جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
بدون نظر
3 بازدید

والیان خطوط آتش؛ 11 حاکم محلی، عبور از دشواری جنگ 95 و انتظار بهبود شرایط 96

خواندن 18 دقیقه
0
(0)

مقامات وزارت دفاع می گویند که در سال آینده، مبارزه با گروه های تروریستی در ولایت های ناامن از اولویت های ساختار امنیتی افغانستان است. این مقامات می گویند که این ولایت ها با توجه به میزان تهدیدهای امنیتی مشخص و اولویت بندی شده اند.

محمد رادمنش معاون سخن گوی وزارت دفاع افغانستان از ولایت های هلمند، فراه، ننگرهار، فاریاب، قندهار و تخار به عنوان ولایت هایی نام می برد که در سال آینده برای مقابله با تهدیدهای امنیتی و تامین امنیت توجه بیشتری صورت خواهد گرفت.

آقای رادمنش، از سخن‌گویان وزارت دفاع افغانستان
آقای رادمنش، معاون سخن‌گوی وزارت دفاع افغانستان

علاوه بر این ولایت هایی مانند هرات، غزنی، بامیان، لوگر و سرپل نیز با توجه به موقعیت های استراتژیک و هم چنین تهدیدهای امنیتی که با آن روبرو هستند، نیازمند توجه جدی مقامات و نیروهای امنیتی است؛والی ها و ولایت هایی که با عبور از سالی سخت و پر چالش، خواهان توجه بیشتر و تمرکز ساختار امنیتی، برای مقابله با تهدیدها در سال پیش رو هستند.

هلمند

حیات الله حیات والی ولایت مهم هلمند در جنوب افغانستان است. او در ماه حمل سال جاری از سوی رییس جمهور به عنوان والی این ولایت همیشه ناآرام و درگیر جنگ معرفی شد. حکومت افغانستان انتخاب او را برای ولایت هلمند به منظور بهبود امور حکومتی و تقویت حکومت داری خوب دانسته بود.

آقای حیات پیش از آن و در جوزای سال 1394 به عنوان والی میدان وردک تعیین شده بود و کمتر از یک سال والی این ولایت بود.

آقای حیات به عنوان والی هلمند یک سال کاری سخت و دشوار را سپری کرده و انتظار می رود سال پیش رو نیز، سالی با شرایطی سخت تر برای او در ولایتی باشد که به شدت در معرض حملات گروه طالبان است. به گفته عمر زواک سخن گوی والی هلمند از 13 ولسوالی، مراکز 6 ولسوالی در کنترل طالبان است و تهدیدهای امنیتی در این مناطق بسیار بالاست. نوزاد، موسی قلعه، دیشو، باغران، خانشین و ناوه ولسوالی هایی است که در کنترل طالبان است. علاوه بر این ولسوالی های دیگر مانند سنگین نیز به شدت نا آرام بوده و این گروه سعی داشت بر آن تسلط یابد.

helmand1
حیات الله حیات والی هلمند

طالبان در سال جاری خورشیدی حملات زیادی بر شهر لشکرگاه مرکز این ولایت انجام دادند اما در نهایت موفق نشدند بر مرکز این ولایت کلیدی تسلط یابند. بسیاری ها مدیریت کارآمد والی هملند در رهبری مقاومت علیه شورش های طالبان را از دلایل حفظ هلمند تا کنون داسته اند. با این حال قدرت یافتن گروه طالبان یکی از نگرانی های عمده امنیتی در سال پیش روست. با توجه به افزایش ناامنی ها در هلمند، مقامات آمریکایی تصمیم گرفته اند که در 300 تن از سربازان شان را برای کمک به نیروهای امنیتی افغانستان وارد هلمند سازند.

علاوه بر تهدیدهای امنیتی، هلمند به عنوان یکی از مراکز اصلی کشت و قاچاق مواد مخدر نیز شناخته می شود.

جنگ، ناامنی، کشت و قاچاق مواد مخدر و حضور گسترده گروه طالبان در این ولایت، همگی چالش هایی هستند که آقای حیات به عنوان والی این ولایت با  آنها روبروست.

انتظار می رود که آقای حیات در سال 96 خورشیدی نیز با چالش متعددی روبرو باشد. اما به نظر می رسد چشم امید بسیاری ها برای بهبود وضعیت هملند به او دوخته شده است. در عین حال گزارش شده که رییس جمهور افغانستان نیز از آقای حیات به خوبی حمایت می کند و همواره به درخواست های او برای آوردن اصلاحات در رهبری نیروهای امنیتی و دفاعی افغانستان توجه جدی کرده است. با این حال، هلمند با وجود وضعیت بد امنیتی، تحت رهبری آقای حیات قرار است اجرای پروژه های استراتژیک اقتصادی را نیز شاهد باشد. از آن جمله می توان به سرمایه گذاری روی فاز دوم تولید برق در بند کجکی هلمند اشاره کرد. اجرای این پروژه ها می تواند بر میزان کاهش شکاف میان شهروندان و حکومت افغانستان نیز تاثیر مثبت داشته باشد.

helmand

فراه

از دیگر ولایت هایی که سال سختی را پشت سر گذاشته و مرکز آن تا آستانه سقوط به دست طالبان نیز پیش رفت، ولایت فراه است.

آصف ننگ والی فراه است که در ماه جدی سال 1393، با حکم رییس جمهور اشرف غنی کارش را در این ولایت آغاز کرد. او هم چنین سابقه کار در وزارت معارف و اداره امور ریاست جمهوری را نیز دارد. آقای ننگ معین وزارت معارف در زمان فاروق وردک بود و پیش از آن نیز برای مدتی به عنوان سخن گوی اداره امور در این نهاد فعالیت داشت.

در بیش از دو سالی که از کار او به عنوان والی فراه می گذرد، با چالش های عمده در این ولایت روبرو بوده است. چالش ها و تهدیدهای امنیتی از اصلی ترین مشکلات بر سر راه والی فراه بوده است. طالبان در سال جاری توانستند خودشان را به دروازه های شهر فراه مرکز این ولایت برسانند. ترس از احتمال سقوط این شهر بسیاری از ساکنان مرکز این ولایت را مجبور به ترک خانه های شان کرد، اما سرانجام حملات طالبان برای تسلط بر شهر فراه ناکام ماند.

با وجود خطرات امنیتی در این ولایت، آقای ننگ والی فراه به توسعه زیربناهای اقتصادی توجه خوبی داشته و سعی کرده است او توانسته با انجام کارهای زیربنایی این ولایت مرزی با ایران را رونق بخشد. یکی از کارهای او در این زمینه آغاز کار عملی بند بخش آباد است که با تکمیل شدن آن، خانه های هزاران شهروند افغانستان برق خواهد داشت و نزدیک به 70 هزار هکتار زمین کشاورزی نیز با استفاده از این بند، آبیاری خواهد شد.

asif-nang
محمد آصف ننگ، والی ولایت فراه

ننگرهار

گلاب منگل والی ننگرهار در شرق افغانستان است. او در ماه میزان سال جاری از سوی رییس جمهور افغانستان به عنوان والی ننگرهار کارش را شروع کرد. آقای منگل پیش از این وظایف مختلفی در ساختار کلان حکومت افغانستان داشته است. او پیش از انتصابش به عنوان والی ننگرهار، وزیر سرحدات و قبایل در کابینه حکومت وحدت ملی بود.

آقای منگل هم چنین سابقه ولایت در هلمند، پکتیا و لغمان را نیز داشته است. از سال 2004 تا 2006 والی پکتیا بود و سپس از سال 2006 تا 2012 میلادی نیز از سوی حامد کرزی رییس جمهور پیشین افغانستان به عنوان والی هلمند کار کرد.

گلاب منگل علاوه بر والی ننگرهار، سمت مشاور رییس جمهور در امور سرحدات و قبایل را نیز داراست.

با این که از زمان آغاز کار او به عنوان والی ننگرهار تنها 6 ماه می گذرد اما در همین مدت کوتاه با چالش های عمده امنیتی روبرو بوده است. مهم ترین چالش بر سر راه او مبارزه با گروه داعش است که در ولسوالی های مختلف این ولایت شرقی و هم مرز با پاکستان نفوذ کرده است.

ننگرهار تبدیل به یکی از مراکز اصلی داعش در افغانستان شده که این ولایت را با توجه به تهدیدهای امنیتی از سوی داعش، در معرض توجه قرار داده است. با آن که نیروهای امنیتی این کشور عملیات های نظامی زیادی را در این ولایت برای نابودی داعش به راه انداخته اند اما، داعش هم چنان در این ولایت حضوری جدی دارد. با توجه به چالش های فوق، به نظر می رسد آقای منگل به عنوان والی ننگرهار نیازمند توجه بیشتر حکومت مرکزی برای تغییر وضعیت اقتصادی و امنیتی این ولایت باشد.

gulab-mangal
گلاب منگل، والی ولایت ننگرهار

با همه این ها، به نظر بسیاری از آگاهان سابقه مدیریت آقای منگل در ولایت هملند نشان داده است که او در حوزه مدیریت حکومت محلی کارنامه خوبی دارد و می تواند در ولایت ننگرهار با همه این چالش ها در سال جاری تغییرات چشم گیری را ایجاد نماید.

فاریاب

سید انور سادات والی دیگر ولایت نا امن افغانستان یعنی فاریاب است.

آقای سادات در ماه عقرب سال 1394 با حکم رییس جمهور افغانستان والی فاریاب شد. او پیش از آن نماینده سرپل در مجلس افغانستان بود.

مدیر عمومی نشرات تلوزیون ملی در جوزجان و ریاست رادیو و تلوزیون آئینه از دیگر وظایف او قبل از والی شدن در فاریاب است. آقای سادات از نزدیکان جنرال دوستم معاون اول ریاست جمهوری افغانستان است.

او نیز به عنوان والی در ولایت فاریاب با مشکلات عمده امنیتی روبروست. حضور طالبان در این ولایت گسترده است. سقوط غورماچ در اوایل ماه میزان سال جاری به دست طالبان، پای جنرال دوست معاون اول ریاست جمهوری را نیز به این ولایت کشاند اما حضور او نیز نتوانست در نهایت به رفع تهدیدهای امنیتی در فاریاب منجر شود.

در سال جاری که شدت تهدیدهای امنیتی از سوی طالبان در این ولایت افزایش یافت، مقامات محلی این ولایت از احتمال حضور نیروهای خیزش مردمی در برابر طالبان سخن گفتند. افزایش حملات طالبان در بهار پیش رو و احتمال نفوذ گروه داعش در این ولایت از نگرانی های جدی در میان مسوولان و مردم فاریاب  است.

sadat-faryab
سید انور سادات (وسط تصویر) والی ولایت فاریاب

با این حال، با توجه به مشکلات فوق بسیاری ها نظر نیک نسبت به کارکردهای آقای سادات دارند. برخی بر این باورند که والی فاریاب توانسته است که مرز میان نمایندگی از رییس جمهور در این ولایت و نزدیکی اش با معاون اول رییس جمهور را در تنش های اخیر میان این دو مقام عالی رتبه دولتی حفظ نماید و به خوبی وضعیت را در فاریاب مدیریت کند.

سرپل

ظاهر وحدت والی ولایت سرپل در همسایگی ولایت فاریاب است.

آقای وحدت که پیش از این معاون عطا محمد نور والی بلخ بوده، چندین بار مورد سوء قصد قرار گرفته است. آقای وحدت در مراسم معرفی اش به عنوان والی در سرپل، با لباس نظامی حضور یافت و مبارزه با گروه های تروریستی و تامین امنیت در این ولایت را از مهم ترین وظایفش دانست. اما با توجه به تحولاتی که در سال های اخیر در جغرافیای جنگ افغانستان به وجود آمده، تهدیدهای امنیتی در سرپل و دیگر ولایت های شمال این کشور هم چنان رو به افزایش است.

ولایت سرپل نیز، از مدتی به این سو مورد توجه گروه های تروریستی به ویژه گروه طالبان قرار گرفته است. احتمالن موقعیت جغرافیایی این ولایت، هم‌مرز بودن با ولایت ناامن فاریاب و راه داشتن آن به ولایت‌های جنوبی مانند هلمند از مسیر ولایت نا امن غور، فرصت خوبی برای گروه طالبان ایجاد کرده است، تا از این ولایت نیز به عنوان پایگاه عملیاتی شان استفاده کنند.

در سال جاری تهدیدات امنیتی تا آنجا افزایش یافت که نمایندگان این ولایت در مجلس، نسبت به سقوط سرپل به دست طالبان هشدار داده بودند.

zaher-wahdat1
ظاهر وحدت والی سرپل

طالبان از یک سال قبل بر این ولایت تمرکز کرده اند. آنها از سال گذشته تا حالا، ولسوالی کوهستانات را در کنترل خود دارند. این ولسوالی حالا تبدیل به پایگاه امن، برای جنگ‌جویان طالبان تبدیل شده است.

علاوه بر طالبان، گروه داعش نیز یکی دیگر از تهدیدهای امنیتی در این ولایت به حساب می آید. افزایش حضور این گروه در سال جاری نگرانی مردم و مسوولان محلی سرپل را در پی داشته است.

والی سرپل نسبت به افزایش تهدیدهای امنیتی و بخصوص از سوی داعش هشدار داده و خواهان توجه جدی حکومت مرکزی برای تامین امنیت در این ولایت شده است. علاوه بر این آقای وحدت با توجه به کارنامه مدیریت در زمان جهاد و کار در ولایت بلخ، توانسته است که در سرپل نیز وضعیت را تا اندازه زیادی مدیریت نماید و بهبود بخشد. با این حال، به گفته بسیاری از آگاهان، در سرپل آقای وحدت نیازمند حمایت جدی حکومت مرکزی است تا بتواند در وضعیت اقتصادی و امنیتی این ولایت تغییراتی را به میان آورد.

تخار

محمد یاسین ضیا والی ولایت تخار در شمال شرق افغانستان است. آقای ضیا در میزان 1394، مسوولیت این ولایت را عهده دار شد.

او پیش از این برای چندین سال در نهادهای امنیتی افغانستان فعالیت داشته است. در سال 2008 میلادی به عنوان معاونت ریاست ضد تروریزم گماشته شده و سپس به عنوان معاون اوپراتیفی ریاست عمومی امنیت ملی کار کرده و پس از آن به سمت معاون ولایتی این اداره رسید.

yasin-zia
محمد یاسین ضیا (وسط تصویر) والی ولایت تخار

با روی کار آمدن حکومت وحدت ملی، پست معاون ولایتی از ساختار ریاست امنیتی ملی افغانستان حذف شد. او پس از مدتی، از سوی رهبران حکومت وحدت ملی به عنوان والی ولایت تخار منصوب شد.

داکتر ضیا به عنوان والی تخار در مدت کار خویش توانسته است ارتباط خوبی با مردم این ولایت برقرار نماید. علاوه بر این او توجه خاصی به توسعه برنامه های اقتصادی و زیربنایی داشته و توانسته است با منابع مالی شخصی خود و کمک های مردمی، مراحل مقدماتی ساخت یک میدان هوایی را در این ولایت به پایان برساند.

طالبان، کشت و قاچاق مواد مخدر و زورمندان محلی از مهم ترین چالش ها بر سر راه والی تخار است.

لوگر

محمد حلیم فدایی والی ولایت لوگر است که در ماه ثور سال 1394، از سوی رییس جمهور معرفی گردید.

آقای فدایی پیش از آن و در زمان ریاست جمهوری حامد کرزی، برای مدتی والی میدان وردک بود.

لوگر که در جنوب کابل قرار دارد و تنها با پایتخت این کشور 60 کیلومتر فاصله دارد، یکی از ولایت های مهم است که در سال های اخیر، گروه های تروریستی مختلفی از جمله طالبان و داعش نیز در آن ولایت حضورشان را افزایش داده اند. مقامات محلی فعالیت و گسترش حضور این گروه ها را تهدیدی برای پایتخت افغانستان می دانند.

علاوه بر این، ولایت لوگر با ولایت های ناامن دیگری مانند ننگرهار، پکتیا، غزنی و میدان وردک مرز مشترک دارد.

halim-fedai-wardak
محمد حلیم فدایی والی ولایت لوگر

گزارش شده است که آقای فدایی با ابتکارهای نمادین و عملی، ارتباط عمومی موثری را با شهروندان لوگری ایجاد کرده است. او که سابقه حضور در جامعه مدنی و جامعه خبرنگاری دارد، در این حوزه ها نیز تلاش های گسترده ای انجام داده تا بتواند برای جلب حمایت های مردمی از حکومت، از این نهادها استفاده نماید.

غزنی

انجنیر عبدالکریم متین والی غزنی، در ماه اسد سال جاری از سوی رهبران حکومت وحدت ملی معرفی شد. او پیش از این و در سال 1393، از سوی رییس جمهور غنی به عنوان والی ولایت پکتیکا انتخاب شده بود.

ولایت غزنی در طول سالیان گذشته یکی از ولایت های ناامن افغانستان بوده است. برخی از ولسوالی های این ولایت مورد تهدید جدی گروه های تروریستی قرار دارد که از این مناطق برای آموزش نیروهای شان و همچنین طرح و برنامه ریزی حملات تروریستی استفاده می کنند.

فرمانده پولیس این ولایت می گوید که گروه های تروریستی مانند القاعده، شبکه حقانی، طالبان و داعش در این ولایت حضور دارند.

به گفته مقامات محلی ولسوالی های ناوه، اندر، اجرستان، زنه خان و گیرو از مناطقی هستند که در کنترل این گروه هاست.

حضور داعش در ولسوالی خاک افغان ولایت زابل در مرز غزنی، این ولایت را نیز تبدیل به محل عبور و مرور  افراد گروه داعش ساخته است.

امین الله امر خیل فرمانده پولیس این ولایت گفته است که داعش و دیگر گروه های تروریستی در صدد راه اندازی جنگ های قومی هستند. به همین منظور یکی از نگرانی ها برای سال آینده، احتمال حمله این گروه به مناطق هزاره نشین مانند ولسوالی جاغوری در غزنی می باشد.

karim-matin
انجنیر عبدالکریم متین، والی غزنی در کنار انجنیر احمد خان، معاون ریاست اجرایی افغانستان

با همه این ها، با حضور آقای متین در ولایت غزنی امیدواری ها نسبت به بهبود وضعیت امنیتی و اقتصادی در سال جدید خورشیدی در این ولایت افزایش یافته است. گزارش ها از ولایت غزنی می رساند که آقای متین توانسته است روابط گسترده را با محافل با نفوذ بزرگان محلی در ولایت غزنی برقرار نماید و در عین حال با مقامات محلی این ولایت نیز در یک هماهنگی جدی عمل نماید. با توجه به این گزارش ها به نظر می رسد بخشی از مشکلات کلان حکومت داری محلی در این ولایت می تواند از طریق آقای متین حل گردد اما در عین حال، مقامات محلی در این ولایت خواستار توجه جدی حکومت مرکزی نسبت به این ولایت و تهدیدهایی است که با آن در سال جدید خورشیدی روبرو می باشد.

هرات

محمد آصف رحیمی والی ولایت هرات در غرب افغانستان است. او در ماه ثور 1394 از سوی رییس جمهور اشرف غنی به عنوان والی هرات که ولایت مرزی و استراتژیک است کارش را آغاز کرد.

او پیش از این وزیر زراعت و آبیاری و مالداری بود. آقای رحیمی علاوه بر این سابقه کار به عنوان معاون وزارت احیا و انکشاف دهات را نیز دارا می باشد.

ولایت هرات در غرب افغانستان که یکی از نقاط مهم مرزی افغانستان و هم مرز با ایران است، با وجود این که نسبت به دیگر ولایت ها از فراز و نشیب کمتری در بخش امنیت روبرو بوده اما شدت جنگ در سال جاری در ولایت فراه که هم مرز با هرات است، شهروندان هراتی را نیز به شدت نگران ساخته بود.

asif-rahimi
محمد آصف رحیمی والی ولایت هرات

اسماعیل خان یکی از فرماندهان جهادی از افزایش ناامنی ها در اطراف شهر هرات ابراز نگرانی کرده و از مجاهدین خواسته بود که برای دفاع از شهرشان آماده باشند. علاوه بر این انفجارها و ماین گذاری در بخش هایی از این شهر و از جمله مساجد، یکی دیگر از نگرانی ها وچالش های عمده بر سر راه والی و مردم این شهر است.

با توجه به میزان بالای ناآرامی ها در غرب افغانستان، گزارش ها می رساند که این ولایت نیازمند توجه بیشتری می باشد و آقای رحیمی در سال جدید خورشیدی با توجه به چالش های امنیتی این ولایت نیازمند حمایت های کابل است.

بامیان

طاهر زهیر والی بامیان در ماه سرطان سال گذشته کارش را به عنوان والی بامیان در مرکز افغانستان آغاز کرد.

او که از سوی رهبران حکومت وحدت ملی برای این ولایت معرفی شده بود با اعتراض های مردم و نمایندگان بامیان در مجلس روبرو شد. اما پس از تاخیری که بیش از یک ماه طول کشید و در میان موج مخالفت ها، در مراسمی به صورت رسمی به عنوان والی بامیان آغاز به کار کرد.

آقای زهیر در انتخابات ریاست جمهوری سال 1393، یکی از سخن گویان تیم تحول و تداوم به رهبری رییس جمهور اشرف غنی بود. او هم چنین برای مدتی نماینده مردم سمنگان در مجلس بود اما پس از افزایش جنجال های انتخاباتی، کمیسیون انتخابات به جای او، احمد خان سمنگانی را برای راهیابی به مجلس معرفی کرد.

بامیان در مرکز افغانستان از ولایت های امن این کشور است. از فقر و بی توجهی حکومت مرکزی به بازسازی در این ولایت، می توان به عنوان چالش های عمده نام برد.

bamyan
طاهر زهیر والی بامیان

اما با توجه به نگرانی ها از قدرت یافتن گروه داعش در افغانستان، بزرگان سیاسی هزاره ها از حکومت مرکزی خواسته اند که برای مقابله با تهدیدهای احتمالی به تامین امنیت در ولایات مرکزی و از جمله بامیان توجه جدی داشته باشند. محمد سرور دانش معاون دوم ریس جمهور و محمد محقق معاون دوم ریاست اجرایی، طرح امنیتی را به منظور تامین امنیت در مناطق مرکزی به شورای امنیت ارائه کرده اند.

در این طرح امنیتی آمده است که برای مقابله با تهدیدهای امنیتی، یک لوای اردوی ملی در مرکز بامیان مستقر شود.

با توجه به چالش های فوق، به نظر می رسد آقای زهیر و ولایت بامیان، با چالش هایی در سال جدید خورشیدی مواجه اند که نیازمند راه حل های اساسی دولت مرکزی می باشد.

قندهار

همایون عزیزی والی ولایت قندهار در جنوب افغانستان است. او از ماه ثور سال گذشته خورشیدی کارش را در این ولایت مهم و استراتژيک آغاز کرد.

رییس شورای ولایتی هرات و هم چنین وزیر دولت در امور پارلمانی، از مسوولیت های قبلی او بوده است.

آقای عزیزی که در انفجارهای صورت گرفته در مهمان خانه این ولایت زخمی شده بود، پس از درمان در فرانسه، هفته گذشته وارد کابل شد و به قندهار رفته است تا باز هم به کارش به عنوان والی در قندهار که زمانی پایتخت سیاسی طالبان بوده است، ادامه دهد.

humayun
همایون عزیزی والی قندهار

در اواخر ماه جدی و درست زمانی که او در مهمان خانه ولایت قندهار در حال دیدار و گفتگو با سفیر و دیپلومات های اماراتی بود، انفجارهایی رخ داد که سفیر امارات ، 5 دیپلومات این کشور و برخی دیگر کشته شدند. والی قندهار در این حادثه زخم برداشت.

والی قندهار پس از ورود به کابل، طالبان و سازمان های استخباراتی منطقه را به دست داشتن در انفجار قندهار متهم ساخت.

ولایت قندهار نیز هم چون دیگر ولایت ها با مشکلات نا امنی روبروست. در برخی ولسوالی های این ولایت طالبان حضور دارند و هر از گاهی دست به حملات انتحاری و انفجاری می زنند.

همایون عزیزی یکی از نخبگان افغانستان و از والیان مهم این کشور پنداشته می شود که با چالش های زیادی در ولایت قندهار مواجه نیست. اما با توجه به تهدیدهای امنیتی علیه ولایات همجوار قندهار، به نظر می رسد او در سال 96 خورشیدی خواهان حمایت های زیادی از دولت مرکزی باشد.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
مجله اخبار روز استادورک قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه دیوارپوش فومی قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp بیت کوین چیست مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی لوله پلی اتیلن خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید آپارتمان در چیتگر خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود کمربند فلکسی پرو درج آگهی رایگان