جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
بدون نظر
1 بازدید

رییس‌جمهور در بلخ؛ هشدار عطامحمد نور نسبت به افزایش ناامنی در شمال افغانستان

خواندن 4 دقیقه
0
(0)

رییس جمهور اشرف غنی صبح امروز( 5 حمل)، با به‌صدا درآوردن زنگ یکی از مکاتب شهر مزار شریف، سال تحصیلی جدید را رسما آغاز کرد.

رییس جمهور افغانستان که صبح امروز وارد مزار شریف شد، در صحبت هایش بر ضرورت بازنگری در نصاب آموزشی این کشور تاکید کرد و هم چنین از تلاش های آقای نور والی بلخ برای بازسازی، معارف و امنیت این ولایت قدردانی نمود.

همزمان با این عطامحمد نور والی بلخ در صحبت هایش در حضور رییس جمهور افغانستان گفت که از افزایش ناامنی ها در ولایت های شمال افغانستان نگران است، چرا که به گفته ی او ادامه ناامنی در شمال افغانستان، امنیت ولایت بلخ را نیز با تهدید مواجه خواهد ساخت.

بازنگری و اصلاح

رییس  جمهور اشرف غنی با به صدا در آوردن زنگ معارف در شهر مزار شریف، گفت که امیدوار است تا “این زنگ به آواز ملی و حرکت ملی برای بهبود کیفیت معارف در این کشور مبدل شود.”

Ghani & Noor in Balkh
رییس جمهور افغانستان که صبح امروز وارد مزار شریف شد / عکس: رسانه‌های اجتماعی

آقای غنی بر ضرورت اصلاح و بازنگری در نصاب آموزشی معارف افغانستان تاکید کرد و افزود، نصاب تعلیمی کنونی جواب گوی نیازهای آموزشی و دانش آموزان مکاتب نیست و باید نسبت به بازنگری آن اقدام شود.

عطا محمد نور والی بلخ نیز به پیشرفت هایی که در بخش آموزش و پرورش در ولایت بلخ صورت گرفته اشاره کرد و گفت 620 هزار دانش آموز اکنون در این ولایت در حال آموزش هستند. او افزود که 50 درصد این دانش آموزان را دختران تشکیل می دهند.

والی بلخ هم چنین گفت که این ولایت در سال 1383 دارای 350 مکتب بود که حالا این تعداد به 680 مکتب افزایش یافته است.

راه های بدیل تجاری

رییس جمهور اشرف غنی در ادامه صحبت هایش به افزایش میزان تجارت با کشورهای آسیای میانه از طریق ولایت های شمال افغانستان اشاره کرد و گفت که این ولایت در این میان نقش کلیدی داشته است.

Ghani & Noor in Balkh3
رییس جمهور غنی: “دشمنان افغانستان فکر می کنند می توانند راه ما را ببندند، اما ما راه های متعددی داریم.” / عکس: رسانه‌های اجتماعی

آقای غنی افزود که “دشمنان افغانستان فکر می کنند می توانند راه ما را ببندند، اما ما راه های متعددی داریم.” او از برنامه حکومت افغانستان برای افزایش مبادلات تجاری با کشورهای آسیای میانه برای تامین نیازمندهای افغانستان خبر داد.

به نظر می رسد اشاره رییس جمهور به پاکستان باشد که در ماه های گذشته به دلیل افزایش تنش های سیاسی با افغانستان، مرز های خود را با افغانستان بست و به این ترتیب، میزان مبادلات تجاری میان دو کشور به صفر رسید.

رییس جمهور هم چنین از نیروهای امنیتی افغانستان برای مقابله با تهدیدات امنیتی تقدیر کرد و گفت که حالا تعریف دوست و دشمن کاملا واضح است و هر کسی که در مقابل ” جمهوری اسلامی افغانستان و وحدت ملی” این کشور سلاح بر می دارد، دشمن است و در هم کوبیده خواهد شد. آقای عنی اما واضح نساخت که منظور او از هر کس کی ها می باشد.

آسیب پذیری بلخ

عطا محمد نور والی بلخ در مراسم امروز گفت که به زودی استعفای خود از این ولایت را به رییس جمهور تقدیم خواهد کرد.

https://twitter.com/tahirqadiry/status/845546801868386306

او در روز نوروز نیز گفته بود که به زودی در مورد استعفا از ولایت بلخ تصمیم گیری خواهد کرد.

والی بلخ نسبت به وخامت شرایط امنیتی در ولایت های شمال افغانستان هشدار داد و گفت که در صورت ادامه نا امنی ها در ولایات هم مرز با بلخ، امنیت در این ولایت نیز دوامی نخواهد داشت.

آقای نور به تلاش های آنچه که او دشمن خواند برای ایجاد ناامنی در سال جدید خورشیدی اشاره کرد و گفت که ولایت های شمال این کشور مانند بدخشان، تخار، سرپل، فاریاب، قندوز و بغلان به شدت نا‌امن هستند و در صورت ادامه یافتن این روند، ولایت بلخ نیز آسیب خواهد دید.

او تاکید کرد که نیروهای امنیتی افغانستان باید از حالت دفاعی خارج شده و برای نابودی گروه های تروریستی و تامین امنیت این کشور، تاکتیک تهاجمی داشته باشند.

Ghani & Noor in Balkh 2
در مراسم امروز، والی بلخ نسبت به وخامت شرایط امنیتی در ولایت های شمال افغانستان هشدار داد / عکس: رسانه‌های اجتماعی

والی بلخ هم چنین به تهدیدات گروه داعش اشاره کرد و گفت که “این جنگ ها، منطقه ای و فرا منطقه ای است و اهداف کلانی دارد.” او خواهان توجه رییس جمهور افغانستان برای مقابله با تهدیدهای امنیتی شد تا از قربانی شدن مردم افغانستان در این جنگ های منطقه ای و فرا منطقه ای جلوگیری شود.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
خرید سیستم طراحی خرید سیستم گیمینگ شیشه اتومبیل قیمت خرید تلویزیون ⭐️زیر6 میلیون⭐️ مجله اخبار روز استادورک قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود درج آگهی رایگان