جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
بدون نظر
3 بازدید

ابتکار بزرگ چین؛ حضور افغانستان در کریدور پکن-اسلام‌آباد و افزایش نگرانی‌های امنیتی دهلی جدید

خواندن 5 دقیقه
0
(0)

پکن اعلام کرده که کریدور اقتصادی چین-پاکستان را به  افغانستان گسترش می‌دهد. گفته می‌شود که این کریدور اقتصادی که متشکل از خطوط حمل و نقل جاده ای، ریلی و خطوط لوله انتقال انرژی می‌باشد تا سال 2025 تکمیل خواهد شد.

روزنامه هندوستان تایمز در تازه‌ترین گزارشش به بُعد فراتر از منفعت اقتصادی این کریدور پرداخته و نوشته است که در صورت تکمیل شدن کریدور پکن-اسلام آباد، چین به محور مبارزات جهانی علیه تروریسم تبدیل خواهد شد.

براساس گزارش این روزنامه، با این اقدام چین قدرت چانه‌زنی بیشتری با هند و آمریکا در میز مذاکرات به دست می آورد. گزارش شده که پکن با سرمایه‌گذاری هنگفت در پاکستان به دنبال قطع ارتباط حمایت ارتش پاکستان از طالبان و داعش در مرزهای این کشور بوده است. ارزش این طرح خطوط حمل و نقل جاده‌ای و ریلی باحضور افغانستان ۵۷ میلیارد دالر برآورد شده است.

از سوی هم مقام‌های افغان در کابل از این طرح پکن استقبال می‌کنند و می‌گویند که این طرح می‌تواند باعث تقویت حمل و نقل و زیر ساخت‌های انرژی منطقه شود.

اجمل حمید رحیم‌زی سخنگوی وزارت مالیه‌ی افغانستان به خبرنامه گفت که طرح “یک کمربند- یک راه” از تلاش‌های عمده حکومت این کشور بوده و در صدد گسترش راه‌های حمل و نقل می باشد.

نشست سالانه‌ی آسیا در چین / عکس: فیسبوک اکلیل حکیمی

از سوی هم روی طرح “یک کمربند- یک‌راه” در نشست سالانه‌ی آسیا که ماه حمل سال جاری خورشیدی در شهر بوایوی چین برگزار شده بود، گفت‌وگو صورت گرفت. در این نشست هیات عالی‌رتبه کشورهای آسیایی شرکت کرده بودند و طرح‌های بزرگ زیربنایی در آسیا را مورد بحث و بررسی قرار دادند.

مقام‌ها در وزارت مالیه‌ی افغانستان می‌گویند که اکلیل حکیمی در این نشست از اجرایی شدن برنامه یک کمربند- یک راه(One Belt One Road)  چین حمایت کرده است.

سخنگوی وزارت مالیه‌ی افغانستان می‌گوید که پیشنهاد‌های افغانستان در این نشست، سرمایه‌گذاری روی طرح یک کمربند-یک‌راه، اولویت بندی زیربناها و ظرفیت‌سازی و تجهیز کشورهای کمتر توسعه‌یافته بوده است.

دعوت از افغانستان

مقام‌های چین همواره از افغانستان خواستار مشارکت در مذاکرات سه‌جانبه در پروژه‌های اقتصادی مشترک پکن، اسلام‌آباد و کابل شده است. با این وجود در ماه قوس سال گذشته‌ی خورشیدی معاون وزارت امور خارجه چین در دیدار با رییس جمهور افغانستان خواست که در پروژه‌های مشترک این کشور سهم بگیرد.

کانگ‌زینیو، معاون وزیر خارجه چین به اشرف غنی پیشنهاد کرد که افغانستان در قالب مذاکرات سه جانبه با چین و پاکستان درباره همکاری‌های اقتصادی مشترک از جمله حضور در کریدور اقتصادی پکن-اسلام‌آباد و راه آهن پیشاور-کابل و کویته حضور یابد.

معاون وزارت خارجه چین اعلام کرد که افغانستان برای کریدور اقتصادی چین و پاکستان از اهمیت ویژه‌ی برخوردار است.

AOP
مقام‌های چینی تلاش افغانستان را برای گسترش همکاری‌های منطقه‌ای مهم می‌دانند. عکس:AOP

مقام‌های چینی در این دیدارشان با رییس جمهوری افغانستان، تلاش این کشور را برای گسترش همکاری‌های منطقه‌ای مهم دانستند و تاکید کردند که دولت چین به‌زودی برنامه ‌همکاری‌های آینده با افغانستان را نیز اعلام خواهد کرد.

به گفته‌ی مقام‌های چینی مذاکرات درباره کریدورهای اقتصادی و همکاری‌های ترانزیتی در ابتدا بصورت سه جانبه بین افغانستان، چین و پاکستان برگزار خواهد شد و سپس برخی از کشورهای آسیای مرکزی و ایران نیز در آن حضور می‌یابند.

با این وجود رییس جمهوری افغانستان نیز برای پیوستن به این طرح اعلام آمادگی کرده و تاکید کرده است که افغانستان می‌تواند مرکز همکاری‌های منطقه‌ای و نقطه اتصال کشورهای منطقه باشد.

مخالفت پاکستان

ماه میزان سال گذشته‌ی خورشیدی بیش از ۱۰۰ کامیون چینی که حاوی کالاهای مختلف بود از طریق کریدور مشترک چین-اسلام‌آباد، وارد پاکستان شد..

روزنامه دان پاکستان گزارش داد که تعدادی از کامیون‌های حاوی کالاهای تجاری پاکستان نیز در این سفر کاروان تجاری چین را همراهی کرد. پاکستان در مراسمی از اولین کاروان تجاری که در مسیر کریدور اقتصادی با چین حرکت می‌کند استقبال کرد.

آفتاب سلطان، رئیس سازمان اطلاعات و امنیت پاکستان تاکید دارد که گروه‌های تروریستی لشکر جهنگوی و تحریک طالبان برای ضربه زدن به طرح راهرو اقتصادی مشترک چین-پاکستان فعال هستند. عکس:Diplomacy Pakistan

از سوی هم مقام‌های حکومت پاکستان می‌گویند که حضور افغانستان در این کریدور مشترک به نوعی ضربه زدن به این طرح اقتصادی می‌باشد.

آفتاب سلطان، رییس سازمان اطلاعات و امنیت پاکستان گفته است که هند و افغانستان و گروه لشکر جهنگوی به دنبال ضربه زدن به طرح اقتصادی کریدور پکن-اسلام‌آباد هستند. او تاکید دارد که سرویس‌های اطلاعاتی هند، افغانستان و گروه‌های تروریستی لشکر جهنگوی و تحریک طالبان برای ضربه زدن به طرح راهرو اقتصادی مشترک چین-پاکستان فعال هستند.

رییس سازمان اطلاعات و امنیت پاکستان افزوده است که “سازمان اطلاعات دولتی پاکستان پست‌های ویژه‌ای در مسیر طرح‌های کریدور مشترک اقتصادی تأسیس کرده است.”

به گفته‌ی مقام‌های حکومت پاکستان بین سال‌های 2013 تا 2016 میلادی، نیروهای سازمان اطلاعات دولتی پاکستان پنج هزار عملیات انجام دادند که طی آن 865 تروریست خطرناک و تحت تعقیب بازداشت و 171 تروریست دیگر نیز کشته شدند.

آفتاب سلطان، رئیس سازمان اطلاعات و امنیت افغانستان

اما از سوی هم مقام‌های هندی می‌گوید که این پروژه در ظاهر اقتصادی بوده و در اصل دوکشور پاکستان و چین می‌خواهد که از این طریق امنیت هند را تهدید کنند.

فرمانده نیروی هوایی هند، در ماه حوت سال گذشته‌ی خورشدی در اولین مصاحبه خبری خود پس از رسیدن به این سمت ضمن سرزنش چین و پاکستان به جهت اجرایی نمودن پروژه کریدور اقتصادی در کشمیر تحت حاکمیت پاکستان گفت که “این پروژه در ظاهر اقتصادی بوده و در اصل تبانی دو کشور چین و پاکستان برای تهدید نظامی علیه هند می باشد.”

این مقام هندی کریدور اقتصادی پاکستان و چین را ظهور تهدیدی جدید تلقی نمود که پتانسیل نفوذ و تهدید نظامی آن بسیار بیشتر از جنبه اقتصادی اش می باشد. او تاکید کرده است که جنگنده های نیروی هوایی هند برای دفاع از منافع ملی، بهینه سازی شده اند و مجموعه نیروی هوایی هند همواره چالش‌های امنیتی موجود که سناریوهای تهدید را تغییر می دهند، آمادگی کامل دارد.

علی اکبر همکار این گزارش بوده است.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
قیمت خرید تلویزیون ⭐️زیر6 میلیون⭐️ مجله اخبار روز استادورک قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه دیوارپوش فومی قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp بیت کوین چیست مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی لوله پلی اتیلن خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید آپارتمان در چیتگر خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود کمربند فلکسی پرو درج آگهی رایگان