آزمون آینده‌ساز؛ 36 نکته برای موفقیت بزرگ در امتحان کانکور

توسطفرید حقجو

اسفند ۱۹, ۱۳۹۵ به روز رسانی : اسفند ۷, ۱۴۰۲

امروز آغاز امتحانات کانکور در افغانستان بود. سپری نمودن موفقانه این امتحانات امر مهم برای هر دانش آموز پنداشته می شود. اما آنچه در مورد تلاش شما مهم و سرنوشت ساز است، فرآیند مربوط به مطالعه و جریان امتحان کانکور در روز برگزاری امتحان می باشد.

سالانه تعداد زیادی از دانش آموزان به خاطر مسائل جزئی در جریان امتحان کانکور نمی توانند موفقیت خوب داشته باشند. به این لحاظ باید به لحاظ روانی، جسمی و وسائل و امکانات خود را آماده یک امتحان فوق العاده نمایید.

نه به مطالب جدید

هر چند خیلی ها توصیه می کنند که در روز های قبل از امتحان کمتر مطالعه کنید، اما این کار برای خیلی از دانش آموزان ناممکن به نظر می رسد. به این جهت، از آن جای که مطالعه همه موضوعات مربوط به امتحان کانکور در روزهای قبل از امتحان امکان پذیر نیست، به چکیده ها و فورمول های مهم بسنده کنید. به شما توصیه می شود در آخرین روزهای مانده به امتحانات، رو به مطالعه و یاد گیری مطالب جدید نیاورید.

Fast-food
از موضوعات مهم دیگر که بیشتر دانش آموزان به آن توجه جدی ندارند، برنامه غذایی در آستانه امتحانات کانکور می باشد

برنامه غذایی خوب

از موضوعات مهم دیگر که بیشتر دانش آموزان به آن توجه جدی ندارند، برنامه غذایی در آستانه امتحانات کانکور می باشد. در صورت داشتن برنامه مناسب غذایی در جریان سال و روز های قبل از امتحان می توانید از استرس و پریشانی خود بکاهید.

عدم توجه به شایعات

تلاش نمایید در آرامش کامل به سر ببرید و از توجه به شایعات و حرف های که از دوستان خود می شنوید و یا مراجع بی اعتبار می گویند، پرهیز کنید. بدون شک سالی که شما امتحان کانکور را سپری می نمایید، سالی پر از شایعات برای تان خواهد بود.

خواب کافی

خواب کافی می تواند در آرامش شما نقش مثبتی داشته باشد. به ویژه در جریان امتحان کانکور این امر موثرتر است. پس تلاش کنید چند شب مانده به امتحان زودتر از روال عادی بخوابید تا با فکر آرام بتوانید در کانکور حضور یابید.

چند شب مانده به امتحان زودتر از روال عادی بخوابید تا با فکر آرام بتوانید در کانکور حضور یابید

نگاه عادی

برای این که خواب راحت را در شب های امتحان داشته باشید، لازم نیست رو به تابلیت های خواب آور، ورزش های سنگین و خسته کننده و یا خوردن ماست و دوغ بیاورید. کافیست این شب هم مثل شب های دیگر خیلی عادی بخوابید. گرفتن دوش با آب گرم قبل از استراحت شما را کمک خواهد کرد که راحت بخوابید. اما کوشش نمایید فردا به موقع بیدار شوید.

ورزش مداوم

تلاش کنید در جریان هفته دست کم یک یا دو بار ورزش نمایید. این ورزش می تواند فوتبال یا دوش باشد. این پروسه می تواند برای تان نشاط آورد و از پریشانی های شما بکاهد.

با خانواده

قرار نیست شما 24 ساعت شبانه روزتان را صرف مطالعه کتاب نمایید. روزانه مدت زمانی را نیز با خانواده و دوستان تان سپری نمایید. اگر دور از خانواده و دوستان شاد تان قرار دارید، بهتر است که روزانه یکبار از خانه و اتاق تان بیرون شوید و گردش مختصری در فضای باز بیرون را تجربه نمایید.

with-family
در این مدت بد نیست با خانواده نیز مقداری از وقت تان را سپری کنید

صبح زود

به شما خواب بیش از نیاز پشنهاد نمی شود. بخاطر حضور سروقت در امتحان کانکور باید به اعضای فامیل و دوستان تان شب قبل از امتحان بسپارید که شما را صبح زود از خواب بیدار کند تا بتوانید در وقت معین در امتحان تان شرکت کنید و از امتحان باز نمانید.

وسائل مورد نیاز

علاوه بر موارد بالا، داشتن کارت ورود به امتحان کانکور، ساعت، پنسل و پنسل پاک ( قلم مورد ضرورت در کانکور) را نیز با فامیل و دوستان شریک سازید تا در صورت فراموشی آنها به شما یاد آوری نماید.

صبحانه ای مفصل

فراموش نکنید که شما در جریان امتحان بیشترین انرژی را مصرف خواهید کرد. به این خاطر هیچ تعارفی در نخوردن صبحانه نداشته باشید. لازم است صبحانه درست حسابی خورده باشید تا به کمبود انژی در حین امتحان مواجه نشوید.

Khanagi breakfast
در این مدت خوردن صبحانه خوب را فراموش نکنید؛ اصلاً و ابدا

پیش از وقت

تلاش نمایید خود را قبل از وقت معین در امتحان برسانید. در مواقع این چنینی ترافیک یا بد شانسی را باید پیش بین بود. پس لازم نیست امتحان خود را بخاطر ترافیک یا بدشانسی از دست دهید.

بدون پرخاش گری

معمولا در مواقع سخت و حساس، انسان ها حوصله لازم را ندارند و با اندک حادثه شروع به پرخاشگری می نمایند. این باعث آغاز و تجربه یک روز خراب در زندگی شان می شود. به شما توصیه می کنم اگر می خواهید روزی خوبی داشته باشید و در آرزوی سپری نمودن امتحان فوق العاده هستید، پس به هیچ صورتی روزتان را با پرخشاگری آغاز ننمایید. بل که تلاش نمایید در این روز سرحال و شاد باشید. شاد بودن شادی می آورد!

تهیه همه مواد

لازم است همه مواد مورد ضرورت امتحان کانکور را همیشه در جای معین و مشخص با خود داشته باشید. چند روز قبل از تامین آن اطمینان یابید. کوشش ننماید مواد مورد ضرورت امتحان تان را نزد شخصی دیگری بگذارید. در صورت بروز هر گونه اتفاق مقصر اصلی خود شما می باشید نه شخص دیگری.

http://giphy.com/gifs/clock-uUNskMnf4LdSg

همراه داشتن ساعت

شما با داشتن ساعت در حین امتحان می توانید از نگرانی وقت جلوگیری کنید. البته این ساعت را شما با خود دارید تا وقت حل سوالات تان را با آن تنظیم نماید. تلاش کنید اصل تمرکز تان را روی وقت نگذارید بل که روی حل سوالات باشد.

احساس کاذب

یکی از حالاتی که برای تعدادی از دانش آموزان در ساعات قبل از برگزاری امتحان کانکور رخ می دهد «احساس فراموشی» مطالبی است که به خوبی فراگرفته اند. توجه کنید که این «احساس» کاذب است و وقوع آن طبیعی است. معمولاً در همان دقایق اول شروع امتحان می تواند این احساس تان از بین برود. لذا به هیچ عنوان نگران استرس تان نباشید. استرسی هم اگر وجود داشته باشد تنها تا پخش برگه سوالات است. بعد از آن چنان درگیر سوالات می شوید که استرس یادتان می رود.

لباس مناسب

تلاش نمایید لباس راحت و مورد سلیقه تان را با در نظر داشت شرایط آب و هوا در روز امتحان بپوشید. همچنان از نوشیدن آب بیش از نیاز خودداری کنید.

برای روز امتحان، لباس راحتی بر تن کنید
برای روز امتحان، لباس راحتی بر تن کنید، حداقل برای این روز مد و فیشن را از خیال تان بردارید

فکر بی مورد

در جلسه امتحان به هیچ عنوان به موضوعاتی که باعث تضعیف روحیه تان می شود فکر نکنید. محکم و استوار، با تکیه به خداوند و آنچه در جریان سال فرا گرفته اید، بمانید. به خود اطمینان داشته باشید و ترس از خراب کردن امتحان را نیز از ذهن تان دور نمایید.

مدیریت درست ذهن

مرحله تعیین کننده سرنوشت شما در جریان چند ساعت امتحان کانکور، توانایی تان در حل سوالات می باشد. به هر اندازه که شما بیشتر آمادگی داشته باشید، شانس پیروزی شما نیز به همان اندازه خواهد بود. اما در صورت نامتعارف بودن سوالات مطرح شده ( سوالات خیلی آسان یا خیلی سخت) باید بتوانید ذهن تان را به صورت درست و مناسب مدیریت نمایید. بعضا ساده گرفتن موارد ناچیز در امتحان نتایج زیان بار خواهد داشت.

موضع گیری درست

با سوالات سخت در نیافتید. به هیچ وجه روی یک سوال بیش از حد تمرکز نکنید. حتا اگر بتوانید آنرا حل نماید این کار باعث ضیاع وقت شما می شود. ممکن است با این نوع برخورد، وقت سوالات دیگر را ضایع کنید که قادرید با یک نگاه به آن جواب درست ارائه نمایید.

exams6
با سوالات سخت در نیافتید. به هیچ وجه روی یک سوال بیش از حد تمرکز نکنید

آغاز از سوال اول

در پاسخگویی به سوال‌های هر بخش، خوب است که از همان سوال اول شروع کنید. کوشش نمایید از سوالاتی شروع کنید که حل آنها به نظرتان خیلی راحت است. این کار باعث تقویت روحیه و کاهش فشار و نگرانی تان می شود. مهم است تا به صورت همزمان جواب ها را به سوالات بدهید.

در پراکندگی

فراموش نکنید در صورتی که سوالات را به صورت پراکنده حل می کنید سوالاتی که برای تان مشکل تر است را با گذاشتن علامه (-) نشانی نمایید تا در صورت بازنگری بتوانید آن را به راحتی دریابید. در صورت برخورد با سوالات نسبتا مشکل آنرا با نشانه (*) می توانید مشخص کنید.

ترتیب بازنگری

تلاش نمایید پس از حل تمام سوالات از سوالاتی که با نشانه (*) مشخص کرده اید آغاز و به سوالاتی با نشانه های دیگر نظیر (-) برسید.

Afghan University entrance exam
تا سوال را به درستی درک نکنید، نمی توانید به آنها پاسخ درست ارائه نمایید. نخست سوالات را درست بخوانید و بفهمید سپس دست به حل آن ببرید / عکس: ویکی مدیا

درک درست

50 % حل سوالات بستگی به درک درست آن ها دارد. تا سوال را به درستی درک نکنید، نمی توانید به آنها پاسخ درست ارائه نمایید.

دقت در خوانش

تلاش نمایید سوالات را به صورت درست تا آخر بخوانید. اگر این کار را نکنید ممکن است در آخرین کلمه اشتباه نمایید. در عین حال، هیچگاهی با سرعت در جواب سوال تصمیم نگیرد.

انتخاب دوم

هر گاه در جواب های چهار گزینه ای ، در باره دو گزینه مطمئن بودید که اشتباه است و بین دو گزینه دیگر شک داشتید که کدام درست است، بر اساس احتمالات و اصول منطقی، یکی را به صورت تصادفی انتخاب نماید. امتیاز حاصل از این عمل، طبق حساب احتمالات به نفع شماست. به جز این حالت، گزینه ای را به صورت تصادفی انتخاب نکنید.

در دور دوم، به احتمال زیاد به خیلی از سؤال‌هایی که شک داشته‌اید، پاسخ می دهید

دور دوم

وقتی در دور اول به سؤال ها پاسخ می دهید، ذهن شما فعال می شود و خیلی چیزها که بر اثر نگرانی فکر می کردید یادتان رفته، به یاد می آورید. در دور دوم، به احتمال زیاد به خیلی از سؤال‌هایی که شک داشته‌اید، پاسخ می دهید. در آخر به سوالهایی که اصلاً بلد نیستید نگاهی بی اندازید، شاید بتوانید به بعضی از آن ها پاسخ دهید. اما به هیچ وجه روی سوالی بیش از حد وقت نگذارید. حتی اگر بتوانید به سوالی بعد از چند دقیقه پاسخ دهید بازهم به اتلاف وقت نمی ارزد.

گزینه اول

در این شک نداشته باشید که اولین گزینه انتخاب شده توسط شما مطمین ترین گزینه خواهد بود. پس اقدام به انتخاب گزینه دوم نکنید.

عدم استرس

محل گزینه‌ی صحیح را کاملاً پرکنید و وسواس به خرج ندهید. در صورت حذف یا تعویض گزینه‌ی انتخاب شده، محل پاسخ قبلی را به طور کامل پاک کنید.

exams2
در انتخاب‌های خود وسواس نداشته باشید

سه بار مرور

از ابتدا برای تان تعیین کنید که قرار است روی سوال های هر بخش، دو بار مرور داشته باشید و در آخر هم یک مرور کلی و خیلی سریع. در ضمن کنترل شماره سوال ها روی پاسخ نامه نیز اهمیت جدی دارد.

خوانش دقیق سوالات

قبل از این که به گزینه جوابات توجه کنید، سوالات را دقیق بخوانید و به کلمه های کلیدی سوالات توجه کنید. ممکن است جوابی که شما دنبال آن هستید به نحوی در خود سوال گنجاینده شده باشد. همچنین به بعضی کلمه‌های کلیدی دیگر هم دقت کنید. کلماتی مثل کدام یک درست است، کدام نیست، چه نامیده می شود، چگونه است، کدام مهم‌تر است، کدام نادرست است، کمترین، بیشترین، حداکثر، حداقل، مقایسه کنید و کلماتی این چنینی.

پاسخ همه سوالات

به این فکر نکنید که به بعضی از سوالات پاسخ نداده اید. به یاد داشته باشید که حتی با هوش ترین شرکت کنندگان کانکور نیز به بعضی سوال ها نمی توانند پاسخ دهند و این یک امر طبیعی است.

فراموش نکنید؛ پاسخ درست داده به همه‌ی سوالات صد در صد عملی نیست

استراحت کوتاه

در زمان پاسخ دهی سوالات لحظه کوتاهی استراحت کنید. حتی به کوتاهی ده ثانیه. چشم ها زمانی که به چیزی خیره شوند زود خسته می گردد. بنا بر این در لحظه بستن چشمان فکر دیگر را کنار بگذارید.

ذهنیت آماده

از اول ذهن تان را آماده کنید که نمی توانید به بعضی از سوالات پاسخ درست ارائه کنید. در عوض به این فکر کنید که می توانید به صدها سوال دیگر به خوبی پاسخ دهید. بنابر این به چیز های بی ارزش فکر تان را مشغول نسازید.

تمرکز بر نکات مثبت

هیچگاه بر جنبه های منفی امتحان تمرکز نکنید. می توانید به نکات مثبت موضوع تمرکز نمایید. روحیه مثبت برای موفقیت تاثیر گذار است. هیچ نا ممکن وجود ندارد. اگر شما دقت کنید به عنوان نمونه صعود شب گذشته تیم بارسلونا می تواند دلیل بر این مدعا باشد.

این یکی را اصلا نباید فراموش کنید؛ چالکت یا شیرینی. شیرینی قند خون تان را نرمال حفظ می‌کند و نمی‌گذارد سردرد شوید و حوصله تان سر برود

داشتن شیرینی

شما به خاطر حضور چند ساعته در صحن امتحان کانکور نیاز به انرژی زیادی دارید. پس قبل از ورود به صحن امتحان استفاده از کاکائو، چاکلیت یا امثال آن را فراموش نکنید.

امتحان آزمایشی

آخرین توصیه برای شما این است که همواره در امتحانات آزمایشی مراکز آموزشی کانکور شرکت نمایید که می تواند در مهارت شما برای آزمون کانکور کمک کند. پس آن را از دست ندهید.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 3.7 / 5. تعداد آرا: 3

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *