جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
بدون نظر
8 بازدید

36هزار روستای متفاوت؛ از پایان همبستگی ملی تا آغاز میثاق شهروندی در افغانستان

خواندن 5 دقیقه
0
(0)

برنامه همبستگی ملی افغانستان که از سوی وزارت توسعه روستایی این کشور مدیریت می‌شد، پس از 14 سال، امروز به پایان رسید.

مقام‌های وزارت احیا و انکشاف دهات افغانستان می‌گویند که کشورهای کمک‌کننده و بانک جهانی، «برنامه همبستگی ملی» را موفق‌ترین برنامه توسعه‌ای در این کشور و منطقه ارزیابی کرده که پروژه‌های آن تاثیر قابل ملاحظه‌ای در زندگی روستاییان این کشور داشته است.

این برنامه در سال 2003 میلادی، توسط بانک جهانی به همکاری حکومت افغانستان و 34 موسسه همکاری دیگر طرح و برنامه‌ریزی شد. در طول این مدت، حدود 86هزار پروژه توسعه‌ای و عام المنفعه به هزینه‌ی 1میلیارد و 500 میلیون دالر توسط این برنامه در 35هزار روستای افغانستان اجرا شده است.

نصیر احمد درانی، وزیر احیا و انکشاف دهات افغانستان در برنامه اختتامیه این پروژه چهارده ساله در کابل گفت که برنامه همبستگی ملی یکی از پروژه های ملی افغانستان بوده که مورد استقبال جدی کشورهای کمک کننده قرار گرفته است. به گفته‌ی آقای درانی در اجرای پروژه های این برنامه 70 درصد بودجه توسط شوراهای توسعه‌ای روستاها به مصرف رسیده است.

MRRD4
برنامه همبستگی ملی افغانستان که از سوی وزارت احیا و انکشاف دهات این کشور مدیریت می‌شد، پس از 14 سال، امروز به پایان رسید

برنامه متفاوت توسعه‌ای

مقام‌های وزارت احیا و انکشاف دهات می‌گویند که این پروژه با یک و نیم میلیارد دالر امریکایی کمک جامعه جهانى و ۲۱۰ میلیون دالر سهم مردم افغانستان تطبیق شده و در جریان آن، 35هزار شورای توسعه ایی در روستاهای افغانستان نیز ایجاد شده است.

اکبر رستمی، سخنگوی این وزارت به خبرنامه گفت که برنامه‌های هبستگی ملی شامل ساخت 53هزار کیلومتر سرک روستایی، بیش از 100هزار منبع آب آشامیدنی پاک، زمینه‌ سازی آبیاری بیش از یک میلیون هکتار زمین زراعتی، تامین 100هزار کیلووات برق از طریق پروژه‌های برق‌رسانی برای روستاها، ساخت بیش از 6هزار صنف درسی و اجرای 249پروژه صحی در سراسر افغانستان می‌شود.

آقای رستمی تاکید کرد که “آنچه که برنامه همبستگی ملی را از سایر برنامه‌های انکشافی متمایز می‌کند این است که این برنامه در کنار توسعه‌ی روستاهای افغانستان، در ایجاد شوراهای انکشافی قریه، در تقویت حکومت‌داری خوب، بوجود آوردن نظام مدیریتی پروژه ها توسط مردم، به‌میان آوردن اعتماد بین حکومت و ملت و سهیم شدن زنان در بازسازی و نوسازی افغانستان نقش برازنده‌ای را ایفا کرده است.”

اکبر رستمی، سخن‌گوی وزارت احیا و انکشاف دهات افغانستان
اکبر رستمی، سخن‌گوی وزارت احیا و انکشاف دهات افغانستان

برنامه جایگزین

حکومت افغانستان با استفاده از تجربه‌های 14 ساله برنامه همبستگی ملی، طرح جدید را زیر نام «میثاق شهروندی» ترتیب داده است. مقام‌های حکومت افغانستان باور دارند که در این برنامه‌ی جدید توسعه‌ای نواقص برنامه همبستگی ملی شناسایی شده و با طرح جامع‌تری وارد عمل خواهند شد.

مقام‌های حکومت افغانستان می‌گویند که اهداف اساسی میثاق شهروندی، کاهش فقر از طریق تسهیل و دسترسی شهروندان افغان به خدمات اساسی و از بین بردن آسیب پذیری و خشونت از طریق تقویت مشروعیت دولت می‌باشد.

نصیر احمد درانی، وزیر احیا و انکشاف دهات امروز در یک نشست مطبوعاتی در کابل گفت که “ما در حالی با برنامه همبستگی ملی خدا حافظی می‌کنیم که جایگزین آن برنامه جدید ملی میثاق شهروندی می شود.”

برنامه میثاق شهروندی، برای ده سال دیگر طرح شده است که بودجه چهار سال اول آن حدود یک میلیارد دالر می‌باشد که به گفته‌ی مقام‌های وزارت احیا و انکشفاف دهات از مجموع این بودجه چهار ساله، ۱۲۸ میلیون دالر آن که سهم دولت افغانستان است، به حساب این برنامه منتقل شده است.

میثاق شهروندی برنامه ۱۰ ساله دولت افغانستان است

اکبر رستمی، سخنگوی این وزارت می‌گوید که در برنامه میثاق شهروندی، اولویت به ۱۱۷ ولسوالی و ده هزار قریه داده شده است که پیش از این در آنجا برنامه همسبتگی ملی اجرا نشده است.

برنامه میثاق شهروندی شامل شش برنامه مهم خدماتی از تهیه آب آشامیدنی و آبیاری، وصل ساختن و یا کاهش فاصله شهرها با روستاها از طریق ساخت سرک‌ها، خدمات برق رسانی، خدمات اساسی صحی، خدمات اساسی آموزش و پرورش و ترویج تکنوژی‌های زراعتی می‌شود.

آقای رستمی می‌گوید که میثاق شهروندی شامل دو بخش روستایی و شهری است و این برنامه تضمین کننده انکشاف متوازن میان شهرها و روستاهای می باشد.

به گفته‌ی مقام‌های وزارت احیا و انکشاف دهات در برنامه میثاق شهروندی حضور زنان و مردان به‌گونه‌ی مساوی در نظر گرفته شده و قرار است که ۵۰ درصد اعضای شوراها را زنان تشکیل دهند.

به گفته‌ی آنان، این برنامه روی اقشاری که از خدمات توسعه ای محروم بودند، تمرکز بیشتر می کند. قرار است در این برنامه به کوچیان، مهاجران، عودت کنندگان، معلولین، زنان و معیوبین اولویت داده شود تا از خدمات انکشافی بهره گیرند.

MRRD1
مقام‌های وزارت احیا و انکشاف دهات افغانستان: در این برنامه به کوچیان، مهاجران، عودت کنندگان، معلولین، زنان و معیوبین اولویت داده می‌شود

این برنامه در سه مرحله برای ده سال طراحی شده است. در مرحله اول از سال ۲۰۱۶-۲۰۲۰  حدود ۱۲هزار روستا و در مرحله دوم نیز از سال ۲۰۲۱ الی ۲۰۲۳ به تعداد ۱۲هزار روستای دیگر و تا سال ۲۰۲۶ خدمات انکشافی از طریق میثاق شهروندی به ۳۶هزار روستا می‌رسد.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
شیشه اتومبیل قیمت خرید تلویزیون ⭐️زیر6 میلیون⭐️ مجله اخبار روز استادورک قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود درج آگهی رایگان