عضویت افغانستان در بانک سرمایه‌گذاریِ زیرساخت آسیایی و تاکید بر مسیر یک کمربند–یک راه

مقام‌ها در وزارت مالیه‌ی افغانستان از عضویت این کشور در بانک سرمایه‌گذاری زیرساخت آسیایی خبر می‌دهند.

آنان می‌گویند در دیداری که اکلیل حکیمی، وزیر مالیه افغانستان در شهر بیجینگ چین همراه با جین لیقون، رییس این بانک داشته، عضویت افغانستان به‌گونه‌ی رسمی تایید شده است.

اجمل حمید رحیم‌زی، سخنگوی وزارت مالیه افغانستان به خبرنامه گفت که سفر آقای حکیمی در چین در رابطه به همکاری‌های این بانک در بخش تمویل و تامین مالی پروژه‌های انرژی و آب و هم‌چنان پروژه‌های خط آهن در این کشور بوده است.

مقام‌ها در وزارت مالیه افغانستان تاکید دارند که عضویت افغانستان در این بانک فصل جدید همکارى را براى رشد و توسعه‌ی سریع اقتصادى این کشور باز خواهد کرد.

mof-spokesperson
اجمل حمید رحیم‌زی، سخنگوی وزارت مالیه افغانستان

سخنگوی وزارت مالیه افغانستان تصریح کرد که مقامات این بانک به دیداری از افغانستان متعهد شده تا در باره اولویت‌ها و فرصت‌های جدید و موضوعات مرتبط را با مقام‌های حکومت افغانستان گفتگو نماید.

از سوی هم جین لیقون، رییس بانک سرمایه‌گذاری زیر ساخت آسیا (AIIB) در بیجینگ اعلام کرده است که پس از بررسی، ۱۳ کشور جدید عضویت این بانک را به دست آورده و اعضای این بانک به ۷۰ کشور و منطقه رسیده است.

افغانستان، هنگ کنگ، اتیوپی، مجارستان، ایرلند و سودان از جمله کشورهای است که تازه عضویت این بانک را حاصل کرده است.

 بانک سرمایه گذاری زیر ساخت آسیایی، سال گذشته‌ی میلادی با ۵۷ عضو به طور رسمی کار خود را آغاز کرد و برنامه عمده آن تامین مالی برای طرح های زیربنایی در آسیاست.

Eklil Hakimi in China (5)
نشست سالانه‌ی آسیا در چین / عکس: فیسبوک اکلیل حکیمی

طرح یک کمربند-یک راه

در مورد طرح یک کمربند- یک‌راه نیز در نشست سالانه‌ی آسیا که دیروز شنبه در شهر بوایوی چین برگزار شده بود، گفت‌وگو صورت گرفت. در این نشست هیات عالی‌رتبه کشورهای آسیایی شرکت کرده بودند و طرح‌های بزرگ زیربنایی در آسیا مورد بحث و بررسی گرفته است.

مقام‌های در وزارت مالیه‌ی افغانستان می‌گویند که اکلیل حکیمی در این نشست از اجرایی شدن برنامه یک کمربند- یک راه(One Belt One Road)  چین حمایت کرده است.

اجمل حمید‌رحیم‌زی سخنگوی وزارت مالیه‌ی افغانستان به خبرنامه گفت که پیشنهاد‌های افغانستان در این نشست، سرمایه‌گذاری روی طرح یک کمربند-یک‌راه، اولویت بندی زیربناها و ظرفیت‌سازی و تجهیز کشورهای کمتر توسعه‌یافته بوده است.

Eklil Hakimi in China (4)
وزیر مالیه افغانستان در حاشیه نشست سالانه‌ی آسیا

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

توسط علی شیر شهیر

علی شیر لیسانس‌اش را از دانشکده‌ی ژورنالیزم دانشگاه کابل گرفته است. او در چندین رسانه‌ی دیداری- شنیداری و چاپی به‌ حیث خبرنگار، گزارشگر و ویراستار کار کرده است. شهیر اکنون خبرنگار بخش اجتماعی و اقتصادی در خبرنامه است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *