جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
بدون نظر
3 بازدید

تشکیل خانواده جدید؛ از معیارهای انتخاب همسر خانواده پسر تا نوع نگاه خانواده دختر در افغانستان

خواندن 6 دقیقه
0
(0)

ناپایداری ازدواج‌های که براساس علاقه دوجانبه شکل‌گرفته، افزایش میزان طلاق، نارضایتی‌های بعد از ازدواج و افزایش خشونت‌های خانوادگی باعث شده تا ارزش‌ و نوع نگرش به انتخاب همسر به سوال جدی تبدیل شود. در جریان گفتگو با شمار زیادی از دختران و پسران تحصیل کرده و خانواده های مختلف دریافته شده که با تغییر در نوع زندگی و وضعیت آموزشی نسل جدید افغانستان، معیار‌های همسرگزینی آن ها نیز تفاوت کرده و انتخاب همسر براساس معیارهای جوانان بیشتر اهمیت یافته است.

اما این معیارها و شیوه های جدید گزینش همسر بر میزان پایداری ازدواج ها و تاثیر آن روی کاهش خشونت‌های خانوادگی تاثیر نداشته بل‌که افزایش این موضوعات را در سال‌‌های پسین نشان می‌دهد.

در گفتگو با شماری از خانواد ها در پایتخت افغانستان نسبت به معیارهای آن ها برای انتخاب همسر برای فرزندان شان دریافته شده که موضوعات نظیر پایگاه اجتماعی، شناخت قبلی، خویشاوندی، وضعیت خوب اقتصادی، دین داری و اخلاق نیکو از موارد مهم در مورد پسران و دختران ایده ال برای همسرگزینی می باشد.

engaged couples
در افغانستان بسیاری از خانواده ها ترجیح می‌دهند، درعرصه‌ی همسریابی برای پسرشان، به دنبال کسانی بروند که خویشاوندی قبلی نیز با آن‌ها داشته باشند

خانواده‌ی پسر

در گفتگو با اکثر خانواده های پسران دریافته شده که معیارهای انتخاب همسر آن‌ها برای فرزندان شان این است که بیشتر در یک سطح به لحاظ موقعیت اجتماعی قرار داشته باشند. در عین حال بسیاری‌ها ترحیج می‌دهند که در ایجاد پیوند جدید میان دو خانواده، به سراغ کسانی بروند که خویشاوندی قبلی نیز با آن‌ها داشته باشند.

همزمان با این یکی از معیارهای دیگر مورد توجه خانواده‌ها این بوده که وضعیت اقتصادی خانواده دختر هم سطح یا پایین‌تر از خانواده پسر باشد، تا سازگاری دختر با محیط و خانواده جدید بیشتر شود.

مطلب مشابه: زن ایده‌آل جوان افغانی؛ ۱۵ ویژگی مهم برای انتخاب همسر در افغانستان

یکی از مسائل دیگر مورد توجه تدین و تاکید بر حفظ سنت‌های اجتماعی می‌باشد. بسیاری از خانواده‌های پسران گفته‌اند که دوست دارند عروس آینده‌شان مقیدات دینی و سنتی را رعایت نماید و به آن اعتقاد داشته باشد. کمتر خانواده‌های در افغانستان دوست دارند که عروس‌شان خارج از خانه کار کند. یکی از این نمونه خانمی است که در یکی از بیمارستان‌های خصوصی کابل مشغول بوده اما پس از ازدواج به خواست همسرش مجبور به ترک کار خود شده است.

engaged couples
در افغانستان بسیاری از والدین می‌خواهند همسر آینده دختر شان از شغل خوب برخوردار اند

خانواده‌ی دختر

اکثر خانواده های دختران گفته اند که اشتغال و داشتن یک شغل شریف، شهرت نیک اجتماعی، سابقه آشنایی، وضعیت اقتصادی مناسب، تدین و خویشاوندی از مسائل و معیارهای مورد نظر آن هاست که در مورد همسر آینده دختر شان به شدت مهم و جدی می باشد.

در بین خانواده‌ها در افغانستان گفته ای معروفی است که می گویند “اول خانه را پر از ارزن کن بعد زن.” در بسیاری موارد خانواده های دختران گفته اند که مهم است تا همسر آینده دختر شان از شغل خوب برخوردار بوده و بتواند استقلال اقتصادی داشته باشد.

مطلب مشابه: مرد ایده‌آل دختران افغان؛ ۲۰ معیار مورد توجه انتخاب همسر در افغانستان

در بسیاری موارد گفته شده که آشنایی با پسر و خانواده‌ی او مورد مهم بوده و بسیاری از خانواده‌ها ترجیح می‌دهند که با پسر مورد نظر و خانواده‌اش شناخت قبلی داشته باشند. این یعنی این که ازدواج‌های خانوادگی را در اولویت قرار می دهند.

از موارد دیگر با اهمیت برای پذیرفتن خواستگاری یک پسر از سوی خانواده دختر این است که همسر آینده دختر شان شخص متدین و منظم باشد.

Talking couples - wedding - engagment
خانواده های هردو طرف در افغانستان دوست دارند که همسر فرزند شان متدین باشد

تشابه معیارها

صداقت و سادگی، عدم وابستگی، میزان تحصیل، کلاس مشابه اجتماعی، عشق و دوست داشتن، برخورد منطقی، پشت‌کار، باورهای مشخص، میانه روی در باور‌های مذهبی، اعتماد به نفس و خلاقیت از جمله معیارهای است که دختران و پسران بر آن ها توافق داشته و تاکید کرده اند. این معیارها در انتخاب دختر و پسر در نظر گرفته می شود.

تفاوت معیارها

با وجودی که خیلی از پسران جوان‌خواهان آشنایی‌های قبل از ازدواج و دوستی با دختران اند؛ اما از صد نفر پسر که با آن گفتگو شده، هشتاد‌‌و‌شش نفر گفته‌اند که دوست ندارند، فرد مورد نظر شان خیلی با پسران و مردان دیگر رفت و آمد داشته باشد.

هفتاد درصد از پسران در مورد نوع پوشش، تناسب اندام، زیبایی و نوع رفتار که دختران دارند نظر داده و این موارد را در انتخاب همسر آینده شان جدی و مهم دانسته اند. این در حالی است که بسیاری از دختران بیشتر بر اخلاق، صداقت، پایگاه اجتماعی و میزان تحصیل پسر مورد نظر شان تاکید کرده و گفته اند که پوشش، تناسب اندام و زیبایی پسران برای شان از اهمیت ویژه برخوردار نیست و به علایق آنان احترام می‌گذارند.

دختران بیشتر بر اخلاق، صداقت، پایگاه اجتماعی و میزان تحصیل پسر مورد نظر شان تاکید دارند تا میزان ثروت و زیبایی آنان

هشتاد درصد پسران در مورد حریم خصوصی خواهان آشکار بودن همه مسایل در زندگی مشترک شدند، ولی دختران گفته اند‌، که غیر از روابط غیر معمول و موضوع چند همسری، حریم خصوصی همسر شان مهم است و این که نباید به دنبال چک پیامک‌ها، تجسس در رفت‌وآمد و نوع ارتباط و تعقیب همسر شان باشند.

تغییرات ملموس

تمام دخترانی که با آنان گفت‌وگو شده‌، روی احترام به خود، علایق و شغل خود تاکید کرده اند. آنان گفته اند که می خواهند استقلال اقتصادی داشته باشند و روی پای خود بی استند. برای بسیاری از دخترانی که شاغل بوده اند، وضعیت اقتصادی و میزان درآمد مرد مورد نظر شان زیاد مهم نبوده است. آنان در عین حال سهیم بودن در مصارف خانواده خود را برای شان نوعی افتخار تلقی کرده اند.

مطلب مشابه: آسیب اجتماعی فزاینده؛ طلاق آغاز دشواری‌های سنگین برای زنان در افغانستان

دختران نظر داده اند که در زندگی مشترک آنان دوست دارند مسولیت های مشترک نیز داشته باشند. 25 نفر از این دختران گفته‌اند که پرداخت همه مصارف خانه و مخارج عروسی به تنهای از سوی پسر بی عدالتی است. در عین حال آنان تاکید کرده اند که سهم دختران در امور خانواده می تواند خشونت های خانوادگی را کاهش دهد.

نگرانی ها

یکی از نگرانی ها در میان دختران و پسران این است که آنان قادر نباشند نظریات همدیگر را تحمل نموده و به آن احترام بگذارند. همزمان با این نگاه دوگانه پسران به دختران نیز از نگرانی های دیگر عنوان شده است. در موارد زیادی دیده شده که پسران خواهان آشنایی قبل از ازدواج و دوستی با دختران است اما در عین حال ازدواج با این گونه دختران را درست نمی دانند.

بحث حریم خصوصی نیز از نظر پسران و دختران متفاوت است. پسران خواهان کنترول همسر شان می باشد. اما دختران گفته‌اند که از کسانی که آنان را کنترول می‌کنند، متنفر اند. این بدان معناست که خریم خصوصی بیشتر برای زنان تعریف می‌شود نه برای مردان.

علی اکبر همکار این گزارش بوده است.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
شیشه اتومبیل قیمت خرید تلویزیون ⭐️زیر6 میلیون⭐️ مجله اخبار روز استادورک قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود درج آگهی رایگان