روابط فرهنگی افغانستان–ایران؛ 5 نکته در باب نمایشگاه کتاب این هفته در کابل

نمایشگاه مشترک کتاب افغانستان و ایران برای یک هفته در کابل در جریان است. این نمایشگاه چهارشنبه هفته گذشته آغاز به کار کرد.

31 هزار عنوان کتاب

نمایشگاه علمی، فرهنگی، هنری و کتاب از سوی رایزنی فرهنگی سفارت جمهوری اسلامی ایران به همکاری وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان و نمایندگان بیش از 90 انتشارات افغانستانی و ایرانی راه اندازی شده است. کارگزاران این نمایشگاه گفته اند که هدف از برگزاری این برنامه ترویج فرهنگ کتابخوانی و تامین روابط فرهنگی بین ایران و افغانستان می باشد.

فضای برگزاری نمایشگاه 2500متر مربع و تعداد غرفه های نمایشگاه 110 غرفه می باشد. 6 هزار عنوان کتاب در بخش های مختلف علمی، دانشگاهی، فرهنگی وهنری در آن به نمایش گذاشته شده است.

Afghanistan-Iran-book-fair5
فضای برگزاری این نمایشگاه 2500متر مربع و تعداد غرفه های نمایشگاه 110 غرفه می باشد

100 هزار جلد کتاب

در این نمایشگاه گفته شده که یکی از انتشارات ایرانی حدود 100 هزار جلد کتاب های کمک آموزشی به مکاتب افغانستان اهدا خواهد کرد.

سخنگوی وزارت معارف افغانستان به خبرنامه گفت که اطلاعی ندارد که این کتاب‌ها در کدام بخش‌ها خواهد بود، اما اضافه کرد که بعد از بررسی این کتاب‌ها، آنها در مکاتب شهر کابل توزیع خواهد شد.

تنوع کتاب‌ها

این نمایشگاه بخش‌های متنوع را در خود دارد. به گفته‌ی مسوولان، در این نمایشگاه کتاب‌های فراوانی در حوزه‌های علوم انسانی، سیاست، فلسفه، اقتصاد، هنر، کاردستی، خطاطی، کودکان و حوزه‌های دیگر از ناشران ایران و افغانستان به نمایش گذاشته شده است.

Afghanistan-Iran-book-fair3
در این نمایشگاه کتاب‌های فراوانی در حوزه‌های علوم انسانی، سیاست، فلسفه، اقتصاد، هنر، کاردستی، خطاطی، کودکان و حوزه‌های دیگر از ناشران ایران و افغانستان به نمایش گذاشته شده است

علاوه بر آن بیش از 300 اثر خطاطی و نقاشی هنرمندان افغانستان و ایران نیز در این نمایشگاه به نمایش گذاشته شده است. در همین حال، یکی دیگر از بخش‌های این نمایشگاه  بررسی و نقد شعر  و داستان نویسی در افغانستان است.

بخش دیگر این نمایشگاه نحوه‌ی قصه گویی بهتر برای مسوولان مهد کودک آموزش داده می شود. یکی دیگر از بخش های آن، آشنایی با زنان موفق در عرصه ارتباطات و رسانه‌ ها می باشد.

نمایشگاه های متواتر

همه ساله نمایشگاه های کتاب در بزرگ شهر های افغانستان به گونه مشترک از سوی ایران و افغانستان برگزار می‌شود. از آن جمله در سال 1389 نمایشگاه کتاب دوستی ایران و افغانستان با حضور 350 ناشر افغانستان و ایران، به منظور تقویت روابط فرهنگی میان دو کشور، درکابل برگزار شد.

همه ساله نمایشگاه های کتاب در بزرگ شهر های افغانستان به گونه مشترک از سوی ایران و افغانستان برگزار می‌شود / عکس: بی بی سی

در سال 1390 خورشیدی نمایشگاه کتاب “هفته‏‌ی کتاب و کتاب‌خوانی” از طرف ریاست اطلاعات و فرهنگ تخار به مدت یک هفته در تالار ستدیوم ورزشی شهرداری تالقان برگزار شده بود که در آن 17 هزار جلد کتاب به نمایش گذاشته شد.

در سال 1391 خورشیدی در هفته کتاب‌خوانی، وزارت اطلاعات و فرهنگ، شهرداری کابل، اتحادیه سراسری ناشران و کتاب‌فروشان و همچنین بنیاد فرهنگی آغاخان نمایشگاه کتاب را در کابل راه‌اندازی کرده‌ بود که 15 ناشر خصوصی و دولتی در آن 1000 عنوان کتاب را در بخش‌های مختلف به نمایش گذاشته ‌بودند.

برگزاری نمایشگاه بزرگ کتاب هرات با کتاب‌های چاپ ایران از پنج سال به این سو جریان دارد.

به مناسبت هفته کتاب و کتاب‌خوانی، سومین نمایشگاه ملی کتاب تحت عنوان “کتاب و کتاب‌خوانی” در سال 1394 در کابل برگزار شد. در این نمایشگاه که با شرکت احمدضیا مسعود، نماینده خاص رییس‌جمهور، مشاور امنیت ملی و ناشران داخلی از سراسر افغانستان برگزار شده بود، بیش از 10000 عنوان کتاب با موضوعات مختلف به نمایش گذاشته بود.

در این نمایشگاه ریس جمهور افغانستان از خانواده‌های این کشور خواسته بود که به‌خاطر داشتن آینده بهتر فرزندان‌شان، فرهنگ کتاب‌خوانی را رشد دهند.

Afghanistan-Iran-book-fair
گوشه‌ای از این نمایشگاه

کتاب کودک

در سال گذشته نیز نمایشگاه کتاب کودک برگزار شد. برای نخستین‌بار سازمان بین‌المللی حمایت از کودکان در افغانستان، به منظور رشد مطالعه و تغییر ذهنیت کودکان 160 عنوان کتاب داستان‌های کودکانه را به زبان‌های دری و پشتو به نمایش گذاشت.

همزمان با این، نخستین نمایشگاه تصویرسازی کتاب‌های کودکان و نوجوانان افغانستان در همکاری با خانه هنر افغانستان برگزار شد و برای نخستین بار آثاری در قالب نقاشی دیجیتال و اجرای دستی تصویرسازی که مخصوص کتاب‌های کودک و نوجوان است به نمایش درآمد.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *