جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
بدون نظر
1 بازدید

تغییرات کانکوری؛ از پیدایش بایومتریک تا 3 ماه تأخیر امتحانات در افغانستان

خواندن 6 دقیقه
0
(0)

آزمون راه‌یابی به دانشگاه‌ها یکی از امتحان‌های مهم برای هر دانش‌آموز است. روند این امتحان در افغانستان اما شاهد بعضی تغییرات در سال جاری خورشیدی می‌باشد.

مقام‌های وزارت تحصیلات عالی افغانستان، روز دوشنبه این هفته اولین استفاده عملی از سیستم بایومتریک را در روند امتحانات کانکور این کشور آغاز کردند.

این مقام‌ها باور دارند که این سیستم، روند این امتحان را از نگاه امنیتِ فنی مصوون تر کرده و از مداخلات در این روند، جلوگیری می‌کند.

محمد فیصل امین، سخنگوی وزارت تحصیلات عالی افغانستان به خبرنامه گفت که روند کانکور سال جاری خورشیدی شفاف‌تر از هر سال دیگر خواهد بود. آقای امین باور دارد که با اجرای این سیستم تنها آن عده داوطلبانی که بایو متریک می شوند می توانند شامل امتحان شوند و جلو آن عده افرادی که تلاش می‌کنند جای دیگران امتحان دهند، گرفته می‌شود.

مقام‌های وزارت تحصیلات عالی افغانستان تاکید دارند که  نه تنها داوطلبان امتحان کانکور در این روند بایومتریک می‌شوند، بل‌که پس از معرفی به نهاد های تحصیلی نیز به اساس همین سیستم شناخته خواهند شد.

فیصل امین سخن‌گوی وزارت تحصیلات عالی افغانستان
فیصل امین سخن‌گوی وزارت تحصیلات عالی افغانستان

آقای امین افزود که سیستم بایو متریک در سال جاری در تمام ولایات افغانستان نصب خواهد شده و بر اساس کود های تعیین شده، داوطلبان می‌توانند شامل امتحان شوند.

سیستم بایو متریک

کانکور افغانستان در 28 حوزه در سراسر این کشور برگزار می‌شود. این روند در سال جاری خورشیدی از ولایت کابل شروع شده و به ترتیب به ولایت‌های گرم‌سیر و سرد‌سیر می رود.

مقام‌های وزارت تحصیلات عالی افغانستان می‌گویند که روند اجرای بایو متریک نیز بر اساس زمان‌بندی هر حوزه‌ی برگزاری این آزمون به پیش خواهد رفت.

اختر عبیر، معاون نشراتی وزارت تحصیلات عالی افغانستان به خبرنامه گفت که “سیستم بایو متریک در مرکز و تمام ولایات افغانستان تطبیق خواهد شد که بر اساس حوزه‌بندی وزارت تحصیلات عالی، پیش از آن که امتحان آن حوزه برگزار شود، دانش‌آموزان آن بایو متریک می‌شود.”

سیستم بایو متریک روند کانکور افغانستان به کمک مالی سفارت امریکا در کابل و برنامه USWDPP آماده شده. در این سیستم از 30 پایه جمکت (آله بایومتریک) و دو پایه ماشین چاپ کارت استفاده می شود.

mohe2
آغاز عملی استفاده از بایومتریک در یکی از حوزه‌های امتحان کانکور کابل

کابل دارای چهار حوزه برگزاری امتحان کانکور است است که روز دوشنه‌ی این هفته اولین استفاده از سیستم بایو متریک از حوزه دانشگاه پولی‌تخنیک شروع شد. چهار حوزه کابل شامل دانشگاه پولی‌تخنیک، دانشگاه کابل، دانشگاه طبی کابل و دانشگاه تعلیم و تربیه شهید ربانی می‌شود.

قرار است که تا یک هفته دیگر اولین آزمون کانکور در کابل برگزار شود. با آن‌که آمار دقیق داوطلبان کانکور ساری جاری تاهنوز مشخص نیست، اما مقام‌های وزارت تحصیلات عالی می‌گویند که متقاضیان کانکور هر سال در حدود ده درصد افزایش پیدا می‌کند.

افزایش جذب دختران

وزارت تحصیلات عالی افغانستان کوشیده است که میزان جذب دختران را در دانشگاه‌های افغانستان بالا ببرد. با این وجود در سال گذشته برای جذب دختران 3 هزار سیت در نهادهای تحصیلی در نظر گرفته شده بود اما امسال این میزان بازهم افزایش یافته و 5هزار سیت شده است.

فیصل امین، سخنگوی وزارت تحصیلات عالی افغانستان به خبرنامه گفت که با اجرایی شدن این برنامه نسبت به سال‌های گذشته هزاران دختر بیشتر وارد دانشگاه‌ها می‌شوند.

میزان جذب دختران در دانشگاه‌ها از سه هزار سیت به پنج هزار سیت در سال جاری افزایش یافته است
میزان جذب دختران در دانشگاه‌ها از سه هزار سیت به پنج هزار سیت در سال جاری افزایش یافته است

آقای امین تاکید می‌کند که این برنامه هیچ ارتباطی به جذب پسران ندارد و در سهمیه دانشجویی که به دختران اختصاص داده شده، تنها در میان دختران رقابت می‌شود.

مجموع داوطلبان و واجدان شرایط امتحان کانکور سال گذشته، ۱۹۸۱۵۰ تن بود که از مجموع آنان ۱۷۹۶۱۴ تن در امتحان کانکور اشتراک کرده بودند.

از میان اشتراک کنندگان، ۵۸۳۱۷ تن به تحصیلات عالی دولتی و ۴۶۹۰۶ نفر دیگر در تحصیلات نیمه عالی و حدود ۵۱۴۵۸ در موسسات تحصیلات عالی خصوصی راه یافتند.

بر اساس آماری که وزیر تحصیلات عالی افغانستان در سال گذشته ارایه کرد، ۳۵۰۱ نفر در امتحان اختصاصی علوم دینی واجد شرایط بوده اند که از این میان ۳ هزار و ۹۱ نفر آن در امتحان اشتراک کرده بودند.

سه ماه تاخیر در برگزاری

وزارت تحصیلات عالی افغانستان اعلام کرده که پس از این امتحان کانکور با سه ماه تاخیر، از ماه حوت آغاز می‌شود و در ماه سرطان به پایان می‌رسد که نتایج این آزمون در ماه اسد اعلام خواهد شد.

طبق فیصله جدید وزارت تحصیلات عالی افغانستان، پس از این امتحانات کانکور از ماه حوت آغاز شده و تا ماه اسد سال بعد ادامه خواهد داشت

بر اساس استدلال وزارت تحصیلات عالی افعانستان برگزاری امتحان در ماه قوس، سبب می‌شد که دانش‌آموزان، صنف دوازدهم را به درستی تکمیل نتوانند.

دلیل دیگر وزارت تحصیلات عالی برای تغییر زمان برگزاری امتحان کانکور، سردی هوا و دشواری‌هایی است که دانش‌آموزان هنگام اشتراک در این امتحان با آن مواجه می‌شوند.

پیش از این امتحان کانکور در اواخر خزان و فصل زمستان برگزار می‌شد و دانش آموزان در ولایات سردسیر با مشکلات زیادی مواجه می‌شدند. انسداد جاده ها و سردی بیش از حد هوا در برخی از ولایات و ولسوالی‌ها سبب می‌شد تا فارغان صنف دوازده نتوانند در کانکور اشتراک کنند.

اختر عبیر، معاون بخش نشراتی وزارت تحصیلات عالی افغانستان  به خبرنامه گفت که “در برخی ولایات وقتی در ماه جدی و دلو امتحان کانکور را برگزار می‌کردیم، تمام متقاضیان به دلیل سردی هوا نمی‌توانستند در کانکور اشتراک کنند. در مناطق گرم‌سیر نیز مشکل داشتیم. کسی که از ولایات گرم‌سیر فارغ می‌شد باید ۸ ماه انتظار می‌کشید تا ما امتحان کانکور را برگزار می‌کردیم.”

وزارت تحصیلات عالی دلیل تاخیر در اخذ امتحان کانکور را آمادگی بیشتر دانش‌آموزان برای این امتحان گفته است

مقام‌های وزارت تحصیلات عالی افغانستان می‌گویند که با توجه به این که ۵۰ درصد سوال‌ها از صنف دوازدهم می‌آید، برگزاری زود کانکور باعث ایجاد مشکلات برای دانش‌آموزان می‌شد.

این مقام های وزارت تحصیلات عالی تاکید می‌کنند که با طرح جدید دانش‌آموزان سه تا چهار ماه زمان کافی برای آمادگی کانکور دارند.

علی اکبر همکار این گزارش بوده است.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
شیشه اتومبیل قیمت خرید تلویزیون ⭐️زیر6 میلیون⭐️ مجله اخبار روز استادورک قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود درج آگهی رایگان