جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
بدون نظر
بازدید

تنش‌های تازه در مورد دیورند؛ افغانستان نسبت به ادامه‌یافتن تخطی‌های مرزی پاکستان هشدار داد

خواندن 4 دقیقه
0
(0)

حکومت افغانستان اقدام پاکستان در مورد ایجاد موانع مرزی در امتداد خط دیورند را غیرقانونی دانسته و نسبت به ادامه آن هشدار داده است.

مقامات وزارت خارجه افغانستان پس از آن که پاکستانی ها در یک هفته گذشته اقدام به ساخت و ساز و ایجاد موانع در امتداد خط جنجالی دیورند نمودند، واکنش نشان داده و می گویند که افغانستان همواره تلاش کرده است تا مشکلات دو کشور از مجاری دیپلماتیک حل و فصل گردد اما، در صورتی که این تخطی های مرزی و اقدامات یک جانبه پاکستان در امتداد خط دیورند ادامه یابد، حکومت افغانستان نیز بی اعتنا نخواهد بود.

شکیب مستغنی سخن گوی وزارت خارجه افغانستان بعد از ظهر امروز ( 16 حمل)، در یک کنفرانس خبری در کابل گفت با این که افغانستان وجود تنش در روابط دو کشور را به سود مردم این دو کشور نمی داند اما هشدار داد که در صورت ادامه تخطی های مرزی پاکستان، حکومت افغانستان آماده دفاع از حاکمیت ملی و تمامیت ارضی خود می باشد.

آقای مستغنی افزود که حکومت در این مورد به مردم مراجعه خواهد کرد و ” هر آنچه که خواست مردم افغانستان باشد را دولت و نیروهای امنیتی و دفاعی آن برآورده خواهند ساخت.”

شکیب مستغنی، سخن‌گوی وزارت امور خارجه افغانستان
شکیب مستغنی، سخن‌گوی وزارت امور خارجه افغانستان

سخن گوی وزارت خارجه افغانستان تاکید کرد که این کشور طرفدار تنش در روابط با هیچ کشوری از جمله پاکستان نیست اما این امر به معنای آن نیست که دولت و نیروهای امنیتی این کشور، دفاع از تمامیت ارضی و حاکمیت ملی خود را فراموش کرده باشند.

مراکز تمویل تروریستان

سخن گوی وزارت خارجه افغانستان با اشاره به اقدام مقامات پاکستانی در مورد ایجاد موانع در آن سوی خط دیورند باز هم تاکید کرد که این اقدام پاکستانی ها هیچ تاثیری در مبارزه با گروه های تروریستی ندارد چرا که به باور افغانستان، مراکز آموزشی برای تروریستان در امتداد خط دیورند نیست بل که در داخل خاک پاکستان است.

او افزود “مراکز گروه های تروریستی آن جایی است که اسامه بن لادن رهبر القاعده کشته شد. این مراکز در شهرهایی است که شوراهای پیشاور و کویته در آن به صورت آزادانه فعالیت دارند.”

مطلب مشابه: خط دیوند؛ تنش تازه و تاکید بر ضرورت حل چالش‌های مرزی میان افغانستان و پاکستان

اسامه بن لادن رهبر القاعده، 5 سال قبل در حمله نیروهای آمریکایی در خاک پاکستان کشته شد. مقامات افغانستان کشته شدن او در خاک پاکستان را نشانه واضحی از حمایت پاکستانی ها از گروه های تروریستی می دانند که در خاک افغانستان دست به جنگ و خشونت می زنند.

https://www.youtube.com/watch?v=ZNYmK19-d0U

آقای مستغنی گفته های پاکستانی ها در مورد این که ایجاد موانع در امتداد خط دیورند به منظور جلوگیری از ورود تروریستان است را زیر سوال برد و گفت این اظهارات پاکستان در مغایرت با اقدامات این کشور است.

او گفت “در هیچ منطقی نمی گنجد وقتی کشوری که میان گروه های تروریستی تفکیک قایل می شود و از گروه های تروریستی به عنوان ابزاری برای سیاست خارجی و رسیدن به منافع خود استفاده می کند و آن ها را حمایت می کند، حاضر باشد تا با اقداماتی مانند ایجاد موانع، به دنبال جلوگیری از ورود تروریستان در آن سوی خط دیورند باشد.

سرنوشت دیورند

در حالی که تنش ها بر سر مساله خط دیورند در روزهای اخیر بالا گرفته است اما مقامات افغانستان می گویند که تصمیم گیری در مورد سرنوشت این خط، مربوط به ساکنان دو سوی خط دیورند است و هیچ حکومت توانایی تصمیم گیری در این مورد را نخواهد داشت.

سخن گوی وزارت خارجه افعانستان در عین حال تصمیم گیری در مورد سرنوشت خط دیورند را منوط به ایجاد آرامش و امنیت در دو سوی خط دیورند دانست.

durand1
وزارت خارجه افغانستان “تا زمانی که صلح و امنیت در دو سوی خط دیورند ایجاد نگردد، فرصتی برای تصمیم گیری در مورد سرنوشت این خط نیز فراهم نخواهد شد”

او می گوید، تا زمانی که صلح و امنیت در دو سوی خط دیورند ایجاد نگردد، فرصتی برای تصمیم گیری در مورد سرنوشت این خط نیز فراهم نخواهد شد.

در روزهای گذشته نیز اظهارات لطیف پدرام یکی از نمایندگان مجلس افغانستان تنش هایی را در درون جامعه افغانستان به وجود آورد. گفته های او در مورد این که این خط را به رسمیت می شناسد با  واکنش های تند برخی از نمایندگان مجلس و بخشی از مردم افغانستان مواجه شده بود.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
خرید سیستم طراحی خرید سیستم گیمینگ شیشه اتومبیل قیمت خرید تلویزیون ⭐️زیر6 میلیون⭐️ مجله اخبار روز استادورک قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود درج آگهی رایگان