جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
بدون نظر
1 بازدید

قول اردوی عملیات‌های خاص؛ از جنگ جبهه‌ای تا حملات هدفمند در ساختار امنیتی افغانستان

خواندن 7 دقیقه
0
(0)

فرقه عملیات های خاص نیروهای امنیتی افغانستان که از آماده ترین بخش نیروهای امنیتی این کشور است قرار است به قول اردو تبدیل شود.

رییس جمهور اشرف غنی در نخستین روزهای سال جاری در دیدار با سربازان قطعات خاص امنیتی این کشور، از تبدیل شدن فرقه عملیات های خاص به یک قول اردو خبر داده و گفته بود که این نیروها در سطح منطقه بی نظیر هستند.

رییس جمهور این نیروها را ستون فقرات آزادی افغانستان و دارای “نقش خاص در سرکوب دشمن” دانسته و بر تقویت آن تاکید کرد.

توانایی این نیروها آنقدر بالا بوده که مقامات آمریکایی به تمجید از کارکردهای آن ها در امر مبارزه با تروریزم و تامین امنیت پرداختند. جنرال نیکلسون فرمانده نیروهای ناتو در افغانستان، از این نیروها به عنوان بهترین نیروهای امنیتی افغانستان در برابر گروه های تروریستی یاد کرده است.

special-force
رییس جمهور افغانستان گفته است که فرقه‌ی عملیات‌های خاص به قول اردو تبدیل می‌شود

نیروهای ضد تروریزم

قطعات خاص نیروهای امنیتی که در حدود 8 سال قبل در ساختار تشکیلاتی نیروهای امنیتی افغانستان ایجاد شد توانسته است در این مدت موثر بودنش را در عملیات های مبارزه با تروریستان در نقاط مختلف این کشور نشان دهد.

سال گذشته و در شرایطی که طالبان در چندین ولایت این کشور حملات گسترده و سنگینی را راه اندازی کرده بودند این نیروهای قطعات خاص توانستند در سخت ترین شرایط جنگی، موازنه نبرد را به نفع حکومت افغانستان تغییر دهند. این نیروها در شکست طالبان در ولایت های هلمند، فراه، قندوز و ارزگان نقش اساسی داشتند.

کارآمدی این نیروها در جریان سال های قبل و بخصوص سال گذشته که این کشور شاهد گسترده ترین حملات طالبان و دیگر گروه های تروریستی بود، مقامات این کشور را واداشته است که به فکر افزایش تعداد و تشکیلات این نیروها برای مبارزه با تروریزم و تامین امنیت این کشور باشند.

Special Forces Elite ANSF
این نیروها در شکست طالبان در ولایت های هلمند، فراه، قندوز و ارزگان نقش اساسی داشتند

رسانه های خارجی به نقل از مقامات امنیتی گزارش داده اند است که تعداد این نیروها اکنون 17 هزار تن است و حکومت افغانستان در نظر دارد تا این تعداد را به دو برابر افزایش دهد.

در کوتاه ترین زمان ممکن

دولت وزیری سخن گوی وزارت دفاع افغانستان می گوید که کار برای تشکیل یک قول اردو از نیروهای قطعات خاص امنیتی آغاز شده و کمیسیونی برای اجرایی شدن این تصمیم و مشخص نمودن تشکیلات و امکانات این قول اردو ایجاد شده است. او تایید می کند که این روند به زمان زیادی نیاز دارد اما کارهای مقدماتی آن آغاز شده است.

آقای وزیری به خبرنامه می گوید که نیروهای قطعات خاص، سربازانی مشترک از نیروهای دفاعی، پولیس و امنیت ملی افغانستان هستند که با آموزش هایی که دیده اند، توانایی انجام عملیات هایی ویژه در هر نوع شرایط را دارا می باشند.

با این که از این نیروها به عنوان نیروهای مشترک قطعات خاص یاد می شود اما بخش عمده این نیروها، شامل نیروهای وزارت دفاع افغانستان می باشند.

دولت وزیری سخن‌گوی وزارت دفاع افغانستان
دولت وزیری سخن‌گوی وزارت دفاع افغانستان

سخن گوی وزارت دفاع افغانستان نقش نیروهای قطعات خاص را در مبارزه با گروه های تروریستی و بخصوص در سال گذشته موثر و مهم می داند و می گوید که یکی از دلایل افزایش این نیروها، میزان کارآیی و تاثیرگذاری سربازان قطعات خاص نیروهای امنیتی است.

به گفته آقای وزیری یکی از ویژگی های این نیروها “انجام عملیات های ویژه، در کوتاه ترین زمان ممکن و در عمق دشمن است.” او می گوید که این نیروها با آموزش هایی که دیده اند و توانایی های بالایی که دارند، می توانند در کوتاه ترین زمان ممکن به اهداف شان رسیده و آن را عملی سازند. انجام عملیات های دشوار در شرایط مختلف جوی از دیگر ویژگی های این نیروهاست.

عملیات های چریکی

با توجه به نوع تاکتیک جنگی که گروه های تروریستی در پیش گرفته اند و کمتر به حملات سنگین جبهه ای روی می آورند، انجام حملات هدفمند، دقیق و چریکی از برنامه هایی است که مقامات نظامی افغانستان نیز بر آن تمرکز کرده اند.

انجام حملاتی از این نوع، یکی از وظایف اصلی نیروهای قطعات خاص امنیتی افغانستان است که بیشتر به همین منظور و برای شرایطی سخت و دشوار ایجاد شده است.

special forces
نمایی از تمرین سربازان قطعات خاص

سخن گوی وزیر دفاع افغانستان می گوید که انجام عملیات های آزاد سازی زندانیان از زندان های طالبان در هلمند، عملیات های شبانه و آزاد سازی فرزند نخست وزیر سابق پاکستان از نزد گروه القاعده، نمونه هایی از عملیات های چریکی موفقی است که این نیروها توانسته اند، بارها با موفقیت انجام دهند.

علی حیدر گیلانی فرزند یوسف رضا گیلانی نخست وزیر سابق پاکستان که از پاکستان ربوده شده بود، پس از ۳ سال اسارت در دست گروه القاعده، در اوایل سال گذشته توسط نیروهای قطعات خاص افغانستان در ولایت پکتیکا آزاد شد.

دسترسی به افراد کلیدی

بسیاری از کارشناسان نظامی افغانستان معتقدند، با توجه به نوع جنگی که در این کشور جریان دارد، نقش نیروهای قطعات خاص برای تامین امنیت و نابودی هسته های مرکزی تروریستان می تواند نتیجه جنگ را به نفع حکومت و نیروهای امنیتی این کشور تغییر دهد.

راه اندازی عملیات‌های ویژه به منظور بازداشت و دستگیری فرماندهان مخالف مسلح و عملیات ضربتی به مراکز آنان از وظایف نیروهای قطعات خاص است.

jahid
وزیر داخله گفته است که 400 فرمانده طالبان توسط این نیروها کشته شده‌اند

مقامات وزارت داخله گفته بودند که در سال گذشته خورشیدی و در مدت 9 ماه، نیروهای قطعات خاص این کشور موفق شدند تا 400 فرد کلیدی طالبان را در حملاتی هدفمند و دقیق نابود سازند. افراد کلیدی طالبان که در شرایط عادی دیگر نیروهای امنیتی امکان دسترسی به آنها را نخواهند داشت.

برگ برنده

عتیق الله امرخیل کارشناس نظامی در کابل معتقد است که استفاده از این نیروها با آموزش های خاصی که  دیده اند، برای انجام عملیات های هدفمند چریکی مهم است. او معتقد است که باید پیش از این برنامه ای برای تقویت، گسترش و افزایش این نیروها با توجه نیازمندی های امنیتی این کشور مطرح می شد.

آقای امرخیل می گوید “ایجاد یک قول اردو از نیروهای قطعات خاص که نسبت به دیگر نیروها بسیار مجهز تر می باشند و آموزش های سخت تری را نیز می بینند، اگر چه نیاز به زمان بیشتر و منابع مالی بیشتری دارد اما در نهایت می تواند به عنوان یک برگ برنده، تاثیراتش را در میدان های نبرد با تروریستان به خوبی نمایان سازد.”

عتیق‌الله امرخیل / عکس: رسانه‌های اجتماعی
عتیق الله امرخیل کارشناس نظامی

به باور این کارشناس نظامی،  انجام عملیات های خاص از جمله دستگیری و یا کشتن فرماندهان کلیدی طالبان، علاوه بر تضعیف روحیه تروریستان، منجر به شکل گیری نوعی سر درگمی و پراکندگی در میان آنها خواهد شد که در نهایت به نفع نیروهای امنیتی افغانستان و امنیت این کشور خواهد بود.

آن گونه که مقامات بلندپایه افغانستان گفته اند، تقویت و افزایش این نیروها در کنار بالابردن توانایی های شان یکی از اهداف و اولویت های برای مبارزه با گروه های تروریستی در این کشور است. این موضوع به ویژه در سال جدید خورشیدی از آن جا برجسته است که گفته شده این نیروها می توانند با انجام عملیات های هدفمند و دقیق بر دشمن، مردم این کشور را در سالی که سخت و پرچالش پیش بینی شده، به سلامت عبور دهند.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
قیمت خرید تلویزیون ⭐️زیر6 میلیون⭐️ مجله اخبار روز استادورک قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه دیوارپوش فومی قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp بیت کوین چیست مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی لوله پلی اتیلن خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید آپارتمان در چیتگر خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود کمربند فلکسی پرو درج آگهی رایگان