تاکتیک تهاجمی؛ تمرکز بر گروه‌های تروریستی و تداوم فشار بر پاکستان در سال 96

در آستانه فصل بهار که در افغانستان به آغاز فصل جنگی معروف است، مقامات امنیتی این کشور می گویند که برای مقابله با چالش های امنیتی و گروه های تروریستی در سال جدید، برنامه ها و تدابیر تازه ای روی دست دارند.

مقامات وزارت دفاع افغانستان می گویند که برای مقابله با تهدیدهای امنیتی و سرکوب گروه های تروریستی، نیروهای امنیتی این کشور حالت تهاجی خواهند داشت.

مقامات این وزارت گفته اند که استراتژی جدید نیروهای امنیتی، با توجه به نیازهای امنیتی این کشور و تجربه های جنگ در سال جاری خورشیدی به دست آمده است.

سال پر چالش

اظهارات ماه های اخیر مقامات افغانستان نشان می دهد که سال پیش رو سالی سخت و پر چالش برای این کشور در بخش امنیت خواهد بود. رییس جمهور اشرف غنی گفته است که دشمنان افغانستان در سال آینده می خواهند با افزایش حملات شان، نا امنی را افزایش دهند.

با این حال او اطمینان داده است که تا پایان سال آینده، سطح این چالش ها به صورت قابل ملاحظه ای کاهش خواهد یافت؛ چرا که به گفته آقای غنی، نیروهای امنیتی افغانستان آمادگی مقابله با گروه های تروریستی را دارند و حکومت این کشور نیز به دنبال تقویت و تجهیز بیشتر نیروهای امنیتی می باشد.

رییس جمهور اشرف غنی در مراسم آغاز به کار سال کاری جدید مجلس افغانستان، گفته است که دشمنان این کشور در سال آینده می خواهند با افزایش حملات شان، نا امنی را افزایش دهند

رییس مجلس افغانستان نیز در روز افتتاح دوره جدید کاری این مجلس، امنیت این کشور را شکننده تر از قبل دانسته و گفته است که مردم این کشور در سال جدید، با چالش های امنیتی جدی تری روبرو خواهند شد.

ابراهیمی گفته است که “دشمن افغانستان در بهار پیش رو سعی دارد با تمام نیرو و با انجام حملات تروریستی، نیروهای امنیتی را تحت فشار قرار دهد، به همین منظور نیاز است تا آمادگی کامل داشته باشیم تا غافل گیر نشویم.”

اما با توجه به همه تهدیدهای امنیتی که مقامات این کشور از آن سخن می گویند، آنچه اکنون مطرح می شود این است که برنامه ها و تدابیر حکومت افغانستان برای مقابله با تهدیدها و جلوگیری از غافل گیری در مقابل گروه هایی که امنیت این کشور را به چالش کشیده اند چیست؟

تاکتیک تهاجمی

مقامات وزارت دفاع افغانستان می گویند که برای تامین امنیت بهتر در سال آینده، نیروهای امنیتی افغان علیه گروه های تروریستی تاکتیک تهاجمی در پیش خواهند گرفت.

محمد رادمنش معاون سخن گوی وزارت دفاع به خبرنامه می گوید که برای بازپس گیری مناطق تحت کنترل تروریستان و نابودی مراکز آموزشی و عملیاتی در این مناطق، نیروهای امنیتی عملیات تهاجمی خواهند داشت.

محمد رادمنش، از سخن‌گویان وزارت دفاع ملی افغانستان
محمد رادمنش، از سخن‌گویان وزارت دفاع افغانستان

در برخی ولایت ها مانند هلمند، زابل، فاریاب، قندوز و غزنی، مناطقی وجود دارد که گروه های تروریستی کنترل دارند و از این مناطق به عنوان مراکزی برای آموزش و طرح حملات شان استفاده می کنند.

آقای رادمنش، تقویت نیروهای کماندو و قطعات خاص برای انجام عملیات های بیشتر شبانه و هم چنین تقویت نیروی هوایی این کشور را یکی از برنامه های این وزارت برای مبارزه با تهدیدها می داند.

به گفته معاون سخن گوی وزارت دفاع افغانستان از فصل زمستان به عنوان فرصتی برای بازنگری و اصلاحات در نیروهای امنیتی استفاده شده و در بخش های استخباراتی، تاکتیک های جنگی و تجهیز این نیروها، اقدامات اصلاحی خوبی صورت گرفته است.

اقدامات اصلاحی

با توجه به انتقادهایی که در سال جاری در مورد رهبری نیروهای امنیتی صورت گرفت، یکی از تعهدات مقامات افغانستان ایجاد اصلاحات و آوردن تغییرات در سطوح مختلف این نیروها بود.

فرماندهان ناتو در سال جاری، ضعف در رهبری و کمبود تجهیزات و مواد غذایی را یکی از چالش ها در ساختار امنیتی افغانستان عنوان کردند و از رهبران حکومت وحدت ملی خواستند تا به فکر ایجاد اصلاحات در این بخش ها باشند.

Parliament2
پیش از این نمایندگان مجلس افغانستان نیز دلیل افزایش تلفات نظامیان را ضعف در رهبری نهادهای امنیتی این کشور اعلام نموده بودند / عکس: رسانه‌های اجتماعی

ایجاد پست جدید “وزیر دولت در امور اصلاحات نیروهای امنیتی” یکی از اقدامات تازه ی رییس جمهور افغانستان در راستای اصلاحات در نیروهای امنیتی خوانده شده است. رییس جمهور اشرف غنی به تازگی امرالله صالح رییس سابق امنیت ملی را در این پست معرفی کرد و از نهادهای امنیتی این کشور خواست تا برای آوردن اصلاحات، با آقای صالح همکاری نمایند.

از سوی دیگر به تازگی معین ارشد امنیتی وزارت داخله برکنار شد و هم چنین در فرماندهی پولیس ولایت هایی چون کابل، پکتیا و ننگرهار نیز تغییراتی ایجاد شد.

اما با توجه به تجربه هایی که از این گونه جابجایی ها در ساختار امنیتی این کشور وجود دارد تا چه مقدار می توان به تاثیرات این تغییرات و جابجایی ها برای بهبود امنیت خوش بین بود؟

تواب غورزنگ سخن گوی دفتر شورای امنیت افغانستان به خبرنامه می گوید که اصلاحات صورت گرفته تنها جایگزین ساختن افراد نیست بلکه در حقیقت تلاش برای بالا بردن سطح کارآیی و موثر بودن ساختار امنیتی با توجه به نیازها و تهدیدها در افغانستان است.

آقای غورزنگ می گوید که اصلاحات در سطوح مختلف رهبری نیروهای امنیتی افغانستان ادامه خواهد داشت.

در همین حال سخن گوی ریاست جمهوری افغانستان نیز تغییرات و اصلاحات در ساختار امنیتی را بر اساس “اصل شایستگی” می داند و بر آن تاکید می کند.

تواب غورزنگ، سخن‌گوی مشاور امنیت ملی رییس جمهور افغانستان
تواب غورزنگ، سخنگوی شورای امنیت ملی افغانستان

شاه حسین مرتضوی سرپرست دفتر سخن گوی ریاست جمهوری افغانستان به خبرنامه می گوید که یکی از اقدامات حکومت برای مقابله با چالش های امنیتی در سال پیش رو، آوردن اصلاحات و تغییرات در سطوح مختلف بر اساس ظرفیت ها و شایستگی های افراد و هم چنین، دور نگه داشتن نیروهای امنیتی از مداخلات چهره ها و جریان های سیاسی می باشد.

تمرکز بر ولایت های نا‌‌‌‌‌‌ امن

مقامات وزارت دفاع می گویند که در سال آینده، مبارزه با گروه های تروریستی در ولایت های ناامن از اولویت های ساختار امنیتی است. این مقامات می گویند که این ولایت ها با توجه به میزان تهدیدهای امنیتی مشخص و اولویت بندی شده اند.

محمد رادمنش معاون سخن گوی وزارت دفاع افغانستان از ولایت های هلمند، فراه، قندوز، ننگرهار، بدخشان، فاریاب، قندهار، ارزگان، کنر و تخار به عنوان ولایت هایی نام می برد که در سال آینده برای مقابله با تهدیدهای امنیتی و تامین امنیت توجه بیشتری صورت خواهد گرفت.

در این میان ولایت های هلمند، فراه، قندوز و ارزگان در سال جاری هدف حملات گسترده طالبان قرار داشتند. با این که نیروهای امنیتی افغانستان توانستند مراکز ولایت های هلمند، فراه و ارزگان را از سقوط نجات دهند اما در ولایت قندوز، طالبان توانستند خود را به مراکز اصلی این شهر برسانند و به مدت 10 روز در داخل این شهر با نیروهای امنیتی بجنگند.

ولایت قندوز در تاریخ 12 ماه میزان سال جاری، مورد حمله گسترده طالبان قرار گرفت
ولایت قندوز در تاریخ 12 ماه میزان سال جاری، مورد حمله گسترده طالبان قرار گرفت

با توجه به این که در فصل زمستان نیز حملات طالبان در ولایت های مختلف از جمله هلمند در جنوب افغانستان ادامه یافت و این گروه تمرکز خاصی بر این ولایت های داشته است، به نظر می رسد در بهار آینده، روزهای سخت تری در انتظار بخش هایی از افغانستان خواهد بود. با این حال در کنار گروه طالبان، داعش نیز یکی از تهدیدهای امنیتی جدی برای این کشور است.

اولویت دیگر

در همین حال مقامات در شورای امنیت ملی افغانستان، مبارزه با داعش را یکی از اولویت های امنیتی این کشور در سال پیش رو می دانند.

تواب غورزنگ سخن گوی شورای امنیت ملی افغانستان به خبرنامه می گوید که داعش یکی از گروه های تروریستی است که امنیت ملی افغانستان را تهدید می کند.

آقای غورزنگ، داعش را یکی از هدف ها و اولویت های ساختار امنیتی افغانستان می داند و می گوید “برنامه حکومت افغانستان این است که در سال جدید، این گروه را به صورت کامل متلاشی و نابود سازد.”

این گروه که در سال های اخیر توانسته است در برخی مناطق این کشور از جمله ولایت شرقی ننگرهار، جای پایی برای خودش فراهم سازد، از سوی مقامات این کشور به عنوان یکی از تهدیدهای جدی امنیتی شناخته می شود.

نیروهای امنیتی افغانستان پس از تصفیه یکی از مراکز بزرگ داعش در ولایت ننگرهار این کشور
نیروهای امنیتی افغانستان پس از تصفیه یکی از مراکز بزرگ داعش در ولایت ننگرهار این کشور

با آن که در سال جاری خورشیدی عملیات نظامی مختلفی علیه گروه داعش در افغانستان صورت گرفت اما ظاهرا این حملات، منجر به رفع کامل تهدیدات داعش در مناطق مختلف این کشور نشده است و با توجه به شکست  این گروه در عراق و سوریه، نگرانی ها به خاطر قدرت یافتن داعش در افغانستان هم چنان به قوت خود باقی است.

از گروه داعش که تاکنون تمرکز زیادی بر ولایت ننگرهار داشته است در استراتژی امنیتی 4 ساله این کشور، به عنوان دشمن درجه اول” نام برده شده است. عملیات شاهین 25 بر ضد داعش در ولایت ننگرهار یکی از  اقدامات نظامی برای سرکوبی این گروه است که در ماه گذشته صورت گرفت.

آقای رادمنش معاون سخنگوی وزارت دفاع افغانستان نیز با اشاره به عملیات نظامی ضد داعش در ننگرهار می گوید که نیروهای نظامی این کشور برای نابودی این گروه در سراسر این کشور به ویژه در ننگرهار، آمادگی کامل دارند و به عملیات تهاجمی خود بر ضد داعش در سال جدید نیز ادامه خواهند داد.

با این حال در همین استراتژی امنیتی 4 ساله افغانستان، بر لزوم نابودی پایگاه های گروه های تروریستی در منطقه تاکید شده است. پناه گاه هایی که حکومت افغانستان بارها نسبت به وجود آن در خاک پاکستان اعتراض کرده و از این کشور خواهان همکاری صادقانه برای مبارزه با تروریزم شده است. اما تداوم ناامنی در افغانستان و همکاری نکردن پاکستان برای مبارزه با گروه داعش، امیدهای افغانستان برای دست برداشتن پاکستانی ها از تروریستان را مبدل به یاس ساخته است.

taliban-train
مقامات افغانستان بارها اعلام کرده اند که جنگ در افغانستان بعد خارجی دارد

بعد خارجی

مقامات افغانستان بارها اعلام کرده اند که جنگ در افغانستان بعد خارجی دارد و کشورهای دیگری در تلاش برای تداوم جنگ و ناامنی در افغانستان هستند. به طور مشخص انگشت اتهام مقامات  افغان همواره به سمت پاکستان بوده است تا برای نابودی پایگاه های آموزشی و پناه گاه هایی که در اختیار گروه های تروریستی قرار دارد اقدام عملی نموده و با افغانستان همکاری صادق باشد.

مقامات افغانستان می گویند از آنجا که جنگ و ناامنی در این کشور بعد خارجی نیز دارد، یکی از انتظارات شان از مقامات پاکستانی در سال آینده این است که با توجه به تعهداتی که تاکنون برای تامین صلح و امنیت افغانستان داده است، در این راستا اقدامات عملی نماید.

شاه حسین مرتضوی سرپرست دفتر سخن گوی ریاست جمهوری به خبرنامه می گوید که روابط این دو کشور در بیش از دو سالی که از عمر حکومت وحدت ملی می گذرد دارای فراز و نشیب هایی بوده است اما مقامات افغان بر این باور است که دو کشور می توانند در مبارزه با گروه های تروریستی که خطری مشترک هستند، همکاری نزدیک و مشترک داشته باشند.

شاه حسین مرتضوی، سخن‌گوی رییس‌جمهور افغانستان
شاه حسین مرتضوی، سخن‌گوی رییس‌جمهور افغانستان

با این حال آقای مرتضوی می افزاید، افغانستان در برابر هر نوع تهدید و از هر جایی که باشد ایستادگی می کند. او می گوید که نیروهای امنیتی این کشور آماده هستند تا در برابر گروه های تروریستی و حامیان شان از حاکمیت ارضی افغانستان دفاع نمایند.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *