر گیرند.

تمرکز بر هلمند

ولایت هلمند که در سال گذشته هدف حملات سنگین طالبان قرار داشت، اکنون نیز به شدت در معرض تهدیدهای این گروه است که بسیاری از مناطق آن را در اختیار دارند. این گروه سال گذشته توانسته بود خود را به دروازه های شهر لشکرگاه مرکز این ولایت برساند و حتی امکان سقوط این شهر نیز وجود داشت اما با مقاومت نیروهای نظامی افغان و حمایت هوایی نیروهای ناتو، از سقوط مرکز ولایت هلمند جلوگیری شد.

گمانه ها حاکی از آن است که هلمند در جنوب افغانستان یکی از ولایت هایی است که با توجه به نفوذ طالبان و هم چنین حضور گسترده مافیای مخدر و کشت روز افزون آن، سالی سخت و پر چالش را پیش رو خواهد داشت. طالبان علاوه بر حضور در ولسوالی های این ولایت، اکنون در اطراف شهر لشکرگاه مرکز هلمند نیز حضور چشمگیری دارند.

به نظر می رسد که افزایش تهدیدهای امنیتی و حضور گسترده طالبان، موجب بازگشت و توجه دوباره نیروهای خارجی به هلمند شده است.

rs
افزایش تهدیدهای امنیتی و حضور گسترده طالبان، موجب بازگشت و توجه دوباره نیروهای خارجی به هلمند شده است

عمر زواک سخن گوی والی هلمند به خبرنامه می گوید نیروهای آمریکایی که تازه به این ولایت رفته اند، در کنار آموزش و مشوره دهی به نیروهای افغان، با انجام عملیات هوایی از این نیروها در نبرد با شورشیان حمایت می کنند.

آقای زواک می گوید که طالبان در سال گذشته بیشترین توجه و نیروی خود را بر این ولایت متمرکز ساخته بودند تا بتوانند شهر لشکرگاه را تصرف کنند. به گفته او، با انجام عملیات های نظامی که در ماه های گذشته صورت گرفت، امنیت این ولایت بهتر شده و کمربند امنیتی اطراف شهر لشکرگاه که در محاصره طالبان قرار داشت، گسترش یافته است.

با این حال سخن گوی والی هلمند می گوید که تهدیدهای طالبان هم چنان باقی است و حضور نیروهای آمریکایی و بخصوص حمایت هوایی آن ها در عملیات های نظامی، می تواند کمک خوبی به نیروهای نظامی افغانستان باشد تا بتوانند با چالش های امنیتی در سال جدید مقابله کنند.

مقامات محلی هلمند می گویند که از سوی دیگر مشکل کمبود نیرو و تجهیزات که سال قبل در این ولایت وجود داشت، برطرف شده و نیروی پولیس و ارتش این کشور به میزان کافی برای مقابله با تهدیدها در سال جدید در این ولایت حضور دارند.

اما به گفته حیات الله حیات والی هلمند، این ولایت زمانی که 40 هزار نیروی خارجی در آن مستقر بودند نیز جنگ شدت داشت و بخش هایی از آن در اختیار شورشیان بود. با این حال به  نظر می رسد با  فرستادن تنها 300 نیروی نظامی آمریکایی نمی توان به تغییر معادلات  جنگ در این ولایت خوش بین بود.

taliban-militants
مقامات افغانستان از امسال به عنوان سالی پر چالش برای حکومت و نیروهای امنیتی این کشور یاد کرده اند

سال پرچالش

افغانستان در حالی وارد سال جدید خورشیدی شده است که مقامات این کشور از آن به عنوان سالی پر چالش برای حکومت و نیروهای امنیتی این کشور یاد کرده اند.

دو هفته قبل نیز، مقامات امنیتی افغان از آغاز رسمی عملیات نظامی علیه گروه های تروریستی با نام خالد در سراسر این کشور برای سال جاری خبر دادند.

جنرال مراد علی مراد معاون ریاست ستاد مشترک ارتش افغانستان گفته بود که عملیات خالد، در ولایت های ننگرهار، سرپل، فاریاب، قندوز، هلمند، ارزگان، بادغیس و فراه به صورت رسمی آغاز شده است.

به گفته او، نیروهای زمینی و هوایی این کشور در سال جاری با اجرای عملیات نظامی خالد، حالت تهاجمی دارند و افراد و مراکز تروریستان در سراسر این کشور هدف حملات زمینی و هوایی قرار می گیرند.

از سوی دیگر مقامات آمریکایی و فرماندهان نظامی آمریکایی و ناتو نیز سال جاری را سال سختی برای افغانستان دانسته اند اما تاکید کرده اند که با حمایت از نیروهای امنیتی این کشور، دیگر اجازه نخواهند داد تا افغانستان بار دیگر به پناه گاه امنی برای تروریستان تبدیل شود.

جیمز ماتیس وزیر دفاع آمریکا در سفر به کابل با اشاره به چالش های امنیتی در افغانستان گفته بود که این سال، سال سخت دیگری برای این کشور است.

https://twitter.com/khabarnamaeng/status/856495801836728321

راهبرد جدید

همزمان با این تحولات، دونالد ترامپ رییس جمهور آمریکا با این که در رقابت های انتخاباتی خود در مورد افغانستان تمرکز چندانی نداشت اما، تحولات در ماه های اخیر نشان می دهد که نگاه او به افغانستان و وضعیت امنیتی این کشور جدی و راهبردی است.

او برای تدوین راهبرد نظامی جدید خود برای افغانستان در حال رایزنی با مقامات افغانستان، فرماندهان نظامی خود در این کشور و سایر مقامات آمریکایی است تا برای ادامه حضور در این کشور و مبارزه با گروه های تروریستی، استراتژی تازه ای را تعریف کند.

در فاصله یک هفته مشاور امنیت ملی ترامپ و سپس وزیر دفاع او به کابل سفر کردند تا در مشورت با مقامات افغانستان و فرماندهان نظامی خود، نیازها و تهدیدهای امنیتی در این کشور را بررسی کرده و با توجه به آن، استراتژی تازه امنیتی را تدوین نمایند.

جیمز ماتیس وزیر دفاع آمریکا در سفر به کابل گفته بود که برای بررسی اوضاع امنیتی به کابل آمده تا بتواند بهترین ارزیابی و مشورت را به رییس جمهور آمریکا بدهد.

به باور برخی کارشناسان، فرستادن نیروهای نظامی بیشتر با توجه به درخواست فرماندهان آمریکایی، می تواند بخشی از استراتژی جدید نظامی آمریکا برای جنگ افغانستان باشد.

https://youtu.be/3h_Lx1_g88o

شناخت خوب از چالش ها

از سوی دیگر ارگ ریاست جمهوری افغانستان می گوید که مقامات آمریکایی در دیدار و گفتگو با مقامات افغانستان، ارزیابی همه جانبه ای از این کشور داشتند و به زودی تصمیم نهایی خود در مورد سقف نیروهای شان در افغانستان را اعلام خواهند کرد.

شاه حسین مرتضوی سرپرست دفتر سخن گوی ریاست جمهوری به خبرنامه می گوید مقامات آمریکایی در سفر به افغانستان تاکید کردند که در کنار مردم این کشور خواهند بود و اجازه نخواهند داد تا افغانستان دوباره تبدیل به لانه امنی برای تروریستان شود.

به گفته او مشاور امنیت ملی و وزیر دفاع آمریکا شناخت خوبی از افغانستان و چالش های امنیتی در این کشور دارند و این شناخت می تواند به آمریکا و افغانستان برای یافتن راهکار مناسب برای مقابله با تهدیدهای امنیتی بسیار موثر باشد.

تقویت نیروهای داخلی

با این حال برخی کارشناسان افغانستان بر این باور هستند که افزایش نیروهای نظامی خارجی تاثیری بر کاهش جنگ و ناامنی در این کشور نخواهد داشت.

عتیق‌الله امرخیل / عکس: رسانه‌های اجتماعی
عتیق الله امرخیل آگاه امور نظامی / عکس: رسانه‌های اجتماعی

عتیق الله امرخیل آگاه امور نظامی معتقد است که افزایش چند هزار نفری سربازان خارجی با توجه به این که در گذشته بیش از 100 هزار سرباز خارجی در افغانستان حضور داشته اند، نمی تواند منجر به کاهش جنگ و تامین امنیت شود.

به باور آقای امرخیل، تجربه حضور فراوان این نیروها نشان داده است که مقابله با تهدیدهای امنیتی در این کشور تنها با افزایش نیروهای خارجی ممکن نیست.

او معتقد است که راه مناسب برای تغییر در وضعیت جنگ افغانستان، تجهیز مناسب نیروهای نظامی زمینی و هوایی این کشور است.

در همین حال باور عمومی در افغانستان نیز بر این است که باید توجه جدی تری به آموزش و هم چنین تجهیز نیروهای امنیتی افغانستان صورت گیرد. روز گذشته نیز عبدالرب رسول سیاف یکی از رهبران جهادی این کشور از جامعه جهانی خواست تا آن گونه که لازم است، نیروهای نظامی افغانستان را تقویت و تجهیز کنند تا از این طریق بتوان سرنوشت گروه هایی را که حاضر به صلح نیستند، در میدان جنگ مشخص نمود.

جنگ بی پایان

از سوی دیگر برخی دیگر از کارشناسان افغان می گویند تا زمانی که گروه های تروریستی در بیرون از مرزهای این کشور، مراکز حمایتی و آموزشی داشته باشند جنگ افغانستان پایانی نخواهد داشت و افزایش نیروهای خارجی در این کشور کمکی به تامین امنیت نمی کند.

پیش از این نیز مجلس افغانستان رسما از پاکستان به شورای امنیت سازمان ملل شکایت کرده است
پیش از این نیز مجلس افغانستان رسما از پاکستان به شورای امنیت سازمان ملل شکایت کرده است

افغانستان همواره پاکستان را متهم به حمایت از گروه های تروریستی کرده و از این کشور خواسته است تا دست از حمایت و تمویل این گروه ها برداشته و مراکز آموزشی آن ها را در داخل خاک پاکستان نابود کند، اما این درخواست افغانستان هیچ گاه، پاسخی صادقانه از سوی پاکستانی ها دریافت نکرده است.

جنرال نظیفه ذکی عضو کمیسیون امنیت داخلی مجلس افغانستان به خبرنامه می گوید که در کنار تجهیز نیروهای امنیتی افغانستان، باید بر نابودی پناه گاه ها و مراکز آموزشی گروه های تروریستی در پاکستان تمرکز صورت گیرد تا این گونه، بتوان به تامین امنیت در افغانستان خوش بین بود.

به باور این نماینده مجلس و بسیاری از افغان ها، جامعه جهانی در کنار این که به تجهیز و تقویت نیروهای امنیتی افغانستان می پردازد باید بر منابع و کشورهای حامی تروریزم در منطقه فشارهای بیشتری وارد سازند. در غیر این صورت، برای جنگ افغانستان که به اعتقاد مردم این کشور ریشه های خارجی دارد نمی توان پایانی تصور کرد.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *