تضعیف داعش در ننگرهار؛ هشدار ناتو و نگرانی از فعالیت داعش در 3 ولایت دیگر افغانستان

در نخستین ماه از سالی که برای افغانستان ” خطرناک ترین سال” خوانده شده، عملیات نیروهای امنیتی این کشور بر گروه داعش تمرکز داشته و این گروه در ولایت ننگرهار که پایگاه اصلی داعش در افغانستان است هدف حملات هوای و زمینی نیروهای امنیتی و ناتو قرار گرفته است.

به گفته مقامات وزارت دفاع افغانستان در دو روز گذشته بیش از 40 تن از افراد داعش از جمله 4 فرمانده این گروه در مناطق مختلف این ولایت، کشته شده اند. این افراد داعش در ولسوالی های اچین، ده بابا و چپرهار هدف حملات هوایی و زمینی نیروهای امنیتی قرار گرفته اند.

مقامات افغانستان گروه داعش را یکی از تهدیدهای امنیتی جدی برای این کشور دانسته اند. در استراتژی امنیت ملی 4 ساله افغانستان که در ماه های گذشته به تصویب کابینه رسید، از گروه داعش به عنوان “دشمن درجه یک دولت و مردم افغانستان” یاد شده است.

isk
مقامات افغانستان گروه داعش را یکی از تهدیدهای امنیتی جدی برای این کشور دانسته اند

در این استراتژی، یکی از اولویت‌های امنیتی افغانستان از بین بردن لانه‌های این گروه تروریستی در سطح افغانستان عنوان شده است. اما با این حال تاکید اساسی بر این است که لانه‌های این پدیده‌ی تروریستی، در خارج از مرزهای افغانستان نیز از بین برده شود.

داعش پنجابی

مقامات افغانستان به صورت غیرمستقیم داعش را نیز مانند گروه طالبان، وابسته به سازمان استخبارات پاکستان دانسته اند. محمد حنیف اتمر مشاور امنیت ملی ریاست جمهوری افغانستان گفته بود که داعش را پنجابی ها ایجاد کرده اند و همه نشانه ها حاکی از  آن است که این گروه از پاکستان وارد افغانستان می شود و هر زمانی که افغانستان آن ها را زیر فشار قرار می دهد به آن سوی خط دیورند می روند.

آقای اتمر گروه داعش را دارای ماموریت بین المللی دانسته و گفته بود که کشورهای منطقه باید برای مبارزه با این گروه همکاری نمایند چرا که قدرت یافتن داعش در افغانستان، به معنای کشاندن شعله های آتش جنگ به خارج از مرزهای افغانستان خواهد بود.

حنیف اتمر مشاور امنیت ملی رییس جمهور افغانستان
محمد حنیف اتمر مشاور امنیت ملی ریاست جمهوری افغانستان گفته بود که داعش را پنجابی ها ایجاد کرده اند

شورای امنیت ملی افغانستان در سالی که پر از چالش خوانده شده است می گوید که حکومت این کشور می خواهد در سال جدید، گروه داعش را به صورت کامل متلاشی و نابود سازد.

با این حال علاوه بر ننگرهار که مرکز اصلی گروه داعش در افغانستان است، در برخی ولایت های دیگر از جمله کنر، زابل و سرپل نیز نگرانی هایی در مورد فعالیت های گروه داعش مطرح شده است؛ نگرانی هایی که اگر رسیدگی جدی و فوری به آن ها صورت نگیرد احتمال گسترش آن در دیگر مناطق این کشور وجود خواهد داشت.

ننگرهار

داعشی که از سوی مقامات افغانستان ساخته و پرداخته دست های در پاکستان خوانده شده بر ولایت شرقی ننگرهار که در امتداد خط دیورند قرار گرفته است، تمرکز کرده و در بیش از دو سال گذشته در مناطق مختلف این ولایت نفوذ کرده است.

در ماه های گذشته بر گروه داعش در ننگرهار عملیات های نظامی گسترده ای صورت گرفته که به گفته مقامات محلی موجب تضعیف این گروه شده است. اما با وجود عملیات های نظامی صورت گرفته، گروه داعش هم چنان در این ولایت شرقی حضور دارد.

khogyani
عطاء الله خوگیانی سخن گوی والی ننگرهار

عطاء الله خوگیانی سخن گوی والی ننگرهار به خبرنامه می گوید که در نتیجه عملیات های نظامی در زمستان سال جاری، پایگاه های این گروه در ولسوالی های مختلف این ولایت از بین برده شده است و اکنون داعش تنها در ولسوالی های هسکه مینه، اچین و کوت حضور دارد.

به گفته سخن گوی والی ننگرهار در شرایط فعلی نگرانی امنیتی در این ولایت وجود ندارد اما عملیات های زمینی و هوایی علیه گروه داعش در این ولایت با جدیت بیشتری در سال جدید ادامه خواهد یافت.

در همین حال دیگر مقامات محلی در این ولایت نیز از تضعیف مواضع داعش و از بین رفتن قدرت گذشته این گروه خبر می دهند.

ذبیح الله زمری عضو و منشی شورای ولایتی ننگرهار به خبرنامه می گوید که در ماه های گذشته ضربات سنگینی بر این گروه وارد شده و علاوه بر از بین رفتن افراد این گروه، برخی از فرماندهان داعش نیز هدف حملات هوایی و زمینی قرار گرفته اند.

به گفته او حمایت هوایی نیروهای ناتو در از بین رفتن پایگاه های داعش در این ولایت موثر بوده است.

این عضو شورای ولایتی ننگرهار نیز در تایید گفته های مقامات شورای امنیت می گویند که داعش از حمایت شبکه استخباراتی پاکستان برخوردار است و از سوی این کشور تجهیز شده و با عبور از خط دیورند در مقابل حکومت افغانستان می جنگند.

isis
مقامات محلی در ولایت کنر از حضور گروه داعش و سربازگیری این گروه در برخی از مناطق این ولایت خبر می دهند

کنر

مقامات محلی در ولایت کنر از حضور گروه داعش و سربازگیری این گروه در برخی از مناطق این ولایت خبر می دهند.

ولایت کنر که در همسایگی ننگرهار قرار دارد، با ولایت های لغمان و نورستان نیز مرز مشترک دارد. کنر نیز مانند ننگرهار در امتداد خط دیورند واقع شده و عبور و مرور تروریستان از آن سوی خط دیورند به ولایت کنر یکی از نگرانی های مقامات محلی است.

عبدالغنی مصمم سخن گوی والی کنر به خبرنامه می گوید که به تازگی گروه داعش نیز فعالیت هایش را در این ولایت گسترش داده است. به گفته او، داعش تاکنون حملات مسلحانه ای در این ولایت نداشته اما در برخی مناطق دور دست مانند ولسوالی ” چک دره” اندکی حضور این گروه محسوس شده و سرگرم سرباز گیری هستند.

غلام فاروق پروانی آمر امنیت فرماندهی پولیس کنر نیز وجود داعش در این ولایت را تایید می نماید اما می گوید که این گروه پایگاه و مراکزی در این ولایت ندارد. آقای پروانی به خبرنامه می گوید که طالبان و داعش در برخی مناطق کنر حضور دارند اما وضعیت امنیتی این ولایت قابل نگرانی نیست.

konar-map
داعش تاکنون حملات مسلحانه ای در ولایت شرقی کنر نداشته اما در برخی مناطق دور دست مانند ولسوالی ” چک دره” اندکی حضور این گروه محسوس شده و سرگرم سرباز گیری هستند

او می افزاید که ولسوالی های دره پیچ، دانگام، غازی آباد و کنر خاص از مناطقی است که این گروه ها در آن فعالیت دارند و به زودی عملیات نظامی برای پاک سازی این مناطق آغاز خواهد شد.

در همین حال نمایندگان این ولایت در مجلس افغانستان نیز می گویند که از افزایش ناامنی ها در این ولایت، بخصوص از جانب داعش نگران هستند و نگرانی های امنیتی مردم کنر را با مقامات ارشد امنیتی در کابل مطرح نموده اند.

سرپل

ولایت سرپل در شمال افغانستان نیز، از مدتی به این سو مورد توجه گروه های تروریستی قرار گرفته است. موقعیت جغرافیایی و کوهستانی بودن این ولایت، هم‌مرز بودن آن با ولایت نا امن فاریاب و راه داشتن آن به ولایت‌های جنوبی مانند هلمند از مسیر ولایت نا امن غور، فرصت خوبی برای گروه های طالبان و داعش ایجاد کرده است، تا از این ولایت نیز به عنوان پایگاه عملیاتی شان استفاده کنند و به قسمت هایی از آن که خارج از کنترل دولت است نفوذ نمایند.

سرپل با ولایت های فاریاب، غور، بامیان، سمنگان، جوزجان و بلخ مرز مشترک دارد. سال گذشته که این ولایت زیر حملات گسترده طالبان قرار داشت نمایندگان سرپل در مجلس افغانستان نسبت به سقوط آن هشدار داده بودند و گفته بودند که با سقوط ولایت سرپل، دیگر ولایت های شمالی افغانستان نیز بیشتر از قبل ناامن خواهد شد. جنگ به دروازه های مرکز این ولایت رسیده بود و بخش زیادی از مردم، این شهر را ترک کرده بودند.

sar-e-pol-map
ولایت سرپل در شمال افغانستان نیز، از مدتی به این سو مورد توجه گروه های تروریستی قرار گرفته است

اما با مقاومت نیروهای امنیتی و رسیدن فصل زمستان از شدت حملات طالبان به این ولایت کاسته شد. با این حال، تهدیدهای امنیتی همچنان در این ولایت به صورت جدی وجود دارد و تروریستان در این ولایت نیز، از پناه گاه و مناطقی امن برخوردار هستند.

ولسوالی کوهستانات منطقه ای وسیع و کوهستانی است که نزدیک به دو سال قبل به دست طالبان افتاد و تا هنوز در اختیار این گروه قرار دارد. در کنار گروه طالبان از مدتی قبل به این طرف گروه داعش نیز در مناطقی از این ولایت نفوذ کرده است.

مقامات محلی در این ولایت با اشاره به نفوذ گروه داعش می گویند که این گروه از مدتی قبل در مناطقی مانند ولسوالی صیاد حضور یافته و موجب نگرانی مردم شده اند.

ظاهر وحدت والی سرپل به خبرنامه می گوید که تروریستان بین المللی که اتباع کشورهای آسیای میانه هستند در این ولایت نفوذ کرده و در حال سرباز گیری و آموزش مهاجمان انتحاری هستند.

والی سرپل می گوید که هشدارهای او در مورد نفوذ گروه داعش از سوی مقامات مرکزی و هم چنین نیروهای بین المللی حاضر در افغانستان حتی برای انجام عملیات هوایی، تا اکنون جدی گرفته نشده و هیچ عملیات وسیعی برای بازپس گیری مناطق از دست رفته که تبدیل به پناه گاهی برای تروریستان شده، صورت نگرفته است.

zaher-wahdat1
ظاهر وحدت والی سرپل به خبرنامه می گوید که تروریستان بین المللی که اتباع کشورهای آسیای میانه هستند در این ولایت نفوذ کرده و در حال سرباز گیری اند

آقای وحدت می افزاید که به تازگی نیروهای نظامی به سرپل رسیده اند و با حمایت نیروهای خیزش مردمی، عملیات نظامی برای مقابله با گروه های تروریستی در این ولایت آغاز خواهد شد.

به گفته این مقام ولایت سرپل، در 5 جبهه گسترده از این ولایت جنگ با تروریستان ادامه دارد. ولسوالی های صیاد، سوزمه قلعه، گوسفندی، سانچارک و بخش های شرقی شهر سرپل از مناطق ناامنی است که درگیری در آن ها  ادامه دارد.

مقامات محلی در سرپل امیدوارند تا با رسیدن نیروهای کمکی و با شکل گیری نیروهای خیزش مردمی، بتوانند باز پس گیری مناطق از دست رفته، امنیت این ولایت را بهبود بخشند.

زابل

ولایت دیگری که حضور گروه داعش در آن موجب نگرانی شده، ولایت زابل است که در جنوب شرق افغانستان قرار دارد و با ولایت های ارزگان، غزنی، قندهار و پکتیا هم مرز است. این ولایت که دارای 10 ولسوالی می باشد، از چندی قبل شاهد حضور گروه داعش علاوه بر گروه طالبان است که از سال های قبل در زابل فعالیت داشته است.

ISIS militants
نگرانی های عمده ساکنان ولایت زابل از ولسوالی خاک افغان است که از 13 سال گذشته خارج از کنترل دولت بوده و در اختیار گروه های تروریستی است.

نگرانی های عمده ساکنان این ولایت از  ولسوالی خاک افغان است که از 13 سال گذشته خارج از کنترل دولت بوده و در اختیار گروه های تروریستی است.

به گفته مقامات محلی این ولایت، کوهستانی بودن این منطقه موجب شده است تا گروه های مختلفی از جمله طالبان و داعش در این ولسوالی حضور یافته و از آن به عنوان پناه گاهی امن استفاده کنند. در زمستان گذشته برخی عملیات های پراکنده از جمله حملات هوایی علیه گروه داعش در این ولسوالی صورت گرفت اما تاکنون برای پاک سازی کامل طالبان و داعش از ولسوالی خاک افغان عملیات جدی صورت نگرفته است.

عبدالقادر قلات وال نماینده زابل در مجلس افغانستان به خبرنامه می گوید که طالبان و داعش از این منطقه به عنوان نقطه ای امن برای آموزش نیروهای خود استفاده می کنند و احتمال آن می رود که با گرم شدن هوا در این منطقه کوهستانی،  فعالیت های تروریستی نیز در این ولایت افزایش یابد.

او حضور جنگ جویان خارجی در این منطقه را تایید می کند و می گوید که آنها اتباع کشورهای آسیای میانه، چین و برخی دیگر کشورها هستند.

به گفته این نماینده مجلس گزارش هایی وجود دارد که تروریستان با تجمع در ولسوالی خاک افغان، قصد ناامن ساختن ولسوالی جاغوری در ولایت غزنی را دارند که در همسایگی خاک افغان قرار دارد.

qalatwal
عبدالقادر قلات وال نماینده زابل در مجلس افغانستان

پیش از این نیز مقامات امنیتی در ولایت غزنی از عبور و مرور گروه داعش از طریق ولسوالی خاک افغان به غزنی و قصد حمله بر ولسوالی جاغوری، ابراز نگرانی کرده بودند. ولسوالی جاغوری در غزنی یکی از مناطق هزاره نشین ولایت غزنی است.

امین الله امرخیل فرمانده پولیس غزنی به خبرنامه گفته بود که داعش و دیگر گروه های تروریستی در صدد راه اندازی جنگ های قومی هستند. او گفته بود ” گزارش هایی وجود دارد که تروریستان در سال آینده می خواهند حملات شان را به سمت ولسوالی های هزاره نشین ازجمله ولسوالی جاغوری افزایش دهند.”

هشدار به داعش

نگرانی ها در ولایت های  کنر، سرپل و زابل از وجود گروه داعش در حالی شدت یافته است که مقامات ناتو گفته اند که سال جاری خورشیدی، سال شکست داعش در افغانستان خواهد بود.

ویلیام سلاوین سخن گوی ماموریت حمایت قاطع گفته است افغانستان مکان امنی برای گروه داعش نخواهد بود. او به افراد گروه داعش که بعد از شکست در عراق و سوریه، قصد ورود به افغانستان را دارند هشدار داده و گفته است که “در صورت ورود به افغانستان کشته و یا دستگیر خواهند شد.”

https://twitter.com/khabarnamaeng/status/849929968922628097

 

به گفته مقامات نیروهای حمایت قاطع، گروه داعش در نتیجه عملیات های مشترک نیروهای افغان و ناتو، به شدت تضعیف شده است. به گفته آقای سلاوین، گروه داعش دو سوم مناطق تحت کنترل خود را از دست داده است و 50 درصد از جنگجویان این گروه نیز کشته شده اند.

او می گوید که تنها در ماه مارچ میلادی، 79 حمله کشنده از سوی نیروهای آمریکایی صورت گرفته است که در نتیجه بیش از 200 تن از افراد داعش کشته شده اند.

این مقام ناتو، از کمک 4 فروند طیاره جنگی سوپر توکانو به ارتش این کشور خبر می دهد که با این حساب طیاری های جنگی از این نوع که در اختیار ارتش  قرار گرفته است به 12 فروند می رسد.

به باور برخی از کارشناسان افغان، تجربه جنگ علیه داعش در ننگرهار، نشان می دهد که به علت انتخاب مناطق صعب العبور و یا کوهستانی از سوی گروه داعش برای ایجاد پایگاه، استفاده از حملات هوایی علیه این گروه ضروری پنداشته می شود. انجام عملیات هوایی جدی و مستمر در کنار عملیات های زمینی گسترده می تواند برگ برنده نیروهای امنیتی افغانستان در جنگ با داعش باشد.

ننگرهار یکی از پایگاه های مهم داعش در افغانستان به حساب می آمد
ننگرهار یکی از پایگاه های مهم داعش در افغانستان به حساب می آمد

بنابراین بسیاری از آگاهان بر این باورند که توجه به تجهیز و آموزش بیشتر و بهتر نیروی هوایی افغانستان به  تناسب تهدیدهای امنیتی گسترده ای که احتمال آن در سال جاری وجود دارد، باید یکی از اولویت های اساسی مقامات حکومت افغانستان باشد.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *