جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
بدون نظر
23 بازدید

اقدامات بهداشتی قبل از ازدواج؛ 4 آزمایش مهم که دختران و پسران برای سلامت خانواده‌ی شان انجام دهند

خواندن 4 دقیقه
2
(1)

خانواده ای با چهار فرزند معلول مادرزای در کابل بدترین شرایط زندگی شان را سپری می کند. پدر خانواده از بامیان است و از چهار فرزند معلول خود می گوید که نابینا و ناشنوا هستند و پس از تلاش های زیادی حتی مراجعه به پزشکان در پاکستان دریافته که بیماری آن ها قابلیت درمان را ندارد.

او تنها افغان نیست که به چنین سرنوشتی دچار شده است. فرزندان زیادی در افغانستان متولد می شوند که به خاطر مسائل ژنیتکی، عدم آزمایش های لازم قبل از ازدواج فرزندان معلول به دنیا می آورند. با توجه به این مسائل نیاز است تا قبل از ازدواج آزمایش های که در پی می آید را انجام داد تا از صحت و سلامت فرزندان آینده تان اطمینان بیشتری داشته باشید.

آزمایش خون

همخوانی یکی از فاکتورهای خونی به نام RH برای جلوگیری از بیماری های مادرزادی کودکان امر مهم گفته شده است. به این جهت، دکتران توصیه می کنند تا آزمایش خون پیش از ازدواج میان دختر و پسر انجام شود. یک متخصص زنان و زایمان در این باره به خبرنامه گفت که ناسازگاری خونی زمانی به میان می آید که خون پدر و مادر دارای دو فکتور RH متفاوت باشد که در این صورت اگر خون جنین خلاف فکتور RH باشد مشکلاتی را برای مادر و کودک به میان می آورد.

Family-marrige-3
آزمایش خون برای جلوگیری از بیماری های مادرزادی کودکان امر مهم گفته شده است

داکتران می گویند زمانی که تطابق گروه خونی و فاکتورRH در مادران و کودکان وجود نداشته باشند، بدن مادر در مقابل، به تولید آنتی بادی شروع می کند تا سلول های خونی جنین نابود شود. این مشکل می تواند به سقط جنین و یا تولد کودک ناقص مثل کودک کم خون منجر شود.

آزمایش عدم اعتیاد

اعتیاد یکی از  تهدید امنیت ملی افغانستان گفته شده است. گزارش ها می رساند که حدود 3 میلیون افغان معتاد به مواد مخدر می باشند. به این جهت، نیاز است تا آزمایش های اعتیاد در این کشور پیش از ازدواج انجام شود. آزمایش های اعتیاد به سادگی می تواند انجام شود و تشخیص آن پیچیده نیست.

روش های آزمایش های اعتیاد نمونه گیری ادارار، خون و مو می باشد که به صورت معمول بیشتر در افغانستان از طریق نمونه گیری ادارار تشخیص می شود. اعتیاد می تواند عامل بیماری های نظیر ایچ آی وی شود. به این جهت برای زوج ها خطرناک است.

Addict
افغانستان حدود سه میلیون معتاد دارد، بنابراین آزمایش عدم اعتیاد از اساسی ترین اقدامات قبل از ازدواج به شمار می‌رود

بیماری های جنسی

در گفتگو با شماری از دکتران دریافته شد که بیماری های که قابلیت سرایت از طریق مقاربت های جنسی را دارند نیز در میان برخی از جوانان شایع است. به این جهت، یکی از دکتران زنان و زایمان که نخواست نامی از او گرفته شود گفت که شماری از مراجعین اش بیماری های جنسی داشته که می تواند از طریق مقاربت های جنسی انتقال یابد. او این بیماری ها را شامل سوزاک، سیلفیس، کلامیدیا، تیتانوس، زگیل و حتی ایدز عنوان می کند. توصیه پزشکان این است که می توان قبل از ازدواج آزمایش های برای تست این بیماری ها را نیز گرفت.

بررسی های ژنتیکی

آزمایش های ژنیتکی برای بررسی وضعیت یک فرد از نظر ابتلا یا احتمال ابتلا و یا ناقل بودن او از نظر بیماری ها و حالات ژنتیکی و وراثتی صورت می گیرد. متخصصان توصیه می کنند که این آزمایش ها باید به ویژه روی افرادی که ازدواج های درون خانوادگی انجام می دهند، ازدواج های که در آن یکی از زوج ها دارای اختلال ژنتیکی مادرزادی باشند و زوج های سالم اما دارای بستگانی با اختلالات ژنتیکی، انجام شود.

Family-marrige-2
آزمایش ژنتیکی برای کسانی که ازدواج‌های درون‌خانوادگی می‌کنند بیشتر توصیه می‌شود

بیماری های ژنتیکی انواع مختلف دارند که معروف ترین آن ها شامل بیماری تالامسی، هموفیلی، معلولیت مادرزادی” نابینایی و ناشنوایی”، عقب ماندگی ذهنی، اختلال دوقطبی شدن، سرطان ها وحتا بیماری های روانی مادرزادی مثل اسکیزوفرنی و وسواس می شود.

برای این که به این بیماری ها دچار نگردید، نیاز به آزمایش های ژنتیکی است؛ امری که در افغانستان معمول نبوده و جدی گرفته نمی شود. با مراجعه به چندین داکتر و شفاخانه های پایتخت افغانستان، تصویر عمومی این بود که نه تنها این خدمات آزمایش های ژنتیک وجود ندارد بل که بسیاری از آن ها با این نوع آزمایش ناآشنا بودند.

صدیقه رحیمی همکار این گزارش بوده است.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 2 / 5. تعداد آرا: 1

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
قیمت خرید تلویزیون ⭐️زیر6 میلیون⭐️ مجله اخبار روز استادورک قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه دیوارپوش فومی قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp بیت کوین چیست مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی لوله پلی اتیلن خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید آپارتمان در چیتگر خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود کمربند فلکسی پرو درج آگهی رایگان