جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
بدون نظر
بازدید

مدافعان خطوط آتش؛ 9 حوت عامل دوم ایجاد همبستگی ملی در افغانستان

خواندن 6 دقیقه
0
(0)

روز گذشته واکنش ها به نهم حوت به عنوان روز نیروهای امنیتی و دفاعی افغانستان، این گمانه زنی را افزایش داده که این نیروها می توانند به نمادی برای وحدت ملی افغانستان تبدیل شوند.

در دو سال گذشته، تلفات نیروهای امنیتی افغانستان در دفاع از این کشور به شدت افزایش یافته است. به این جهت، بسیاری از افغان‌ها نسبت به این نیروها حس خوبی پیدا کرده و از کارکرد آن‌ها تقدیر می‌کنند. به باور بسیاری ها، فضای سیاسی و اجتماعی روز گذشته که روز تقدیر از نیروهای امنیتی و دفاعی افغانستان بود، میزان محبوبیت این نیروها را در میان افغان ها به تصویر کشید.

چندقومی بودن جامعه افغانستان یکی از ویژگی های است که اکثرا به عنوان نقطه ضعف این کشور پنداشته می شود. به این جهت، بسیاری از آگاهان افغان عواملی را که بتواند این اختلافات را کنار زنند و باعث همبستگی ملی در افغانستان شوند، مورد توجه قرار می دهند.

مقامات افغان دیروز، دو شنبه ( ۹ حوت)، از روز نیروهای امنیتی و دفاعی این کشور تجلیل کرده و این نیروها را بازوان توان مند مردم افغانستان برای غلبه بر گروه های تروریستی و رفتن به سمت بازسازی و صلح دانستند.

همصدایی نخبگان

روز گذشته فضای غالب در عرصه سیاست افغانستان، تقدیر، تمجید و صحبت از نیروهای امنیتی این کشور بود.

رییس جمهور افغانستان در دیدار با نیروهای امنیتی این کشور آنها را بازوان توانمند افغانستان خواند و گفت که با وجود نیروهای امنیتی زمینه مانور مخالفان مسلح کابل بسته خواهد شد.

او طالبان، داعش و 20 گروه تروریستی دیگر را به عنوان دشمنان مردم یاد کرد اما نیروهای امنیتی را مایه امید و یکدلی دانست.

داکتر عبدالله رییس اجرایی افغانستان نیز صبح روز گذشته به عیادت زخمی های نیروهای امنیتی به شفاخانه های کابل رفت و سپس از سربازان این کشور در ولسوالی “چهار آسیاب ” دیدن کرد. او بر غیر سیاسی بودن نیروهای امنیتی این کشور تاکید کرد و خطاب به آنها گفت که “سیاست شما سیاست ملی، دفاع از حاکمیت ملی، استقلال، تمامیت ارضی و مردم افغانستان است.”

https://twitter.com/afgexecutive/status/836224300470448128

مقامات افغانستان بارها تاکید کرده اند که نیروهای امنیتی این کشور، باید از گرایش های سیاسی به دور باشند و خود را متعلق به هیچ قوم و یا گروهی ندانند.

جنرال مراد علی مراد  معاون رییس ستاد مشترک ارتش افغانستان نیز از شجاعت و قهرمانی های نیروهای مسلح افغانستان یاد کرده و گفته است که “فداکاری های این نیروها برای دفاع از استقلال و حاکمیت ملی بر همگان هویداست.”

عطا محمد نور والی بلخ نیز در صفحه فیس بوک خود، نیروهای امنیتی افغانستان را ” فرزندان شایسته و درست کار” دانسته و گفته است که ” به افتخارشان باید، با افتخار از جای برخاست.”

نماد همگرایی

علاوه بر سیاست مداران افغان، مردم این کشور نیز روز گذشته و همزمان با مراسم های رسمی به منظور تجلیل از این نیروها، حمایت خود را به اشکال مختلف از سربازان افغان نشان دادند.

Consensus on ANDSF 2
برخی از شهروندان افغانستان با تقدیم شاخه های گل از سربازان این کشور اعلام حمایت کردند / عکس: دویچه وله

شمار زیادی از کاربران صفحات اجتماعی، با گذاشتن عکس های از سربازان در پروفایل صفحه فیس بوک خود، از این نیروها نوشتند و از امیدهای که برای رسیدن به امنیت به این سربازان بسته اند.

برخی شهروندان و نهادهای اجتماعی در نقاط مختلف افغانستان با تقدیم شاخه های گل از سربازان این کشور اعلام حمایت کردند.

نکته ای که در این حمایت ها و نوشته های که در تقدیر از نیروهای امنیتی افغانستان دیده می شد، عدم برجستگی اختلافات و بحث های قومی بود.

اهدای خون

جنگ در سال جاری خورشیدی در افغانستان بی سابقه عنوان شده است. میزان حملات گسترده بر مناطق مختلف افغانستان باعث افزایش تلفات نیروهای امنیتی این کشور شده است. اما این نیروها توانسته اند در خطوط اول جنگ از مناطق آشوب زده حفاظت نمایند.

https://twitter.com/mujahidandarabi/status/597311366798663680

با این حال شهروندان افغان نیز در حمایت از نیروهای امنیتی افغانستان برخواسته اند. این حمایت ها شامل خیزش های مردمی و قرار گرفتن در کنار این نیروها در برابر تروریستان و در عین حال اهدای خون به زخمیان نیروهای امنیتی بوده است.

کمپاین های اهدای خون به نیروهای امنیتی افغانستان در این سال ها کم سابقه عنوان شده است. حضور شهروندان افغان برای اهدای خون به نیروهای امنیتی این کشور با شعار “خون من از توست، خون تو از من” یکی از مواردی بوده که به باور برخی ها از تغییر نگرش مردم افغانستان نسبت به شورشیان حکایت دارد.

نیروهای امنیتی ملی

با آن که به صورت گسترده نیروهای امنیتی افغانستان مورد حمایت عمومی قرار گرفته اما بسیاری از شهروندان ادامه این حمایت ها را منوط به ساختار ملی و چندقومی این نیروها می دانند.

مجلس افغانستان یکی از سه قوه نظام سیاسی این کشور بارها بر حفظ استقلال و ملی بودن نیروهای امنیتی این کشور تاکید کرده است.

محمد عارف رحمانی، نماینده‌ی مردم غزنی در مجلس نمایندگان افغانستان / عکس: رسانه‌های اجتماعی
محمد عارف رحمانی، نماینده‌ی مردم غزنی در مجلس نمایندگان افغانستان / عکس: رسانه‌های اجتماعی

محمد عارف رحمانی نماینده غزنی در مجلس افغانستان نیز به  مناسبت روز نهم حوت، بر ملی ماندن این نیروها تاکید کرده تا از این طریق، انگیزه ی دفاع از منافع ملی و حفاظت از ارزش های قانون اساسی در آنان تقویت گردد.

به باور آقای رحمانی “برای رسیدن به این هدف باید روحیه ملی، عاری از تعصبات و تبعیضات قومی، زبانی، مذهبی، سمتی و حزبی در این نیروها تقویت شود و از بازی های سیاسی بازی گران سیاست، به دور باشند.”

این نماینده مجلس، نیروهای امنیتی را مایه ی افتخار و شایسته ی تقدیر دانسته و افزوده که ورود تعصبات قومی، زبانی و گرایش های سیاسی در صف نیروهای امنیتی این کشور، به معنای “نرسیدن به امنیت و ثبات” خواهد بود.

دومین عامل

در سال های گذشته تنها عاملی که هر از چندگاهی توانسته وحدت عمومی را در افغانستان بازتاب دهد، دستاوردهای ورزشی افغانستان بوده است.

https://youtu.be/br0-4GRCwx0

اولین مدال المپیک افغانستان در سال 2008 توسط روح الله نیکپا، کسب جام قهرمانی فوتبال جنوب آسیا توسط افغانستان در سال 2013، پیروزی های پی در پی تیم ملی کرکت افغانستان در سطح جهانی و موفقیت افغانستان در رشته های ورزشی دیگر عواملی بوده اند که نشاط عمومی را برای مدت های در میان افغان ها خلق کرده و عموم مردم این کشور را فارغ از دغدغه های قومی در کنار هم قرار داده است.

اما با توجه به هیجان شهروندان افغان در رسانه های اجتماعی، همسویی نخبگان سیاسی افغان در فضای عمومی و واکنش های مثبت در فضای اجتماعی اکنون گمانه زنی ها را در باره نیروهای امنیتی افغانستان به عنوان عامل دوم همبستگی این کشور به شدت افزایش یافته است.

با توجه به این موضوع، به نظر می رسد که حکومت افغانستان نیازمند برنامه های هدفمند آگاهی دهی نسبت به نیروهای امنیتی و دفاعی این کشور در سطح عمومی می باشد تا بتواند این نیروها و روز نهم حکومت را به عنوان عامل دوم نشاط اجتماعی و وحدت عمومی تبدیل نماید.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
خرید سیستم طراحی خرید سیستم گیمینگ شیشه اتومبیل قیمت خرید تلویزیون ⭐️زیر6 میلیون⭐️ مجله اخبار روز استادورک قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود درج آگهی رایگان