پس از کانکور؛ از ورود به دانشگاه تا زندگی دانشجویی در خوابگاه‌های افغانستان

شاید همه فکر کنید بعد از سپری نمودن امتحان کانکور راحت خواهید شد. بلی تا جایی درست می گویید اما زمانی آرامش و راحتی واقعی را تجربه می نمایید که نتایج زحمات چندین ساله تان را بدست آورید. این پایان یک فصل نسبتا مشکل و آغاز فصل آسانتری برای شما خواهد بود.

معمولا نتایج کانکور هر ساله بعد از سه ماه از آغاز امتحانات اعلام می شود. این مدت زمان برای خیلی ها به ویژه کسانی که امتحان کانکور را سپری نموده اند، زمانی نسبتا طولانی و پر از اظطراب و نگرانی به شمار می رود. این دانش آموزان همه روزه انتظار دارند که نتایج کانکور اعلام شود تا از این دلهره ها نجات یابند.

بلاخره روزی موعود از راه می رسد و نتایج از طریق وب سایت وزارت تحصیلات عالی افغانستان اعلام می گردد. اگر شما از جمله اشخاصی بودید که در اولین فرصت به نتایج تان دست پیدا کردید بدانید که از خوش شانس ترین ها هستید. چون در زمان آغاز اعلام نتایج وب سایت های اعلام کننده به حدی مورد ترافیک قرار دارند که حتی نمی توانید با کمک دوستان تان که در امریکا و سایر کشورهای که بلندترین سرعت در انترنت را داردند به نتیجه تان دست رسی پیدا نماید.

زمانی که نتیجه مثبت زحمات چندین ساله تان را بدست می‌آورید

ورود به دانشگاه

بعد از اعلام نتایج همه دانشجویان که توانسته اند قبولی ورود به دانشگاه را به دست آورند، بی صبرانه منتظر آغاز درس های دانشگاه های شان می مانند. این بار برای آغاز درس ها در دانشگاه با شور و شوق روز شماری می کنند. ورود به دانشگاه تجربه ای منحصر به فرد خود را دارد. به ویژه روزهای نخستین آن برای هر دانشجو به یاد ماندنی می باشد.

شما از ورود به دانشگاه صرفا مطالب مربوط به کتاب و چپتر دانشگاه و استادان تان را نخواهید آموخت بل که می توانید چیزهای بیشتر از انتظار تان را از محیط و دوستانی که با آنها در فضای دانشگاهی ارتباط بر قرار می نماید بیاموزید. این دوره برای دانشجویانی که ولایت و محیط کاملا جدید را تجربه می نمایند آموزنده تر خواهد بود. اما در صورت داشتن امکانات تحصیلی لازم در ولایتی که زندگی می نماید ولایت دیگر را برای تان پشنهاد نمی کنم.

این سفر تحصیلی در کنار داشتن مزایا، مشکلات به خصوص خود را نیز دارد که برای خیلی ها ممکن است ناخوشایند باشد.

girls-in-university
با ورود به دانشگاه شما اولین گامی را که بر می دارید طی نمودن مراحل اداری و شمولیت در دانشکده تان می باشد

هفته اول

با ورود به دانشگاه شما اولین گامی را که بر می دارید طی نمودن مراحل اداری و شمولیت در دانشکده تان می باشد. این مهمترین گام برای ورود در صنف درسی خواهد بود. این مرحله ساده و آسان است. تنها کاری که شما می نمایید درخواست فورم از اداره دانشکده مربوطه و تکمیل آن است تا اسم شما رسما در حاضری صنف گنجانیده شود.

فراموش نکنید اگر شما محصل برحال همان ولایت نیستید و خواهان ورود به خوابگاه دانشجویی می باشید با کمک و راهنمایی اداره دانشکده تان فورم آنرا دریافت و تکمیل نمایید. در غیر این صورت می توانید ماهانه مبلغ 1800 افغانی به عنوان بدل اعاشه دریافت نمایید که آنهم نیاز به اخذ و تکمیل فورم دارد.

البته بخاطر کمبود مکان در خوابگاه ها تعدادی از دانشجویان تازه وارد جذب خوابگاه می گردند و آنهایکه در خوابگاه قبول شده اند برای ماندن بقیه سال های تحصیلی در لیلیه مجبورند حد اقل 65 درصد نمره در امتحانات هر سمستر در دانشگاه را داشته باشید.

university-girls
هفته اول درسی، استادان با خوش آمد گویی، معرفی رشته تحصیلی، اهمیت و جایگاه آن از شما استقبال خواهند کرد

این شرایط ممکن است با افزایش درخواست دانشجویان تغییر نماید. برعلاوه دانشجویانی که از ولسوالی های همان ولایت هستند و فاصله ای زیادی با شهر دارند نیز مشمول این امتیاز می شوند.

هفته اول درسی هم همین گونه به پایان می رسد و استادان با خوش آمد گویی، معرفی رشته تحصیلی، اهمیت و جایگاه آن از شما استقبال خواهند کرد.

مواد درسی

اگر شما در جریان سال آمادگی کانکور کتب زیاد مطالعه کرده باشید در نگاه اول به تعداد اندک کتب معرفی شده دانشکده، ممکن است تصور تان نسبت به دانشگاه تغییر کند.

فراموش نکنید شما از یک مرحله به مرحله بلندتری صعود کرده اید. به همان اندازه که جایگاه شما در فامیل و جامعه بلند تر می رود انتظارات عمومی نیز بیشتر می شود. درکنار آن مسولیت های بیشتری به شما واگذار می گردد. در مورد کتاب های دانشگاهی نیز چنین است.انتظار نداشته باشید همانند مکتب، در دانشگاه نیز کتاب ها آسان و ساده باشد.

exams2
اگر شما در جریان سال آمادگی کانکور کتب زیاد مطالعه کرده باشید در نگاه اول به تعداد اندک کتب معرفی شده دانشکده، ممکن است تصور تان نسبت به دانشگاه تغییر کند

در هر دانشکده شما سه نوع مضامین را مطالعه خواهید کرد. دسته اول مضامین اساسی گفته می شوند که منحصر به رشته شماست. رشته های دیگر آن مضامین را به عنوان درس های اساسی ندارد. دسته دوم، مضامین فرعی می باشد که نزدیکی و شباهت بیشتر به مضامین اساسی شما دارد اما با کریدیت کمتر و دسته سوم مضامین همه شمول دانشگاهی است که در اکثر رشته های درسی آن را می خوانند.

سیستم کریدت

خوشبختانه چند سال است که سیستم درسی دانشگاه های افغانستان نیز معیاری تر گردیده و برای دانشجویان امکانات و تسهیلات بیشتری را فراهم ساخته است. از جمله دست باز دانشجویان در انتخاب بعضی مضامین درسی در هر سمستر و تعداد کریدت های درسی می باشد.

کریدت هر مضمون به معنای ساعات درسی آن مضمون در جریان هفته می باشد. به عنوان نمونه سه کریدت  یعنی سه ساعت درسی در هفته. شما در هر سمستر صلاحیت انتخاب و یا رد بعضی از مضامین دارید. اما این به معنای آن نیست که شما می توانید این مضامین را نخوانید. در نهایت مجبورید مضامین که از طرف دانشکده در چهار سال برای شما تعیین شده را تکمیل نمایید.

Students at Uni
در سال‌های پسین، سیستم درسی در دانشگاه های افغانستان عصری‌تر شده و از سیستم کردت استفاده می‌شود. بنابراین در هر سمستر معمولا تعداد کریدت های درسی از 19 تا به 22 کریدت می باشد

در هر سمستر معمولا تعداد کریدت های درسی از 19 تا به 22 کریدت می باشد و تعداد مضامین نیز از 7 تا 11 کتاب می شود.

امتحانات در دانشگاه

شما در جریان سال دو سمستر درس می خوانید. بهاری و خزانی. ساعات درسی هر مضمون پنجاه دقیقه ای تنظیم شده و روزانه ممکن است چهار یا پنج ساعت درسی داشته باشید.

همچنان دو نوع امتحان از دانشجویان یکی در جریان و دیگری در پایان سمستر گرفته می شود. امتحان جریان سمستر که از آن به نام امتحانات 20 فیصد نیز یاد می شود اختیاری است.این امتحان بیست نمره دارد. امتحان پایان سمستر نیز 60 نمره دارد. 10 نمره از حاضری وفعالیت که در صنف دارید و 10 نمره هم از پروژه تحقیقی خود برای هر مضمون به دست می آورید. در صورت داشتن مضمون سه کریدت و بدست آوردن نمره کامل در هر دو امتحان مجموع نمره شما 300 نمره خواهد شد.

exams3
شما سه شانس بخاطر عبور از یک مضمون در امتحان هر سمستر دارید

شما سه شانس بخاطر عبور از یک مضمون در امتحان هر سمستر دارید. در صورتی که در امتحان اول موفق نشوید، مجبورید دوباره آن مضمون را در سمستر های بعدی از سر بگیرید و هرگاه نتوانید نصف از کریدیت های مجموعی مضامین تان را تکمیل کنید، مجبورید دوباره کل سمستر را سال بعد از سر بخوانید.

زندگی دانشجویی

در نگاه اول زندگی در خوابگاه های افغانستان برای خیلی از دانشجویان سخت به نظر می رسد. حتا ممکن برخی ها حاضر شوند با آن دیدگاهی که از خوابگاه دارند از زندگی در آن صرف نظر کنند. اما این گونه نیست؛ شما وقتی وارد خوابگاه می شوید زندگی آرام تر و آسوده تری را نسبت به هر مکان دیگری تجربه می نماید. از امکانات رفاهی نظیر برق، آب، غذا شروع تا سایر امتیازات آن.

با آن هم هر دانشجوی تازه وارد ممکن است تا زمانی به یک مجموعه از مشکلات محیطی مواجه شوندکه به مرور زمان حل می گردد. به گونه مثال می توان از لحجه خاص مردم آن ولایت سخن گفت.

شوخی های دانشجویی در دانشگاه های افغانستان
شوخی های دانشجویی در دانشگاه های افغانستان

اگر شما برای اولین بار وارد هرات شوید ممکن است از صحبت بیست دقیقه ای یک شهروند هراتی قادر به درک بیشتر از دو یا سه جمله آن نباشید. با آن هم در صورت داشتن چنین سفری مطمین باشید که زیان نکرده اید.

علی اکبر همکار این گزارش بوده است.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *