جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
بدون نظر
بازدید

عبور از پاکستان؛ توسعه بازرگانی افغانستان با 160 کشور جهان

خواندن 4 دقیقه
0
(0)

مقام‌های وزارت تجارت و صنایع افغانستان می‌گویند که این کشور از نگاه تجاری دیگر وابسته به یک یا دو کشور محدود نیست. آنان تاکید می‌کنند که حکومت افغانستان توانسته است که راه‌های بدیل را برای وصل شدن به جهان پیدا کنند.

مسافر قوقندی، سخنگوی وزارت تجارت و صنایع افغانستان به خبرنامه گفت که افغانستان قبل از عضویت در سازمان تجارت جهانی صرف می‌توانست با 50 کشور مبادلات تجاری داشته باشد، اما حالا این داد و ستد تجاری به 163 کشور افزایش یافته است.

آقای قوقندی افزود که  “اخیرا با بسته شدن مرز‌های پاکستان هیچ تغییری در نرخ‌های کالا و مواد خوراکی در بازارهای افغانستان نیامده است. این نشان می‌دهد افغانستان دیگر وابسته به یک کشور محدود نیست.”

از سوی هم بازرگانان افغان بر این باور اند که ایجاد راه‌های حمل و نقل منطقه‌ای نیز باعث شده که روابط تجاری افغانستان در سطح منطقه گسترش یابد.

مسافر قوقندی، سخنگوی وزارت تجارت و صنایع افغانستان
مسافر قوقندی، سخنگوی وزارت تجارت و صنایع افغانستان

صیام‌الدین پسرلی سخنگوی اتاق تجارت و صنایع افغانستان می‌گوید که بندر چابهار، راه آهن آقینه و خط آهن لاجورد نیز نقش مهمی در ایجاد این روابط تجارتی منطقه‌ای داشته است. به گفته‌ی او پیش از این، افغانستان با هند تنها از طریق بندر واگه صادرات داشت و پاکستان از این طریق اجازه نمی‌داد که واردات نیز داشته باشد، اما حالا از طریق بندر چابهار و کارگوی هوایی می‌تواند افغانستان و هندوستان واردات و صادرات داشته باشد.

افزایش حجم تجارت با هند و ایران

آمارها نشان می‌دهد که میزان اموال صادراتی افغانستان به ایران در جریان سال جاری خورشیدی، ۲۱ درصد افزایش داشته است. روزنامه انگلیسی زبان فایننشیل تریبون چاپ ایران از قول مسوولان گمرک ایران نوشته است که افغانستان در جریان ۷ ماه سال جاری، حدود ۱۲ هزار تُن مواد را که بالغ بر ۱۳ میلیون دالر می شود، به ایران صادر کرده است.

در گزارش آمده است که این مقدار صادرات افغانستان به ایران، نسبت به سال گذشته در عین زمان، ۲۱ درصد افزایش را نشان می‌دهد. اموال صادراتی افغانستان به ایران را عمدتا کنجد، پیله ابریشم و سبزیجات تشکیل می‌دهد.

صیام الدین پسرلی، سخنگوی اتاق تجارت و صنایع افغانستان

این در حالی است که مسوولان اتاق تجارت افغانستان می‌گویند، واردات این کشور نیز از ایران به طور چشم‌گیر افزایش یافته است.

حجم تجارت افغانستان با ایران، پیش از این حدود ۱.۵ میلیارد دالر بود اما به گفته‌ی مقام‌های اتاق تجارت و صنایع افغانستان، این میزان در سال جاری خورشیدی به بیش از ۲ میلیارد دالر افزایش یافته است.

کالاهای که از هندوستان به افغانستان وارد می‌شوند، شامل داور، چای، مواد‌های خوراکی ساختمانی می‌شود. افغانستان نیز میوه خشک و تازه، سبزیجات و مواد گیاهی به هند صادر می‌کند که به گفته‌ی بازرگانان افغان، این اقلام بازار خوبی در هند دارد.

صیام‌الدین پسرلی، سخنگوی اتاق تجارت و صنایع افغانستان به خبرنامه گفت که “دوستان هندی ما که در بخش دارو های یونانی کار می‌کنند، این نباتات ما را به قیمت مناسب می‌خرند و پروسیس کرده دوباره به عنوان داروی نباتی و طبی به افغانستان صادر می‌کنند.”

حجم تجارت افغانستان و ایران در سال جاری خورشیدی افزایش یافته است

از سوی هم مقام‌های وزارت تجارت و صنایع افغانستان می‌گویند که صادرات میوه تازه و خشک افغانستان به هند، نسبت به سال‌های گذشته به گونه‌ی قابل ملاحظه‌ای افزایش یافته است.

مسافر قوقندی، سخنگوی وزارت تجارت و صنایع افغانستان به خبرنامه گفت که با اشاره به افزایش حجم تجارت میان این دو کشور، صادارت میوه خشک و تازه افغانستان ۳۰ درصد نسبت به سال‌های قبل افزایش یافته است.

افزایش صادرات

مقام‌های وزارت تجارت و صنایع افغانستان نیز می‌گویند که صادرات افغانستان نسبت به سال قبل افزایش چشم‌گیری داشته است.

بر اساس امار وزارت تجارت و صنایع افغانستان، صادرات افغانستان ۲۶ درصد نسبت به سال گذشته افزایش یافته است که کسر بیلانس بازرگانی، ۳ درصد کاهش را نشان می‌دهد. با این وجود رشد اقتصادی از نرخ منفی به مثبت 3 ( +۳) درصد رسیده است.

صادرات میوه تازه افغانستان به هند، ۳۰ درصد در سال جاری نسبت به سال گذشته افزایش داشته است

به همین سان تولید ناخالص داخلی با افزایش ۴ میلیارد دالر از ۱۹ میلیارد دالر در سال گذشته‌ی خورشیدی به  ۲۳ میلیارد دالر در سال جاری رسیده است. در درآمد سالانه ساری جاری نیز افزایش آمده که این میزان به ۶۸۰ تا ۷۰۰ دالر می‌رسد.

مسافر قوقندی، سخنگوی وزارت تجارت و صنایع افغانستان دلیل افزایش این صادرات را گسترش روابط تجارتی منطقه‌ای افغانستان و ساخت راه‌های ترانسپورتی می‌داند.

مسوولان ادارات تجاری در افغانستان، از ساخت راه‌های انتقال اموال تجاری از جمله ساخت گارگوی هوایی توسط حکومت افغانستان استقبال می‌کنند و می‌گویند که ایجاد این خدمات کارگو می‌تواند، نقش موثری را در انتقالات به موقع تولیدات داخلی افغانستان، به ویژه در بخش صادرات میوه‌ها داشته باشد.

علی اکبر همکار این گزارش بوده است.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
قیمت خرید تلویزیون ⭐️زیر6 میلیون⭐️ مجله اخبار روز استادورک قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه دیوارپوش فومی قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp بیت کوین چیست مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی لوله پلی اتیلن خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید آپارتمان در چیتگر خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود کمربند فلکسی پرو درج آگهی رایگان