در آرزوی صلح؛ بروکراسی زمان‌گیر، ادامه همکاری دوجانبه و آینده داستان موافقت‌نامه صلح با حزب اسلامی

با گذشت بیش از 5 ماه از امضای توافق نامه صلح میان حکومت افغانستان و حزب اسلامی به رهبری گلبدین حکمتیار، نمایندگان این حزب در کابل می گویند که از کندی و بروکراسی موجود بر سر راه اجرایی شدن مفاد این توافق نامه ناراضی هستند اما تاکید می کنند که هیچ مانع و مشکل سیاسی در این مورد وجود ندارد.

توافق نامه صلح با حزب اسلامی که در ماه میزان سال جاری به امضا رسید طرفین را ملزم به انجام مواردی ساخت که اکنون گفته می شود بخش هایی از آن تقریبا نهایی شده و به زودی اجرایی خواهد شد. در طول بیش از 5 ماه گذشته، بر اساس آنچه که در متن توافق نامه آمده، تنها موردی که اجرایی گردید خارج شدن نام گلبدین حکمتیار از فهرست تحریم های سازمان ملل بود که در ماه گذشته عملی شد. آن زمان گفته شد که با رفع تحریم های سازمان ملل، زمینه حضور او در عرض چند هفته فراهم خواهد شد. اما حالا به نظر می رسد که ورود او به افغانستان در انتظار عملی شدن دیگر مواردی می باشد که در توافق نامه صلح ذکر شده است؛ انتظاری که در برخی موارد انتقاد نمایندگان حزب اسلامی را در پی داشته است.

نارضایتی از بروکراسی

نمایندگان حزب اسلامی به رهبری گلبدین حکمتیار در کابل می گویند با آن که روند اجرایی شدن توافق نامه با کندی به پیش می رود اما دو طرف ” اراده و اخلاص” لازم برای اجرای کامل این توافق نامه را دارند.

karim-amin
آقای کریم می گوید که آمدن رهبر حزب اسلامی، نیازمند اجرایی شدن مقدمات مانند نهایی شدن کار محل سکونت او، تکمیل شدن بخش امنیتی برای تامین امنیت و هم چنین آزادی گروه اول از زندانیان این حزب از زندان های افغانستان می‌باشد که در متن توافق نامه صلح ذکر شده است

امین کریم نماینده حزب اسلامی به خبرنامه می گوید که “اجرایی شدن مفاد توافق نامه به خوبی پیش می رود و کارها در این زمینه ادامه دارد اما با این حال او تاکید می کند که از بروکراسی و کندی اجرایی شدن موارد مورد توافق ناراضی است.”

آقای کریم می گوید که آمدن رهبر حزب اسلامی، نیازمند اجرایی شدن مقدمات مانند نهایی شدن کار محل سکونت او، تکمیل شدن بخش امنیتی برای تامین امنیت و هم چنین آزادی گروه اول از زندانیان این حزب از زندان های افغانستان است که در متن توافق نامه صلح ذکر شده است.

در همین حال محمد اکرم اخپلواک مشاور سیاسی رییس جمهور افغانستان و رییس کمیسیون اجرایی توافق نامه صلح با حزب اسلامی می گوید “کار اجرایی شدن این توافق نامه به خوبی پیش می رود و هیچ مشکلی در این مورد وجود ندارد.”

آقای اخپلواک به خبرنامه می گوید که اجرایی شدن بخشی از توافقات، تقریبا نهایی شده و کار روی باقی موارد نیز جریان دارد. مشاور رییس جمهور افغانستان می افزاید که بر اساس توافق نامه، کار آزاد سازی زندانیان حزب اسلامی نیز نهایی شده و در روزهای آینده بخشی از آنان آزاد خواهند شد.

Akram khpalwak
محمد اکرم اخپلواک مشاور سیاسی رییس جمهور افغانستان و رییس کمیسیون اجرایی توافق نامه صلح با حزب اسلامی

تاثیرات امنیتی

حکومت افغانستان با خوش بینی ها و امیدهای زیادی توافق نامه صلح با گلبدین حکمتیار را به امضا رساند که در 16 سال گذشته در مقابل این حکومت جنگیده است.

یکی از تعهدات حزب اسلامی در توافق نامه صلح انحلال تشکیلات نظامی و دست برداشتن افراد این حزب از جنگ است.

عبدالخبیر اوچقون عضو شورای عالی صلح افغانستان به خبرنامه می گوید، یکی از موارد توافق نامه صلح که کار روی آن جریان دارد مساله انحلال تشکیلات نظامی حزب اسلامی و هم چنین جمع آوری اطلاعات دقیق در مورد نظامیان این حزب در سراسر افغانستان است.

او می گوید که یک کمیته نظامی در این مورد کار می کند تا زمینه پیوستن نظامیان حزب اسلامی به  نیروهای امنیتی افغانستان که از شرایط لازم برخورداند، فراهم شود. به باور او پیوستن حکمتیار به روند صلح، می تواند تحول بزرگی در امنیت و صلح این کشور ایجاد کند.

در مورد تعداد نظامیان وابسته به حزب اسلامی گلبدین حکمتیار، آمار دقیقی ارائه نشده است اما نمایندگان این حزب می گویند که پیوستن شان به روند صلح، می تواند تا 50 درصد به کاهش خشونت ها در افغانستان بیانجامد.

یکی از تعهدات حزب اسلامی در توافق نامه صلح انحلال تشکیلات نظامی و دست برداشتن افراد این حزب از جنگ است / عکس: رسانه‌های اجتماعی

امین کریم نماینده حزب اسلامی می گوید که با توجه به نفوذ این حزب در سراسر کشور و برنامه ای که رهبران حزب اسلامی برای تامین امنیت در افغانستان دارند ” در ظرف یک سال آینده، بیش از 50 درصد خشونت ها کاهش خواهد یافت.”

جنگ و صلح

در طول 16 سال گذشته در افغانستان “جنگ و صلح” در کنار یکدیگر پیش رفته است. با این که در طول این سال ها آتش جنگ همیشه افروخته بوده و در بسیاری موارد نیز شدت یافته است اما حکومت افغانستان در همان شرایط نیز بر سیاست پیش برد گفتگوهای صلح تاکید کرده و آن را در کنار جنگ قرار داده است.

با این حال و با وجود تلاش های مستمر برای متقاعد کردن گروه های مخالف برای ترک جنگ و پیوستن به روند صلح، کمتر نشانه ای از موفقیت و موثریت این برنامه دیده شده است. افزایش جنگ در سال جاری خورشیدی و حملات گسترده طالبان را می توان نمونه ای از تلاش های بی نتیجه حکومت افغانستان برای انجام مذاکرات صلح با طالبان دانست.

برخی نمایندگان مجلس افغانستان معتقدند که برخی کشورهای بیگانه برای ادامه جنگ در افغانستان، همواره تلاش کرده اند که گفتگوهای صلح افغانستان با گروه های درگیر، به نتیجه ای نرسد و دستاوردی نداشته باشد.

sattar-khawasi
آقای خواصی معتقد است کشورهای بیگانه با مداخله در روند صلح افغانستان می خواهند که جنگ و ناامنی در این کشور ادامه یابد

عبدالستار خواصی نماینده پروان در مجلس افغانستان به خبرنامه می گوید که “جنگ افغانستان یک جنگ داخلی نیست و گروه های تروریستی ابزار نهادهای استخباراتی کشورهای منطقه هستند.”

آقای خواصی معتقد است کشورهای بیگانه با مداخله در روند صلح افغانستان می خواهند که جنگ و ناامنی در این کشور ادامه یابد چرا که به گفته او منافع شان در ادامه جنگ و ناامنی در خاک افغانستان تعریف کرده اند.

این نماینده مجلس نیز به تاثیرات توافق نامه صلح با حزب اسلامی خوش بین است. او صلح با حزب اسلامی را برای تامین امنیت در افغانستان تاثیرگذار می داند و امیدوار است که با آمدن حکمتیار، برای تامین امنیت، صلح و ثبات در این کشور گام های مثبتی برداشته شود.

معمای پیچیده

اعضای شورای عالی صلح افغانستان نیز با خوش بینی به نتایج اجرایی شدن توافق نامه صلح با حکمتیار در کاهش خشونت ها در این کشور می نگرند.

Khabir-ochqun
مولوی عبدالخبیر اوچقون عضو شورای عالی صلح افغانستان، صلح با حزب اسلامی را دستاوردی خوب برای امنیت در افغانستان می داند

مولوی عبدالخبیر اوچقون عضو شورای عالی صلح افغانستان به خبرنامه می گوید که مذاکرات صلح با حزب اسلامی می تواند برای دیگر گروه ها و از جمله طالبان”یک الگو برای ترک جنگ و پیوستن به روند صلح” افغانستان باشد.

آقای اوچقون صلح با حزب اسلامی را دستاوردی خوب برای امنیت در افغانستان می داند و می گوید که “عملی شدن توافق نامه صلح با حزب اسلامی می تواند فضای اعتماد را افزایش داده و دیگر گروه ها را که دچار تردید هستند، برای پیوستن به صلح و دست برداشتن از جنگ تشویق نماید.”

با این حال این عضو شورای عالی صلح افغانستان جنگ و صلح در افغانستان را دچار پیچیدگی می داند. او می گوید؛ همان طور که جنگ در افغانستان ابعاد خارجی دارد و با پیچیدگی هایی که دارد به معما شبیه است، صلح در این کشور نیز با پیچیدگی هایی روبروست. از نظر او اما تنها راه برای پایان جنگ، نا امنی و کشمکش ها در این کشور” گفتمان سیاسی و صلح” است.

بازیگران تازه

رهبران حکومت وحدت ملی تا حدودی تلاش کرده اند که سیاست این حکومت را در بخش جنگ و صلح از ابهام خارج سازند. رییس جمهور این کشور سعی کرده است که در بخش جنگ و صلح، دیدگاه روشن و واضحی ارائه کند.

Ghani in Parliament
رییس جمهور غنی گفته است که دروازه گفتگوهای صلح برای گروه هایی که دست از جنگ بر دارند و به قانون اساسی این کشور احترام بگذارند باز است. هرچند به گفته رییس جمهور این فرصت برای همیشه نخواهد بود / عکس: ارگ

او گفته است که دروازه گفتگوهای صلح برای گروه هایی که دست از جنگ بر دارند و به قانون اساسی این کشور احترام بگذارند باز است. هرچند به گفته رییس جمهور این فرصت برای همیشه نخواهد بود.

با این حال رییس جمهور غنی گفته است که حکومت افغانستان در مقابل گروه هایی که دست به کشتار مردم می زنند و به روند صلح بی اعتنا هستند، خواهد ایستاد.

شاه حسین مرتضوی سرپرست دفتر سخن گوی ریاست جمهوری افغانستان به خبرنامه می گوید که حکومت افغانستان جنگ را راه حل نمی داند و همواره بر ادامه گفتگوهای صلح تاکید کرده است. او توافق صلح با حزب اسلامی را نمونه ای از تلاش های دولت در همین راستا می داند و می گوید که “توافق صلح با حزب اسلامی دستاوردی بزرگ بوده و حکومت افغانستان نیز، متعهد به اجرایی شدن تمام مفاد آن است.”

شاه حسین مرتضوی به “دست اندازی ها و دخالت کشورهای بیگانه” در گفتگوهای صلح اشاره می کند و می گوید که این کشور با وجود تاکید بر گفتگوهای صلح، با گروه هایی که در خدمت بیگانگان هستند و هم چنین حلقات بیرونی که می خواهند جنگ در افغانستان را دوام دهند، مقابله می کند و در برابرشان ایستادگی خواهد کرد.”

شاه حسین مرتضوی، از سخنگویان ارگ (قصر ریاست‌جمهور افغانستان)
شاه حسین مرتضوی، سخن‌گوی رییس‌جمهور افغانستان

با این حال به نظر می رسد جنگ و صلح در افغانستان ابعاد پیچیده تری به خود می گیرد. با وجود تلاش هایی که حکومت افغانستان برای پایان دادن به جنگ ها در این کشور انجام داده است، برخی تحولات در منطقه نشان می دهد که با ورود بازیگران تازه ای به مسایل افغانستان مانند گروه داعش و کشورهایی مانند روسیه، داستان جنگ و صلح افغانستان را با سوال ها و تردیدهای بیشتر و تازه تری مواجه ساخته است؛ بازیگرانی که می توانند جنگ و صلح افغانستان را وارد مراحل تازه تری سازند و مردم این کشور را هم چنان درحسرت صلح و امنیتی بگذارند که سال هاست از زندگی شان رخت بسته است.

علی اکبر همکار این گزارش بوده است.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *